Звіт з моніторингу "джинси". Квітень 2013 р
У квітні 2013 року Інститут масової інформації провів моніторинг шести загальнонаціональних друкованих та чотирьох інтернeт-видань на предмет розміщення матеріалів з ознаками прихованого політичного та комерційного замовлення.
Експертами проаналізовано 498 матеріалів у друкованих виданнях та 84 матеріали в інтернет-виданнях, що вийшли у період з 15 до 21 квітня 2013 р.
У квітні рівень «джинси» збільшився до 7% у друкованих виданнях та до 10% у інтернет-виданнях. Ці показники для друкованих видань є найвищими у 2013 році. Переважають в кількості політичні замовні матеріали. У друкованих виданнях співвідношення політичних і комерційних замовних матеріали становить 59% до 41%, а в інтернет-виданнях замовних матеріалів політичного характеру 100%.
Не зменшується кількість політичної «джинси» орієнтованої на вибори Київського міського голови. У квітні зафіксовані випадки замовних матеріалів на користь:
- Олександра Попова (Глава общественной организации «Право киян» Валерий Миронов: «Синее озеро киевской громаде нам удалось вернуть благодаря поддержке Александра Попова» (Факты18.04.13), (Александр Попов: «Карточка киевлянина предоставляет широкие возможности для социальной защиты горожан». Сегодня 18.04.2013, с. 8. )
- Галини Гереги (На Троещине стартовала акция по уборке дворов (КП, 16.04.13),
- Миколи Катеринчука (У Николая Катеринчука больше шансов стать согласованным кандидатом от объединенной оппозиции, чем у Петра Порошенко (Факты 20.04.2013)( Катеринчук пойдет в мэры Киева вне зависимости о решения оппозиции. Сегодня 17.04.2013, с. 4)
- Алли Шлапак (Компетентно. Алла Шлапак (КП 16.04.13).
Найбільше замовних матеріалів у квітні між друкованих видань розмістила газета «Комсомольская правда в Украине», 12% матеріалів з усіх матеріалів розміщених за тиждень у виданні мали ознаки замовлення. Особливо експертів здивував номер 85 від 18 квітня 2013 року, в якому 58% матеріалів мали ознаки замовлення (14 з 24). В цьому номері було розміщено відразу три «джинсових» матеріали на користь торгової марки «Мороша»: (Качество продукта – это качество воды, Уникальные источники Карпат дарят силы и здоровье, Украинцы готовы бороться за чистоту своего города).
Прихованою рекламою горілки видання порушило відразу два закони відзначив юрист ІМІ Максим Ратушний: «По-перше, пунктом 5 ст. 9 ЗУ «Про рекламу» забороняється будь-яка прихована реклама, по друге – згідно до ст. 22 Закону України «Про рекламу» Реклама алкогольних напоїв, забороняється в усіх друкованих засобах масової інформації (крім спеціалізованих видань).
Окрім «Комсомолки», «джинса» була виявлена в «Фактах» - 5% від надрукованих протягом тижня загальної кількості матеріалів, і в «Сегодня» - 3%. Не виявлено немаркованої реклами в «Українському тижні», «Коментарях» та «Корреспонденте».
Проте, в усіх шести виданнях, що підлягають моніторингу, було виявлено неналежно марковані рекламні матеріали (Згідно Закону «Про рекламу» реклама має бути маркована словами «реклама» або « на правах реклами»). Найбільше таких матеріалів у відсотках до загальної кількості матеріалів надрукованих за тиждень, було виявлено в журналі «Корреспондент» 20% від загальної кількості статей була реклама маркована не належним чином.
В інтернет-виданнях матеріалів з ознаками замовлення не було виявлено лише на сайті Ліга, на всіх інших сайтах експерти виявили замовні матеріали політичного характеру.
Неналежного маркування в інтернет-виданнях не виявлено.
Проект з моніторингу «джинси» та неналежного маркування проводить Інститут масової інформації у шести загальнонаціональних друкованих виданнях («Комсомольская правда в Украине», «Факты», «Корреспондент», «Коментарі», «Сегодня» і «Український тиждень» ) та чотирьох інтернет – виданнях (Лига, Обозреватель, УНІАН і Лівий берег). Проект реалізовується за підтримки Інтерньюз Нетворк.
Help us be even more cool!