ГАРЯЧА ЛІНІЯ
на зв’язку 24 години
Залиште свої дані
і ми зв’яжемося з вами
дякуємо за звернення

Або ж зв’яжіться з нами:

info@imi.org.ua

050 447 70 63

Підтримати ІМІПодай скаргу

Зміна сезонів, або Як політична осінь вплинула на харківських медійників

25.09.2020, 12:52
Олена Лептуга

В Україні офіційно стартувала підготовка до місцевих виборів, водночас лише 7% харківських новин мають політичну тематику. Це пояснюється медійним і політландшафтом регіону. Аналізуємо з Інститутом масової інформації згадки про політиків та політичних сил у новинах онлайн-медіа *.

Серед п’яти найрейтинговіших онлайн-видань Харкова чотири пов’язані з політиками або партіями. Власник Status Quo Віктор Суботін іде на місцевих виборах від "Слуги народу"; "Город Х" перебуває в зоні впливу теперішнього мера Харкова; медіагрупу "Об’єктив" фінансує депутат міської ради Олександр Давтян, що у 2015 році балотувався на посаду мера; Kharkiv.Today створили прихильники партії "Самопоміч", які зараз опинилися в інших партійних колах, зокрема Тарас Ситенко знову спробує себе в боротьбі за крісло очільника міста як самовисуванець, а Роман Семенуха балотується в облраду від "Слуги народу". Політично нейтральний 057.ua традиційно вдається до політичної джинси.

І за фактом ті самі 7% – 63 новини із 876 статей – такі сконцентровані, що містять 181 згадку про політика чи політичну партію. 

Найбільше цікавляться цими темами на Kharkiv.Today (18 статей із 99 опублікованих на ресурсі матеріалів, або 18%, та 84 згадки політиків чи політсил) та медіагрупа "Об’єктив" (23 статті з 249, або 9%, та 25 згадок політиків чи політсил). Найменше – "Город Х" (серед 142 матеріалів лише три політичні статті й чотири згадки, або 2%). 

Щодо політичної ситуації, то, за словами голови харківського осередку Громадянської мережі "Опора" Миколи Зінченка, свіжих рейтингів немає й загалом рано говорити про кандидатів і партії, поки не закінчився процес їхньої реєстрації як суб’єктів виборчого процесу. Однак нагадаємо, що 2015 року Геннадій Кернес у першому турі виграв вибори на місце очільника Харкова, набравши 65,8%. Найближчий його конкурент Тарас Сітенко отримав лише 12,3% голосів. Тоді політологи вбачали причину такої розгромної поразки в незгуртованості представників демократичних сил, адже єдиний кандидат міг би принаймні гарантувати другий тур виборів.

Цього року знову немає людини, яка б об’єднала опонентів Кернеса. Інша річ, що стан здоров’я мера може не дозволити йому ще п’ять років керувати містом. Тому потенційні міські голови намагаються підвищити свою впізнаваність. Вони це роблять через білборди, у соцмережах і за допомогою замовних матеріалів. 

Так, протягом 7–11 вересня найбільше харківські онлайн-медіа згадували теперішнього очільника Харківської облдержадміністрації Олексія Кучера й кандидата в мери від "Слуги народу" – 35 згадок, або 19% загальної кількості згадок про політиків. 40% статей зі згадкою Кучера опубліковано на Status Quo, який належить другому номеру першої п'ятірки списку від "Слуги народу" до Харківської обласної ради Віктору Суботіну. Решту розміщено на "Об’єктиві" і Kharkiv.Today (10 і 8 згадок відповідно). Навіть політична незаангажованість сайту 057.ua не вберегла його від замовних матеріалів про Олексія Кучера. Загалом видання надрукувало три політичні матеріали, два з яких, про Кучера й "Слугу народу", у відповідний спосіб не марковано: "Підвищуємо соціальні стандарти" та "Алексей Кучер: "Привлечение инвестиций в Харьковскую область – один из основных приоритетов моей работы". 

Більшість матеріалів присвячено робочим зустрічам Кучера і є незбалансованими. 

Наприклад, у статті "Укрзалізниця" хоче замовити в харківського заводу велику партію двигунів" (Kharkiv.Today) є коментар голови ХОДА й Президента України і відсутні коментарі представників підприємства. Kharkiv.Today джинсує й у матеріалі про зустріч Кучера з пані послом Великобританії Меліндою Сіммонс, де третина статті стосується досягнень очільника й області та окремо повідомляється про його наміри балотуватися в мери Харкова.

Kharkiv.Today

Кандидат у мери від "Слуги народу" активно просувається й у соцмережах. За інформацією "Опори", на рекламу офіційної сторінки Кучера витратили за місяць 2000 доларів, і ця реклама не завжди маркована. 

До речі, на період проведення моніторингу припав приїзд Володимира Зеленського, під час якого він презентував місцеву Зе-команду. Тож "Слуга народу" має 29% загальної кількості згадок політичних сил у новинах. Вищим є лише сукупне згадування нетопових партій – 31%.

За популярністю в онлайн-ЗМІ Геннадій Кернес поступається Кучеру – 22 згадки, або 12% загальної кількості згадок про політиків. Міський голова традиційно "агітує" офлайн ("подарунки" від мера, концерти, відкриття фонтану), через комунальне видання "Харьковские известия" і власний 7 канал. Тож в аналізованих медіа не було політичної реклами. Навіть зазвичай прихильний до Кернеса "Город Х" згадав мера лише в одному матеріалі ("Харьковчан просят оценить парковочное нововведение"). Так само нейтрально про Кернеса пишуть Status Quo і медіагрупа "Об’єктив". Натомість матеріали Kharkiv.Today винятково негативно висвітлюють діяльність мера: "У Кернеса витратять ще 19 мільйонів гривень на парковку в саду Шевченка", "Кернеса просять підписати Кодекс етичної поведінки на місцевих виборах", "Кернеса судитимуть в жовтні», «Підлеглий Кернеса розповів, навіщо комунальному підприємству iPhone за 26 000 гривень і чому там немає прибутку"

"Блок Кернеса – Успішний Харків" згадується серед решти місцевих партій, таких як "Демократична сокира", "Блок Юлії Світличної – Разом", й окремо в зазначених медіа не рекламується. До речі, кожна п'ята згадка (або 21% загальної кількості згадок про політичні сили) в онлайн-медіа була про регіональні партії.

Натомість на FB-сторінці "Блок Кернеса – Успешный Харьков" за місяць розмістили 36 рекламних дописів, витративши на рекламу 427 доларів. Останні пости стосувалися стану здоров’я міського голови, повідомляє "Опора". Загалом, за інформацією Миколи Зінченка, офіційна сторінка Геннадія Кернеса у фейсбуці розміщує виключно немарковану рекламу.

ОПЗЖ, згадувана п’ять разів (або 9,5% загальної кількості згадок про політичні сили), висунула кандидатом у мери Олександра Фельдмана, ім’я якого прозвучало в онлайн-медіа 10 разів, тобто 5,5% із загальної кількості згадок про політиків. Незбалансований характер матеріалу Kharkiv.Today "Фельдман узяв 5 мільйонів гривень кредиту в банку сестри Льовочкіна" викликає питання, оскільки в ньому міститься припущення, що запозичені гроші підуть на передвиборчу кампанію Олександра, однак на момент публікації офіційної заяви від кандидата не було. Також, за даними "Опори", ОПЗЖ не просувала Олександра Фельдмана як кандидата в мери.

Крім зазначених кандидатів, мерами Харкова хочуть стати представник партії "Демократична сокира" Микита Соловйов, позафракційний депутат міськради Ігор Черняк, волонтер Олег Абрамичев від партії "Європейська солідарність" і голова громадської організації "Міські реформи" Олександра Наріжна від партії "Голос". Вони однаковою мірою презентовані в Kharkiv.Today і Status Quo. Жодних згадок про них у цей період немає в 057.ua, медіагрупі "Об’єктив" і "Город Х". Такий вибірковий принцип формування контенту викликає питання. Можливо, медіа чекають офіційної реєстрації кандидатів на посаду міського голови.

Суголосність у формуванні контенту бачимо й у Kharkiv.Today і Status Quo. Так, обидва видання опублікували липневе опитування настроїв виборів від соціологічної групи "Рейтинг", але якщо Status Quo просто процитувало результати, то Kharkiv.Today "нагадало" наприкінці:

"Нагадаємо, раніше партія "Слуга Народу" представила свого кандидата на посаду Харківського міського голови: ним став голова ХОДА Олексій Кучер. Також про намір балотуватися повідомили чинний мер Геннадій Кернес, нардеп Олександр Фельдман, представник партії "Демократична сокира" Микита Соловйов, позафракційний депутат міськради Ігор Черняк і волонтер Олег Абрамичев від партії "Європейська солідарність" і голова громадської організації "Міські реформи" Олександра Нарижна від партії "Голос". 

Зміни місцевого політичного ландшафту позначилися на регіональних медіа, а оскільки результат виборів міського голови в Харкові цього разу не такий однозначний, то тим цікавіше спостерігати, як цей процес ними висвітлюватиметься.  


* Моніторинг проводився із 7 до 11 вересня 2020 року включно. Аналізувалися згадки про політиків та політичних сил у новинах п’яти найпопулярніших харківських онлайн-медіа: "Город Х", Status Quo, Kharkiv.Today, 057.ua, "Об’єктив". 


Написання цього блогу стало можливим завдяки підтримці американського народу, що була надана через проєкт USAID "Медійна програма в Україні", який виконується міжнародною організацією Internews. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю ГО "Інститут масової інформації" та необов’язково відбиває думку USAID, уряду США та Internews.

Сподобалася стаття? Допоможи нам бути ще крутішими!