Журналісти як ФОПи – правові роз'яснення
Частину інформації про правовий статус журналіста як фізичної особи – підприємця (ФОПа) викладено в матеріалі "Журналіст vs роботодавець – правові особливості відносин". Основна мета цього матеріалу – розкрити, як саме журналіст-фрілансер може оформити свій правовий статус.
Фізична особа – підприємець є особливою формою ведення підприємницької діяльності, що регулюється главою 5 Цивільного кодексу України, Господарським кодексом та іншими нормативними актами України. Головною відмінністю діяльності ФОПа від трудових відносин є самостійність у виконанні робіт і наданні послуг: використання власного приміщення, власного обладнання тощо (причому під "власним" у зазначеному випадку розуміється також орендоване майно). У цьому найпомітніша відмінність від виконання робіт і надання послуг на підставі трудового договору: там саме роботодавець зобов’язаний забезпечити працівника всім необхідним. Також ФОП діє на постійній основі – в цьому відмінність підприємницької діяльності від разового цивільно-правового договору, який також не є трудовим договором, проте не вимагає реєстрації як підприємця.
Варто зазначити, що органи влади приблизно з 2005 року час від часу намагаються відокремити діяльність ФОПів від прихованих трудових відносин. Зокрема, востаннє, у 2019 році, Міністерство праці та соціальної політики розробило проєкт закону, в якому пропонувалося визначити в Кодексі законів про працю України ознаки трудового договору, незалежно від того, як вони оформлюються документально:
"Робота (послуга) є такою, що виконується (надається) в межах трудових відносин, незалежно від назви та виду договірних відносин між сторонами, якщо є три й більше нижчезазначених ознак наявності трудових відносин:
1) періодично (два і більше разів) особі надається винагорода в грошовій або натуральній формі за роботу, виконувану (послуги, надані) в інтересах іншої особи;
2) особисте виконання особою роботи (надання послуг) за конкретною кваліфікацією, професією, посадою за дорученням та під контролем особи, в інтересах якої виконуються роботи (надаються послуги), або уповноваженої нею особи;
3) винагорода за виконувану роботу (надані послуги) є єдиним джерелом доходу особи або становить 75 і більше відсотків її доходу протягом шести календарних місяців;
4) робота виконується (послуги надаються) на визначеному особою, в інтересах якої виконуються роботи (надаються послуги), або уповноваженою нею особою, робочому місці з дотриманням правил внутрішнього трудового розпорядку;
5) особа виконує роботи (надає послуги) подібні до роботи, що виконується штатними працівниками роботодавця;
6) організація умов праці, зокрема надання засобів виробництва (обладнання, інструментів, матеріалів, сировини, робочого місця), забезпечується особою, в інтересах якої виконуються роботи (надаються послуги), або уповноваженою нею особою;
7) тривалість робочого часу та часу відпочинку встановлюється особою, в інтересах якої виконуються роботи (надаються послуги), або уповноваженою нею особою".
Хоча наразі цей законопроєкт не було розглянуто Верховною Радою України, не можна відкидати, що надалі в законодавстві України аналогічні норми не з’являться. Тому в роботі ФОПа як журналіста варто уникати зазначених вище ознак.
Реєстрація ФОПів здійснюється в Центрах надання адміністративних послуг або онлайн. Варто зауважити, що, відповідно до Постанови Кабміну "Про запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2" (в редакції від 24.04.2020), на час карантину (наразі до 11 травня) реєстрація фізичних осіб – підприємців у ЦНАПах не здійснюється. Онлайн-реєстрація ФОПів здійснюється через вебпортал "Дія". Для цього вам треба мати чинний електронний цифровий підпис.
Під час реєстрації журналіста як ФОПа необхідно правильно обрати вид економічної діяльності відповідно до Класифікації видів економічної діяльності (КВЕД). Зазвичай для журналістів підходить вид діяльності за кодом 63 "Інформаційна діяльність". Якщо під час журналістської діяльності проводиться фото- і відеознімання, варто додати в процесі реєстрації також коди 59, 74.2. У разі ведення окрім журналістської діяльності ще й створення рекламних матеріалів, варто додати КВЕД 73.1.
Одночасно з реєстрацією ФОПа можна обрати також систему оподаткування. Відповідно до Податкового кодексу України існують: загальна система оподаткування і спрощена система оподаткування. Спрощена система, зі свого боку, відповідно до пункту 291.4 статті 291 Податкового кодексу, розділяється на чотири групи. Для ФОПів, які надають послуги журналістів юридичним особам, найоптимальнішою є третя група, що оподатковується за ставкою 5% розміру доходу (у разі відсутності реєстрації платником податку на додану вартість). Додатково сплачується єдиний соціальний внесок відповідно до Закону України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування" в розмірі, не меншому ніж 22% розміру мінімальної заробітної плати за місяць.
Ведення діяльності як ФОПа передбачає укладання господарських договорів. Журналістська діяльність – це збирання, оброблення та підготування інформації до поширення серед необмеженого кола осіб, і саме це має бути предметом договору, який укладається між редакцією і ФОПом-журналістом. Діяльність журналіста пов’язана, окрім іншого, зі створенням різноманітних публікацій та інших творів, які є об’єктами авторського права. Тож для правильного врегулювання питань, пов’язаних з інтелектуальною власністю, в договорах (або в додатках до них, або в актах наданих послуг тощо) варто врегульовувати питання про передання майнових авторських прав на створені твори замовнику, про врегулювання немайнових авторських прав.
Той факт, що журналіст надає послуги засобу масової інформації саме як ФОП, не позбавляє його статусу журналіста, передбаченого законодавством України. Засіб масової інформації може видавати ФОПу, з яким укладений господарський договір на інформаційні послуги, посвідчення журналіста на таких самих підставах, як і найманому журналісту.
Додатково нагадуємо, що в Інституті масової інформацію працює правова гаряча лінія. Консультації надають досвідчені медіаюристи Роман Головенко та Алі Сафаров за телефоном 050-44-77-063. Запитання можна також надіслати на електронну пошту ІМІ [email protected].
Матеріал підготовлено в межах проєкту з безпеки для журналістів Jmama
Help us be even more cool!