Жінкам не місце в телеграмі, або Як телеграм-канали ігнорують жінок. Моніторингове дослідження ІМІ
Річне опитування Internews Network підтвердило, що Telegram є найпопулярнішою платформою для отримання інформації серед українців. Однак дослідження, проведене Інститутом масової інформації (ІМІ), виявило критичний гендерний дисбаланс у найпопулярніших українських телеграм-каналах.
Виявилося, що в досліджених телеграм-каналах відсутні відверті сексистські меседжі щодо жінок, проте жінки в публікаціях представлені на тривожно низькому рівні: лише 12% експерток і 11% героїнь порівняно з 88% чоловіків-експертів і 89% героїв. Ці цифри викликають питання щодо видимості жінок в одній з найпопулярніших інформаційних екосистем України. Такими є результати дослідження, проведеного ГО “Інститут масової інформації” в грудні 2024 року.
Інфографіка ІМІ
У порівнянні з традиційними медіа ситуація в телеграм-каналах демонструє набагато більшу нерівність. У дослідженні ІМІ від 2024 року частка жінок-експерток у традиційних медіа становила 17%, тоді як у телеграм-каналах цей показник лише 12%. Героїнь у традиційних медіа було 22,5%, що також значно перевищує показник в 11% у телеграм-каналах. Це свідчить про тенденцію до ще більшого вилучення жінок з інформаційного дискурсу на платформі, яка стає ключовим джерелом новин для українців.
Жінки в телеграм-каналах найчастіше представлені в контексті прав людини, жертв криміналу, ДТП або нещасних випадків. Подібні стереотипи фіксувалися й у традиційних медіа, але в телеграм-каналах вони значно домінують. Наприклад, у традиційних медіа жінки все ж частіше висвітлювалися як героїні політики чи економіки, тоді як у телеграм-каналах ці теми представлені переважно чоловіками.
Дослідження ІМІ виявило, що телеграм-канали характеризуються надмірною лаконічністю, що призводить до втрати контексту, включно з гендерними деталями. Наприклад, у багатьох постах не вказуються імена чи посади жінок-експерток, не вживаються фемінітиви, тоді як у традиційних медіа такі згадки були поширенішими. Це поглиблює проблему видимості жінок у суспільному житті.
Експертки телеграм-каналів
Найчастіше жінки як експертки згадувалися в публікаціях телеграм-каналів у новинах про порушення прав людини (34,5% загальної кількості коментарів експерток). У моніторинговий період єдиний інфопривід на цю тематику стосувався кейсів про побиття та катування військовослужбовців у 211 ПМБр. Єдиною експерткою, яка коментувала цей випадок, була нардепка Юлія Яцик. Вона інформувала про випадок з побиттям військового, його стан та проінформувала, що в ТСК отримали матеріали, які містили докази протиправної діяльності: відео, аудіозаписи та свідчення.
Скриншоти ІМІ з телеграм-каналів “Україна Online” та “Україна Сейчас”
На другому місці за кількістю експертних коментарів була тема політики (20,7% загальної кількості коментарів експерток). Тему політики в моніторинговий період коментували лише дві жінки-політикині – нардепка “Європейської солідарності” Ніна Южаніна та віцепрем’єрка з питань євроінтеграції, міністерка юстиції України Ольга Стефанішина. З цікавого: телеграм-канали чомусь повністю не вказують імен та посад жінок на відміну від традиційних онлайн-медіа. Зазвичай адміни телеграм-каналів зазначають лише прізвище. Наприклад, так телеграм-канали публікували пости з експертним коментарем Ольги Стефанішиної про мобілізаційний вік:
Скриншот ІМІ з телеграм-каналу “Реальна Україна”
Окрім того, телеграм-канали поширювали фб-пост народної депутатки від “Європейської солідарності” Ніни Южаніної, яка критикувала ЗУ “Про внесення змін до Закону України “Про Рахункову палату”, підписаний президентом Зеленським, та наголошувала, що членам Рахункової палати тепер значно підвищать зарплати.
Скриншот ІМІ з телеграм-каналу “Всевидящее ОКО”
17,2% постів містили експертні коментарі жінок щодо міжнародної тематики. У моніторинговий період зафіксовано коментарі лише єдиної експертки на цю тему – голови дипломатії ЄС Каї Каллас. Телеграм-канали опублікували тільки короткий коментар європейської політикині щодо фінансової допомоги Україні від ЄС.
Скриншоти ІМІ з телеграм-каналів “Инсайдер UA” та “Україна Сейчас”
Особливість постів з інформаційними повідомленнями в телеграм-каналах у тому, що ці меседжі значно менші та стисліші, ніж у класичних медіа. Тому читачі, які хочуть знати та зрозуміти, про що йдеться, мусять самостійно більше вивчати цю тему, оскільки адміни подають повідомлення в кількох словах.
Кожен сьомий пост, який коментувала жінка, стосувався теми війни або наслідків бойових дій (13,8%).
Скриншоти ІМІ з телеграм-каналів “Труха Україна” та “Телеграмна служба новин”
Телеграм-канали цитували пост з ікс-акаунту посолки США в Україні Бріджит Брінк, яка повідомила про масований обстріл з боку росіян українських міст і критичної інфраструктури України. Водночас жоден телеграм-канал з тих, які публікували ці пости, не зазначав повного імені та посади пані Брінк. У деяких випадках вказували просто “посольство США” або ж писали без вживання фемінітивів – “посол США”. Це може спричинити непорозуміння, неточності, а також зменшує видимість жінок-експерток.
Кілька явно джинсових постів у різних телеграм-каналах містили експертний коментар директорки зі сталого розвитку і взаємодії з персоналом Групи Метінвест Тетяни Петрук, яка працює в компанії Ріната Ахметова та коментувала тему благодійності (10,3%).
Скриншоти ІМІ з телеграм-каналів “Реальна війна” та “Україна Сейчас”
Також у телеграм-каналах траплялися поодинокі коментарі волонтерки (3,4% загальної кількості коментарів експерток) щодо розкрадання гуманітарки, втім цей матеріал мав ознаки замовлення та чорного піару.
Героїні постів у телеграм-каналах
Як показало дослідження ІМІ, найчастіше жінки як героїні постів у телеграм-каналах з'являються в темі криміналу, нещасних випадків та ДТП (24,5% постів із загальної кількості, де траплялися жінки-героїні). Жінки в таких постах зображувалися як постраждалі від нещасних випадків, підозрювані в теракті, жертви домашнього насильства або ж потерпілі внаслідок ДТП.
Скриншоти ІМІ з телеграм-каналів “Реальний Київ” та ”Україна Online”
Ця тенденція свідчить про стереотипізацію жіночих образів у телеграм-каналах, де жінки часто представлені як слабкі, уразливі чи асоційовані з негативними ситуаціями. Такий підхід не лише обмежує різноманітність жіночих ролей у медіапросторі, але й формує сприйняття жінок виключно через призму пасивності або жертвування.
Кожен п'ятий матеріал мав згадку про жінку в політичній темі (20% загальної кількості матеріалів з жінками-героїнями). У моніторинговий період телеграм-канали публікували згадки лише про політикиню Юлію Тимошенко. Ці згадки мали ознаки джинси. Наприклад, в одному з текстів політикиня Тимошенко згадується кілька разів як ініціаторка важливих рішень, а її діяльність подається у виключно позитивному світлі. В іншому випадку, навпаки, за допомогою “експертизи політтехнолога” зазначається, що ініціатива Тимошенко безперспективна. У двох випадках ішлося “про боротьбу Тимошенко з високими цінами в аптеках”. До речі, в онлайн-медіа ІМІ також відстежив появу таких матеріалів починаючи з жовтня 2024 року.
Скриншоти ІМІ з телеграм-каналів “Україна Сейчас” та “Телеграмна служба новин”
Героїні публікацій у постах на міжнародну тему згадувалися дещо менше (11,1%). У моніторинговий період основною героїнею постів міжнародної тематики була на той момент чинна президентка Грузії Саломе Зурабішвілі. Про політикиню згадували лише в контексті того, що її місце займає новий президент Михаїл Кавелашвілі. За повідомленнями телеграм-каналів, які ввійшли до моніторингової вибірки, у Грузії на виборах “вперше голосував не народ, а колегія виборників: 150 депутатів нового скликання та 150 делегатів з регіонів”. Тому президентка Зурабішвілі відмовляється залишати свою посаду, і, згідно з повідомленнями в телеграмі, “біля парламенту збирається масовий протест, люди вважають вибори нелегітимними”.
Схожий відсоток (11,1%) згадок про жінку як героїню постів на тему здоров'я. У цьому разі телеграм-канали підготували публікації про українку, якій в Івано-Франківську хірурги видалили величезну 17-кілограмову пухлину. Також адміни телеграм-каналів опублікували фото цієї пухлини без блюру
Крім того, траплялися згадки про героїнь у постах на тему шоубізнесу (8,9%). До речі, в онлайн-медіа жінки як героїні публікацій теми шоубізнесу посідають перше місце та мають приблизно 40% контенту із загальної кількості публікацій про героїнь.
Жінки значно рідше траплялися в поодиноких постах як героїні тем, які стосувалися суспільства, благодійності, прав людини, війни або життєвих історій. Це не лише відображає, але й посилює гендерні стереотипи, створюючи нерівні умови для репрезентації жінок і чоловіків у публічному просторі. Для покращення ситуації необхідно посилити увагу до гендерного балансу, а також заохочувати висвітлення жінок у різноманітних ролях, що відбивають їхній реальний внесок у суспільне життя.
Чоловіки – експерти та герої постів у телеграмі
Чоловіки як експерти в постах телеграм-каналів коментували теми війни та мобілізації (39,6%), міжнародних подій (28,5%), економіки та бізнесу (12,1%), політичних новин (9,3%) та значно менше – в матеріалах про права людини (4,2%).
Найчастіше чоловіки-експерти коментували тему війни та мобілізації (39,6% загальної кількості коментарів чоловіків-експертів). Військові коментували перебіг бойових дій, нову зброю, а також прогнозували наслідки війни. Телеграм-канали публікували коментарі президента Зеленського про війну та її наслідки. У моніторинговий період також траплялися пости про мобілізацію: цю тему коментував омбудсмен Лубінець, який зазначив, що наразі “все менше випадків бусифікації”. Також телеграм-канали поширювали заспокійливий коментар неназваного адвоката про мобілізацію.
28,5% експертних коментарів від чоловіків було зафіксовано в постах телеграм-каналів на міжнародну тематику. Переважно експертні коментарі іноземних політиків стосувалися допомоги України чи питань щодо завершення війни. Найбільше телеграм-канали цитували новообраного президента США Дональда Трампа, який розповідав про можливе скасування дозволу ударів далекобійними ракетами в глиб Росії. Також телеги поширювали коментар Трампа про те, що він намагається “зупинити жахливу війну в Україні, і вже досягнуто “невеликого прогресу”. Окрім Трампа, телеги активно поширювали коментарі його майбутнього представника щодо України Кіта Келлога. Траплялися також експертні коментарі європейських політиків: канцлера Німеччини Олафа Шольца, який заявив, що Німеччина не допомагатиме Україні на шкоду власній безпеці, тому не передає Taurus і не відправлятиме своїх військових. А також словацького президента про те, що “Україні доведеться погодитися на часткові територіальні втрати задля завершення війни”. Крім того, українські анонімні телеграм-канали публікували коментарі російських політиків Путіна та Медведєва й представника міноборони РФ, які “експертно” висловлювалися про перетин червоних прапорців Заходом та про можливість війни з НАТО.
12,1% постів містили експертний коментар, який стосувався економіки чи бізнесу. Адміни анонімних телеграм-каналів публікували експертні коментарі про ціноутворення кави, новорічних ялинок і записували власні відеокоментарі, залучаючи економістів.
Крім того, телеги поширювали коментар міністра Федорова про те, на що саме українці найчастіше витрачають “тисячу Зеленського”. Чимало постів було з коментарем співзасновника Monobank Олега Гороховського про те, що в Україні скоро з'явиться Дія.Картка для всіх держвиплат.
Майже кожен девʼятий пост, де чоловік був експертом новини, стосувався політики – 9,3%. Найчастіше цю тему коментували: народні депутати Ярослав Железняк, Олексій Гончаренко, мер Києва Віталій Кличко, а також були коментарі від політолога Віталія Кулика, який згадувався в постах про Юлію Тимошенко.
Значно менше чоловіки коментували тему порушення прав людини (4,2%). Пости на цю тему стосувалися катування військовослужбовців та порушення їхніх прав в армії. Цю тему коментували народний депутат від “Європейської солідарності” Олексій Гончаренко та речник Міноборони Дмитро Лазуткін.
Також траплялися поодинокі згадки про чоловіків як експертів у постах, які стосувались енергетики, кримінальної хроніки та освіти.
Щодо чоловіків – героїв публікацій у телеграм-каналах, то найчастіше вони згадувалися в постах на міжнародну тематику (30,2%), про війну (16,4%), політику (16,2%), кримінальну хроніку (11,1%) та права людини (9,4%).
Майже кожен третій матеріал (30,2%), де згадувався чоловік як герой, стосувався міжнародної теми. Щодо міжнародної політики траплялися новини про обрання нового президента Грузії від проросійських сил Міхеїла Кавелашвілі, пости про те, що парламент Південної Кореї підтримав імпічмент президента тощо. Крім того, були пости про те, що Бундестаг висловив вотум недовіри канцлеру Німеччини Шольцу та новини про колишнього президента Сирії Башара аль-Асада, який “переправив до Росії щонайменше дві тонни готівки в євро та доларах, які належали Центробанку Сирії”.
Крім усього різноманіття, адміни телеграм-каналів також публікували пости, де згадували Дональда Трампа, Джо Байдена та Емманюеля Макрона.
У 16,4% випадках чоловіки були героями постів про війну. В таких постах згадувались українські військові та їхні бойові успіхи, йшлося про оновлення складу Ставки верховного головнокомандувача, де залучений тепер новий командувач Сухопутних військ ЗСУ Михайло Драпатий. Крім того, в таких постах також траплялися згадки про ліквідацію російських військових та громадян Північної Кореї, які воюють проти України в складі російської армії.
Дещо схожий відсоток згадок про чоловіків був у постах, які стосувалися політики, – 16,2%. Окрім народного депутата від колишньої забороненої партії ОПЗЖ, а нині представника “Платформи за життя та мир”, який трошки “нагрішив”, а потім ходив до СБУ, також були згадки про інших чинних нардепів. Водночас телеграм-канали розносили пости, які мали ознаки замовлення проти нардепа та лідера “Європейської солідарності” Петра Порошенка.
Скриншоти ІМІ з телеграм-каналів Times of Ukraine, “Україна Сейчас” та “Реальна війна”
Нагадаємо, згідно з результатами попереднього моніторингу ІМІ про мову ворожнечі та політиків, Порошенко посідав першість за кількістю замовних матеріалів проти нього в анонімних телеграм-каналах.
Також чоловіки як герої фігурували в постах, які стосувалися кримінальної хроніки або ДТП (11,1%). Найчастіше про них писали як про винуватців смертельних ДТП, зловмисників або підозрюваних у теракті. Такий вибір тем і ракурсів у висвітленні формує усталені стереотипи: жінки – слабкі й беззахисні, а чоловіки – агресивні й небезпечні. 9,4% матеріалів містили згадки про чоловіків у постах про порушення прав людини. Найбільше згадок на цю тему стосувалося ситуацій щодо знущання із солдатів та вимагання грошей від підполковника 211 ПМБр ЗСУ.
Значно менше чоловіки згадувалися в матеріалах про благодійність та допомогу (1,9%). Єдиним героєм таких публікацій був бізнесмен Рінат Ахметов, і всі такі матеріали мали ознаки замовності. Крім того, схожий відсоток згадок про чоловіків як героїв публікацій траплявся в постах про спорт (1,9%). Головним героєм постів був футболіст “Челсі” та збірної України Михайло Мудрик, у крові якого знайшли заборонену речовину на допінг-тесті. Через це спортсмену загрожує чотирирічна дискваліфікація. Також траплялися поодинокі згадки про чоловіків як героїв у публікаціях про шоубізнес, здоров'я, культуру та суспільство.
* Моніторинг охопив 10 найпопулярніших телеграм-каналів в українському сегменті, за даними Telemertrio, які працюють як новинні канали: “Труха⚡️Україна”, Times of Ukraine, “Инсайдер UA”, “Реальна Війна”, “Реальний Київ”, “Україна Сейчас | УС: новини, політика, війна”, “Всевидящее ОКО”, “Україна Online”, “Телеграмна служба новин – Україна”, І.ШО?. Загальна вибірка становить 1000 постів. До вибірки ввійшли по 100 постів (окрім повідомлень про рух ракет, БпЛА або початок чи кінець тривоги), узятих одночасно зі стрічок телеграм-каналів 13 та 16 грудня 2024 року.
Help us be even more cool!