"Зелена кофтинка Guccі". Як і хто поширював фейки про "податок на повітря"
Нещодавно помітним кейсом з поширення фейку в українському інформаційному просторі стала історія із “зеленою кофтиною Gucci” депутатки-слуги Роксолани Підласи. Фейк із блузкою за $1700 вкинули з анонімного профілю соцмережі Х, після чого його підхопили та почали поширювати як у соцмережах, так і в медіа – російських та українських. А почалося все з маніпуляцій навколо заяв голови бюджетного комітету Підласи, що ніби зарплата у 20 тисяч гривень – то вже розкіш.
У цьому матеріалі ІМІ детально розбирає цей кейс із маніпуляціями та фейком, щоб простежити, хто і як паразитував навколо теми розв'язання бюджетної проблеми.
З ЧОГО ВСЕ ПОЧАЛОСЯ
17 січня голова бюджетного комітету Роксолана Підласа була в студії телеканалу ICTV. Її запросили на тему наповнення бюджету. В ютубі цей ефір виклали під назвою “ПІДЛАСА про допомогу від США та український ПЛАН Б”.
Ведуча цікавилася, де брати гроші на мобілізацію в умовах, коли немає визначеності щодо пакета допомоги від США. Депутатка перелічувала, що вже здійснено: через обмеження на видатки минулого року вдалося зекономити певну суму, далі вирішили, що Нацбанк перерахує до бюджету свій прибуток раніше, а Мінфін інтенсивно розміщуватиме ОВДП та військові облігації.
Попри це депутатка зауважила, що додаткова мобілізація потребуватиме ще 300 мільярдів гривень, яких у бюджеті немає. Щоб забезпечити цю суму потрібні будуть додаткові ресурси, варіантів – небагато. Один з них – підвищення податків. Водночас Підласа нагадала, що найбільшими джерелами доходу державного бюджету є ПДВ на імпортні та вітчизняні товари й податок на доходи фізичних осіб, до якого зарахувала і військовий збір.
Далі важлива цитата, яку потім маніпулятивно спотворювали: “Коли ми говоримо про підвищення таких податків, я займаю жорстку позицію, що ми повинні говорити про прогресивні ставки. Якщо ви заробляєте найменше, ви не повинні платити більше навіть зараз. Але якщо ви заробляєте від 20 тисяч гривень, наприклад, то ви могли б платити військовий збір не півтора відсотка, а три відсотки. І ви, і я – ми знаємо, у депутатів трохи вища зарплата, ніж 20 тисяч гривень, я думаю, ми могли б платити і п'ять відсотків військовий збір. Це б допомогло утримувати наше військо”.
Після цього ведуча нагадала, що ФОПи не платять військового збору. Підласа відповіла, що це можна виправити, але перед тим, як братися за ФОПів, – подумати про податок на розкіш.
“Незважаючи на війну, у нас величезна кількість автомобілів і дорогої техніки заїжджає до країни. Ми бачимо це за митною статистикою, скільки ноутбуків, телефонів кожного місяця ми імпортуємо як держава. По-перше, це негативно впливає на наш платіжний баланс, що є саме по собі проблемою. По-друге, якщо ти як людина маєш змогу купувати собі дорогі речі, об’єктивно дорогі, ніхто не говорить, що треба оподатковувати телефон за 5 тисяч гривень”, – казала депутатка.
На останній фразі її перервала ведуча, словами: “Але якщо це 15-й айфон”. І після цієї репліки Підласа закінчила: “Якщо це новий айфон, який коштує 60–70 тисяч гривень, то він може оподатковуватися додатковим митом”.
Отже, у заявах Підласи можна виділити дві непов’язані тези:
- Введення диференційованої ставки військового збору: ставка без змін (1,5%) за доходу до 20 тисяч гривень, збільшення ставки до 3% за доходу понад 20 тисяч гривень, і до 5% для вищих зарплат. Водночас цифру у 20 тисяч вона навела як приклад, жодним чином її не оцінюючи – висока чи низька це зарплата, чи є вона “розкішшю”.
- Серед “розкоші” депутатка згадала телефон, вартість якого на порядок вища за бюджетні моделі. Наприклад, мережа “Фокстрот” вважає бюджетними телефонами ті, які коштують менш ніж 8 тисяч гривень, а мережа MoYo – до 6 тисяч гривень.
Для більшого розуміння згаданих пропозицій варто навести кілька цифр зі стану економіки.
На кінець 2023 року середня зарплата в Україні сягнула майже 18 тисяч гривень. Прогнозується, що у 2024-му цей показник буде вже 21,8 тисячі. Важливо розуміти, що в офіційній статистиці використовують показник номінальної зарплатні, яку нарахували людині до сплати податків. Відповідно, показник реальної зарплати, яку отримують громадяни, буде меншим. На рівень зарплат також впливає регіон, у якому проживає і працює людина: традиційно в Києві зарплати вищі.
Окрім того, ще до повномасштабного вторгнення більш як 98% усіх заробітних плат перебувало в інтервалі від найменшої до десяти мінімальних заробітних плат. Відповідно, така концентрація розподілу заробітних плат засвідчує дуже обмежений фіскальний потенціал запровадження прогресивної шкали ставок військового збору.
За умови реалізації озвучених Підласою пропозицій для тих українців, які заробляють умовно 20 тисяч гривень, уже цього року військовий збір міг би збільшитися з 1,5% до 3%. Тобто вони б робили додатковий переказ до бюджету на суму 300 грн. Але з вищенаведених цифр можна зробити висновок, що цей додатковий платіж на суму 300 грн охопить дуже незначну частину українців.
Навіть якщо уявити, що всі українці, які працюють (а їх понад 9 млн), раптом почнуть отримувати зарплату у 21,8 тис. грн, то збільшення військового збору до 3% принесе бюджету лише 36,5 млрд грн. Очевидно, що ця сума ніяк не може покрити проголошені 300 мільярдів, які потрібні для додаткової мобілізації. Тож навіть підвищення військового збору проблему дірки бюджету не розв'яже. Загалом же дефіцит бюджету оцінюється в $42 мільярди.
Сам військовий збір було запроваджено влітку 2014 року. Тоді це подавалося як тимчасовий крок для покриття збільшених витрат на ЗСУ. Але вже наприкінці 2014-го “тимчасовість” переглянули.
МАНІПУЛЯЦІЇ РОСІЙСЬКИХ ПРОПАГАНДИСТІВ
У російських медіа заяви Підласи подавалися ледь не як бажання української влади обікрасти народ.
Так, сайт ukraina.ru в заголовку використав поширений ще з часів становлення совєтского союза термін – “розкуркулення”. Новина на сайті вийшла із заголовком “Утопают в роскоши”: депутат Рады предложила раскулачить украинцев с айфонами ради мобилизации”.
У самому тексті згадувалася заява Азарова про багаторазове збільшення рівня бідності, що кожен четвертий українець живе за межею бідності. Також наводилися “реакції українців” з мережі на пропозицію Підласи, зокрема “Скоро на шкарпетки податок зроблять”, “Швидше за все, і за повітря”, “20 тисяч – це розкіш, а комуналка на 10 тис. прийшла”.
Із заголовком про “розкулачивание украинцев” з’явився матеріал і на платформі “Дзен.ру”. У ньому йшлося, що Підласа запропонувала ввести податок на розкіш, який платитимуть лише заможні громадяни з доходом більше за 20 тисяч гривень.
Скриншот ІМІ з Дзен.ру
“Комсомольська правда” винесла в заголовок “Команда Зеленского добивает стонущий народ Украины: Фантастические твари становятся омерзительными”. Тут маніпуляцій було значно більше. Спочатку автори приписали кожному українцю одне завдання: віддати керівному режиму все, що має, а потім померти за чергового “гетьмана”. Далі “мобілізацію” в Україні назвали “могілізацією, яку вимагають військові”. “Богачами” маніпулятори назвали тих, хто має зарплату 20 тисяч, і приписали Підласі бажання підняти для таких українців військовий збір з 1,5% до 5%. Ба більше, стандартами ООН вони визначили суму в 500 доларів рівнем бідності для України.
“Вся экономическая модель нынешней Украины построена таким образом, что если человек выбирается хоть немного из бедности, на него наваливают дополнительную нагрузку, которая его в эту бедность вгоняет обратно”, – маніпулятивно підсумували росіяни.
І до всього цього автори додали коментар депутата Верховної Ради Олександра Дубінського, якого СБУ підозрює в держзраді та роботі на росіян під позивним Буратіно.
“Кто больше всех сегодня зарабатывает – солдаты для себя и своих семей. То есть их хотят обобрать дважды”, – процитували підозрюваного у статі.
Ще одне російське медіа “Мрія” з купою граматичних помилок приписало Підласі рекорд з пошуку додаткових коштів у кишенях українців. Саму депутатку автори назвали “соросьонком” і запропонували “розкулачить” тих, хто “сколотили миллиарды на мобилизации, поставках ВСУ и гуманитарке”. У телеграм-каналі “Мрія” відповідний допис побачило майже 50 тисяч користувачів.
Скриншот ІМІ з "Мрії"
Розганяли маніпуляцію росіяни й у соцмережах.
Так, у телеграм-каналі “Украина.ру” маніпулятивно приписали до розкоші зарплату у 20 тисяч гривень, навели дані з е-декларації Підласи, після чого зробили висновок: “В этом суть украинской “элиты” была и есть: по старой панской привычке обдирать крепостных до нитки, а если есть возражения – выпороть на конюшне и “забрить” в солдаты”. Цей допис побачили 114 тисяч користувачів.
МАНІПУЛЯЦІЇ ПРОРОСІЙСЬКИХ МЕДІЙНИКІВ
Одночасно з росіянами маніпуляції навколо заяв Підласи поширювали й проросійськи налаштовані українські медійники. Йдеться насамперед про колишніх медведчуківців – ведучих та завсідників заблокованих телеканалів кума Путіна. Свою бурхливу інформаційну діяльність вони продовжують у соцмережах. І мають там велику аудиторію – десятки та сотні тисяч переглядів.
Так, найбільше переглядів з маніпуляціями щодо кейсу “податків від Підласи” зібрав ефір на ютуб-каналі “Александр ШЕЛЕСТ”. Автор – колишній ведучий медведчуківського телеканалу Newsone. Його ефір з Михайлом Чаплигою, проросійським політологом і завсідником каналів Медведчука, який утік з України, подивилися більш ніж 450 тисяч користувачів. Назва в ютубі: “Французский поцелуй и китайский ПРОВАЛ Давоса – Чаплыга. Мобилизация злыдней и налог на РОСКОШЬ…”.
Скриншот з ютуб-каналу “Александр ШЕЛЕСТ”
Сам Шелест маніпулятивно приписав Підласі тезу, що зарплата у 20 тисяч гривень – то розкіш. А Чаплига збрехав щодо підходів ООН у визначенні рівня бідності.
“Є ООНівські стандарти, вони неофіційні. Що таке рівень злиднів і бідність? Залежно від категорій країн це дохід на день в еквіваленті від 5 до 15 доларів. Україна потрапляє до категорії розвинених країн. Це країна, де рівень злиднів визначається доходом 15 доларів на день. Якщо ти помножиш це на 30 це буде 450, нехай 500 доларів. Тобто 500 доларів – це межа бідності… Якщо оподатковувати все одразу, що вище 500, то, м'яко кажучи, дивно. Виходить, спочатку працюй, потім заплати податки, потім помри”, – пояснював Чаплига.
Брехня проросійського втікача легко спростовується. У березні 2022 року на сайті ПРООН вийшла публікація “Вплив війни на розвиток України: початкові прогнози”. У ній зазначалося, що особа вважається бідною, якщо її щоденний дохід нижчий за $5,5, що зазначалося як міжнародна межа бідності. Зі щоденним доходом у межах $5,5–13 людина вважається вразливою до бідності. Тобто, по суті, Чаплига значно пересунув “межу бідності”.
Трохи менше переглядів зібрали ефіри на ютуб-каналі “Дикий live” ще одного медведчуківського медійника з Newsоne Віталія Дікого. Його розмову з колишнім нардепом від Радикальної партії Ігорем Мосейчуком слухали понад 90 тисяч користувачів, вона вийшла на ютубі із заголовком “Мавр сделал свое дело” или как прикрыть свою зад…цу…”. Дікій розповідав, що країною керують “діти”, а Підласа заявила, що треба “затискати звичайних українців податками”. Водночас медведчуківський медійник збрехав, що “не прихильник Януковича, але за Януковича бюджетний комітет був відданий опозиції”. Насправді за часів президентства Януковича бюджетний комітет очолювали “литвинівці” Микола Деркач та Валерій Баранов, які були в коаліції з регіоналами, а після парламентських виборів 2012-го регіонали забрали бюджетний комітет собі, на чолі став депутат-регіонал Євгеній Гєллєр, якого ще називали “касиром” Партії регіонів.
Також Дікій виклав на своєму ютуб-каналі інтерв’ю, яке він дав ютуб-каналу Politeka Online (на двох каналах відео набрало більш ніж 150 тисяч переглядів). У цій розмові колишній медведчуківець приписав Підласу до “чортів”, а про її заяву висловився так: “Їхня мета – обідрати людей. Просто обідрати й списати все на війну…”
З початком цього року запустила ютуб-канал ще одна медведчуківська медійниця з Newsоne Лана Шевчук. Канал має назву “ВЫШКА”, на нього підписано понад мільйон користувачів. Але, за даними SocialBlade, ці підписники залишилися з попередньої версії ютуб-каналу, який був створений ще у вересні 2018 року. Громадська ініціатива “Голка” визначила, що раніше це був ютуб-канал проросійського телеканалу “Наш”. Шевчук працювала на ньому ведучою ток-шоу “90 минут”.
18 січня Шевчук виклала відео своєї розмови із завсідником медведчуківських телеканалів Дмитром Співаком. Інтерв’ю набрало більш ніж 75 тисяч переглядів. Коментуючи можливе збільшення податків, Співак заявив: “Це дає шанс задуматися ще сотням тисяч українців, чи не звалити звідси”.
Уже на своєму ютуб-каналі за кілька днів проросійський експерт Співак знову повернувся до заяв Підласи. Відео з назвою “Налоговый террор от Пидласы” набрало 80 тисяч переглядів, у ньому Співак розповідав, що під час війни податки не підіймають.
Ще один проросійський діяч часів до широкомасштабного вторгнення Максим Казаров. На його ютуб-каналі “Казаров. Україна” нині найстаріше відео за 21 лютого 2021 року, яке починається словами: “Як і обіцяв, запускаю українськомовний блог”. За даними SocialBlade, канал існує із серпня 2015 року. У мережі можна знайти відео, як під час президентських виборів Казаров називав “ми” канонічну опозицію у вигляді союзу Мураєва-Вілкула.
19 січня Казаров виклав відео “Шок! Безугла вигнала Петра Порошенко. Підласа шманає по кишенях. Лещенко кайфує в Давосі”, яке набрало 40 тисяч переглядів. У ньому проросійський “медіаексперт” переконує, що військовим нічого з військового збору не надходило. “Підласа вирішила залізти під час війни українцям у кишеню. Бачите, грошей нема? Треба поскребти… І трошки забрати. Забрати на війну. А коли ми подивимось, як ці гроші витрачаються, ці гроші будуть не на війну, а знову на бруківку, стадіони, дороги в прифронтових містах і на укладання асфальту в сніг”, – розповідає Казаров. Водночас чи не в кожному своєму відео він оголошує збори коштів на потреби ЗСУ.
МАНІПУЛЯЦІЇ В УКРАЇНСЬКОМУ ІНФОРМАЦІЙНОМУ ПРОСТОРІ
Маніпуляцій навколо заяв Підласи про підвищення військового збору та “податку на розкіш” не виявлено в медіа з Білого списку ІМІ.
Натомість паралельно з росіянами та їхніми молодшими партнерами в Україні за маніпуляції навколо заяв Підласи взялися медіа з орбіти колишнього президента Порошенка. Одразу чотири відео на ютуб-каналі “Прямого” містять обговорення “податку на розкіш”. Чи не єдина їхня відмінність від проросійських медійників – це менша кількість переглядів.
Так, відео з назвою “Слуга” ПІДЛАСА планує грабувати українців, Безуглій дали нову команду щодо Залужного / ВЕЛИЧКОВИЧ” подивилося 47 тисяч користувачів. Ведучий ефіру Олександр Близнюк прямо називав податок на зарплату у 20 тисяч “податком на розкіш”. Подібне він повторив у відео “Покірна слуга Зеленського ПІДЛАСА закрила очі на ДЕРИБАН БЮДЖЕТУ УКРАЇНИ! / РОЗЕНКО”, яке подивилися 25 тисяч осіб.
Ще в одному відео, в назву якого винесли “Влада латає дірки за рахунок людей”, нардеп “Європейської солідарності” Олег Синютка заявив, що ключова проблема бюджету – корупція, а Підласі важливіше думати не про айфони та ноутбуки, а щоб бюджетні кошти не розкрадалися. Це відео подивилось 32 тисячі користувачів.
Четверте відео на цю тему переглянули 11 тисяч осіб, у заголовок винесли “Це КАТАСТРОФА! ЮЖАНІНА розгромила ідею слуг збільшити податки, корупційні скандали ДОВЕЛИ народ”. У ньому Южаніна нагадала, що середня зарплата у 2024 році становитиме 21,7 тисячі гривень, тому “майже всі підпадають за цим критерієм під збільшення розміру військового збору”. Останнє твердження не відповідає дійсності, що ми роз’яснили вище.
Жодного разу в ефірі телеканалу, який пов’язують з Петром Порошенком, не згадали, що військовий збір не є чимось новим і його насправді запровадили за часів його президентства. Тоді Петро Олексійович підтримував нововведення через потребу збільшити бюджетні витрати на ЗСУ. “Закони, на яких наполягає уряд, непопулярні, важкі, але конче необхідні. Сьогодні рішення парламенту потрібні не лише для фінансування армії, хоча це питання номер один. Рішення парламенту потрібні для того, щоб працювала економіка держави в цілому”, – переконував Порошенко депутатів влітку 2014-го.
Колишній ведучий програми “Поярков News” на Прямому каналі Сергій Поярков нині веде свій ютуб-канал. 19 січня на ньому з’явилося відео “Бюджетная ЗЕподлость от Роксоланы Пидласы, обворовавшие просят обворлванных – помочь деньгами”, яке переглянули 33 тисячі осіб. “Я перекладаю з підласівської на людську, зі слуганародної на нормальну. Вона говорить фактично завуальовано, але я читаю прямим текстом: влада, яку ви обрали в 19-му році, вкрала стільки, що вам, у кого ми вкрали, треба ще скинутися”, – розповів Поярков. Говорячи про переклад “людською” та “нормальною”, Поярков використовував російську мову, якою веде всі свої відеоблоги.
Колишній речник “Правого сектору” та депутатської групи “Укроп” Борислав Береза 18 січня на своїй Facebook-сторінці анонсував вечірній ефір маніпулятивним твердженням, що Підласа назвала 20 тисяч “великою зарплатою для українців”. На самому ефірі з блогером Богданом Буткевичем Береза розвинув маніпуляцію: “У мене запитання: вона вважає, що зарплата, менша за 500 євро, – це велика зарплата? А податки на хабарі слуг народу будуть? А податки на корупцію в Офісі президента будуть? На повітря? До речі, непоганий податок”. Під час цієї розмови його однодумець переконував, що в разі секвестру бюджету можна знайти додаткові десятки та сотні мільярдів гривень на ЗСУ. Це відео має 30 тисяч переглядів.
У своєму стрімі на ютуб-каналі “Цензор.НЕТ” Буткевич уточнив, що завдяки секвестру можна “наскирдувати” 300 мільярдів гривень. Блогер також розповів, що 20 тисяч нібито визначили ознакою розкоші. Його відеоблог подивилося 73 тисячі осіб.
Сайти-сміттярки також активно розганяли зраду.
“Політека” відповідну новину видав під заголовком: “Податок “на розкіш” при зарплаті 20 тисяч грн і не лише: нардеп Підласа висунула пропозицію, відео”. У тексті міститься маніпуляція, що депутатка пропонує збільшити податок на “розкіш”, і в цьому контексті згадується заробіток на рівні 20 тисяч.
Еталонною маніпуляцією можна вважати відео на ютубі під назвою “Председатель по бюджету ВР Украины Пидласа предложила повысить военный сбор до 3%”. У ньому “тарологиня” Єлєна Бюн розкрадає карти, які ніби мають показати, що означають заяви депутатки. “За картами це неправильні дії… перед тим як висувати ці пропозиції, мадам треба починати із себе. Бачите, тут карта свята під час війни. Тобто вони досить комфортно себе почувають у Верховній Раді під час війни… Вони витрачають гроші на задоволення, коли в Україні йде війна”, – тлумачить карти Бюн. Це відео на її каналі подивилася 21 тисяча користувачів.
На порядок більше аудиторії зібрали виявлені маніпулятивні дописи в інших соцмережах.
Так, анонімний користувач тіктоку prirva_news запостив уривок телемарафону із заявою Підласи й супроводив написом: “Коли за повітря будемо платити? Підласа пряма заміна Безуглій”. Кількість переглядів цього відео сягнула позначки 467 тисяч.
“А за воздух сколько?” – винесли питання в назву відео ютуб-каналу “КИЇВ24 | Телеканал Київ”. У цьому уривку ефіру муніципального телеканалу навели коментарі з телеграму на заяву Підласи, водночас не зазначили, про який телеграм-канал ідеться та чи верифікували авторів коментарів.
“А може, просто перестати красти”, “З депутатських кишень треба брати”, “Хай почнуть із себе брати податки, не красти в ЗСУ та людей. Ми і так допомагаємо нашим хлопцям”, “А за повітря скільки”, – озвучили коментарі із соцмереж. Відео побачили 2,2 тисячі осіб.
Варто додати, що влив на телеканал “Київ” має столична влада, яка перебуває в перманентному конфлікті з владою центральною. Тож цим можна пояснити маніпуляції з коментарями із соцмереж на ініціативу представниці партії влади.
Схожа мотивація може бути й у колишнього спікера Дмитра Разумкова. Заяві Підласи він присвятив окреме відео на своєму ютуб-каналі під назвою “Разумков: Влада хоче “вичавити” з українців ще більше податків!”. Нардеп розповідає, що податки для доходів у 20 тисяч гривень збільшать у три-п'ять разів. “Краще вони б почали із себе, перестали красти на дорогах, перестали красти на снарядах, на куртках, на яйцях, на облігаціях державного займу. І багато інших речей, ресурси від яких вони розсовують собі по кишенях замість того, щоб допомагати державі воювати з ворогом”, – розповів колишній лідер “слуг”.
ЯК ВИНИК ФЕЙК ПРО ЗЕЛЕНУ КОФТИНКУ
Перша хвиля маніпуляцій у цій історії почалася з банального перекручування заяви депутатки Підласи. Але вже на другий день в інфопростір був запущений фейк про “зелену кофтину Gucci” за $1700, яку нібито носить депутатка-“слуга”.
Почалося все з анонімного користувача соцмережі Х “𝕂𝕠𝕫𝕒𝕜 𝕋𝕒𝕣𝕒𝕤”. Його пост містив питання: “Тобто 20 тисяч це вже розкіш?” Але в цьому пості важливіше інше: він супроводжувався світлиною Підласи в зеленій кофтинці. Це фото депутатка виклала на своїй особистій фейсбук-сторінці 14 січня 2020 року. Після хвилі маніпуляцій та фейків Підласа зробила фото недоступним, але воно збереглося в добірці сайту “Знай” з підписом “скрін із Фейсбук”. Також у її акаунті є ще п'ять світлин з цією блузкою, остання датована 21 жовтня 2021 року.
Пост “Козака” отримав велике поширення – 116 тисяч переглядів та 400+ коментарів. Автор виклав його о 10:34. А за дві години, о 12:34, з’явився коментар від анонімного користувача “ХристяРічка”: “Непогано би перевірити цю зашкварену місіс, чи може вона на свою зарплату купляти блузи від Гучі”. Коментар також супроводжувався двома світлинами, на одній з яких схожа зелена блузка.
Користувач “ХристяРічка” у своєму Х-профілі пише про себе: “Диванні війська спеціального призначення. 25% Аб‘юзу та Газлайтингу”. Цей користувач є доволі активним у соцмережі. Так, за один день 1 лютого в нього 18 постів, з них три – за Порошенка, три – проти Росії, сім – проти української влади. Серед репостів цього користувача можна побачити доволі багато репостів від анонімного Х-профілю “Pandamonium”. Саме останнього вважають автором фейку про “зелену кофтину Gucci”.
18 січня о 19:33 “Pandamonium” опублікував пост: “Вибачте, що лякаю на ніч, але в цьой зеленой мухі цеце Підлясой з офіційною зп в 40 тищ не тільки сумочка дольчебабана за 55 тищ, а й блузка гуччі за 68. І воно нам буде квакать про податок на зп 20 тищ”. Пост супроводжувався фотоколажем: уже згадана фотографія Підласи та схожа зелена блузка від Gucci із зазначеною ціною $1700. Пост має 105 тисяч переглядів, майже тисячу репостів та майже 200 коментарів.
Уже серед цих коментарів були пояснення, що блузка Підласи та блузка Gucci – то дві різні. Користувачка “Дарья Гузан” 19 січня о 9:09 (надалі можна побачити, що широке тиражування фейку почалося після появи цього коментаря) прокоментувала: “Я ні у якому разі її не захищаю, але це 2 різні блузки. Я працювала з тканинами і трошки шарю) Оригінал – шовк, на цій – схоже на органзу. Різні відтінки зеленого. Різна форма банту. Це взагалі класична модель вечірньої блузки, і роблять такі як і дорогі бренди, так і масмаркет”. Це був не єдиний коментар “Дарьї Гузан”, ще один (опублікований 19 січня о 13:03) користувач “Pandamonium” вирішив приховати. “Я не буду з вами сперечатися, бо це дурна втрата часу. Але я не розумію, як можна не бачити, що це реально різні блузки”, – написала користувачка “Дарья Гузан” у тому прихованому коментарі.
Користувач “Pandamonium” з’явився в соцмережі Х у липні 2022 року. За 1 лютого цей користувач виклав 57 постів, з них 41 такий, що дискредитує Зеленського та представників української влади, один – цитата Ірини Геращенко та Петра Порошенка про виділення Україні грошей від ЄС, один – привітання Марини Порошенко з днем народження і закид на адресу телеграм-каналу “Труха” про “розкол суспільства за наказом Банкової”.
Уже вранці 19 січня фейк про “зелену кофтину Gucci” почав поширюватись інформаційним простором як у різноманітних мережах (Х, Телеграм, TikTok, YouTube, Facebook, Instagram), так і на окремих сайтах. Під час цього дослідження виявлено десятки публікацій з цим фейком, лише частина з них з відкритою статистикою мають загальну аудиторію майже 1,4 млн.
Дата, час | Сайт / соцмережа | Назва | Аудиторія, тис. |
18 січня, 19:33 | 105 | ||
19 січня, 08:51 | Пророс. телеграм | 6,5 | |
19 сiчня, 09:45 | Сайт |
| |
19 січня, 10:24 | Телеграм | 151 | |
19 січня, 10:29 | Телеграм | 204 | |
19 січня, 10:31 | Телеграм | 64 | |
19 січня, 12:03 | Телеграм | 177 | |
19 січня, 12:05 | Сайт |
| |
19 січня, 12:20 | Сайт |
| |
19 січня, 14:03 | Сайт | 2,2 | |
19 січня, 15:00 | Телеграм | 19 | |
19 січня, 16:39 | Сайт | 55 | |
19 січня, 16:43 | Сайт |
| |
19 січня, 18:27 | Телеграм | 35 | |
19 січня, 19:30 | Проросійський телеграм | 7,6 | |
19 січня, 19:51 | Телеграм | 58 | |
19 січня, 21:03 | Сайт | 0,3 | |
19 січня, 20:50 | Телеграм | 7 | |
19 січня, 23:07 | Росіяни, вк |
| |
19 січня | Рос. сайт |
| |
19 січня | YouTube | 47 | |
19 січня | YouTube | 32 | |
19 січня | Сайт |
| |
19 січня |
| ||
19 січня | TikTok | 74 | |
19 січня | TikTok | 226 | |
19 січня | YouTube | 4 | |
20 січня, 00:21 | Телеграм | 18 | |
20 січня, 12:40 | Рос. сайт |
| |
20 січня | YouTube | 37 | |
20 січня | YouTube | 25 | |
21 січня | YouTube | 28 |
Сайт “Інформатор” подав коментар Підласи. Депутатка спростувала фейк і пояснила, що на фото вона в блузці від Zara, ціна якої могла бути 1340 грн.
Це лише частина ресурсів, які були виявлені під час цього дослідження. Ще десятки повідомлень не внесені до цієї таблиці, бо мають меншу аудиторію поширення. Читач може сам ознайомитися з тим, як у цих публікаціях озвучували фейк з “кофтинкою за 1700 доларів”. Автори дослідження звернуть увагу лише на кілька показових прикладів.
Так, до цієї таблиці не ввійшов фейсбук-пост журналіста телеканалу ICTV Володимира Рунця. Річ у тім, що цей пост був заблокований. Про це Рунець повідомив у своєму наступному дописі, що блокування сталося через мову ворожнечі. Скрін першого посту можна побачити в публікаціях кількох медіа. У ньому журналіст писав: “Роксолана Підласа в зеленій сатиновій блузі з бантом від Gucci розповідає про податок на розкіш – нові телефони та додаткове навантаження на тих, хто заробляє більше 20 тисяч гривень на місяць... вже б хоча б не розповідали про “розкіш” в сатиновій блузі з бантом за $1850 моїй мамі з пенсією 2300 грн”. Пост було процитував ексдепутат Борислав Береза в телеграм-каналі.
Ще одна публікація з фейком була видалена самим автором. Екснардеп і завсідник медведчуківських телеканалів Ігор Мосейчук у своєму телеграм-каналі репостнув допис Absolution Leaks. Згодом Мосейчук свій допис видалив, але він залишився в архіві телеграму. Absolution презентує себе як детективне європейське агентство. Сайт агентства має три мови: англійську, італійську та російську. СЕО та керівним партнером є Костянтин Шпільовий. Це одесит, який у 2014-му балотувався до Верховної Ради від Опозиційного блоку, а до того, в часи Януковича, працював в Адміністрації президента. За телеграм-каналами Мосейчука та Absolution можна побачити, що вони регулярно репостять один одного.
Сайт “Главком” став першим медіа, яке зробило новину на основі фейку. Нині публікація має заголовок “Блузка за 64 тис. Мережа обговорює одяг депутатки, яка запропонувала підвищити податки”. Цей заголовок редакція змінила. Вебархів зберіг перший варіант матеріалу, який мав дещо інший заголовок: “Блузка за 64 тис. Що носить “слуга” Підласа, яка запропонувала підвищити податки”. Кардинально змінився і текст новини.
Було | Стало |
“Проте користувачі мережі помітили любов до розкоші і у самої депутатки” | “Проте користувачі мережі відразу ж звернули увагу на схильність до розкоші і у самої депутатки” |
“Так, до прикладу, у щоденному образі голови Комітету Верховної Ради з питань бюджету помітили зелену сатинову блузу від Gucci за $1700” | “Так, до прикладу, у одному з образів голови Комітету Верховної Ради з питань бюджету помітили зелену сатинову блузу від Gucci за $1700” |
– | “Проте подібна блуза з бантом є в колекції Zara. Раніше вона коштувала приблизно 1300 грн” |
“Якщо хочеш більше молока, треба більше доїти корову. Схоже, за таким принципом українська влада хоче закривати бюджетні дірки, які будуть виникати все частіше і більше”, – написав журналіст Володимир Рунець” | – |
Новина “Главкома” вийшла о 9:45, а уточнення про Zara в публікації “Інформатора” з’явилося лише о 12:20. Проте не всі читачі могли дізнатися про “уточнення” публікації, бо редакція жодним чином це не позначила.
Подібним чином відредагував новину і УНІАН. Спочатку вона мала заголовок “Предложила повысить налоги, а сама “носит” Gucci: в сети разгорелся скандал вокруг нардепа”, який з часом видозмінився на “Вокруг нардепа, предложившей повысить налоги, разгорелся скандал из-за “блузки Gucci”. Уже в першій новині містився коментар Підласи для “Информатора”. Натомість у подальших редакціях новини прямо вказувалося: після ретельного розслідування користувачі соцмереж розібралися, що новина про блузку голови Бюджетного комітету – фейк. На підтвердження останнього навели додаткові фотографії, на яких видно різні ґудзики в Gucci та Zara.
І ще одна деталь – російські телеги “Укропский фреш” та “Русская весна” видали фотографії Підласи чотирирічної давнини за свіжі світлини.
Загалом же показовим є те, що ціла низка патріотичних ресурсів уже після спростування Підласи продовжувала озвучувати фейк про її “блузку від Gucci”. З іншого боку, хоча фейк і з’являвся на російських ресурсах, але великого поширення там не отримав.
ЗАХИСНИКИ ПІДЛАСИ
Вище вже були згадані медіа, які поруч з фейком про “зелену кофтинку Gucci” давали спростування від самої Підласи та вказували на недостовірну інформацію. Але й були публікації, які саме спростовували фейк. Переважна більшість їх належить до орбіти ОП.
Першим подібний розбір маніпуляції вийшов на маловідомому сайті “Межа” 19 січня о 16:28. Цей сайт називають новим проєктом ОП, але поки що його аудиторія на місяць становить лише кілька тисяч. Так, їхній пост в інстаграмі зі спростуванням фейку отримав лише 51 лайк. Публікацію “Межі” продублювали на сторінках проєкту “Захід Медіа”. Але й там аудиторія була незначна – трохи більш ніж 100 переглядів.
Наступного дня, 20 січня, за справу взявся “офіційний розвінчувач фейків” від Офісу президента Сергій Лещенко. “Цей приклад з блузкою дуже примітивний, його легко викрити. А скільки подібної маячні, тільки більш ретельно захованої, пролетіло у вашому смартфоні перед очима, зачепилося поглядом і сформувало потрібне очікування”, – написав Лещенко у фейсбуці. Його пост зібрав понад тисячу лайків, 800+ коментів та 100+ репостів. Також цей пост потрапив до новини сайту “Главком”.
Наступного дня Лещенко повернувся до цього кейсу під час стріму в ютубі, який подивилися 22 тисячі користувачів. Тепер він уже закидав, що цей фейк вкинули “порохоботи”. Він назвав твіттер-канал “Pandamonium” таким, що входить до неофіційного пулу телеграм- та твіттер-каналів Порошенка, які розганяють брехню, зраду і в такий спосіб дискредитують владу. Також Лещенко згадав і Мосійчука як поширювача фейку про “зелену кофтинку Gucci”, останнього Лещенко назвав джерелом вкидів, співзвучних зі вкидами Росії.
Також розвінчувати фейк взявся Валентин Гладких, якого називають то політологом, то політичним аналітиком, пов’язаним з ОП. Водночас він фігурує у базі псевдосоціологів та прихованих піарників, також є одним з ведучих проєкту “Ісландія”, який пов’язують з Офісом президента. “Дозволю собі перефразувати Черчилля: “Брехня у Gucci оббіжить півсвіту, поки правда лише натягне сорочку від Zara”, – написав Гладких у фейсбуку. Цей пост зібрав 740 лайків, 210 коментарів та 90 репостів.
***
22 січня під час ефіру на Радіо Свобода ведуча Катерина Некреча поцікавилася в нардепа Ярослава Железняка, чи дійсно планують податкові зміни. Заступник парламентського Комітету з питань фінансів та податків розповів, що його комітет не має таких планів. Також він стверджував, що Підласа дійсно носить Zara та взагалі вона не фанатка дорогих брендів. “Я запам’ятав, як це розкачували через твіттер (тепер ікс) і через тікток, що не притаманне нашій українській політиці, а дуже притаманне ІПСОшникам (ІПСО, інформаційно-психологічні операції. – Ред.)”, – навів цитату Железняка сайт Радіо Свобода. Ефір зібрав 27 тисяч переглядів.
Найбільшу аудиторію серед усіх розвінчувачів фейку зібрав анонімний користувач тіктоку “newsabouteverything”. 440 тисяч переглядів отримав його пост із поясненням: “Підласа носить сорочку від популярної Zara, а не від Gucci. Особливо видно з ґудзиків, що блузка не від розкішного бренду”. Зазвичай відео цього користувача збирають кілька десятків та сотень переглядів, дуже рідко аудиторія виходить за тисячу. Так, 1048 переглядів мало відео з фейком про “зелену кофтинку Gucci”.
Висновки
Війна з Росією перейшла у фазу затяжного конфлікту. На цьому етапі йде протистояння на виснаження, тому ключову роль відіграють ресурси, які має Україна. Йдеться як про людські ресурси – можливість продовжити мобілізацію, так і про фінансові – можливість підтримувати як сили оборони на фронті, так і економічну стабільність у тилу. Тож є однією з мішеней російської пропаганди та ІПСО.
В умовах обмеження західної підтримки Україні доведеться шукати внутрішні ресурси, щоб втримати ситуацію. Так, за джерелами Bloomberg, Україна таки розглядає серед варіантів підвищення податків, а також урізання бюджетних витрат. Подібні дії завжди непопулярні. Тож не дивно, що Росія вже розпочала торпедувати цей процес. З дискредитацією української мобілізації Кремль працює вже давно і з більшим розмахом.
Але кейс із маніпуляціями навколо заяв Підласи та поширенням фейку про “зелену кофтину Gucci” демонструє, що активну участь у дискредитації одне одного беруть і показові патріоти, які не гребують брудними технологіями – аж до поширення фейків.
Також цей кейс демонструє, що загрози становлять не лише анонімні телеграм-канали, а й анонімні акаунти в соцмережі Х. Платформу Ілона Маска вже називали найбільшим засобом поширення дезінформації. Кейс із “зеленою кофтиною Gucci” лише підтверджує це: фейк на іксі отримав аудиторію близько сотні тисяч переглядів, що зіставно з аудиторіями окремих телеграм-каналів, які поширили цей фейк. Також сотні тисяч збирав фейк і в тіктоці.
Загалом аудиторія споживання фейку, яку в межах цього дослідження можна було обрахувати, сягає 1,4 млн. Загальну аудиторію разом з маніпуляціями навколо “розкіш – це 20 тисяч гривень” можна оцінювати в кілька мільйонів. Натомість ті, хто побачив спростування фейку – лише до 500 тисяч. Водночас невідомим залишається питання перетину двох аудиторій: хто став споживачем фейку та спростування фейку. Основна проблема в цьому: переважно поширювачі фейку не лише не бажають озвучувати спростування, а й намагаються приховувати коментарі в соцмережах, у яких користувачі ставлять під сумнів дезінформацію.
Провідні українські медіа не забруднилися в цьому кейсі. Кілька невеликих сайтів повелися на фейк, але й ті переписали свої новини, коли дезінформація стала очевидною. І лише сайти-сміттярки поширили фейк без жодних виправлень.
Ігор Якуба, медіаексперт ІМІ
Help us be even more cool!