ГАРЯЧА ЛІНІЯ(050) 447-70-63
на зв’язку 24 години
Залиште свої дані
і ми зв’яжемося з вами
дякуємо за звернення

Або ж зв’яжіться з нами:

[email protected]

(050) 447-70-63

Подай скаргу

Як сайти медіа та влади перетворюються на онлайн-казино

Гральний бізнес, ба більше, його реклама в Україні давно з бізнесу перетворилися на інструменти нав’язування участі в грі. Це призвело до збільшення кількості гравців та, що гірше, поширення ігрової залежності. Таку думку нещодавно висловив Євген Плінський у статті "Перевернути гральний стіл. Що не так із гральною індустрією і що з цим хоче робити влада". 

Із введенням заборони на рекламу азартних ігор у багатьох типах медіа у власників онлайн-казино значно скоротилися можливості для просування свого бізнесу, адже офіційно зареєстровані медіа почали відмовлятися від такого виду реклами, побоюючись санкцій він Комісії з регулювання азартних ігор та лотерей (КРАІЛ). Але дуже швидко власники онлайн-казино, SEO-спеціалісти та рекламні компанії знайшли альтернативу.

Ще 2023 року редакції медіа по всій країні почали отримувати листи з пропозицією продати сайти своїх видань. Майже одночасно "Полтавська хвиля", "Коло", "Кременчуцька газета" (Полтавщина), "Точка доступу" (Кропивницький), мережі сайтів "Або", "Шостка.info" (Сумщина), Вільне радіо з Бахмута, "Челайн" (Чернігів), 18000 (Черкаси), "Слобідський край" (Харків), "Маяк" (Одеса), "Без купюр" (Кропивницький) отримали однакові пропозиції щодо купівлі вебсайту.

Ми досі не можемо сказати, якою була ціль викупу сайтів, але є припущення, що популярні сайти з хорошими SEO-показниками викупали саме для розміщення реклами азартних ігор. Але це лише один інструмент, за допомогою якого агресивно просувають легальні, напівлегальні й нелегальні онлайн-казино в Україні. 

Як просувають сайти онлайн-казино

Через високу конкуренцію і вже згадані обмеження з боку законодавців чи не єдиним доступним інструментом для просування сайтів онлайн-казино є пошукова оптимізація. Тобто робота з алгоритмами пошукових систем, яка дозволяє отримувати клієнтів органічним шляхом. 

Для цього оптимізатори масово скуповують посилання на свої сайти на популярних сайтах, щоб алгоритми пошукових систем бачили, що сайт онлайн-казино має популярність і на нього посилаються авторитетні джерела. Тобто замовнику не дуже й важливо, щоб рекламу їхнього сайту бачили читачі, головне, щоб сторінку просканували пошукові роботи і їхній сайт отримав більше ваги. 

"Щоб отримувати кращу видачу, домени (сайти) діляться на ті, які мають позиції за певними запитами, пов’язаними з казино, і на ті, які просто мають хороші позиції та посилання. Перший варіант – більше про медіа. Часто медіа публікує якусь статтю, навіть у негативному ключі, про казино. Вона починає займати позиції за брендовими ключовими запитами якогось казино. Далі, "як коршаки", з’являються SEO-спеціалісти, які моніторять топ-100 в Google і чекають, коли якийсь домен не встигнуть продовжити, щоб швидко його викупити", – розповідає партнерка агенції SEOforMedia Ольга Одарченко. 

Масштаби такого викупу вражають. Подібні дії вчиняють багато онлайн-бізнесів і навіть політики, які так виводять свої сайти в топ пошуковиків. 

Втім, дедалі більше медіа відмовляються від пропозицій рекламних агентів, не бажаючи порушувати закон. Після значних обмежень і заборони реклами азартних ігор оптимізатори втратили значну кількість сайтів і насамперед медіа. Хоча деякі з них продовжують рекламувати азартні ігри, прикриваючись плашками, що "доступ до цього контенту обмежено до висновку КРАІЛ", посилання на сайт онлайн-казино розміщено в рекламній статті про… заборону реклами казино. До речі, це посилання ми знайшли в гуглі за запитом "як рекламують казино".

Приклад реклами, замаскованої під розʼяснення від КРАІЛ. Скриншот: poltava.to
 

Медіа стали онлайн-казино

Аналізуючи сайти, які рекламують казино або були медіа, а стали онлайн-казино, ми знайшли кілька десятків прикладів з багатьох регіонів України. Наприклад, видання "Наразі.медіа", що припинило оновлюватися в лютому 2023 року, тепер має назву BC.Game і є, по суті, криптовалютним казино. 

Такий вигляд сайт мав до 2023 року. Скриншот: wayback.archive.org
Такий вигляд сайт має зараз. Скриншот: narazi.media

На сайті вказано, що керує ним компанія BlockDance BV, зареєстрована в Кюрасао (автономія Королівства Нідерландів). Хоча на справжньому сайті казино вказано, що з 30 квітня 2024 року воно належить компанії Small House B., яка перейняла діяльність бренду вебсайту BC.GAME. Це означає, що казино на сайті ексмедіа нелегальне.

У BlockDance BV є кілька відомих партнерів, найвідоміший з яких – збірна Аргентини з футболу. Відомо, що управління азартних ігор Нідерландів (KSA) видало компанії BlockDance BV наказ про сплату штрафу за надання неліцензованих азартних послуг у Нідерландах.

Такий вигляд має інформація про ліцензію. Скриншот: narazi.media

Компанія, що діє через сайти bc.game та bcgame.lu, зобов’язана припинити всі незаконні пропозиції азартних ігор нідерландським гравцям, інакше їй загрожує фінансовий штраф.

BlockDance дозволяє користувачам у Нідерландах створювати облікові записи гравців, вносити депозити та брати участь в азартних іграх без ліцензії. Тобто вони нелегальні казино, які переносять свої сайти на куплені домени у всьому світі. І це далеко не поодинокий випадок. Так, наприклад, копії своїх казино часто роблять компанії, які потрапили під санкції. 

"Ця практика стара, вона існує років п'ять-сім точно. Використовують чужі домени для своїх сайтів. Навіщо? Переважно це роблять SEO-спеціалісти або команди, які створюють органічний трафік з Google, (російського) Яндекса та інших пошукових систем. Один з ключових факторів – ранжування. Важливо, щоб твій сайт високо показували пошуковики й скеровували на нього користувачів. Треба, щоб домен, який використовують у таких цілях, був авторитетний. Як такої формули цього авторитету ніхто не знає, але є кілька факторів. Перше – вік. Що старіше сайт, то більше шансів, що він високо ранжуватиметься, тому що Google віддає перевагу старим сайтам. Друге – авторитет. Колись ті, хто розробляв алгоритми пошуковиків, люди з академічного світу, взяли за основу принцип наукометричних баз даних. Що крутіший науковець цитує ваші дослідження, то вони авторитетніші в науковому світі", – пояснює спеціаліст компанії iGaming SEO Святослав Слабошпицький.

Він погодився з нами поговорити насамперед через те, що не працює в Україні й свою діяльність із просування онлайн-казино проводить за кордоном за тими самими принципами, які працюють і в Україні. 

За його словами, у випадках, які ми бачимо, купують домени не для користувачів, а саме для пошукових систем і швидкого просування. 

"Якщо ти вдало придбаєш домен і вдало його підготуєш, те, що люди роблять кілька років, у тебе займе, скажімо, тиждень", – додає він і переконує, що для нелегального казино немає особливої різниці, який у нього домен, адже рідко хто з гравців звертає на це увагу. Якщо людина шукає сайт казино, вона заходить читати умови гри, дивиться на купу різних факторів, як-от знижки, акції, але ніяк не на доменне імʼя. 

"Вважається, що 90% користувачів вилітає з видачі на ці домени, а основне завдання на цих доменах – переправити людину на казино. Психологія гравця в тому, що він не читає практично нічого. Звісно, є якась кількість людей, яка перевіряє казино, але якщо казати про українських гравців… Більшість обирають нелегальні казино, тож не звертають особисто уваги на домени", – пояснює логіку Слабошпицький.

Самі казино не займаються просуванням і рекламою. У мережі можна знайти десятки пропозицій для такого бізнесу. Такі послуги для казино надають як аматори, так і великі компанії з представництвами в багатьох країнах Європи. Наприклад, seo.casino має офіси в Україні, Данії, Німеччині й на Кіпрі. Саме ця компанія і перетворила Наразі.медіа на криптоказино. 

Вигляд сайту media.sumy.ua. Скриншот: media.sumy.ua

У березні 2024 року ліцензію на діяльність казино в інтернеті отримало ТОВ "Нейролінк" (ТМ "Космобет" / Cosmobet / Kosmobet). Фірму зареєстровано в листопаді 2023 року. Учасником компанії є ТОВ "Неоплей", а бенефіціаром – айтівець Михайло Зборовський з Івано-Франківщини. 

Випадок із сайтом із Сум далеко не поодинокий. Кіпрські казино тепер розміщуються і на сайтах миколаївської телерадіокомпанії "Ніс-ТВ", а ще на сайті Ukrainian Media Forum, який проходив восени 2022 року. В обох випадках власники сайтів не оплатили оренди доменів і реєстратор продав їх.

"Телеканал "Ніс-ТВ" ще минулого року призупинив свою роботу, зараз телеканал не працює, контактувати там немає з ким", – пояснює ситуацію регіональна представниця Інституту масової інформації в Миколаївській області Катерина Середа. 

 

Не тільки медіа

Не особливо заглиблюючись у пошук, ми знайшли декілька десятків таких сайтів. Спектр їхній широкий: від сайтів невеличких газет-районок чи туристичних баз на окупованій частині Херсонщини до старих сайтів державної влади.

Наприклад, під казино відійшов сайт управління туризму колишнього Острозького району, який ліквідували 2020 року.

Приклад реклами на офіційному сайті. Скриншот: ostrogtoor.com.ua

А ще – старий сайт Білоцерківської РДА Київської області, який діяв на домені kiev.ua.

Головна сторінка старого сайту РДА. Скриншот: bcrda.kiev.ua

Або сайт такої, що вже не існує, Гайворонської районної ради Кіровоградської області, де поряд з гімном району рекламують казино.

Головна сторінка сайту Гайворонської райради. Скриншот: gaivoron.in.ua

"Існує ціла індустрія купівлі й продажу доменів. Зазвичай людина банально не хоче продовжувати домен. Прогоріла з бізнесом, компанія змінила назву. Або просто забули оплатити домен. Є місяць, коли ти можеш його оплатити. Після цього його виставляють на відкриті торги. Працює ціла індустрія, кіберсквотери, які перехоплюють домени. Хтось перехоплює домени до аукціонів: є аукціони, де кожен може зайти й поторгуватися за якісь гарні домени, і існують сквотери. Їхній бізнес – купити за 10 доларів, продати за 100", – пояснює Святослав Слабошпицький. 

Ціни за деякі домени доходять до десятків тисяч доларів. Але такий домен, за його словами, може окупитися за місяць чи швидше. "Нещодавно в продажу був сайт "Кембридж аналітика". Вважається, що ця компанія втручалася в попередні президентські вибори в США на боці Трампа. Він коштував близько 25 тисяч доларів. Думаю, скоро побачимо там казино", – каже Слабошпицький.

 

У чому небезпека для медіа?

Крім моральної сторони питання, існує і цілком реальна проблема. В якийсь момент будь-яке медіа або інший сайт можуть зʼясувати, що вони посилаються на десятки онлайн-казино, хоча ніколи усвідомлено цього не робили. 

"Сайти медіа, органів влади та популярних сервісів часто мають органічний і дуже об’ємний профіль посилань. А посилання – це можливість зростати за запитами, які цікавлять казино. Чи може казино отримати легально посилання з державного сайту? Або із сайту "Української правди"? Чи із сайту райради? Очевидно, ні! Тому спеціалісти з казино моніторять домени, які ось-ось звільняться, і швидко їх викуповують. Рідко коли купують домен, просто роблять редирект (переспрямування) з придбаного домену на наявний сайт казино. Це також працює, але менш ефективно", – розповідає партнерка агенції SEOforMedia Ольга Одарченко. 

Схема насправді дуже проста. Ваш сайт Х 10 років тому посилався на новину із сайту міськради міста Y. За 10 років міська рада вирішила отримати новий домен – скажімо, в зоні .gov, – а старий домен просто не проплачують.

Спритні ділки викупають той домен, продають його тим, хто просуває казино, і на сайті Y за короткий час зʼявляється казино, яке за замовчуванням має посилання десятирічної давності з вашого сайту Х. Казино стрімко починає подобатися пошуковикам і заробляє гроші, а ви навіть не здогадуєтеся, що допомагаєте йому. А ще ви можете втрачати позиції, коли Google зрозуміє, що ви посилаєтеся на "поганий сайт". Інколи це видається дуже дивним та некрасивим. Як у цій ситуації, коли, наприклад, на сайт з посиланнями на казино посилається… Міністерство освіти України.

Перейшовши за посиланням на конкурс, кожен охочий побачить умови й… посилання на онлайн-казино. 

Реклама казино на сайті МОН. Скриншот mon.gov.ua

Очевидно, що 2023 року, коли тривав цей конкурс, цього посилання там могло і не бути. 

"Якщо донор не побачив і не зняв таке посилання, воно однаково зберігається, і потім сайт посилається на казино. Існують парсери (програма для збору та систематизації інформації, розміщеної на різних сайтах), які допомагають знаходити такі сайти. Я колись консультував юристів, і ми найшли купу таких доменів, на які посилається Інтерпол", – пояснює Святослав Слабошпицький. 

Що робити? Однозначно треба видалити ці посилання на своєму сайті. 

"Тепер таке посилання вам шкодить. Якщо сайт посилається на сумнівні казино-сайти, Google може вважати його сумнівним, знижувати його позиції та трафік через усі інструменти Google", – каже Ольга Одарченко та надає поради, як це моніторити.

Вручну: побачили, що сайт тепер казино, і видалили всі посилання на нього там, де знаєте. 

Професійний спосіб: треба проводити технічний аудит та аналіз профілю внутрішніх і зовнішніх посилань із SEO-спеціалістами, а потім видаляти ці посилання з текстів разом із програмістом або самостійно "вичищати". Таку перевірку можна і треба проводити раз на рік.

Сергій Нікітенко, регіональний представник Інституту масової інформації в Херсонській області

Liked the article?
Help us be even more cool!