Як сайти медіа та влади перетворюються на онлайн-казино
Гральний бізнес, ба більше, його реклама в Україні давно з бізнесу перетворилися на інструменти нав’язування участі в грі. Це призвело до збільшення кількості гравців та, що гірше, поширення ігрової залежності. Таку думку нещодавно висловив Євген Плінський у статті "Перевернути гральний стіл. Що не так із гральною індустрією і що з цим хоче робити влада".
Із введенням заборони на рекламу азартних ігор у багатьох типах медіа у власників онлайн-казино значно скоротилися можливості для просування свого бізнесу, адже офіційно зареєстровані медіа почали відмовлятися від такого виду реклами, побоюючись санкцій він Комісії з регулювання азартних ігор та лотерей (КРАІЛ). Але дуже швидко власники онлайн-казино, SEO-спеціалісти та рекламні компанії знайшли альтернативу.
Ще 2023 року редакції медіа по всій країні почали отримувати листи з пропозицією продати сайти своїх видань. Майже одночасно "Полтавська хвиля", "Коло", "Кременчуцька газета" (Полтавщина), "Точка доступу" (Кропивницький), мережі сайтів "Або", "Шостка.info" (Сумщина), Вільне радіо з Бахмута, "Челайн" (Чернігів), 18000 (Черкаси), "Слобідський край" (Харків), "Маяк" (Одеса), "Без купюр" (Кропивницький) отримали однакові пропозиції щодо купівлі вебсайту.
Ми досі не можемо сказати, якою була ціль викупу сайтів, але є припущення, що популярні сайти з хорошими SEO-показниками викупали саме для розміщення реклами азартних ігор. Але це лише один інструмент, за допомогою якого агресивно просувають легальні, напівлегальні й нелегальні онлайн-казино в Україні.
Як просувають сайти онлайн-казино
Через високу конкуренцію і вже згадані обмеження з боку законодавців чи не єдиним доступним інструментом для просування сайтів онлайн-казино є пошукова оптимізація. Тобто робота з алгоритмами пошукових систем, яка дозволяє отримувати клієнтів органічним шляхом.
Для цього оптимізатори масово скуповують посилання на свої сайти на популярних сайтах, щоб алгоритми пошукових систем бачили, що сайт онлайн-казино має популярність і на нього посилаються авторитетні джерела. Тобто замовнику не дуже й важливо, щоб рекламу їхнього сайту бачили читачі, головне, щоб сторінку просканували пошукові роботи і їхній сайт отримав більше ваги.
"Щоб отримувати кращу видачу, домени (сайти) діляться на ті, які мають позиції за певними запитами, пов’язаними з казино, і на ті, які просто мають хороші позиції та посилання. Перший варіант – більше про медіа. Часто медіа публікує якусь статтю, навіть у негативному ключі, про казино. Вона починає займати позиції за брендовими ключовими запитами якогось казино. Далі, "як коршаки", з’являються SEO-спеціалісти, які моніторять топ-100 в Google і чекають, коли якийсь домен не встигнуть продовжити, щоб швидко його викупити", – розповідає партнерка агенції SEOforMedia Ольга Одарченко.
Масштаби такого викупу вражають. Подібні дії вчиняють багато онлайн-бізнесів і навіть політики, які так виводять свої сайти в топ пошуковиків.
Втім, дедалі більше медіа відмовляються від пропозицій рекламних агентів, не бажаючи порушувати закон. Після значних обмежень і заборони реклами азартних ігор оптимізатори втратили значну кількість сайтів і насамперед медіа. Хоча деякі з них продовжують рекламувати азартні ігри, прикриваючись плашками, що "доступ до цього контенту обмежено до висновку КРАІЛ", посилання на сайт онлайн-казино розміщено в рекламній статті про… заборону реклами казино. До речі, це посилання ми знайшли в гуглі за запитом "як рекламують казино".
Медіа стали онлайн-казино
Аналізуючи сайти, які рекламують казино або були медіа, а стали онлайн-казино, ми знайшли кілька десятків прикладів з багатьох регіонів України. Наприклад, видання "Наразі.медіа", що припинило оновлюватися в лютому 2023 року, тепер має назву BC.Game і є, по суті, криптовалютним казино.
На сайті вказано, що керує ним компанія BlockDance BV, зареєстрована в Кюрасао (автономія Королівства Нідерландів). Хоча на справжньому сайті казино вказано, що з 30 квітня 2024 року воно належить компанії Small House B., яка перейняла діяльність бренду вебсайту BC.GAME. Це означає, що казино на сайті ексмедіа нелегальне.
У BlockDance BV є кілька відомих партнерів, найвідоміший з яких – збірна Аргентини з футболу. Відомо, що управління азартних ігор Нідерландів (KSA) видало компанії BlockDance BV наказ про сплату штрафу за надання неліцензованих азартних послуг у Нідерландах.
Компанія, що діє через сайти bc.game та bcgame.lu, зобов’язана припинити всі незаконні пропозиції азартних ігор нідерландським гравцям, інакше їй загрожує фінансовий штраф.
BlockDance дозволяє користувачам у Нідерландах створювати облікові записи гравців, вносити депозити та брати участь в азартних іграх без ліцензії. Тобто вони нелегальні казино, які переносять свої сайти на куплені домени у всьому світі. І це далеко не поодинокий випадок. Так, наприклад, копії своїх казино часто роблять компанії, які потрапили під санкції.
"Ця практика стара, вона існує років п'ять-сім точно. Використовують чужі домени для своїх сайтів. Навіщо? Переважно це роблять SEO-спеціалісти або команди, які створюють органічний трафік з Google, (російського) Яндекса та інших пошукових систем. Один з ключових факторів – ранжування. Важливо, щоб твій сайт високо показували пошуковики й скеровували на нього користувачів. Треба, щоб домен, який використовують у таких цілях, був авторитетний. Як такої формули цього авторитету ніхто не знає, але є кілька факторів. Перше – вік. Що старіше сайт, то більше шансів, що він високо ранжуватиметься, тому що Google віддає перевагу старим сайтам. Друге – авторитет. Колись ті, хто розробляв алгоритми пошуковиків, люди з академічного світу, взяли за основу принцип наукометричних баз даних. Що крутіший науковець цитує ваші дослідження, то вони авторитетніші в науковому світі", – пояснює спеціаліст компанії iGaming SEO Святослав Слабошпицький.
Він погодився з нами поговорити насамперед через те, що не працює в Україні й свою діяльність із просування онлайн-казино проводить за кордоном за тими самими принципами, які працюють і в Україні.
За його словами, у випадках, які ми бачимо, купують домени не для користувачів, а саме для пошукових систем і швидкого просування.
"Якщо ти вдало придбаєш домен і вдало його підготуєш, те, що люди роблять кілька років, у тебе займе, скажімо, тиждень", – додає він і переконує, що для нелегального казино немає особливої різниці, який у нього домен, адже рідко хто з гравців звертає на це увагу. Якщо людина шукає сайт казино, вона заходить читати умови гри, дивиться на купу різних факторів, як-от знижки, акції, але ніяк не на доменне імʼя.
"Вважається, що 90% користувачів вилітає з видачі на ці домени, а основне завдання на цих доменах – переправити людину на казино. Психологія гравця в тому, що він не читає практично нічого. Звісно, є якась кількість людей, яка перевіряє казино, але якщо казати про українських гравців… Більшість обирають нелегальні казино, тож не звертають особисто уваги на домени", – пояснює логіку Слабошпицький.
Самі казино не займаються просуванням і рекламою. У мережі можна знайти десятки пропозицій для такого бізнесу. Такі послуги для казино надають як аматори, так і великі компанії з представництвами в багатьох країнах Європи. Наприклад, seo.casino має офіси в Україні, Данії, Німеччині й на Кіпрі. Саме ця компанія і перетворила Наразі.медіа на криптоказино.
У березні 2024 року ліцензію на діяльність казино в інтернеті отримало ТОВ "Нейролінк" (ТМ "Космобет" / Cosmobet / Kosmobet). Фірму зареєстровано в листопаді 2023 року. Учасником компанії є ТОВ "Неоплей", а бенефіціаром – айтівець Михайло Зборовський з Івано-Франківщини.
Випадок із сайтом із Сум далеко не поодинокий. Кіпрські казино тепер розміщуються і на сайтах миколаївської телерадіокомпанії "Ніс-ТВ", а ще на сайті Ukrainian Media Forum, який проходив восени 2022 року. В обох випадках власники сайтів не оплатили оренди доменів і реєстратор продав їх.
"Телеканал "Ніс-ТВ" ще минулого року призупинив свою роботу, зараз телеканал не працює, контактувати там немає з ким", – пояснює ситуацію регіональна представниця Інституту масової інформації в Миколаївській області Катерина Середа.
Не тільки медіа
Не особливо заглиблюючись у пошук, ми знайшли декілька десятків таких сайтів. Спектр їхній широкий: від сайтів невеличких газет-районок чи туристичних баз на окупованій частині Херсонщини до старих сайтів державної влади.
Наприклад, під казино відійшов сайт управління туризму колишнього Острозького району, який ліквідували 2020 року.
А ще – старий сайт Білоцерківської РДА Київської області, який діяв на домені kiev.ua.
Або сайт такої, що вже не існує, Гайворонської районної ради Кіровоградської області, де поряд з гімном району рекламують казино.
"Існує ціла індустрія купівлі й продажу доменів. Зазвичай людина банально не хоче продовжувати домен. Прогоріла з бізнесом, компанія змінила назву. Або просто забули оплатити домен. Є місяць, коли ти можеш його оплатити. Після цього його виставляють на відкриті торги. Працює ціла індустрія, кіберсквотери, які перехоплюють домени. Хтось перехоплює домени до аукціонів: є аукціони, де кожен може зайти й поторгуватися за якісь гарні домени, і існують сквотери. Їхній бізнес – купити за 10 доларів, продати за 100", – пояснює Святослав Слабошпицький.
Ціни за деякі домени доходять до десятків тисяч доларів. Але такий домен, за його словами, може окупитися за місяць чи швидше. "Нещодавно в продажу був сайт "Кембридж аналітика". Вважається, що ця компанія втручалася в попередні президентські вибори в США на боці Трампа. Він коштував близько 25 тисяч доларів. Думаю, скоро побачимо там казино", – каже Слабошпицький.
У чому небезпека для медіа?
Крім моральної сторони питання, існує і цілком реальна проблема. В якийсь момент будь-яке медіа або інший сайт можуть зʼясувати, що вони посилаються на десятки онлайн-казино, хоча ніколи усвідомлено цього не робили.
"Сайти медіа, органів влади та популярних сервісів часто мають органічний і дуже об’ємний профіль посилань. А посилання – це можливість зростати за запитами, які цікавлять казино. Чи може казино отримати легально посилання з державного сайту? Або із сайту "Української правди"? Чи із сайту райради? Очевидно, ні! Тому спеціалісти з казино моніторять домени, які ось-ось звільняться, і швидко їх викуповують. Рідко коли купують домен, просто роблять редирект (переспрямування) з придбаного домену на наявний сайт казино. Це також працює, але менш ефективно", – розповідає партнерка агенції SEOforMedia Ольга Одарченко.
Схема насправді дуже проста. Ваш сайт Х 10 років тому посилався на новину із сайту міськради міста Y. За 10 років міська рада вирішила отримати новий домен – скажімо, в зоні .gov, – а старий домен просто не проплачують.
Спритні ділки викупають той домен, продають його тим, хто просуває казино, і на сайті Y за короткий час зʼявляється казино, яке за замовчуванням має посилання десятирічної давності з вашого сайту Х. Казино стрімко починає подобатися пошуковикам і заробляє гроші, а ви навіть не здогадуєтеся, що допомагаєте йому. А ще ви можете втрачати позиції, коли Google зрозуміє, що ви посилаєтеся на "поганий сайт". Інколи це видається дуже дивним та некрасивим. Як у цій ситуації, коли, наприклад, на сайт з посиланнями на казино посилається… Міністерство освіти України.
Перейшовши за посиланням на конкурс, кожен охочий побачить умови й… посилання на онлайн-казино.
Очевидно, що 2023 року, коли тривав цей конкурс, цього посилання там могло і не бути.
"Якщо донор не побачив і не зняв таке посилання, воно однаково зберігається, і потім сайт посилається на казино. Існують парсери (програма для збору та систематизації інформації, розміщеної на різних сайтах), які допомагають знаходити такі сайти. Я колись консультував юристів, і ми найшли купу таких доменів, на які посилається Інтерпол", – пояснює Святослав Слабошпицький.
Що робити? Однозначно треба видалити ці посилання на своєму сайті.
"Тепер таке посилання вам шкодить. Якщо сайт посилається на сумнівні казино-сайти, Google може вважати його сумнівним, знижувати його позиції та трафік через усі інструменти Google", – каже Ольга Одарченко та надає поради, як це моніторити.
Вручну: побачили, що сайт тепер казино, і видалили всі посилання на нього там, де знаєте.
Професійний спосіб: треба проводити технічний аудит та аналіз профілю внутрішніх і зовнішніх посилань із SEO-спеціалістами, а потім видаляти ці посилання з текстів разом із програмістом або самостійно "вичищати". Таку перевірку можна і треба проводити раз на рік.
Сергій Нікітенко, регіональний представник Інституту масової інформації в Херсонській області
Help us be even more cool!