Як працювати журналістам в "червоній зоні"
Карантинні обмеження стали одним з суттєвих факторів, що впливають на журналістську діяльність. Введені в Україні в березні 2020 року, вони постійно змінюються, то посилюючись, то знову слабшаючи. Геть не завжди навіть самі журналісти встигають відслідковувати зміни і підлаштовувати під них свою роботу. Також часто суб’єкти владних повноважень та інші розпорядники суспільно важливої інформації намагаються використати карантинні обмеження для приховування інформації від журналістів. Заради розуміння про реальний обсяг прав і можливостей журналістів під час карантину ми підготували відповідний матеріал.
Основним документом, який встановлює карантинні обмеження на території України, є Постанова Кабінету міністрів України № 1236 «Про встановлення карантину та запровадження обмежувальних протиепідемічних заходів з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2». Остання його редакція на даний момент – від 25 жовтня 2021 року. Згідно цього документу в Україні в залежності від епідеміологічної ситуації встановлюються «зелений», «жовтий», «помаранчевий» та «червоний» рівні. Наразі більшість областей України перебувають в «червоній» зоні, а інші поступово підходять до неї, зокрема змінивши зону з «жовтої» на «помаранчеву».
Дуже важливо звернути увагу на обмеження, які НЕ ВСТАНОВЛЕНІ Постановою. Зокрема не міститься обмежень на:
- Роботу підприємств, окрім деяких категорій, що працюють з відвідувачами. Зокрема робота редакцій засобів масової інформації в умовах карантину не обмежується, у тому числі в приміщенні редакції.
- Відвідування будь-якими особами, у тому числі журналістами, приміщень суб’єктів владних повноважень та офіційних заходів, що ними проводяться.
- Проведення заходів, необхідних для забезпечення роботи органів державної влади та органів місцевого самоврядування, зокрема сесій, засідань робочих груп тощо;
- Проведення відкритих судових засідань.
Таким чином варто розуміти, що хоча «червоний» рівень карантинних обмежень дійсно створює обмеження, у тому числі в роботі журналістів – вони не є тотожними тим, що діяли у березні 2020 року. Намагання прикритись карантинними обмеженнями для недопуску журналістів до інформації, особливо у випадках, коли журналіст має повний цикл вакцинації – є порушенням прав журналіста, і може тягнути за собою кримінальну відповідальність за статтею 171 Кримінального кодексу України «Перешкоджання законній професійній діяльності журналістів».
У той же час, нагадаємо про обмеження, які встановлено Постановою Кабміну. У будь-якій зоні карантину будь-який громадянин, у тому числі журналіст, незалежно від наявності вакцинації або результатів тестів зобов’язані:
- перебувати в громадських будинках і спорудах, громадському транспорті у вдягнутих засобах індивідуального захисту, зокрема респіраторах або захисних масках, що закривають ніс та рот, у тому числі виготовлених самостійно;
- перебувати на вулицях з документами, що посвідчують особу, підтверджують громадянство чи її спеціальний статус, без посвідчення про взяття на облік бездомної особи, довідки про звернення за захистом в Україні.
Додатково в «червоній зоні» заборонено перебування без вдягнутих засобів індивідуального захисту, зокрема респіраторів або захисних масок, що закривають ніс та рот, у тому числі виготовлених самостійно:
- на територіях закладів охорони здоров’я та освіти;
- в підземних переходах;
- на зупинках громадського транспорту;
- на інших територіях загального користування у разі неможливості дотримання фізичної дистанції не менше 1 метра;
Обмеження в «червоній» зоні встановлені пунктом 3-5 Постанови. Відповідно до нього додатково до заборон «зеленої» та «жовтої» зон (бо «помаранчева» не передбачає спеціальних обмежень) забороняється:
1) приймання відвідувачів суб’єктами господарювання, які провадять діяльність у сфері громадського харчування (барів, ресторанів, кафе тощо), крім діяльності з надання послуг громадського харчування із здійсненням адресної доставки замовлень та замовлень на винос і закладів громадського харчування в аеропортах;
2) приймання відвідувачів у торговельно-розважальних центрах, крім приймання відвідувачів у закладах, визначених у підпункті 4 цього пункту, та центрах або пунктах вакцинації населення проти COVID-19;
3) приймання відвідувачів в інших закладах розважальної діяльності;
4) приймання відвідувачів суб’єктами господарювання, які провадять діяльність у сфері торговельного і побутового обслуговування населення, крім деяких виключень;
5) приймання відвідувачів закладів культури і проведення культурних масових заходів, крім роботи автоконцертів, автокінотеатрів, історико-культурних заповідників, суб’єктів господарювання, пов’язаної з виробництвом аудіовізуальних творів, зокрема здійснення кіно- та відеозйомки, за умови обмеження доступу до місця зйомки (знімального майданчика) сторонніх осіб та використання персоналом (крім акторів під час знімального процесу), залученим до виробництва аудіовізуального твору, засобів індивідуального захисту, зокрема респіраторів або захисних масок, що закривають ніс та рот, у тому числі виготовлених самостійно. Діяльність суб’єктів господарювання, пов’язана з виробництвом аудіовізуальних творів, не є масовим заходом;
6) приймання у спортивних залах, фітнес-центрах, басейнах, відвідувачів, крім спортсменів національних збірних команд України та їх тренерів за умови дотримання відповідних санітарних і протиепідемічних заходів;
7) проведення всіх масових (розважальних, спортивних, соціальних, рекламних та інших) заходів, крім офіційних спортивних заходів, включених до Єдиного календарного плану фізкультурно-оздоровчих та спортивних заходів України, та матчів командних ігрових видів спорту професійних спортивних клубів без глядачів за умови дотримання учасниками таких заходів відповідних санітарних і протиепідемічних заходів та здійснення обов’язкового щоденного контролю за станом здоров’я учасників, заходів з атестації здобувачів, заходів з оцінювання якості освіти;
9) діяльність ринків, крім продовольчих;
10) відвідування закладів освіти здобувачами освіти, крім здобувачів дошкільної освіти, учнів спеціальних закладів освіти та 1-4 класів закладів загальної середньої освіти, а також крім закладів освіти, усі працівники яких мають документ про повну вакцинацію;
11) за окремим рішенням регіональної комісії з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій - здійснення регулярних та нерегулярних перевезень пасажирів автомобільним та залізничним транспортом у межах відповідних регіонів, крім легковиків та інших виключень;
12) за окремим рішенням Державної комісії з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій - посадка пасажирів в автомобільний чи залізничний транспорт, який забезпечує сполучення між регіонами, крім посадки пасажирів до поїздів спеціальних залізничних рейсів у внутрішньому сполученні, рішення щодо яких приймається у кожному конкретному випадку перевізником за заявками обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій за погодженням з Міністерством інфраструктури та Міністерством охорони здоров’я; запровадження інших альтернативних обмежень, у тому числі обмеження заповнюваності транспортних засобів, виходячи з епідемічної ситуації в конкретних регіонах;
13) проведення державними та комунальними закладами охорони здоров’я планових заходів з госпіталізації, крім певних виключень;
14) робота підвісних канатних доріг;
15) перебування без вдягнутих засобів індивідуального захисту, зокрема респіраторів або захисних масок, що закривають ніс та рот, у тому числі виготовлених самостійно:
на територіях закладів охорони здоров’я та освіти;
в підземних переходах;
на зупинках громадського транспорту;
на інших територіях загального користування у разі неможливості дотримання фізичної дистанції не менше 1 метра;
16) діяльність закладів, що надають послуги з розміщення.
Обмеження, передбачені підпунктами 1-7, 9, 14 та 16 цього пункту, не застосовуються за умови наявності у всіх учасників (відвідувачів, користувачів), крім осіб, які не досягли 18 років, та організаторів заходу (співробітників закладу, ринку) негативного результату тестування на COVID-19, або документа, що підтверджує отримання повного курсу вакцинації, або одужання особи від зазначеної хвороби, чинність якого підтверджена за допомогою Єдиного державного вебпорталу електронних послуг, зокрема з використанням мобільного додатка Порталу Дія (Дія).
Нагадаємо, в ІМІ працює правова гаряча лінія, на якій надають консультації досвідчені медіаюристи Роман Головенко та Алі Сафаров за телефоном 050-44-77-063. Запитання можна також надіслати на електронну пошту ІМІ [email protected].
ІМІ хоче зробити матеріали ще більш цікавими, змістовними та ґрунтовнішими, тому просимо пройти невелике опитування щодо роботи "гарячої лінії".
Матеріал підготовлено за підтримки Міжнародного фонду "Відродження" у межах проєкту "Мобілізація зусиль для вирішення викликів у медіасфері України". Матеріал відбиває позицію авторів і необов’язково збігається з позицією Міжнародного фонду "Відродження".
Help us be even more cool!