Як працювати журналістам під час воєнного стану
Інформація – це також зброя. У сучасній війні неправильне використання інформації призводить до реальних людських жертв. Тому положення Закону України "Про правовий режим воєнного стану" передбачають у статті 8 можливість втручання в діяльність ЗМІ та обмеження поширення певної інформації. Закон "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" та відповідний указ передбачають обмеження свободи слова, визначені статтею 34 Конституції України.
Тож після початку повномасштабної військової агресії з боку Російської Федерації ведення журналістами інформаційної діяльності має певні обмеження. Насамперед вони стосуються поширення інформації про сили та засоби оборони країни. Наказ головнокомандувача Збройних сил України від 03.03.2022 № 73 "Про організацію взаємодії між 3бройними силами України, іншими складовими сил оборони та представниками засобів масової інформації на час дії правового режиму воєнного стану" визначає перелік інформації, яка обмежується до оприлюднення. Так, додаток 2 до цього наказу містить Перелік інформації, розголошення якої може призвести до обізнаності противника про дії Збройних сил України, інших складових сил оборони, негативно вплинути на хід виконання завдань за призначенням під час дії правового режиму воєнного стану. Зокрема, до такої інформації належать:
- Найменування військових частин (підрозділів) та інших військових об'єктів у районах виконання бойових (спеціальних завдань, географічні координати місць їхнього розташування, чисельність особового складу військових частин (підрозділів).
- Кількість озброєння та бойової техніки, матеріально-технічних засобів, їхній стан та місця зберігання.
- Описи, зображення та умовні позначки, які ідентифікують або можуть ідентифікувати об'єкти.
- Інформація щодо операцій (бойових дій), які проводяться або плануються.
- Інформація щодо системи охорони та оборони військових об'єктів та засобів захисту особового складу, озброєння та військової техніки, які використовуються (крім тих, які видимі або очевидно виражені).
- Порядок залучення сил та засобів до виконання бойових (спеціальних) завдань.
- Інформація про збір розвідувальних даних (способи, методи, сили та засоби, що залучаються).
- Інформація про переміщення та розгортання своїх військ (найменування, кількість, місця, райони, маршрути руху).
- Інформація про військові частини (підрозділи), форми, методи, тактику їхніх дій та способи застосування за призначенням.
- Інформація про проведення унікальних операцій із зазначенням прийомів та способів, що використовувались.
- Інформація про ефективність сил і засобів радіоелектронної боротьби противника.
- Інформація про відкладені або скасовані операції.
- Інформація про зниклий або збитий літак, літальний апарат, зникле судно та пошуково-рятувальні операції, які плануються або проводяться.
- Інформація про планування та проведення заходів гарантування безпеки застосування військ (дезінформація, імітація, демонстративні дії, маскування, протидія технічним розвідкам та захист інформації).
- Відомості про проведені інформаційно-психологічні операції, ті, що проводяться, а також плануються.
- Інформація, яка має на меті пропаганду або виправдання широкомасштабної збройної агресії Російської Федерації проти України.
Варто зазначити, що цей наказ не поширюється на висвітлення питань, не пов’язаних зі Збройними силами України та організацією оборони країни. Постанова Кабінету Міністрів України, яка мала б регулювати інформаційну діяльність та її обмеження в решті питань, наразі відсутня. Однак журналістам та ЗМІ варто пам’ятати, що, навіть якщо законодавство прямо не забороняє висвітлення певних питань, це може спричинити шкідливі наслідки. Зокрема, питання руйнувань та пошкоджень інфраструктури міст України надає можливість московським агресорам корегувати вогонь, знищувати вцілілі будівлі та засоби забезпечення тощо. Питання забезпечення населення харчовими продуктами, водою, електрикою також може призвести до ударів ворога по шляхах підвезення і місцях зберігання продуктів, по вразливих точках електромережі тощо.
Тож журналістам та засобам масової інформації варто під час роботи в умовах воєнного стану:
- У разі висвітлення оборони України ЗСУ та іншими формуваннями здійснювати таке висвітлення в порядку, передбаченому наведеним вище наказом 73 від 03.03.2022 року після відповідної акредитації.
- У разі висвітлення інших питань використовувати насамперед офіційні джерела інформації, зокрема інформацію Державної служби з надзвичайних ситуацій, місцевих органів влади, військово-цивільних адміністрацій тощо. У випадку самостійного збирання інформації варто мати можливість узгоджувати поширення такої інформації з ДСНС, СБУ, місцевими адміністраціями, органами місцевого самоврядування.
Також хочемо нагадати, що, незважаючи на війну й тимчасову окупацію деяких місцевостей в Україні, в ІМІ продовжує працювати правова гаряча лінія. Консультації надають (принаймні до моменту виклику у військкомат) досвідчені медіаюристи Роман Головенко та Алі Сафаров за телефоном 050-44-77-063. Запитання можна також надіслати на електронну пошту ІМІ [email protected].
Help us be even more cool!