Як друкованим виданням правильно оприлюднити розцінки вартості передвиборної агітації
Чергові місцеві вибори все ближче, а отже, на гарячу лінію ІМІ дедалі більше дзвінків і листів з питаннями, пов’язаними з роботою ЗМІ під час виборчого процесу. Наразі найгарячішим питанням є питання розцінок вартості одиниці друкованої площі та одиниці ефірного часу, які медіа виділяють для передвиборної агітації. Як уже писав ІМІ, медіа мають встановити розцінки вартості не пізніше ніж 5 вересня, а оприлюднити не пізніше ніж 8 вересня 2020 року. Без оприлюднення належним чином розцінок вартості одиниці друкованої площі або ефірного часу, які виділяються на агітацію, розповсюдження агітації у відповідних ЗМІ заборонено.
Оприлюднення розцінок одиниці друкованої площі в газетах має свої особливості. На відміну від телерадіоорганізації, яка є самостійним засобом масової інформації (зокрема, коли має декілька ліцензій на декілька телеканалів), кожна газета чи журнал є окремим ЗМІ, відповідно до Закону України "Про друковані засоби масової інформації (пресу) в Україні". Навіть у тому разі, коли одна й та сама редакція готує декілька газет і журналів, засобами масової інформації вважається не редакція, а кожна окрема газета чи журнал. Тобто друковане ЗМІ не дорівнює редакції друкованого ЗМІ – на відміну від телерадіоорганізацій.
Тож видавцям і редакціям друкованих ЗМІ варто враховувати під час оприлюднення розцінок вартості таке:
- Редакція має оприлюднити розцінки вартості для кожної газети, в якій планується випуск передвиборної агітації. Навіть якщо одна й та сама редакція випускає декілька друкованих видань з дуже схожими назвами, але для кожного з видань є своє свідоцтво про державну реєстрацію друкованого засобу масової інформації – розцінки мають бути встановлені для кожного окремого видання, і в публікації мають зазначатися всі ці видання. Якщо якусь конкретну газету чи журнал не зазначать – то, відповідно до частини четвертої статті 56 Виборчого Кодексу України (далі за текстом – Кодекс), друкувати передвиборну агітацію в цих виданнях не можна. Але це не перешкоджає редакції друкувати агітацію в інших виданнях, розцінки щодо яких були оприлюднені належним чином.
- Відповідно до частини четвертої статті 56 Кодексу, загальнодержавні друковані засоби масової інформації здійснюють таку публікацію в газетах "Голос України" та "Урядовий кур’єр". Законодавець використав слово "та", а не "або", отже, загальнодержавні газети й журнали мають опублікувати розцінки в обох газетах: і в "Голосі України", і в "Урядовому кур’єрі". Відсутність публікації хоча б в одній з газет наражає на заборону публікації передвиборної агітації через недотримання порядку опублікування розцінок вартості.
- Регіональні вкладки в загальнодержавне видання не є загальнодержавним виданням, а є саме регіональним виданням, принаймні так зазвичай зазначається у свідоцтві про реєстрацію друкованого засобу масової інформації. Якщо передвиборна агітація має розповсюджуватися не в загальнонаціональному виданні, а в регіональній вкладці до загальнонаціонального видання – застосовуються правила оприлюднення розцінок вартості в регіональних і місцевих виданнях.
- Відповідно до частини четвертої статті 56 Кодексу, редакції мають оприлюднити розцінки вартості у своїх регіональних та місцевих виданнях "у відповідних друкованих засобах масової інформації". Законодавець не роз’яснив, що саме мається на увазі під "відповідними друкованими засобами масової інформації". З огляду на загальні положення українського законодавства, зокрема частину першу статті 19 Конституції України, редакція може оприлюднити розцінки вартості щодо всіх своїх видань в одній якійсь газеті, яку випускає ця редакція, або ж у виданні якоїсь іншої редакції – на власний вибір. Також законодавець не обмежує публікацію саме черговим випуском друкованого видання, тож редакція може видати спеціальний випуск свого видання, присвячений публікації розцінок вартості одиниці друкованої площі, в будь-який день до 8 вересня 2020 року, на власний вибір.
- Оприлюднення розцінок вартості одиниці друкованої площі в Інтернеті, навіть на офіційній сторінці друкованого засобу масової інформації, не відповідає передбаченій законом процедурі. Таке оприлюднення може використовуватись як додаткове джерело інформації для суб’єктів виборчого процесу, але не дає права на розміщення передвиборної агітації у відповідному виданні.
Нагадаємо, в ІМІ працює правова гаряча лінія, на яку можуть звертатися журналісти, засоби масової інформації та інші учасники інформаційних відносин з питаннями, пов’язаними з правовим регулюванням збирання, зберігання, поширення інформації, зокрема в мережі Інтернет.
Консультації надають медіаюристи Роман Головенко та Алі Сафаров за телефоном 050-44-77-063. Запитання можна також надіслати на електронну пошту ІМІ [email protected].
Help us be even more cool!