Відсутність фінансів, втома, обмеження інформації – житомирські медіа про роботу в умовах війни
Постійна адаптація до нових умов, спроби зберегти команду і пошук джерел фінансування – в таких умовах через 100 днів війни працюють медійники Житомирської області.
Повномасштабна війна в Україні внесла свої корективи у роботу редакцій. У перший місяць журналісти долали стрес і намагалися пристосуватися до умов, другий місяць минув під гаслом «не зупинятися», то зараз вони зізнаються: ситуація стала більш зрозумілою, але більш гострим є фінансове питання і дається взнаки втома. Про умови роботи через три місяці війни ми поспілкувалися з керівниками чотирьох медіа.
Про полегшення у роботі розповіла редакторка телеканалу «С-ТВ» Тетяна Хмель. Вона пояснила це тим, що прийшло розуміння, в яких умова опинилася країна, більш зрозумілими стали правила роботи: що можна висвітлювати журналістам і коли, а ще місцеві адміністрації прийняли нові реалії і почали краще комунікувати.
«Питання ще лишаються, адже ОВА досі «закрита» і до них практично не можливо прорватися, хоча вони нині ледь чи не основне джерело інформації, на яке ми можемо посилатися.
Щодо команди. Змінився формат нашої роботи. Авторських матеріалів стало менше, адже колектив зменшився. Але ми працюємо над тим, щоб максимально покращити ситуацію. Фінансова складова лишається складною, але без заробітної плати не лишився ніхто.
Останні три місяці ми працювали в скороченому режимі, проте плануємо повертатися до повноцінної роботи та запускати студію. Щодо виживання, то без підтримки вижити практично нереально. Ми плануємо залучати рантові кошти. В цій ситуації грантові проєкти дійсно здатні врятувати місцеві медіа», – розповіла вона.
Головна редакторка інтерне-видання «Житомир.інфо», яке з перших днів війни працювало у цілодобовому режимі, розповіла, що працювати стало складніше: напруження і тривога лишаються, додалося виснаження.
Тамара Коваль, головна редакторка сайту «Житомир.info»
«Аудиторія в перші місяць війни зросла вдвічі, а зараз лише трохи більше довоєнного рівня, але це на сайті, а щодо нашого Телеграм-каналу, де кількість підписників за перші два тижні збільшилася з 8 тисяч до 100 тисяч, то там стало лише на кілька тисяч людей менше. Натомість аудиторія Facebook продовжує зростати. Фейків вже набагато менше, а маніпуляцій, особливо щодо бойових дій та ситуація в ЗСУ, стає більше. Все це видно в коментарях до наших новин. Майже всю команду вдалося зберегти: з 12 працівників дві людини виїхали з родинами за кордон і поки не планують повертатися і одна людина звільнилася. Зараз складніше знімати на вулицях, є обмеження щодо зйомки загальних планів, не можна знімати відео з квадрокоптера, що ми часто робили раніше. Також є вимоги до інформації про обстріли, ми їх дотримуємося, але люди іноді все одно нас звинувачують, хоча фото чи відео бачили не на нашому сайті, а десь на інших чи в Телеграм-каналах. Тобто ми такий узагальнений «журналіст», який відповідає за все, що публікується в інтернеті та соцмережах. Щодо безпеки, то на передову наші журналісти не їздять, хоча бажаючі є. Зараз у нас є комплект касок і бронежилетів, тому можемо робити репортажі з північних районів області, які й досі зазнають ворожих ракетних ударів. Фінансова ситуація зараз в редакції складна, бо реклами, яка була нашим основним джерелом доходів, майже немає. В перші місяці рятували фінансові запаси минулого року. Десь через місяць після початку війни почали з’являтися пропозиції грантових програм для підтримки журналістів, зараз беремо участь в одній такій програмі, але грошей поки що не отримали. Також подали заявки ще на кілька грантів. Якщо не буде перерахувань від грантодавців, то виплатити повністю зарплату за травень буде складно, але звільняти когось, щоб зменшити фінансові потреби, не плануємо. Будемо роботи свою роботу – інформувати та пояснювати, що відбувається. Зараз дуже багато таких пропозицій, якщо їх не ігнорувати і подавати заявки, то обов’язково знайдеться якась допомога», – розповіла Тамара Коваль.
Про труднощі з фінансуванням розповів і директор телеканалу «СК1» Сергій Козел. Він зазначив, що телеканал подавав 4 заявки на різні грантові програми, отримав три відмови, одну заявку ще розглядають. За його словами грантодавці відмовляють із формулюванням «у вас ще все не так погано», радять проводити оптимізацію, скорочувати витрати. До війни на телеканалі працювало 32 людини, зараз у роботі задіяно 17 працівників, які готують 5 випусків новин і 2-3 інтерв’ю на тиждень. 15 людей вимушені були піти у відпустку за власний рахунок. Це ведучі, адмінперсонал та працівники продакшну. Сергій говорить, що робить усе можливе, щоб повернутися до звичного режиму роботи, втім, без залучення фінансування зробити це вкрай складно. Також Сергій зазначив, що на фоні зниження доходів позитивним моментом є збільшення аудиторії – суттєво збільшується охоплення на Youtube та Facebook.
Окрім великих ЗМІ з широкою аудиторією ми поцікавилися і тим, як працюється дрібним медіа. Редакторка сайту «Твій Романів» Марина Кондратюк.
«Працювати стало складніше, особливо з темами, в яких є речі, які треба висвітлювати обережно чи обмежено, адже нормальних детальних тлумачень немає. Читачів стало більше, але вони агресивніші і конфліктніші. Навіть хороші новини можуть перетворити на «зраду» чи проблему. Важко ще з тим, що намагаюся не нагнітати і розбавляти новини (наприклад в один тиждень я їздила на 4 чи 5 похоронів бійців поспіль + інші негативні новини), дуже важко знайти позитивні чи бодай нейтральні новини, щоб цей суцільний негатив хоч якось розбавити.
Моя команда - це я сама. Працюю здебільшого на ентузіазмі, доходи сильно впали. Рекламодавці стали давати менше реклами, тож, не завжди витягую навіть на мінімалку. Є політики, які хотіли піаритися – я підняла ціну і поставила умову, що про благодійність під час війни обов'язково пишу в рубриці реклама (великими буквами). Тож, політичні замовлення скінчилися, але це ледь не половина мого доходу була у мирний час.
Стратегії виживання у мене немає. Поки є заощадження – працюватиму й надалі, шукатиму сторонній заробіток і намагатимусь сайт утримувати», – розповіла Марія.
Попри труднощі, з якими зіткнулися житомирські медійники, усі вони вірять у перемогу і налаштовані працювати для своєї аудиторії, усвідомлюючи важливість якісної та достовірної інформації у час війни.
Help us be even more cool!