ГАРЯЧА ЛІНІЯ(050) 447-70-63
на зв’язку 24 години
Залиште свої дані
і ми зв’яжемося з вами
дякуємо за звернення

Або ж зв’яжіться з нами:

[email protected]

(050) 447-70-63

Подай скаргу

У регіональних медіа стало менше новин про війну: дослідження ІМІ

07.06.2024, 11:07
Ілюстрація ІМІ
Ілюстрація ІМІ

Новин про повномасштабне вторгнення в Росії в Україну стало менше на 7%. Їхня кількість становить 43% загальної кількості новин у стрічках регіональних медіа. Водночас у порівнянні з листопадом 2022 року значно підвищилася кількість кримінальних новин, пов'язаних з війною, тоді як матеріалів про бойові дії, новин з окупованих територій помітно поменшало. Також збільшилася кількість новин з мовою ворожнечі, яка здебільшого стосується лексеми “ухилянт”.

Такими є результати дослідження ГО “Інститут масової інформації”, що було проведене у 20 регіонах України в травні цього року.*

За даними моніторингу, найбільше новин про війну публікували онлайн-медіа Донецька (91%), Харкова (81%), Херсона (80%) і Луганська (75% із загальної кількості новин в онлайн-медіа регіону). Найменше новин про війну зафіксовано в онлайн-медіа Житомира (21,5%) та Одеси (22% загальної кількості новин в онлайн-медіа регіону).

Новини про війну в регіональних медіа. Інфографіка ІМІ

Як показав моніторинг, у регіональних онлайн-медіа найбільше новин, 28% загальної кількості новин про війну в Україні, стосувалися бойових дій. Ця тема зберігає лідерські позиції, втім загалом кількість таких новин, у порівнянні з 2022 роком, зменшилася на 6%. Також у цих новинах збільшилася частка матеріалів про загиблих захисників України. Найбільше новин про бойові дії публікували одеські й волинські онлайн-медіа: в їхніх стрічках було 56 і 47% новин на цю тематику із загальної кількості матеріалів про війну. Найменше таких новин було в медіа Дніпра (13%) і Запоріжжя (15%).

Соціальні наслідки війни, включно з інформацією про руйнування цивільної інфраструктури, аварійні відключення електроенергії, а також інформацією про ліквідацію наслідків після російських атак, становили 21% новин про війну. Цей показник зменшився на 1% у порівнянні з минулим моніторингом. Найбільше таких новин опублікували онлайн-медіа Сум і Запоріжжя – по 45% публікацій на цю тематику із загальної кількості новин про війну в онлайн-медіа регіону. Найменше таких новин було в онлайн-медіа Рівного (4%), Хмельницького й Волині (по 6% відповідно), що може залежати від відстані від лінії фронту та руйнувань, спричинених російськими атаками на українські міста і селища.

Разом з цим у півтора раза, із 7 до 11%, у регіональних медіа збільшилася частка кримінальних новин, які так чи інакше стосуються війни. Здебільшого ці новини стосувалися розслідувань щодо колаборантів, судових засідань щодо зрадників України або інформації про злочини російських агресорів. Найбільше кримінальних новин, пов'язаних з війною, опублікували черкаські онлайн-медіа: кожна п'ята новина, або 20% загальної кількості новин про війну, була про кримінал. Найменше таких новин зафіксовано в онлайн-медіа Сум (3% новин) і Рівного (4% із загальної кількості новин в про війну в регіоні).

Кількість новин з окупованих територій становить 5% із загальної кількості новин про війну. У порівнянні з 2022 роком цей показник зменшився майже наполовину. Водночас якщо 2022 року таких новин не було лише у двох регіонах, то у 2024 році новин з або про окуповані території не зафіксовано вже в 11 регіонах. Найбільше таких новин очікувано публікували медіа регіонів, території яких є тимчасово окупованими. Так, у луганських онлайн-медіа такі новини становили 19% загальної кількості новин про війну в онлайн-медіа регіону, у Херсоні – 14%, у Донецьку і Запоріжжі – по 12% новин відповідно.

Найменше уваги в регіональних онлайн-медіа приділялося тематиці цивільних жертв війни (5% новин про війну), ВПО і біженців, гуманітарній / міжнародній допомозі, роботі волонтерів і активістів (по 4% новин про війну відповідно), а також інформації про повітряні тривоги (1% новин про війну). Новини про мобілізацію зайняли 5% новин про війну. Незважаючи на досить високу актуальність теми, пов'язану з ухваленням закону про мобілізацію, частка матеріалів у медіа про це не перевищує одну з 20 новин про війну.

Разом з тим 13% новин були присвячені іншим темам, пов'язаним з війною. Так, велика кількість новин стосувалася нагороджень, зокрема посмертних, українських захисників, тематичних заходів, які стосуються війни тощо.

У новинах про війну в Україні зафіксовано низький рівень мови ворожнечі – всього 1% новин з мовою ворожнечі із загальної кількості новин про війну. Втім, варто зауважити, що цей показник зріс із 2022 року втричі – з 0,3% до 1% новин – через некоректне використання в матеріалах поняття “ухилянт” щодо чоловіків, які підлягають мобілізації. Також зафіксовано мову ворожнечі щодо ВПО. Якщо у 2022 році мова ворожнечі була зафіксована в п’яти регіонах, то в травні 20224 року мова ворожнечі була присутня в новинах медіа з десяти регіонів: Тернополя (6% новин з мовою ворожнечі із загальної кількості новин про війну в регіоні), Волині, Черкас (по 3%), Чернівців, Одеси, Запоріжжя (по 2% відповідно), Харкова, Вінниці, Миколаєва (по 1% відповідно) і Рівного (0,5% новин про війну з мовою ворожнечі відповідно).

Зауважимо, що, спираючись на рекомендації Комісії з журналістської етики, до виявів мови ворожнечі не зараховувалися слова типу “рашисти”, “орки”, якщо вони застосовувались у значенні “російсько-окупаційні війська”, “російські загарбники”, “військові країни агресора”, а також правопис із маленької літери назви країни-агресора та її очільника. Втім, частка таких лексем, у порівнянні з 2022 роком, загалом зменшилася.

*У межах дослідження із 6 до 10 травня 2024 року включно проаналізовано 11 117 публікацій, з них 4780 новин про війну в новинних стрічках 100 регіональних онлайн-медіа 20 регіонів України (Волинь, Вінниця, Дніпро, Донецьк, Житомир, Запоріжжя, Кропивницький, Луганськ, Миколаїв, Одеса, Полтава, Рівне, Суми, Тернопіль, Харків, Херсон, Хмельницький, Черкаси, Чернівці, Чернігів). До моніторингу потрапили новинні публікації з новинних стрічок онлайн-медіа. Не аналізувались аналітика / статті / інтерв'ю, журналістські розслідування, комерційна / політична джинса, подана не у формі новини, авторські колонки / блоги, анонси.

Методологія моніторингу охоплювала аналіз кількості новин про повномасштабне вторгнення в Україну, а також аналіз тематики новин про війну в Україні, зокрема новини про бойові дії (включно з інформацією про жертви серед військових), обстріли / руйнування цивільної інфраструктури (зокрема, ліквідація наслідків), соціальні наслідки війни (відключення світла, водопостачання, опалення), цивільні жертви війни (поранені, вбиті), ВПО / біженці, гуманітарна допомога / міжнародна підтримка, робота волонтерів / активістів, новини з окупованих територій, кримінальні новини про війну (колаборанти, зловживання, злочини тощо), інформація про повітряні тривоги, мобілізація, інше.

Також у межах моніторингу визначалася кількість новин з мовою ворожнечі, зокрема за такими категоріями: заклики до насильства / дискримінації, виправдання насильства / дискримінації, твердження про неповноцінність якоїсь групи (включно з етнічною), твердження про кримінальність певної групи (включно з етнічною), протиставлення однієї групи іншій (включно з етнічною), твердження про моральні недоліки певної групи (включно з етнічною), інше.

Моніторинг проводили в таких онлайн-медіа:

Волинь (Волинські новини, ВолиньPost, Волинь24, Район.in.ua, Конкурент); Вінниця (20 хвилин Вінниця, Вінниця.Інфо, Суспільне Вінниця, Віта, 33 канал); Дніпро (056, Інформатор, Наше місто, Dnepr.info, Gorod.dp.ua); Донецьк (0629, BahmutI ІN UA, Новини Донбасу, Вчасно, Cхідний Варіант); Житомир (Житомир.інфо, 20 хвилин Житомир, 0412, Times.zt, Перший Житомирський); Запоріжжя (061.ua, Перший Запорізький, ZaБор, Акцент, Вгороде); Кропивницький (Гречка, Точка доступу, Без купюр, CBN, Перша електронна газета); Луганськ (Реальна газета, Трибун, Сєвєродонецьк онлайн, Суспільне Донбас, Зміст); Миколаїв (Новини-Н, Преступности.НЕТ, 0512.com.ua, НикВести, Корабелів.інфо); Одеса (Думська, Одеса.Онлайн, 048, Одеське життя, УСІ); Полтава (Полтавщина, Коло, Зміст, Полтавська хвиля, Кременчуцький ТелеграфЪ); Рівне (Радіо Трек, Рівне вечірнє, Рівне Медіа, Рівне 1, ITV media group); Суми (Данкор онлайн, Шостка.INFO, Сумські дебати, The Sumy Post, Панорама); Тернопіль (20 хвилин, 0352.ua, Тернополяни, Перший онлайн, Терен); Харків (SQ, Об'єктив, Kharkiv Today, NewsRoom, Гвара Медіа); Херсон (Херсон онлайн, Типичний Херсон, Вгору, Суспільне Херсон, МОСТ); Хмельницький (Є новини, vsim.ua, Незалежний громадський портал, Поділля News, Хм-інсайд); Черкаси (Прочерк, Zmi.ck.ua, Вичерпно, Про все, 18000); Чернівці (Молодий Буковинець, 0372, БукІнфо, АСС, Чернівецький промінь); Чернігів (GOROD.cn, Челайн, Час Чернігівський, Суспільне.Чернігів, 0462.ua).

Liked the article?
Help us be even more cool!