ГАРЯЧА ЛІНІЯ
на зв’язку 24 години
Залиште свої дані
і ми зв’яжемося з вами
дякуємо за звернення

Або ж зв’яжіться з нами:

info@imi.org.ua

050 447 70 63

Підтримати ІМІПодай скаргу

У Львові "Високий замок" вирвався в перед за кількістю матеріалів з порушенням стандартів

05.12.2008, 00:20

У грудні 2008 року рекордсменом за кількістю матеріалів, зроблених з порушенням журналістських стандартів, стала львівська газета “Високий замок”. Про це свідчать результати моніторингу львівських друкованих ЗМІ, проведеного ГО “”Центр”Журналістський правозахист” від 1 грудня по 29 грудня 2008 року.

Експерти:

Анатолій Романюк, відомий політолог, журналіст.

Олег Онисько, журналіст, екс-редактор газет “Поступ” і “Львівська газета”.

Борис Потятиник, журналіст, викладач, факультету журналістики Львівського університету ім. І. Франка.

 

Усього в друкованих ЗМІ з порушенням журналістських стандартів було оприлюдено 23 матеріали. Найбільше інформацій без грифу «реклама» зявилося у таких виданнях:

- газета
“Високий замок” - 6;

- газета
“Експерес” - 4;

-
газета “Суботня пошта”5;

- газета
“Львівська газета” - 3;

- газета «
Новий погляд” - 2;

- газета “Ратуша” – 2

 

- газета “За вільну Україну” - 1

Аналіз і тенденції:

Думка експерта Анатолія Романюка: «Дуже часто нас намагаються переконати, що однобока подача матеріалу – позиція газети. Особливо це стосується політичних аспектів. Але це неправильно. Недотримання журналістських стандартів є порушенням норм журналістики і виправдовувати це політичними симпатіями – недоцільно”.

 

Експерт Олег Онисько: “Я б дещо звузив поняття “джинси”. На мою думку, “джинсові” матеріали – це ті, за які видання отримало кошти чи матеріальні блага, але не позначило їх рубрикою “реклама” чи  “на правах реклами”. Якщо ж будемо давати більш розширене трактування цьому поняттю, то можемо зустрітися зі судовими позовами. Адже те, про що здогадуємось чи те, що припускаємо, навряд чи може стати в залі судових засідань серйозним доказом. Саме тому в грудні місяці я відбракував два матеріали, відібрані для аналізу і не визнав їх джинсою. Що цікаво: в грудні 2008 року політична та економічна “джинса” розділились на Львівщині приблизно 50 на 50. Думаю, січень зважаючи на політичну ситуацію та економічну кризу буде спокійнишими”. 

 

Звіт за результатами моніторингу інтернет-видань за період з 1 по 31 грудня

У рамках моніторингу здійснювався перегляд аналітичних матеріалів, розміщених на чотирьох сайтах  http://portal.lviv.uа , http://vgolos.com.ua , www.zik.com.ua, www.zaxid.net. Мета моніторингу-- з’ясувати, чи носять тексти відверто рекламний, замовницький характер, завуальований під звичайні журналістські, редакційні матеріали.

Сайт www.zik.com.ua:

Проаналізовано 10 аналітичних статей сайту, розміщених упродовж грудня. Зміст публікацій не дає підстав запідозрити «джинсу». Сумнівним є хіба що розміщення матеріалу «Маніфест середнього класу України» (http://www.zik.com.ua/ua/news/2008/12/17/162567) із закликом взяти участь у всеукраїнській акції. У цьому випадку не є однозначним: чи редакція підтримує організаторів, або на певних умовах розмістила текст на сайті.

Сайт http://portal.lviv.ua:

 

Проаналізовано 19 аналітичних матеріалів на сайті. Серед публікацій можна виокремити дві, які можуть носити змовницьких характер: http://portal.lviv.ua/chronicle/2008/12/12/104400.html «Після Садового–3. Володимир Гірняк» та http://portal.lviv.ua/chronicle/2008/12/22/155621.html Роман Ілик: «Головна проблема освіти – аби її не політизували». 

У першій із статей йдеться про альтернативу нинішньому меру Львова та замальовуються переваги потенційного голови міста, у другій — подається розлоге інтерв’ю з головою постійної депутатської комісії облради з питань освіти та науки, членом фракції БЮТ. В обидвох випадках редакція не додає до публікацій коментарів інших експертів, як це «прийнято» на http://portal.lviv.ua, що наштовхує на думку про рекламний характер публікацій.

 

Сайт www.zaxid.net:

Проаналізовано 35 аналітичних  статей сайту. На фоні традиційних для сайту культурницько-історичних нарисів, інтерв’ю з митцями та літераторами, подекуди статей на соціальну тематику, особливо виділяється один журналістський матеріал, який можна відзначити  як прихована реклама «Зниження ціни коштом якості – неправильно, – Олександр Михайлов» (http://www.zaxid.net/article/30350/ ). Мова йде про львівського провайдера телекомунікаційних послуг - компанію «Львів КТБ». Те, що серед численних компаній обрана саме «Львів КТБ», а також постановка запитань та детальні відповіді (аналітика подається у формі інтерв’ю) про послуги та переваги кампанії свідчать про ненав’язливу рекламу однієї із львівських фірм.

Окремо можна також виділити два інтерв’ю з політиками всеукраїнського рівня «Ющенко і Тимошенко не повинні кохати одне одного, – Гриценко» http://www.zaxid.net/article/29810/ та «Хочу стати ефективним і правильним політиком, – Білозір» http://www.zaxid.net/article/29278/. Проте виклад матеріалу не дає підстав відзначити тексти як «джинса», зазвичай політичні публікації такого «сорту» у ЗМІ є проплаченими. 

 

Сайт http://vgolos.com.ua :

Проаналізовано 45 аналітичних статей сайту. Тенденцією грудня для цього інформаційного сайту стало розміщення серії інтерв’ю, в кожному з яких фігурують голови  різних депутатських комісій Львівської міськради. Таких публікацій за грудень –11. Переважно йдеться про депутатів фракції «Наша Україна», ГО «Свобода», «Пора»:

«Тарас Коць: Конкурс з відкритими пропозиціями суттєво збільшує надходження до бюджету розвитку міста» (http://vgolos.com.ua/nagolos/8587.html), Андрій Мисик: «Головним політичним питанням сьогодні є затвердження чіткого графіку робіт будівництва стадіону до Євро-2012 та контролю за їх виконанням»

(http://vgolos.com.ua/nagolos/8650.html), Тарас Криворучко: Інтерес до землі значно знизився через серйозні проблеми у будівельному бізнесі (http://vgolos.com.ua/articles/8582.html), Степан Павлюк: Міська влада має безкоштовно виділяти ділянки для кооперативного будівництва житла (http://vgolos.com.ua/articles/8621.html), Віра Лясковська: Якщо ми мовчатимемо, то втратимо землі, які є на межі Львова (http://vgolos.com.ua/articles/8627.html), Ігор Микитин: Коли суспільство хворе, немає жодної здорової інституції (http://vgolos.com.ua/articles/8682.html),  Віктор Москалюк: Реставрація і благоустрій – це те, чого не вистачає нашому побуту і нашому життю(http://vgolos.com.ua/articles/8729.html),  Тарас Когут: Криза змусить нас повернутися до проектів, на які ми не зважали раніше (http://vgolos.com.ua/articles/8762.html),  Василь Попович: Основні пріоритети роботи інженерного господарства – це енергозбереження і теплопостачання (http://vgolos.com.ua/articles/8763.html).

У цій ситуації складно визначити, чи серія таких інтерв’ю є  проектом редакції — публікувати інформацію про діяльність комісій та про нагальні проблеми (особливо земельні) чи замовлення від окремих політичних сил.

Проте можна виділити два тексти, які певно носять замовний характер:

 (http://vgolos.com.ua/articles/8718.html) «Володимир Квурт: Пора владі схаменутися!», де йдеться про конкретні дії політичної сили «Пора». А також  «Земельні рейдери» – хто вони? (http://vgolos.com.ua/articles/8756.html) інтерв’ю з членом земельної комісії, місцевим лідером ВО «Свобода» Володимиром Говірком, де йдеться поміж іншим про програму партії.

Окремо необхідно виділити «бізнес-джинсу»-- «Чат з Юрієм Рациборинським «(http://vgolos.com.ua/nagolos/8636.html)  (директор об’єднаних філій ЗАТ "УРС" (ТМ Beeline) та ТОВ "Голден Телеком" у Львові), де йдеться про продукцію одного з українських мобільних операторів. Цікаво, що фото, які супроводжують текст, не містять іронічних (саркастичних) назв, які є традиційною «фішкою» сайту http://vgolos.com.ua. Цей факт тільки підкреслює рекламний характер публікації.

 

 

Проект проходить за сприяння Фонду розвитку ЗМІ Посольства США в Україні. Моніторинг друкованих видань буде продовжуватися і надалі.

Сподобалася стаття? Допоможи нам бути ще крутішими!