У Львові березень став рекордним за кількістю сумнівних матеріалів в пресі
Анатолій Романюк, відомий політолог, журналіст.
Олег Онисько, журналіст, екс-редактор газет “Поступ” і “Львівська газета”.
Усього в друкованих ЗМІ з порушенням журналістських стандартів було оприлюдено 41 матеріал. Найбільше інформацій без грифу «реклама» з’явилося у таких виданнях:
- газета “Високий замок” - 8;
- газета “Експерес” - 1;
- газета “Суботня пошта” – 9;
- газета “Львівська газета” - 3;
- газета «Новий погляд” - 11;
- газета “Ратуша” – 7
- газета “За вільну Україну” - 2
Аналіз і тенденції:
Експерт Олег Онисько: “З кожним днем наближення виборів (незалежно – парламентських чи президентських) хвиля “джинси” все наростатиме. Будуть впроваджуватись старі й нові технології впливу на громадську свідомість і багато хто не задумуючись пожертвує такими поняттями, як “дотримання журналістських стандартів”, бо єдиним стандартом стане грошовий еквівалент. Саме в зв’язку з цим довіра до преси, на жаль, мінімізується. Вважаю, “джинса” розділиться в пропорції 60 на 40. 60 – це будуть матеріали, скеровані на суцільний позитив замовника сюжету чи статті, і 40 відсотків – це буде хвиля напівправди і відвертої брехні, яка заполонить українські ЗМІ. Зважаючи на певні економічні реалії, кількість економічної “джинси” буде мінімальною. Але й та, яка сьогодні є, передовсім спрямована на уникнення чи мінімізацію податків.
Думка експерта Анатолія Романюка: “Поза всяким сумнівом, наближення дострокових парламентських і президентських виборів сприятиме новій хвилі замовних публікацій. Зауважу, що ті сили, які нині представлені в парламенті, не готові наводити порядок в державі, і всі закони, що вони приймають, вони приймають “під себе” і з огляду захисту власних інтересів. Аби обілити і реабілітувати ці корпоративно проголосовані закони, політики вдаються і вдаватимуться надалі до числених маніпуляцій. Однією з ланкою таких маніпуляцій і є замовні публікації, або як ми їх ще називаємо -- “джннса”.
Проект проходить за сприяння Фонду розвитку ЗМІ Посольства США в Україні. Моніторинг друкованих видань буде продовжуватися і надалі.
Звіт за результатами моніторингу інтернет-видань за період з 1 по 31 березня
У рамках моніторингу здійснювався перегляд аналітичних матеріалів, розміщених на чотирьох сайтах http://portal.lviv.uа , http://vgolos.com.ua , www.zik.com.ua, www.zaxid.net. Мета моніторингу-- з’ясувати, чи носять тексти відверто рекламний, замовницький характер, завуальований під звичайні журналістські, редакційні матеріали.
Сайт www.zik.com.ua:
Проаналізовано 8 аналітичних статей сайту, розміщених упродовж березня. Матеріалів замовного характеру не виявлено.
Сайт http://vgolos.com.ua :
Проаналізовано 44 аналітичних статей сайту.
Прихованою рекламою є текст «Автомобільні імпортери та дилери роблять ставку на Львів» ( http://vgolos.com.ua/economic/24.html?page=1&rubric=0), де йдеться про відкриття салону однієї з автокомпаній та її продукцію.
Більше відверто рекламних матеріалів на сайті не спостерігається.
Як і в попередніх періодах сайт демонструє певні політичні симпатії та антипатії (наприклад, «Манікюрна гвардія Садового» http://vgolos.com.ua/politic/6206.html?page=1,
«Луценко при дворі королеви Вікторії», http://vgolos.com.ua/politic/13.html?page=2)
У кількох інтерв’ю «піаряться» окремі представники певних політичних сил:
«Львів проти підрядників» http://vgolos.com.ua/economic/18.html?page=2&rubric=0
«Олександр Голуб: Коли дві різні політичні сили нас звинувачують, це свідчить, що компартія йде своїм шляхом», http://vgolos.com.ua/politic/6208.html?page=1. Тільки невідомо чи оплачений цей піар, чи замовлення редакції.
Сайт http://portal.lviv.ua:
Було проаналізовано 20 аналітичний матеріал на сайті.
Можливими замовними текстами видаються інтерв’ю:
«Володимир Гірняк: «Після років дикого популізму у Ратушу має нарешті прийти команда фахівців» http://portal.lviv.ua/chronicle/2009/03/13/175532.html та
«Петро Писарчук: "Сірість і бездарність у системі управління Львовом уже набридли".http://portal.lviv.ua/chronicle/2009/03/03/093013.html. В обох йдеться про пропозиції щодо політичного оновлення влади Львова та ймовірних претендентів. Підкріплюється враження від замовності певними особами статей і той факт, що упродовж місяця часто коментарі до решти текстів беруться саме в згаданих вище інтерв’юерів чи інших представників їхніх політичних груп.
Сайт www.zaxid.net:
Серед 18 аналітичних статей рекламних немає.
Підготувала Ірина Бреза
Help us be even more cool!