Політичні партії та їх лідери – Володимир Литвин, Олександр Мороз, БЮТ, УНП, ВО «Свобода», «Єдиний центр» та НСНУ – вже другий місяць поспіль є найбільшими замовниками політичної «джинси». У листопаді по одному разу «засвітилися» і два економічних замовники – банк «Кредит-Дніпро» та ЛГЗ «Хортиця». Особливо вразив замовний текст про препарат «БіоСЕСС» з яскраво вираженими рекламними ознаками, що починався зі слів: «Цю замітку подаю не з рекламною метою…»
Тернопільська міська громадська організація «Студія журналістики «Кореспондент» терміном з 1.10 по 31.10.2008 р проводили моніторинг 5 видань в Івано-Франківську, 4 видання у Хмельницькому, 5 видань у Тернополі.
Експерти:
– Тетяна Тарасенко, голова Тернопільського прес-клубу;
– Олег Удич, прес-секретар Тернопільської міської ради;
– Ігор Качмарський, політолог
визначили:
11 матеріалів опубліковано з порушенням журналістських стандартів.
Найбільшими покупцями інформації без грифу «реклама» були:
У Івано-Франківську:
– газета «Західний кур’єр» – 0;
– газета «Галицький кореспондент» – 0;
– cайт www.piar.org.ua – 0;
– газета «Галичина» – 0;
– газета «Репортер» – 0;
У Хмельницькому:
– газета «Подільські вісті» – 0;
– газета «ВСІМ» – 0;
– «Моя газета» – 0;
– газета «Подільський кур’єр» – 0.
У Тернополі:
– «Нова Тернопільська газета» (головний редактор Микола Мартинчук) – 8;
– газета «Вільне життя» (головний редактор Петро Федоришин) – 2;
– газета «Місто» (головний редактор Світлана Мичко) – 1;
– газета «20 хвилин» – 0;
– газета «Номер один» – 0;
Аналіз і тенденції:
«Все важче стверджувати однозначно… Рятує власна інформація і присутність чи відсутність емоцій в матеріалі» (Олег Удич).
«Очевидно, що матеріали без особливих позначок про ціни чи послуги – «джинса» на 100%. Щодо поглядів політичних лідерів, то тут «бабця на двоє ворожила». Адже виборці, зрештою, повинні знати точку зору своїх обранців» (Тетяна Тарасенко).
«З початком фінансової кризи об’єм «джинси» у регіональних ЗМІ помітно зменшується» (Ігор Качмарський)
Автора замовних матеріалів визначити неможливо: під текстами стоять псевдоніми або ж взагалі відсутні підписи. У порівнянні з жовтнем, помітно скоротилася кількість «джинси» у Тернопільських ЗМІ (на 60%), в Хмельницьких та Івано-Франківських ЗМІ її взагалі не виявлено.
Слід відзначити й те, що «джинса» (хочеться вірити, що внаслідок оголошення нашого моніторингу) стала ще більш прихованою і все частіше набуває ознак рядового редакційного матеріалу. Редактори, друкуючи на замовлення політичний матеріал, намагаються «розбавити» його однобокість власними або опозиційними коментарями. Таким чином за оцінками експертів явної «джинси» у порівнянні з жовтнем зменшилося на 69,5% (загалом по трьох областях).