ГАРЯЧА ЛІНІЯ(050) 447-70-63
на зв’язку 24 години
Залиште свої дані
і ми зв’яжемося з вами
дякуємо за звернення

Або ж зв’яжіться з нами:

[email protected]

(050) 447-70-63

Подай скаргу

Терези в небезпеці та безсмертні рагулі: як львівські видання розповідають про епідемію коронавірусу

Повідомлення від влади виважені, політики та бізнесмени не гребують піаритися, а окремі видання продовжують залякувати читачів.

У медіа тільки й розмов, що про коронавірус. Обговорюють, як рятуватися, як лікуватися, як жити на карантині. Ми дослідили контент п'яти львівських онлайн-видань (Zaxid.netZik.ua, "Вголос", "Твоє місто" та "Варта1") за 6–10 квітня 2020 року, щоб визначити, скільки уваги львівські онлайн-видання присвятили цій темі, хто про це говорив (представники місцевої чи державної влади, місцеві політики, бізнесмени, медики, представники церкви, волонтери тощо), і наскільки епідемія стала підставою для маніпулювання та джинсування. 

У квітні новин про коронавірус побільшало. 6–10 квітня в піддослідних львівських онлайн-медіа половина новин (51%) стосувалася цієї теми – 992 новини з 1945 за цей період. У березні аналогічний показник становив 30% – 551 з 1830 новин відповідно. Найбільше новин було на "Твоєму місті" (майже 62%), найменше про вірус розповідали на "Варті1" (42%). Зростання кількості новин цілком прогнозоване, адже число захворювань у квітні суттєво збільшилося. До того ж час великодніх свят став справжнім випробуванням карантину, і значна частина матеріалів була присвячена тому, щоби переконати українців лишатися вдома на Вербну неділю та Великдень.

Хто говорить?

59% новин спиралися на інформацію конкретних спікерів (577 новин з 992). Найбільше цитували представників державної та місцевої влади. 

Основними спікерами в новинах стали представники державної влади (майже 20% усіх новин про коронавірус), що дуже прогнозовано, адже велика кількість повідомлень йшла від перших осіб України – Президента, Прем'єр-міністра, міністрів, зокрема очільника МОЗ Максима Степанова. Найцитованішим спікером став заступник міністра охорони здоров'я, головний санлікар Віктор Ляшко (27% усіх посилань на представників державної влади, 53 новини зі 194). На zik.ua та "Вголос" він був спікером №1 з-посеред усіх категорій, інші видання також публікували інформацію, що виходила від нього, бо Ляшко фактично щодня повідомляв про стан справ на окремих брифінгах. А профільного міністра цитували в рази менше – лише 4% (вісім новин зі 194).

Кажучи про місцеву владу, маємо на увазі мерів міст, очільників ОДА, посадовців міської та районної адміністрації (12,5% новин про коронавірус). У львівських медіа частка таких новин становила 12,5% всіх новин на злободенну тему. Цитували як очільників міста та області, Андрія Садового та Максима Козицького, так і співробітників мерії та ОДА: очільника департаменту ОДА Андрія Васька, заступників міського голови Галину Слічну, Ірину Маруняк, Андрія Москаленка та інших посадовців.  

Крім того, львівські медіа поширювали інформацію, що надходила від очільників інших регіонів. Найбільше таких матеріалів було з Києва: мер Віталій Кличко регулярно спілкувався з пресою – як наслідок навіть львівські ЗМІ цитували його  найбільше (25 зі 125 новин). Крім того, в новинах були повідомлення від представників Київської, Чернівецької. Рівненської, Івано-Франківської, Житомирської, Дніпровської, Кіровоградської, Донецької, Харківської, Миколаївської ОДА, мерів Івано-Франківська, Запоріжжя, Миколаєва, Берегова тощо. 

Місцевих політиків у новинах було не дуже багато. "Вголос" активно цитував депутатів-свободівців – Руслана Кошулинського, Любомира Мельничука. "Варта1" у шести матеріалах посилалася на засновника ГО "Варта1", депутата ЛМР від "Укропу" Ігоря Зінкевича, називаючи його "громадським діячем". Так само різночитання були у випадку Романа Федишина, депутата міської ради від фракції "Самопоміч" та бізнесмена, власника найбільшого ринку Львова. 

Інформація безпосередньо від медиків стала джерелом у майже 8% новин. Причому це були як головна епідеміологиня Львівщини Наталія Тімко (її цитували найбільше з усіх представників галузі – 13 згадок зі 125 новин), головні лікарі, наприклад, Охмадиту чи інфекційної лікарні, так і "медійні" лікарі, зокрема Євген Комаровський, про якого згадували zik.ua та "Вголос".  

Рубрика "інше", до якої потрапили 10% новин, переважно містила інформацію від іноземних спікерів – політиків, медійників, публічних осіб тощо. Львівські медіа часто посилалися на іноземні джерела, значна частина новин про коронавірус стосувалася стану справ у Європі та Америці: перебігу пандемії, медичним розробкам, карантинним заходам та реакції влади різних країн на ситуацію. Також у цій рубриці новини, джерелами для яких стали українські медійники, селебрітіз, спортсмени тощо. 

Порівняно невелика кількість матеріалів стосувалася представників бізнесу (2%). Приблизно стільки ж новин було від представників церков. У львівському контексті це були переважно представники Української греко-католицької церкви (64%, згадки у всіх медіа, крім zik.ua) та Православної церкви України (23%, згадки на zaxid.net, zik.ua, "Вголос"). Таку увагу до представників церкви спричинила близькість релігійних свят – Вербної неділі та Великодня. Значна частина стосувалася закликів залишатися вдома, не йти до храмів і дивитися богослужіння онлайн. Або це була реакція на закиди щодо порушення карантину. Також кілька повідомлень було від представників Української православної церкви (zik.ua, zaxid.net), і один раз згадали Папу Римського (zik.ua).

Що говорять?

Якщо казати про якість повідомлень про коронавірус, то переважно це була інформація про стан справ на Львівщині й в Україні загалом: статистика, рішення влади, ініціативи бізнесу та державних підприємств, інформування громадян та заклики залишатися вдома. Також корисні лайфхаки про те, як полегшити перебування на карантині. Втім, деякі медіа традиційно транслювали перекручену інформацію, відверту заказуху та матеріали з порушеннями стандартів. 

Традиційно дуже емоційним був "Вголос". Якщо минулого місяця його "коником" були матеріали про продукти, що можуть якщо не вилікувати, то запобігти коронавірусу та повідомлення про страшні наслідки хвороби, то у квітні видання додало розповіді про те, як розправляються з тими, хто захворів. Наприклад, у Сєвєродонецьку нетвереза жінка почала демонстративно кашляти в бік дитини, за що мати малюка розпилила тій в обличчя газовий балончик. Але фраза "спалила обличчя" звучить переконливіше, правда?

Наголосило видання і на тому, що українці загалом не дуже доброзичливі. Мовляв, в Іспанії жінку, яка переборола хворобу, зустрічали з аплодисментами, а в Україні вже б "закидали камінням або спалили". Натомість на Рівненщині заробітчан, які повернулися з Польщі, зібралися зустрічати "з лопатами". "Шиза косить" та "безсмертні рагулі" – а це вже повідомлення про тих, хто на Вербну неділю пішов до церкви попри заборону. 

Крім того, видання транслювало повідомлення зі скандальними заголовками типу "Поки по країні гуляє вірус: зухвала жінка плювала і кашляла на працівників супермаркету", не зазначаючи, що ситуація відбувалась у штаті Каліфорнія (США); "Плював на продукти і голосно кашляв: в магазині "скрутили" порушника карантину" – у Массачусетсі (США); "Крадуть їжу просто з супермаркетів: карантин спричинив зростання злочинності" – в Італії; "Дізнався, що інфікований: лікар скоїв жахливе самогубство через зараження коронавірусом" – у Франції; "Морги завалені, трупи на вулиці" – в Еквадорі. Такі новини, хоч і не мають безпосереднього стосунку до України, впливають на загальну знервованість суспільства. Лякають і тим, що вірус руйнує всі органи, а якщо ви все-таки помрете, то вас поховають у мішку і заборонять навіть поцілувати.

Подібна істеричність виправдана хіба в повідомленнях про проблеми медиків, зокрема щодо нестачі індивідуального захисту для медперсоналу. 

Погані новини були й від астрологів. Одні передбачали, що на Україну чекають розгул криміналітету, бідність і голод, а епідемія спаде заледве влітку. Інші радили окремим знакам бути особливо уважними, адже саме вони ризикують підхопити коронавірус. 

Розкритикували й онлайн-навчання: мовляв, діти вчаться до ночі, а батьки на межі зриву. Але є і добрі новини: як виявилося, антитіла містить грудне молоко. Так що "терміново шукайте жінку", радить "Вголос". 

Інші видання подібними матеріалами не відзначилися. Натомість активізувалися замовники політичної та комерційної реклами. 

Після того як холдинг купив депутат Тарас Козак, zik.ua з інформаційної агенції, що детально розповідала про життя в західних областях України, перетворився на рупор "Опозиційної платформи – За життя" та "руского міра". Жодної згадки про УГКЦ (для львівських ЗМІ це аномально), поодинокі посилання на львівських посадовців та політиків (лише по разу згадали Галину Слічну з ЛМР та Андрія Васька з ЛОДА), на рівні з мерами Фастова чи Берегова. До порівняння: на мера Києва Віталія Кличка видання послалося 17 разів. Ну і величезна кількість джинси ОПЗЖ від Віктора Медведчука (його піарять найбільше – сім матеріалів), Іллі КивиЮрія БойкаДмитра ФірташаСергія ЛьовочкінаВадима СтолараВадима РабіновичаРіната КузьмінаМихайла ПапієваТетяни Плачкової тощо. Всього 22 матеріали – це 34% всіх матеріалів з порушеннями. Завдяки активності видання, кількість замовних матеріалів від українських політиків сягнула 2% усього масиву новин, пов'язаних з коронавірусом. Зазначимо, що таких матеріалів від представників ОПЗЖ було ще більше, утім ми не враховували тих, що не були пов'язані з темою COVID-19. 

Тут і критика влади та заяви про те, що в партії краще знають, як рятувати країну. "Вони вважають, що російськомовні не повинні лікуватися чи мити руки?" – обурюється нардеп Рабинович з приводу того, що інструкції переважно українською. А Ілля Кива переймається, що будинки розпусти сприяють поширенню вірусу. Вишенька на торті – відвертий піар на темі коронавірусу. Зокрема, Віктор Медведчук зі своєю дружиною Оксаною Марченко активно розвозить маски й не забуває про це розповідати. Фонди Фірташа і Столара також купують медичне обладнання. 

У місцевих виданнях є чимало матеріалів з порушенням маркування. Адже пояснення "партнерська публікація" та "новини компаній", згідно із Законом "Про рекламу", не є достатнім означенням. Adjari, "Рукавичка", "Авалон" (аналогічний матеріал), "Київстар", "Каста", EPAM використали вірусну хвилю, щоби розповісти читачам про те, наскільки корисними вони та їхня продукція будуть під час карантину або як активно вони допомагають державі. Утім, щодо висвітлення допомоги, це дуже тонкий лід – бути активними в медійному полі, щоби люди знали про діяльність, зокрема й благодійну, і не перетворити таке інформування на відвертий піар.  

Довженко Марина, регіональна представниця ІМІ у Львові

Написання цього матеріалу стало можливим завдяки підтримці американського народу, що була надана через проєкт USAID "Медійна програма в Україні", який виконується міжнародною організацією Internews. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю ГО "Інститут масової інформації" та необов’язково відображає думку USAID, уряду США та Internews.  

Liked the article?
Help us be even more cool!