Хмельницькі телеграм-канали дедалі активніше використовують інформаційні приводи як інструмент збільшення кількості аудиторії, що дозволяє заробляти на рекламі. Водночас, коли боротьба з дезінформацією є критично важливою, висока конкуренція серед телеграм-каналів створює спокусу маніпулювати емоціями підписників завдяки спірному контенту, створеному на основі численних інформприводів. Як телеграм-канали на Хмельниччині використовують інфоприводи для посилення власного впливу, залучення аудиторії та конструювання певної реальності: ми проаналізували три найбільших за кількістю підписників мережевих телеграм-канали Хмельниччини (“Труха Хмельницький”, “Доброго вечора, ми з Хмельницького” та “Реальний Хмельницький”), а також сім місцевих телеграм-каналів з 15 червня до 21 липня 2025 року.
“Труха Хмельницький” використовує обстріли для збирання підписників
Цей телеграм-канал є регіональним каналом із сітки “Труха Україна”. На 20 липня він мав 95 393 підписники. Це бот для реклами, посилання для друзів та надсилання новин. За контент канал обіцяє платити “від 50 гривень та вище за опублікований пост”. Канал також має групу з 445 учасників.
“Труха Хмельницький” створили в травні 2022 року. Про бекграунд цього каналу ми писали у 2023 році. Канал позиціює себе як новинний. Серед контенту – місцеві новини, меми, відео, опитування, інформація про обстріли, реклама, зокрема курсів з криптовалюти чи онлайн-казино, а також маніпулятивні дописи, які мають стимулювати читачів підписатися на інші телеграм-канали. Також час від часу тут розміщується інформація про збори.
Сфокусуємося на контенті, який через маніпуляції працює над залученням підписників на невідомі до того канали. Для таких маніпулятивних дописів використовується інформація про рух дронів та ворожих атак, оголошення про вакансії, контент з оголенням частин тіла, зокрема нібито захоплених у полон росіян, а також дописи, в яких посилання ведуть на “Труха Україна”, мережу каналів “Доброго вечора, ми з…” чи місцеві телеграм-канали, які за кошти поповнюють кількість підписників іншим каналам, як-от “Буханочка Хмельницького”, “Хмельницький Life”, “Хмельницький BBC”. Якщо ж говорити про місцеві канали, то вони розміщують цю інформацію як рекламу та інколи навіть її маркують.
Загалом за місяць ми зафіксували не менш ніж 25 випадків поширення контенту, спрямованого на залучення нових читачів. Чотири рази телеграм-канал поширював рекламний допис із непристойним маніпулятивним контентом та зі згадкою російських військових, відео про побиття військового, ще чотири рази – про підготовку до можливого масованого ракетного удару. Усі ці дописи спрямовували читачів на підпис в інші закриті телеграм-канали. Також канал використав інформаційний привід бою між Олександром Усиком та Даніелем Дюбуа 19 липня, а саме можливість безкоштовної трансляції, щоб зацікавлені читачі підписувалися на канали, які рекламуються. Маніпуляція щодо підписки на канали, які нібито мали вести трансляцію бою, полягала в тому, що йшлося лише про отримання нових підписників, бо ніхто в той час не міг робити трансляцію бою. Варто уточнити, що трансляцію робив лише один медіасервіс для перегляду телеканалів і лише за умови платної підписки на один з найдорожчих тарифів.
Також на каналі бій пов’язали з рекламою онлайн-казино, закликом підписуватися на “Труха Спорт”.


Допис про можливість “безкоштовного” перегляду бою через підписку на канал “Реальна Україна | Радар Тривог”. Скрини: “Труха Хмельницький”
Допис про бій-реванш мав на меті лише отримати підписників ще одному телеграм-каналу “Реальна Україна | Радар Тривога” (672 618 підписників на момент написання матеріалу). Дві кнопки, хоч і відрізняються підписом, ведуть на цей телеграм-канал.
Також під час чергової комбінованої атаки ворога з 20 на 21 липня цей телеграм-канал послідовно маніпулював то рухом ракет, то рухом стратегічної авіації ворога, то БпЛА. Так, перший допис з’явився близько опівночі й повідомляв про зліт стратегічної авіації ворога. Також там зашили посилання на інший канал “Хроніки Війни | Оперативний монітор” (153 564 підписники на момент створення матеріалу), на який “Труха” радить підписатись, бо там “швидка та точна інформація про пуски ракет”.


Допис про перебування літаків ворога в повітрі й заклик отримувати інформацію в каналі “Хроніки Війни | Оперативний монітор”. Скрин: телеграм-канал “Труха Хмельницький”
Менш ніж за годину телеграм-канал розмістив новий допис про зліт МІГа із закликом увімкнути “сповіщення про загрозу БпЛА та ракет” з посиланням на власний телеграм-канал “Труха Україна” (понад 3,38 мільйона підписників).

Допис про небезпеку і заклик переходити на “Труха Україна”. Скрин: телеграм-канал “Труха Хмельницький”
Близько 3.00 у каналі розмістили контент, який грає на емоціях людей: “Увага, усі, хто онлайн! У вас ще є 40 хвилин, щоб підключити мапу і стежити в online-режимі за рухом РАКЕТ та ШАХЕДІВ”. До допису додають зображення нібито радара, який моніторить ситуацію в повітряному просторі, та анімовані емоджі проблискових маячків.


Допис із закликом швидко підписуватися на канал “єМонітор”. Скрин: “Труха Хмельницький”
О 3:47 на каналі повторили допис, у якому повідомили про “нові крилаті ракети на Харківщині” й розмістили згадку про “моніторинг руху ракет у реальному часі” з посиланням на вже згадуваний канал “Хроніки Війни | Оперативний монітор”. Ще через годину, о 4:51, серед сповіщень про рух ракет розміщується допис, що миттєві сповіщення про небезпеку можна отримувати з резервного каналу – “Доброго вечора, ми з Хмельницького”, мережевого каналу, який є сателітом “Трухи”.
“Доброго вечора, ми з Хмельницького”: посилання на власну мережу каналів та “Труху”
Телеграм-канал “Доброго вечора, ми з Хмельницького” – також мережа, яка розвивається у великих містах України, зокрема Хмельницькому. Її появу активно просували й просувають дотепер канали “Трухи”. Канал створили ще 12 січня 2021 року. На той час він називався “Новости Хмельницький” і був російськомовним. Перші дописи почали з’явилися 13 січня, втім за кілька днів канал припинив оновлюватися. 16 березня 2022 року, після початку повномасштабного вторгнення, він знову запрацював. 23 березня 2022 року він став українськомовним.
Опис каналу скромний: про розміщення “останніх новин Хмельницького, новин онлайн”, посилання на бот для розміщення реклами та “посилання для друзів”. Також в описі зазначено, що канал є частиною мережі каналів у телеграмі на 5 тисяч підписників.
У дописах канал згадує про мережу каналів “Труха”, зокрема “Труха Україна” та “Труха Хмельницький”, наголошуючи, що в них є “оновлена інформація про події у нашій області”.

Допис про вибухи в Хмельницькій області із закликом підписуватися на “Труха Україна”. Скриншот: “Доброго вечора, ми з Хмельницького”
До речі, коли загострилася ситуація між Ізраїлем та ХАМАСом наприкінці червня цього року, то канал допомагав збирати підписників черговому телеграм-каналу – “Israel Труха”.
Телеграм-канал також опублікував інформацію про траєкторію руху ракет чи БпЛА з посиланням на “Труха Україна” і посилання на споріднені канали “Доброго вечора, ми з Києва”, “Доброго вечора, ми з Полтави” та “Доброго вечора, ми з Сум”, коли міста зазнавали ворожих атак.
Популяризувався тут, як і “Труха Україна”, регіональний телеграм-канал “Буханочка Хмельницького”. Як і “Труха Хмельницький”, телеграм-канал збирав підписки для “єМонітор” (118 811 підписників на момент написання матеріалу) та “Повітряний простір України” (604 189 підписників).

Допис про важливість увімкнення сповіщення через канал “єМонітор”. Скрин: “Доброго вечора, ми з Хмельницького”
Також телеграм-канал збирав аудиторію для телеграм-каналу “Дзвінок Трампа”. Зокрема, через маніпулятивний допис про виплати громадянам України різного віку із закликом, що “необхідно подати заявку до 10 липня”. Маніпуляція підписниками полягає в тому, що таких рішень компетентні органи не ухвалювали. Допис мав на меті лише зібрати підписників. Ще одного разу в такий спосіб “дозбирували” підписників для “Труха Україна”.


Допис про нібито виплати громадянам України та посилання на канал “Дзвінок Трампа”. Скрини: “Доброго вечора, ми з Хмельницького”
Канал також рекламував крипту із закликом підписуватися та отримувати “покроковий план для заробітку”, і онлайн-казино. Поширював він і дописи з оголеними тілами (з блюром), які стосувалися насильства щодо жінки, й реклами каналу з контентом без цензури, та відео з бійкою нібито в Кракові (Польща), де росіянин ніби намагався вбити українського підлітка. Все це було націлене на спрямування підписників до телеграм-каналу “Без фільтрів”. Ті самі дописи поширював і “Труха Хмельницький”.
Також у телеграм-каналі рекламувався й канал “Джокер”, який запустили після блокування попереднього. Нагадаємо, що наприкінці березня цього року старий телеграм-канал “Джокер” був заблокований через порушення правил месенджера. Причиною блокування каналу називають “розповсюдження особистої інформації осіб без згоди”, або доксинг (doxxing).
В оглядовий період у телеграм-каналі також були аналогічні з “Труха Хмельницький” дописи про бокс та обстріл України з 20 на 21 липня. Тут повторювалися посилання на підписку каналу “Труха спорт”, онлайн-ставки на поєдинок, можливість “безкоштовно” дивитися двобій, посилання на канали “Хроніки війни | Оперативний Монітор”, “єМонітор” і “Труху”.
“Реальний Хмельницький” і посилання на власну мережу каналів
Це найзагадковіший паблік з аудиторією майже 117 тисяч підписників, оскільки про нього мало що відомо. Телеграм-канал позиціює себе як новинний, що публікує “лише актуальну інформацію Хмельницької області”.
Телеграм-канал нібито також платить за унікальний контент і розміщує рекламу через боти. Ці боти налаштовані на автоматичну відповідь російською мовою – ця тенденція не змінилась із серпня 2023 року, коли ми вперше аналізували його контент.
“Реальний Хмельницький” теж розміщує дописи з посиланнями на інші канали задля збільшення підписників, зокрема це канали цієї мережі та декілька каналів національного рівня. До прикладу, 16 червня канал розмістив допис про зліт бортів ворога і зазначив, що “слідкувати за радаром військових тут” треба за посиланням на канал “UKR INFORM Новини України” (два дописи).


Допис про зліт ворожих бортів із закликом стежити за радаром військових. Скрин: “Реальний Хмельницький”
Також канал розмістив допис із посиланням на канали “Київ ІНФО ≠ Новини України” (чотири дописи), “Полтава ІНФО | Новини” (два дописи), “Реальний Днєпр Кривий Ріг” (підписані мовою ворога), “Реальний Львів | Новини міста Лева” (два дописи), “Реальний Житомир Новини” (два дописи), “Одеса INFO Новости Одєси і області” (з підписом російською мовою), “Реальний Тернопіль | Новини” (два дописи), “Чернівці ІНФО Чернівецька область Буковина” (два дописи) та дописи з рекламою мінікурсу з крипти й безкоштовного онлайн-уроку одного замовника.
12 липня, у день обстрілу декількох регіонів України, канал розміщував посилання на однотипні канали мережі “Реальний” в інших містах України: Луцьк, Харків, Львів та Чернівці.
Загалом можна зробити висновки, що “Реальний Хмельницький” постить інформацію про мережеві канали, які входять до однієї мережі телеграм-каналів, а маніпуляції з контентом під час обстрілів не використовуються для набивання підписників.
Якщо ж говорити про регіональні телеграм-канали, то інфоприводи для залучення підписників використовують “Хмельницький LIVE” (для збільшення підписників свого каналу “Хмельницький вайб”), “Хмельницький BBC” (під час поєдинку боксера Олександра Усика просувався канал “Шарп | Media”), “Буханочка Хмельницького” (також просувався канал “Шарп | Media”). До речі, останній ще має свою мережу місцевих телеграм-каналів, де дублюється частина контенту.
Всі оглянуті телеграм-канали активно використовували інформаційні приводи для власної вигоди, розміщуючи в себе платні публікації. Основними джерелами таких приводів були ворожі обстріли, спортивні події, гострі суспільно важливі теми. Водночас інформація, яку вони поширювали, дозволяла анонімним телеграм-каналам час від часу маніпулювати, щоб збільшити кількість підписників і отримати більший прибуток від реклами. Тож важливо формувати навички критичного мислення та медіаграмотності серед споживачів інформації, особливо в стресові моменти під час ворожих обстрілів території України, і обирати лише надійні джерела інформації.
Альона Береза, регіональна представниця Інституту масової інформації в Хмельницькій області