ГАРЯЧА ЛІНІЯ(050) 447-70-63
на зв’язку 24 години
Залиште свої дані
і ми зв’яжемося з вами
дякуємо за звернення

Або ж зв’яжіться з нами:

[email protected]

(050) 447-70-63

Подай скаргу

Путіністи, мертві та хороші рускі. Що пишуть про російську культуру українські медіа

10.08.2023, 10:00
Яна Машкова
зображення ІМІ
зображення ІМІ

Мертві росіяни, любов до радянського, путіністи та клікбейт — це короткий опис того, як українські журналісти притягують російську культуру до української аудиторії. Дослідження ІМІ свідчить про те, що 14 з 20 найпопулярніших українських медіа* продовжують публікувати новини, які стосуються подій російського шоубізнесу та культури. Це такі медіа, як ТСН, Обозреватель, УНІАН, НВ, РБК Україна, Корреспондент, Фокус, Главред, Гордон, Главком, Еспресо, Апостроф, Телеграф та novyny.live.

Росіяни завжди намагалися влізти до України зі своєю культурою, переписаною історією, традиціями. І навіть через тему релігії намагаються просунути наратив про  те, що ми всі вихідці з однієї країни (СРСР) і маємо “спільні цінності”. Про це рупорують російські пропагандисти, патріарх РПЦ Кіріл поширює наратив про спільне православне лоно, а провладні артисти співають народні українські пісні в ефірах першого каналу.

Щодо присутності росіян в українському інформаційному просторі, то вони, здається, ніколи і не покидали цю комфортну зону. Експерти ІМІ спостерігали, що українські медіа тягнули в стрічку різних росіян до повномасштабного вторгнення, тому вирішили оцінити, наскільки глибоко російська культура засіла в стрічках найпопулярніших українських медіа та хто за це має нести відповідальність.

Що не так із новинами про російську поп-культуру в українських медіа?

Росіяни ведуть потужну інформаційну війну проти України та українців. Тому вибір, чи публікувати інформацію про російських культурних діячів — це відповідальність кожної редакції. Ясна річ, що ігнорувати повідомлення від російських політиків, офіційних джерел щодо перебігу війни чи заяви російського естеблішменту неможливо, оскільки вони можуть містити інформацію щодо планів та дій супротивника. Наші колеги з Текстів дослідили, що нині росіяни досить жваво заповнюють своєю експертизою український ютуб. Росіяни також намагаються працювати на міжнародній арені, щоб просувати меседжі, що це начебто “війна Путіна”, а пересічні росіяни не мають жодного впливу на “СВО”. Цей наратив працює тільки в сторону зняття відповідальності з росіян та перекладання її на владу, тобто на Путіна та російських чиновників. І навіть ті самі пересічні “прості” росіяни, а це близько 69%, підтримують Путіна, владу та війну.

Тому тема з просуванням російської культури, навіть з мовою ворожнечі чи з словом “путініст”, чи компліментарне ставлення до “хороших рускіх” є комфортним шляхом для повернення і просочення в український медійний простір.

From Russia with Peace

Українські журналісти — неначе дилери російської поп-культури: готують матеріали про росіян, створюють хештеги до цих персон та роблять інфоприводи з подій, які, власне, не мають ніякої інформації цінності.  Помітно, що журналісти українських редакцій певною мірою симпатизують так званим “хорошим рускім”. Саме тим, які під час повномасштабного вторгнення виїхали за межі Росії або ж публічно не топили за Путіна, російських військових та “СВО”. Медіа, які в своєму порядку денному постійно готують новини про “хороших рускіх” в поп-культурі, зазвичай використовують “базовий пакет” — інфоприводи про Максима Галкіна та Аллу Пугачову. Найчастіше про цих селебріті писали ТСН, УНІАН та Обозреватель. Для цих героїв медіа навіть створили хештеги. До прикладу, так виглядає хештег з Пугачовою на “Обозревателі”.

Зі скріна помітно, що за кілька днів згадки про російську співачку Пугачову готувалися майже щодня. Ці повідомлення не стосувалися військових дій, залученості Пугачової у антивоєнні публічні виступи або ж публічної підтримки України. Всі ці матеріали стосувалися життя, буденних справ та якихось незрозумілих пліток навколо російської співачки. Виникає питання, яку інформаційну цінність мають всі матеріали для українців? Чим ці новини можуть підбадьорити українців чи надихнути, чи принести користь суспільству? Матеріалів про подружжя Пугачової та Галкіна наскільки багато, що журналісти вдаються до фантазування та маніпуляцій.

Окрім цього, журналісти готували власні матеріали про життя та чоловіків Пугачової, ці матеріали набирали майже пів мільйона переглядів. До речі, матеріали на суспільно-важливі теми не мають такого охоплення аудиторії.  

Також українські медіа маніпулювали на темі сексуальної ідентичності та темі ЛГБТ+ щодо росіян. Журналісти УНІАН вирішили хайпонути на заголовку, що російський актор мав гомосексуальний секс. Мало того, що медіа вжило некоректну термінологію на позначення сексуальної ідентичності, та ще й у самому тексті новини можна знайти фрази на зразок "Я їб*вся з Філіпом Кіркоровим".


Ще один невдалий інфопривід з романтизацією російського шоумена Нагієва спіткав українські редакції.  Журналісти підготували ліричні новини про те, що  Нагієв начебто злить росіян та підтримує українців і це все тому, що він виклав в свій інстаграм слова “Я не знаю, что вам сказать”. Медійники припустили, що це начебто його реакція на обстріл Одеси російськими ракетами. Щоб це було переконливіше, журналістка УНІАНу аж тричі це прописала (див. скрін). Питання, для чого для того, щоб читачі повірили, що росіяни розлючені? Невже оця туманна фраза через півтора року з початку повномасштабного вторгнення справді того варта?

Насправді це лише фантазія УНІАНу, який опублікував цей матеріал. Можливо, редакції хотілося показати якихось міфічних “розлючених росіян”. Але ці фантазії не мають жодного підтвердження реальними фактами. До романтизації латентного “хорошого руского” Нагієва також вдавалися в редакції ТСН, де не обійшлося без порушення журнастандарту “відокремлення фактів від коментарів”.

Власне авторка теж хотіла приписати, що “росіяни розлючені”, а “українці отримали підтримку”: “Проте українські прихильники Нагієва впевнені, що таким чином він висловлює їм свою підтримку. Проте не може сказати нічого конкретно, бо він перебуває в рф, де за публічне засудження війни кидають до в'язниці”.

Не обійшлося без оплакування “хороших рускіх”, які через свою боротьбу з “путінським режимом” нині “розплачуються”.

Мертві росіяни

Ще один дивний феномен в українських медіа писати про мертвих росіян. Втім, українців швидше потішать мертві росіяни на лічильнику ЗСУ.

Чомусь українські медіа вважають, що аудиторії має бути небайдуже, які зірки шоу бізнесу помирають у Росії та які деталі їхньої кончини. Втім 6 із 20 медіа готували хоча б один матеріал про мертвих зірок шоубізнесу: ТСН, Корреспондент, УНІАН, Фокус, Главред та Главком.

Також редакції вдавалися до маніпуляцій: в заголовку не завжди вказували імена мертвих росіян, вдавалися до емоційної лексики та відвертих маніпуляції

  • Чоловік відомої російської співачки наклав на себе руки: фото / tsn.ua
  • Чоловік відомої російської співачки вистрибнув з вікна і розбився насмерть / УНІАН
  • Названа страшна причина смерті: в Росії помер чоловік популярної співачки / Главред
  • Чоловік відомої російської співачки наклав на себе руки / Главком

Ця співачка настільки “відома”, що редакції вирішили замінити її ім'я клікбейтом. Але аудиторія не зайшла на новину, бо ця “відома російська співачка” мала лише два популярних треки аж у 1997 році.

Інший кейс з маніпуляцією УНІАН на темі смерті — “У соліста російської групи Каста зупинилося серце (відео)”. Насправді, в новині йшлося про те, що росіянин пережив шунтування серця. 

Незрозуміло, чи важлива та потрібна інформація про цю подію з життя російського репера для українців, які понад 500 днів страждають від російських обстрілів по цивільних містах.

Деякі редакції готували матеріали про смерть російських акторів з посиланням на російські пропагандистські медіа.  З детальною біографією, неначе це розраховано на аудиторію, яка несамовито сумує за радянським життям та російською культурою.

  • У 81 рік померла російська актриса Ірина Мірошниченко, зірка фільмів "Андрій Рубльов" і "Зимова вишня" / Фокус
  • Відому російську актрису вбило самолікування / УНІАН
  • Пролежав кілька днів: помер російський актор, зірка "Бандитського Петербурга" / Главред

Путіністи

Ще одна цікава категорія новини про представників російської поп-культури відвертих українофобів, прихильників російської війни та путінського режиму. Цих “зірок” українські журналісти йменують путіністами, а матеріали про них містять оціночні судження, хейтспіч та емоційну лексику. 

Життєві цінності російських путіністів мають мало спільного з українськими. Однак українські редакції продовжували готувати власні матеріали про зірок-рашистів, запозичуючи інфоприводи з місцевих російських медіа, анонімних українофобних тг-каналів, або з їхніх інстаграм-акаунтів. Цікаво, що всі матеріали про путіністів жодним чином не стосувалися України. Втім редакції не вбачали проблеми в тому, щоб детально описувати їхні спокійні будні, хвороби та професійне життя росіян.

  • Лікар розповіла про хворобу Кіркорова: Намагається приховати проблему / УНІАН
  • Відома співачка з РФ публічно зізналася в алкоголізмі (відео) / УНІАН
  • Лисий Кіркоров став посміховиськом у мережі через напівпрозорий костюм, що схожий на фартух. Відео / Обозреватель
  • Ляснув по сідницях: Басков жорстко осоромився прямо на публіці (відео) / УНІАН
  • На концерті гурту Руки вверх фанат жорстоко побив поліцейських / УНІАН

Інколи інфоприводи стосувалися відвертої маячні, щоб висміяти росіян. Таких матеріалів було обмаль, і вони так само не мали жодної інформаційної цінності чи актуальності:

  • Ванга передбачила: в РФ створили пророка з артиста-путініста / Главред
  • Путіністка Катя Лель заявила, що інопланетяни врятували людство від ядерної війни: подробиці / ТСН



**

Читачів мають здивувати нашестя життєписів Алли Пугачової та Галкіна. Адже за один день можна знайти перепис їхнього сімейного дерева, кількість партнерів та огляд вмісту холодильника. Для прихильників російської культури це, мабуть, цікаво, втім експерти ІМІ вбачають у цих новинах низку порушень.

Тексти на підтримку «хороших рускіх» або ж емоційні лексеми для путіністів свідчать про те, що журналістам не вдається дотримуватися  журстандартів, коли вони пишуть та просувають російську культуру в Україні. 

Окрім етичності загалом, існують проблеми з журналістськими стандартами  в цих текстах. Оскільки більшість матеріалів має ознаки мови ворожнечі та емоційну лексику — це порушення журналістських стандартів. Очевидно, що таке інтенсивне продукування текстів про російську поп-культуру є свідомим. Про це свідчать показники переглядів таких текстів. І звісно, є питання про репутаційні та фінансові наслідки для таких медіа. Здебільшого редакції передруковують тексти про російську поп-культуру з російських помийок або анонімних телеграмів, ясна річ, що не йдеться про власні авторські матеріали. Представники бізнесу, рекламодавці обиратимуть для співпраці медіа не лише за показниками аудиторії, а й за дотриманням етики, стандартів та здатністю генерувати власний контент. 

Експерти ІМІ умовно розділили згадки про російських зірок шоубізу на три категорії: “хороших”, путіністів та мертвих. 

Про “хороших росіян” тексти завжди теплі, з деякою повагою і симпатією, і з меншовартісним бажанням знайти «підтримку» з боку росіян навіть там, де її немає. Таке враження, що достатньо однієї умови,щоб потрапити в цю теплу ванну — не критикувати Україну. Втім, нагадуємо українським медіа, що це так не працює. Всі російські громадяни є відповідальними за обрання Путіна і його політику, за війну, за вбивства, за руйнування і наслідки російської агресії. Навіть ті, хто соромливо намагається критикувати Путіна. 

Інша група — це путіністи. В цих тестах журналісти намагаються вживати емоційну лексику, щоб показати свою неприязнь до росіян, їхнього вибору бути обслугою Кремля. Українські медіа здебільшого показують цих росіян у негативному ракурсі і згадують про їхню критику України. Питання: наскільки важливі події в житті цих росіян для української аудиторії? Чи можуть вони допомогти Україні перемогти, зберегти чиєсь життя, посприяти відновленню економіки? Чи сприяють ці матеріали захисту від російської інформаційної війни? Навряд. Згадки про цих росіян — це незрозуміла стратегія комунікації з аудиторією сумнівними інфоприводами та неякісними текстами. 

Третя група — мертві росіяни та сум за радянським минулим. Складається враження, що ці тексти створювалися з метою поностальгувати за СРСР та пожаліти тих, кого любили «радянські люди». На жаль, такі матеріали сприяють позитивному ставленню до радянської імперії, до естетики радянського минулого. Романтизація совка має негативну сторону. Вона спонукає не помічати недоліків, які існували в СРСР, утисків і переслідувань, бідності, дефіциту і черг. Такі тексти просувають культурні цінності, які є абсолютно протилежними до західних проєвропейських цінностей, які обрала Україна. 

**

Інститут масової інформації рекомендує українцям читати інформацію з офіційних джерел та з медіа, які   увійшли до “Білого списку”. Ці медіа пройшли багатоетапну перевірку на предмет дотримання  етики, журстандартів, прозорості медіавласників та відсутності маніпуляцій, фейків, мови ворожнечі, чорного піару та джинси.


*Дослідження контенту проводилося у липні 2023 року в 20 найпопулярніших   онлайн-медіа: УП, Цензор, 24 канал, РБК Україна, ТСН, Кореспондент, Фокус, УНІАН, НВ, Гордон, Главком, Еспресо, Апостроф, Обозреватель, Телеграф, novyny.live, Ліга, Суспільне, Дело. Glavred.



Liked the article?
Help us be even more cool!