ГАРЯЧА ЛІНІЯ050 447 70 63
на зв’язку 24 години
Залиште свої дані
і ми зв’яжемося з вами
дякуємо за звернення

Або ж зв’яжіться з нами:

info@imi.org.ua

050 447 70 63

Подай скаргу

Пул лояльних та "розчаровані" Зеленським. Як позиція власників впливає на ставлення медіа до політиків

Фото Анастасії Кримової (24 канал)
Фото Анастасії Кримової (24 канал)

"У мене немає медіасоюзників, на жаль. Я вважаю, що мій головний союзник – народ України". Так під час пресмарафону Володимир Зеленський описував стан медіа в Україні.

Проте чергове дослідження Інституту масової інформації фіксує, що серед онлайн-медіа існують такі, які виявляють послідовну лояльність до президента. Хоча є й протилежні приклади: ЗМІ, які віддають перевагу критичному висвітленню діяльності глави держави. І суттєва зміна, в порівнянні з попередніми дослідженнями, – сайти Рината Ахметова "Сегодня" та Михайла Бродського "Обозреватель" з групи лояльних до президента перейшли до групи критичних щодо нього.

Незмінним залишається ситуація, коли власники медіа, насамперед ті, кого вважають олігархами, продовжують використовувати ЗМІ для просування своїх політичних та бізнес-інтересів, зокрема надаючи інформаційний майданчик наближеним політикам.

ЧИТАЙТЕ:

Путін, Зеленський і Степанов. Кого власники медіа виводять у топ

Кращі друзі олігархів. Кого з політиків підтримують медіа товстосумів

До нового дослідження Інституту масової інформації щодо впливу власників на медіа потрапили 10 ресурсів: segodnya.ua, fakty.com.ua, unian.ua, prm.ua, podrobnosti.ua, obozrevatel.com, 24tv.ua, censor.net, pnk.tv та rbc.ua. У попередньому подібному досліджені був сайт strana.ua, який потрапив під санкції РНБО, після чого втратив аудиторію та змінив кілька доменів.

Протягом 1–3 грудня 2021 року в новинних стрічках цих сайтів визначено 1310 "політичних" новин. Це новини, в яких згадуються політики, основні органи влади (Офіс президента, Верховна Рада, Кабінет Міністрів або окремі міністерства).

Залежно від прихильності та домовленостей власники медіа надають свої інформаційні ресурси для розкручування політиків та партій. З іншого боку, інформаційні майданчики можуть надаватися тим спікерам, які співпрацюють із власниками у відстоюванні їхніх бізнес-інтересів і озвучують потрібні олігархам тези.

Тож порівняння частоти появи того чи іншого політика в новинних стрічках сайтів може виявляти прихильність власника медіа. Навіть якщо йдеться про так звану джинсу (замовні матеріали), бо джинса від політиків з’являється в матеріалах лише з дозволу власників.

І йдеться саме про порівняння. Оскільки однакова частота появи політика в новинах різних сайтів може свідчити не про прихильність власника, а про те, що в цей проміжок часу політик задавав порядок денний, був реальним ньюзмейкером. Наприклад, у період цього дослідження таким можна вважати міністра закордонних справ Дмитра Кулебу та міністра оборони Олексія Резнікова. Саме на період дослідження припадає інформаційна хвиля щодо можливого великого вторгнення Росії в Україну. Тож обидва міністри були в центрі уваги медіа через міжнародні перемовини щодо стримання Росії та озвучення інформації стосовно готовності України до чергової військової агресії РФ.

Проте лідерство зі згадок у новинах зберігається за Володимиром Зеленським. Він фігурує приблизно в кожній третій "політичній новині" – 34,3%. Для порівняння: у попередні періоди цей показник був на рівні 24,2% навесні цього року і 26,6% торік. Таке значне зростання пов’язане з тим, що на період цього дослідження припав пресмарафон президента, який широко висвітлювався в медіа.

Водночас значно збільшилася частка новин, які є негативними для Зеленського. Кожна четверта новина зі згадкою президента є критичною щодо нього (117 з 449, або 26,1%). У попередньому досліджені цей показник становив усього 10%.

Таке значне збільшення пов’язане з тим, що в попередньому досліджені лише одне онлайн-медіа було опозиційно налаштоване щодо Зеленського. Це був сайт "Прямий".

У свіже дослідження додано такі сайти, як "Перший незалежний" та "Цензор", які, за даними моніторингу, також мають значну частку новин з негативними згадками про Зеленського – 46,3% і 26,1% відповідно.

Ще два сайти значно збільшили частку критичних новин у висвітленні діяльності президента. Це сайти "Сегодня" та "Обозреватель", у яких 48,8% і 31,7% про Зеленського мають негативне забарвлення. Для порівняння: попереднє дослідження фіксувало замовчування критики на адресу президента цими медіа.

В інших п'яти сайтів з дослідження до стрічок потрапили лише поодинокі новини, які можна вважати негативними для президента. А у fakty.com.ua не виявлено жодного такого повідомлення. Тож ці сайти можна вважати лояльними до Володимира Зеленського.

Щодо частоти згадок про інших осіб у політичних новинах, то разом із президентом першу медійну п’ятірку сформували представники влади. На другому місці за згадками в онлайн-медіа опинився Дмитро Кулеба (фігурує в 9% "політичних новин", показник у попередньому досліджені – 2,8%). На третьому – міністр оборони Олексій Резніков (4,6%), далі йдуть керівник Офісу президента Андрій Єрмак (4,1%, показник у попередньому досліджені – 2,2%) та голова фракції "Слуга народу" Давид Арахамія (3,8%).

Знову до п'ятірки лідерів не потрапив прем’єр-міністр Денис Шмигаль. Він з показником 2,4% ділить сьому сходинку з міським головою Києва Віталієм Кличком. Трохи випередив їх за згадками в новинах міністр охорони здоров’я Віктор Ляшко.

І навіть не потрапив до десятки цього разу Петро Порошенко. Для порівняння: в попередніх дослідженнях він був у трійці лідерів.

У партійному розрізі "Слуга народу" випереджає інші партії за згадками в новинах усіх сайтів, окрім podrobnosti.ua та pnk.tv (там лідер – ОПЗЖ) та prm.ua (лідер – "Європейська солідарність"). Така сама картина щодо останніх сайтів "Подробности" та "Прямий" спостерігалась і в попередніх дослідженнях. Власниками цих медіа є представники зазначених політичних сил.

"Європейська солідарність" на сайті Прямого згадується в 64,1% "парламентських" новин (це частина не всіх політичних новин, а лише тих, які стосуються народних депутатів та парламентських фракцій, т. зв. парламентські новини). Попередній показник становив 61,5%. "Опозиційна платформа – За життя" на сайті "Подробности" згадується в 38,2% із загальної кількості "парламентських новин" (попередній показник – 37%). А на сайті "Перший незалежний" та ж таки ОПЗЖ та її представники фігурують у трьох з чотирьох "парламентських новин" – 75,4%.

Ще дві парламентські фракції, "Батьківщина" та "Голос", значно програють іншим політичним силам у присутності в новинах – 5,2% та 6,1% відповідно.

 "Сегодня" Ахметова: від любові до ненависті

Дослідження зафіксувало кардинальну зміну висвітлення діяльності Володимира Зеленського сайтом "Сегодня". Навесні протягом періоду моніторингу стрічки новин цього сайту було виявлено лише одну критичну новину про президента. Цього разу – 20 із 41, в яких згадується президент. Тобто кожне друге повідомлення про Зеленського містить негатив. І тепер медіа Ахметова посідає друге місце за часткою негативних новин про Зеленського – між сайтами Порошенка та Медведчука.

Так, сайт "Сегодня" висвітлював акцію протесту проти Зеленського і Єрмака та заяви щодо так званого вагнергейту. Також "Сегодня" робив окремі новини з оцінювання виступу президента в парламенті 1 грудня, як, наприклад, заява Арсенія Яценюка про намагання Зеленського утримати владу.

Крім того, переважно в негативному світлі на сайті "Сегодня" з’являвся Андрій Єрмак. Із шести новин зі згадкою керівника Офісу президента чотири мають негативний для нього характер. У цих повідомленнях також ідеться про "вагнергейт" і протест із вимогою звільнити Єрмака.

Другим політиком за кількістю згадок на сайті Ахметова став Яценюк. Як і в попередньому досліджені, експрем’єр є "специфічним" для цього сайту політиком. Тобто таким, який на загальному інформаційному полі отримує більше уваги від цієї редакції, ніж загалом у медіа. Раніше в сайту "Сегодня" серед "специфічних" з’являвся Олег Ляшко. Цього разу він не потрапив до топу за згадками.

Одразу шість новин сайт зробив з Безпекового форуму, який організував Арсеній Яценюк. Експрем’єра в окремих повідомленнях цитують щодо способу захисту від Росії, необхідності проведення саміту союзників, розповідають про його зустріч з Дональдом Туском.

Навіть діяльність міністра закордонних справ привернула меншу увагу новинарів сайту "Сегодня", ніж заяви Яценюка.

На тлі інших виділяється колишній голова Верховної Ради Дмитро Разумков. Він згадується в чотирьох новинах. Зокрема, про вихід з фракції "Слуга народу" депутата Романа Сохи та розкол у президентській фракції, який автори називають "держпереворотом".

Серед політичних партій лідером згадок на сайті "Сегодня" стала "Слуга народу". Водночас президентській політичній силі також дісталася порція критичних новин. Так, у новинах негативно висвітлювали зустріч "слугами" Зеленського в Раді та їхній бойкот телеканалів Ахметова. Натомість опозиційні фракції подібного негативу не отримали, а фігурують у новинах, які є чутливими для Ахметова. Наприклад, "Європейську солідарність" та "Батьківщину" згадують у матеріалах, де критикується законопроєкт №5600, який називають "ресурсним" та "антиахметівським".

 "Факти" Пінчука: тотальна влада

Медіа Віктора Пінчука в новинах звертало увагу лише на представників влади. Якщо в попередніх дослідженнях на сайті "Факти" фіксувалися згадки опозиціонерів та опозиційних партій, то цього разу в жодній новині не фігурують Петро Порошенко, Юлія Тимошенко, представники ОПЗЖ або Дмитро Разумков. І лише до однієї новини потрапив Віталій Кличко – про ціни на проїзд у громадському транспорті столиці.

Натомість дві новини присвятили Леоніду Кучмі – другому президенту та тестю Пінчука.

Це єдиний сайт, на якому не вийшло жодної критичної новини стосовно президента. Читачам розповіли про співчуття Кучми щодо смерті артиста Мар’яна Гаденка та визнання колишнього президента найкращим головнокомандувачем. Обидві новини не є суспільно важливими.

Отже, можна говорити про абсолютну лояльність медіа Пінчука до влади загалом і Зеленського зокрема.

УНІАН Коломойського: лояльність до президента і повернення Дубінського

У черговому досліджені УНІАН знову потрапляє до переліку лояльних до Зеленського медіа. Із 43 новин зі згадкою президента лише дві мають негативне забарвлення. Проте в новині з цитатою Олександра Лукашенка про Зеленського як "випадкову людину" більше уваги приділяється обговоренню Олександра Турчинова. А в іншій новині про акцію протесту з вимогою відставки глави держави та керівника Офісу президента не згадуються прізвища обох та підстави, з яких протестувальники висувають такі вимоги.

На другому місці за згадками, одразу за Зеленським, опинився Арахамія. Це пов’язане з тим, що кілька новин редакція зробила на основі його заяв у ток-шоу "Право на владу". Так, УНІАН процитував лідера фракції "слуг" про податкову реформу, економічний паспорт українця, доходи від оренди земель. Інші гості ток-шоу на телеканалі "1+1" такої уваги сайту Коломойського не отримали.

Серед специфічних для цього сайту до топу за згадками потрапив Ілля Кива. Водночас усі чотири новини, в яких фігурує представник ОПЗЖ, не є критичними щодо нього. Так, Кива обіцяє молитися за тих, хто залишив його без наукового ступеня, та збирається позиватися проти Bihus.Info через сюжет про обшук у його будинку.

Також варто звернути увагу, що до новин УНІАНу потрапив Олександр Дубінський. Редакція наводить його критичний коментар щодо законопроєкту №5125, який був ухвалений лише в першому читанні. Така новина не є суспільно важливою і могла потрапити до стрічки новин через наближення цього нардепа до власника сайту Ігоря Коломойського. Примітно, що після потрапляння Дубінського до санкційного списку США він зник з інформаційного поля. Проте тепер бачимо, що УНІАН надає йому інформаційний майданчик.

Також з піарною новиною на УНІАНі з’явився ще один партнер Коломойського – Ігор Палиця. Його цитують у матеріалі про пенсіонерів на основі допису нардепа у Facebook.

 Прямий людей Порошенка: анти-Зеленський

Цього року Петро Порошенко спочатку заявив про купівлю телеканалу "Прямий", а пізніше – про передання його разом з 5 каналом своєму оточенню – нардепам та медійникам. Проте від цього редакційна політика цих медіа не змінилася. Ба більше, тепер Володимир Зеленський частіше потрапляє до новин сайту "Прямий" у негативному контексті.

Так, якщо під час попереднього дослідження частка негативних новин зі згадкою Зеленського становила 48,4%, то цього разу – 90,3%. Це найвищий показник серед усіх досліджених медіа. Щодо керівника Офісу президента, який також увійшов до топу політиків за згадками на цьому сайті, то  п'ять із шести новин про Єрмака мають негативний характер.

Отже, Зеленський і надалі залишається головним об’єктом критики на сайті Порошенка. Але тепер йому компанію в цьому складає Андрій Єрмак. Переважно в ролі критиків виступали представники "Європейської солідарності": Олексій Гончаренко, Андрій Парубій, Володимир Ар’єв, Олег Синютка, Іванна Климпуш-Цинцадзе, Ірина Фріз. Відповідно, і специфічними для цього сайту політиками виявилися сам Петро Порошенко (отримав найбільшу кількість згадок у новинах серед усіх досліджених сайтів – чотири, у попередньому досліджені була 21 новина), Олександр Турчинов та Олексій Гончаренко. Три з чотирьох новин зі згадкою Порошенка містять негатив щодо Зеленського, зокрема лідер партії "ЄС" закидає президенту "побудову режиму за зразком Путіна". Ще в одній повідомляється про зустріч Порошенка з Дональдом Туском.

Сайт "Прямий" широко висвітлював акцію проти Зеленського та Єрмака, зазначав вимоги щодо звільнення керівника Офісу президента, цитував учасників та тих, хто співчуває: Юрія Гудименка, Олександра Погребиського, Софію Федину, Олександра Турчинова, Юрія Бутусова.

По суті, сайт "Прямий" штучно примножує негативні інформаційні повідомлення щодо Зеленського та його оточення.

"Прямий" знову став єдиним сайтом серед досліджених, де найбільше "парламентських новин" були присвячені партії Порошенка "Європейська солідарність". Найчастіше в таких новинах фігурував Олексій Гончаренко – сім повідомлень.

"Подробности" Фірташа: Бойко і ОПЗЖ тепер без Медведчука

Сайт "Подробности" розмістив найменше новин про Володимира Зеленського серед усіх досліджених медіа – лише 24. Водночас знову, як і в попередньому досліджені, можна говорити про замовчування критики на адресу президента. Так, у новині про акцію протесту не згадується вимога до Зеленського щодо відставки Єрмака. У повідомленні наводиться малозрозуміле пояснення від кореспондента: "За словами учасників акції протесту, вони мають кілька вимог до влади – це, зокрема, кадрові чистки в Офісі президента та виконання раніше даних владою обіцянок".

Хоча критика на адресу влади Зеленського, яка лунає з боку представників ОПЗЖ, й присутня у двох новинах: "Власть Зеленского и лживые медиа должны понести уголовную ответственность за фальсификацию доказательств в уголовных делах против оппозиции – ОПЗЖ" та "Власть рапортует об успехах, а в реальности страна находится в глубоком кризисе – Юрий Бойко".

Відповідно, представники ОПЗЖ є специфічними для цього сайту політиками. До топу за згадками в новинах потрапили Юрій Бойко та Наталя Королевська. Ще в одній новині з критикою уряду з’явився Сергій Льовочкін, який є близьким до власника Дмитра Фірташа. А Віктор Медведчук цитується в новині, в якій, по суті, співає оду партії "Єдиная Россия".

Лідером серед "парламентських новин" на сайті "Подробности" стала ОПЗЖ – 13 новин. Схожа картина спостерігалась і в попередніх дослідженнях. Проте якщо раніше "Подробности" виділялися на тлі інших медіа, то тепер за згадкою ОПЗЖ програють "Першому незалежному".

"Перший незалежний": Медведчук, ОПЗЖ і "Єдиная Россия"

"Перший незалежний" позиціює себе як медіа, яке в лютому 2021-го створили працівники трьох телеканалів Віктора Медведчука, що потрапили під санкції. Насправді відповідний телканал існував і до того. Донині на сайті кінцевим бенефіціарним власником значиться Роман Любицький. Хоча навесні повідомлялося, що мажоритарним акціонером став нардеп ОПЗЖ Нестор Шуфрич. Це може бути черговою ширмою для Медведчука, чиїми телеканалами ZIK, Newsone та 112-й офіційно володів інший нардеп ОПЗЖ Тарас Козак.

Вплив Медведчука на редакційну політику цього сайту випливає і з результатів дослідження. За частотою згадування він на другому місці після президента: фігурує в 16 новинах. На всіх інших сайтах разом кум Путіна згадується лише тричі.

Як і на сайті "Подробности", pnk.tv наводить цитату Медведчука щодо керівної партії Росії: "Медведчук: ОПЗЖ і "Єдина Росія" прагнуть відновити співпрацю братніх народів". Цілу низку новин редакція підготувала на основі інтерв’ю Медведчука ще одному проросійському телеканалу UkrLive. Зокрема, в окремих повідомленнях наводять цитати Медведчука про ідею Зеленського щодо економічного паспорта українця, ідею створення газового консорціуму та рейтинги опозиції і помсту влади. Усі ці новини не є суспільно важливими.

Також сайт "Першого незалежного" присвячує новини виправданню Медведчука та важливості його постаті для перемовин з Росією.

Поява міністра фінансів серед специфічних політиків на "Першому незалежному" пов’язана з його виступом у Верховній Раді щодо бюджету-2022. Усі новини з його згадкою стосуються основного фінансового документа країни.

А от Петро Порошенко фігурує в новинах з його критикою на адресу Зеленського, про заяву Медведчука щодо газопроводу та про фігуранта справи з купівлі вугілля з окупованих територій. В останньому матеріалі йдеться про Сергія Кузяру, який був затриманий у сцій справі. У матеріалі "Першого незалежного" йдеться, що з Кузяри намагаються вибити свідчення проти Медведчука та Порошенка. На момент появи цієї новини Медведчук мав статус підозрюваного в зазначеній справі. Порошенко отримав підозру наприкінці грудня.

Широка цитованість Медведчука та його політичних соратників призвела до того, що сайт став лідером з кількості згадок ОПЗЖ – 49 матеріалів. Ба більше, ніяка інша партія на жодному з досліджених сайтів не має такого високого показника.

Варто звернути увагу на відмінність висвітлення діяльності ОПЗЖ на сайтах "Подробности" й "Перший незалежний". Хоч у цих медіа вказана політсила є лідером серед "парламентських новин", але згадуються в зазначених матеріалах депутати з різних груп. Так, специфічними для pnk.tv є нардепи ОПЗЖ з групи Медведчука – Вадим Рабінович та Ілля Кива, тоді як з групи Льовочкіна нардепи на pnk.tv не фігурують. Єдина відмінність – Юрій Бойко. Він потрапив до новин обох сайтів.

"Обозреватель" Бродського: Шмигаль та Петро і Марина Порошенки

Попереднє дослідження фіксувало, що сайт "Обозреватель" був у переліку тих медіа, які уникали публікації критичних новин щодо діяльності Зеленського. Тепер майже кожна третя новина (32%) про президента має негативний характер.

У двох таких новинах критику на адресу Зеленського висловлює сам Михайло Бродський: "Зеленський – у космосі, він відірваний від реальності", "Терпіти ненавиджу, або Як відмотати термін ЗЕ". Тож не дивно, що на цьому тлі "Обозреватель" у повному обсязі висвітлює акцію протесту з вимогою відставки Зеленського, надає майданчик для критики на адресу президента з боку "Європейської солідарності", зокрема щодо так званого вагнергейту, робить новину з оприлюднених в ефірі ток-шоу "Свобода слова Савіка Шустера" результатів опитування стосовно того, що Україна йде неправильним шляхом.

Слідом за Зеленським за кількістю згадок у новинах "Обозревателя" йде лідер президентської фракції Давид Арахамія. Проте чотири з десяти новин зі згадкою "слуги" є негативними щодо нього. Так, Арахамія згадується в одному матеріалі із Зеленським, який редакція розмістила з посиланням на Бродського. Також лідеру фракції закидають маштабну корупційну схему та намагання розправитися з конкурентами.

Присутність серед лідерів за згадками Петра Порошенка та Олексія Гончаренка є вже сталою картиною для "Обозревателя". Попередні дослідження також фіксували лояльність редакції до представників "Європейської солідарності".

Натомість поява серед специфічних для цього сайту політиків Вадима Новинського має ознаки замовності. Усі чотири новини, в яких фігурує партнер Ахметова, мають першоджерелом заяви Новинського в ефірі телеканалу "Україна-24". Суспільно значущої інформації вони не містять: "Я живу згідно із законом і до фінансування тероризму не маю відношення", "Церква виступає проти дискримінації, а не проти вакцин", "Президент має ще два роки, щоб добитися миру на Донбасі", "Законопроєктом №5600 посилять фіскальний тиск на бізнес".

Хоча "Слуга народу" і є лідером серед "парламентських новин", проте шість із них є негативними для президентської партії. А представник ЄС Олексій Гончаренко та Софія Федина і Кіра Рудик з "Голосу" фігурують у новинах з критикою на адресу Зеленського.

Також ціла низка новин зі згадкою політиків та партій має ознаки замовності. Наприклад, новина "Фонд Бориса Колесникова приєднався до благодійної акції "Подарунок під ялинку", в якій Колеснікову дякує представниця ОПЗЖ Наталія Королевська.

Тож у черговому досліджені можна говорити, що матеріали з ознаками замовності від різних політичних таборів вказують на загальну політику медіа – можливість співпрацювати з різними політичними силами, навіть з опонентами одне одного.

24-й Садового: Зеленський і Єрмак у плюсі, Разумков і Аваков – у мінусі

Сайт 24 каналу продовжує демонструвати лояльність до президентської команди. І якщо в попередніх дослідженнях на це вказувало висвітлення діяльності президента, то цього разу відзначився і Єрмак. Серед усіх досліджених медіа 24tv.ua присвятив найбільше новин керівнику Офісу президента – 13. Водночас 11 з них першоджерелом мають інтерв’ю Єрмака для сайту "РБК-Україна". Ще одну – про розмову з радником Байдена – написано на основі твіттеру Єрмака.

Щодо Зеленського, то лише три новини з 59 мають негативний характер: цитата Лукашенка з негативним забарвленням і самого білоруського диктатора, скарга Андрія Богдана про намагання зламати його телеграм і призначення суддями "катів Майдану".

Серед специфічних політиків для 24 каналу є Дмитро Разумков. Проте це не свідчить про лояльність редакції до нього. Радше навпаки. Так, один матеріал вийшов із заголовком "З Разумкова хочуть зробити "Янукович-light", в іншому Разумкова згадують у контексті виходу з фракції "Слуга народу" Романа Сохи, якого пов’язують з Ахметовим.

Також до переліку специфічних для цього сайту політиків потрапив Арсен Аваков. Проте і в цьому разі можна говорити радше про негативні новини щодо ексміністра. У трьох новинах Авакова згадують у контексті Ахметова, ще в одній – у матеріалі про тандем Порошенко-Аваков, якому може бути вигідний "путч".

Щодо появи серед специфічних міністра внутрішніх справ Дениса Монастирського та очільниці Генпрокуратури Ірини Венедіктової, то в цьому разі можна говорити або про прихильність редакції до посадовців, або про матеріали з ознакою замовності.

Серед партій тотальну перевагу щодо згадок має "Слуга народу". Подібна картина на сайті 24 каналу спостерігалась і в попередніх дослідженнях.

"РБК-Україна": менше Зеленського, більше джинси 

Сайт "РБК-Україна" був заснований 2006 року як підрозділ російського медіахолдингу "РосБізнесКонсалтинг". Проте у 2010-му медіа вийшло зі складу російського холдингу. Нині власником rbc.ua є Йосип Пінтус, якого на сайті зазначено як гендиректора.

Раніше сайт не потрапляв до дослідження ІМІ впливу власників на контент новин.

Лідером за згадками в політичних новинах є Володимир Зеленський. Таких новин лише 26 (менше тільки в сайту "Подробности" – 24). Проте і негативних для президента матеріалів не так і багато – лише один. Йдеться про новину з акції на Майдані, в якій зазначається вимога протестувальників – відставка Зеленського та Єрмака.

Ця ж новина є єдиною негативною і для керівника Офісу президента. Загалом він фігурує в дев'яти новинах, зокрема і з цитатами з інтерв’ю, яке вийшло на сайті "РБК-Україна".

Серед інших політиків звертає увагу частота появи в стрічці новин Віталія Кличка – загалом вісім матеріалів. Він фігурує в стрічці новин із заявою про необхідність об’єднання зусиль для безпеки країни, переданням ключів від авто ветеранам війни та зі згадкою його партії щодо вимоги ветувати податковий закон. Ці та подібні матеріали мають ознаки замовності.

"Парламентських новин" на rbc.ua зафіксовано лише 15. Менше тільки на fakty.com.ua – п'ять. Повністю випали з поля зору новин сайту "РБК-Україна" фракції "Голос" і "Батьківщина". І це притому, що період моніторингу припав на сесійний тиждень Верховної Ради.

"Європейська солідарність" потрапила до новин лише із заявами Петра Порошенка та Олексія Гончаренка, які мають ознаки замовності. Схожа ситуація і з депутатом ОПЗЖ Ігорем Абрамовичем, який потрапив до новини із заявою про необхідність прозорої діяльності депутатських об’єднань. Частина матеріалів зі "слугами" також має ознаки замовності.

Це вказує на загальну політику медіа – готовність розміщувати замовні матеріали від різних політичних сил.

Невідомий "Цензор": анти-Зе

Сайт "Цензор.Нет" єдиний у переліку досліджених медіа, який не має чітко визначеного власника. На самому сайті вказано, що його заснував 2004 року Юрій Бутусов. Останнього зазначено як головного редактора сайту.

Єдине, що відомо про сайт з відкритих джерел, – у 2007-му "Цензор" увійшов до медіахолдингу Соціалістичної партії разом із газетою "Товариш". Тоді ж Бутусова назвали керівником цього медіахолдингу.

Сensor.net має найбільшу кількість політичних новин серед усіх досліджених сайтів – 228.

Найчастіше в політичних новинах сайту фігурує Володимир Зеленський – 88 новин (найбільше серед усіх сайтів). Водночас 26% цих новин є негативними для президента. За цим показником "Цензор" посідає п'яте місце серед критично налаштованих до Зеленського медіа з переліку дослідження. Ще три з десяти новин зі згадкою Андрія Єрмака є негативними для керівника Офісу президента.

Особисті рекорди на сensor.net мають Кулеба та Резніков: 27 і 13 новин з їхніми згадками – найбільші показники для двох міністрів серед усіх досліджених сайтів. Це пояснюється широким висвітленням редакцією теми можливого широкого вторгнення Росії.

Також рекорд з кількості новин тут має і прем’єр-міністр Денис Шмигаль – дев'ять матеріалів. До новин "Цензора" прем’єр потрапив із заявами про укріплення кордону з Білоруссю та РФ, вакцинацію, держбюджет, співпрацю в межах Східного партнерства, посилення санкцій ЄС у разі чергової агресії РФ. Критичних новин щодо діяльності прем’єр-міністра не зафіксовано.

Ціла низка специфічних для "Цензора" політиків – як провладних, так і опозиційних – може вказувати намагання редакції охопити широкий політичний спектр. Присутність у цьому списку політика без посади Арсенія Яценюка також може бути пов’язана зі специфікою сайту висвітлювати заяви на військово-політичну тематику. Так, експрем’єр фігурує в новинах із заявами про прямі перемовини Зеленського з Путіним, що Яценюк називає антидержавними діями президента, необхідність проведення саміту союзників. Також "Цензор" без рекламного маркування розмістив у новині анонс Безпекового форуму Яценюка, що має ознаки замовності.

Подібний анонс є в стрічці новин censor.net і про ток-шоу "Свобода слова Савіка Шустера". Надалі в новинах з’являлися заяви з цього ефіру на тему так званого вагнергейту, зокрема і негативні висловлювання на адресу Зеленського.

Також редакція "Цензора" активно висвітлювала протестну акцію на Майдані, де виступав і головний редактор сайту Юрій Бутусов. Водночас новини з протесту мали негативний характер щодо Зеленського та Єрмака.

Серед "парламентських новин" найчастіше на "Цензорі" згадуються представники "Слуги народу". Водночас ці новини не відзначаються негативом на адресу "слуг".

Натомість цей негатив присутній у новинах про представників ОПЗЖ, зокрема зі згадкою Медведчука.

А от представники "Європейської солідарності" потрапляють до новин переважно з критикою влади й особисто Зеленського.

Висновки

Дослідження показало, що редакційна політика українських медіа продовжує мати політичне забарвлення. Так, можна виділити групу лояльних до влади й насамперед до Володимира Зеленського медіа ("Факти", "РБК-Україна", УНІАН, 24 канал та "Подробности"), а також критично налаштовані ("Прямий", "Сегодня", "Перший незалежний", "Обозреватель", "Цензор").

Водночас найпоказовішою є поведінка сайту segodnya.ua. Під час попередніх досліджень медіа Ахметова демонструвало лояльність до влади, надавало майданчик для піару. Проте, коли стосунки власника з Офісом президента погіршилися, тональність новин у "Сегодня" різко змінилася. Тепер частка критичних новин зі згадкою Зеленського має більший показник, ніж навіть у сайту Медведчука "Перший незалежний", і поступається лише "Прямому" Порошенка.

Також у порівнянні з попереднім подібним дослідженням значно збільшилася частка негативних новин про Зеленського на сайті "Обозреватель". Якщо раніше це медіа замовчувало критику на адресу президента, то тепер входить до переліку критично налаштованих до Банкової.

Щодо інших політичних уподобань, то й надалі простежується зв’язок між власником та піаром наближеної до нього політичної сили. Найяскравіше це видно з "Прямим" і "Європейською солідарністю" та сайтами "Подробности" й "Перший незалежний" з ОПЗЖ.

Також привертає до себе увагу присутність політичних новин з ознаками замовності на сайтах "Обозреватель" та "РБК-Україна". Власники цих сайтів не пов’язані нині з тією чи іншою політичною силою, і в подібних джинсових новинах з’являються представники різних політичних сил.

І щодо сайту 24 каналу можна зробити висновок, що редакція не лише надає інформаційну підтримку владі, а й ставить критичні матеріали щодо опонентів команди Зеленського – Ахметов, Разумкова, Авакова.

*До нового дослідження Інституту масової інформації щодо впливу медіавласників на медіа потрапили 10 сайтів: segodnya.ua, fakty.com.ua, unian.ua, prm.ua, podrobnosti.ua, obozrevatel.com, 24tv.ua, censor.net, pnk.tv та rbc.ua. Протягом 1–3 грудня 2021 року в новинних стрічках цих сайтів було визначено 1310 "політичних" новини. 

**Матеріал підготовлено за підтримки Міжнародного фонду "Відродження" в межах проєкту "Мобілізація зусиль для вирішення викликів у медіасфері України". Матеріал відбиває позицію авторів і не обов’язково збігається з позицією Міжнародного фонду "Відродження".

Liked the article?
Help us be even more cool!