ГАРЯЧА ЛІНІЯ
на зв’язку 24 години
Залиште свої дані
і ми зв’яжемося з вами
дякуємо за звернення

Або ж зв’яжіться з нами:

info@imi.org.ua

050 447 70 63

Підтримати ІМІПодай скаргу

Кращі друзі олігархів. Кого з політиків підтримують медіа товстосумів

Фото – Roland Technology Group, Inc / forbes.com
Фото – Roland Technology Group, Inc / forbes.com

Деолігархізація медіа – такий пріоритет на посаді Президента Володимир Зеленський озвучив у травні 2019 року. Під час пресмарафону він пояснив, що має на увазі.

"Деолігархізація медіа говорить про те, що всі власники телеканалів, усіх ЗМІ, інтернет-платформ повинні бути бізнесменами, а не політиками. Тобто вони не мають впливати на політику того чи іншого засобу масової інформації", – розповів у жовтні 2019-го журналістам Зеленський.

Проте просування в напрямі деолігархізації не відбувається. Власники продовжують використовувати медіа у своїх політичних цілях.

Такий висновок дослідження ГО "Інститут масової інформації" контенту дев'яти сайтів: segodnya.ua, fakty.com.ua, unian.ua, prm.ua, strana.ua, 112.ua, podrobnosti.ua, obozrevatel.com, 24tv.ua.

Протягом 20–24 січня в новинних стрічках цих сайтів було визначено 1215 політичних новин. Майже кожна четверта новина (26,6%) стосувалася Президента Зеленського, 11,2% новин – прем’єра Гончарука. Також серед лідерів – Петро Порошенко (4,3%), Давид Арахамія (3,5%), Дмитро Разумков (2,8%) та Віктор Медведчук (2,3%).

Якщо Зеленський є лідером за згадками в новинах, то інституційно посада Президента програє у висвітлені як Кабміну, так і Верховній Раді. Урядовцям сайти з дослідження присвятили 26,7% новин (324 з 1222), парламенту – 28,0% (загалом 341 так звана "парламентська" новина). І лише 14 новин стосувались Офісу Президента.

На кожному із сайтів лідером за згадуваннями є Володимир Зеленський. А от прем’єр Олексій Гончарук поступається другим місцем Петрові Порошенку на сайті телеканалу "Прямий" та Віктору Медведчуку на сайті каналу "112 Україна".

Подібна картина спостерігається і щодо партій. На сайтах Прямого каналу (prm.ua), 112.ua та podrobnosti.ua лідерами за згадуванням у новинах щодо діяльності депутатів та парламентських партій є представники фракцій, які пов’язані з власниками цих медіа.

"Європейська солідарність" на сайті Прямого згадується у 89,3% "парламентських" новин (це частина не всіх політичних новин, а лише тих, які стосуються депутатів та парламентських партій, т. зв. "парламентські" новини), "Опозиційна платформа – За життя" на сайтах 112.ua і podrobnosti.ua згадується відповідно у 64,4 і 79,2% загальної кількості "парламентських" новин.

Показники згадування політиків та партій у новинах. Для партій показник розраховано як частку "парламентських" новин

На інфографіці відсутні одразу дві парламентські фракції – "Батьківщина" та "Голос". Причина банальна: їх майже немає в стрічках новин. Усі сайти разом згадали ці партії або їхніх представників лише по п'ять разів, що становить 0,4% всіх новин, або 1,5% "парламентських" новин.

Щодо ОПЗЖ та ЄС, то левову частку новин стосовно цих політичних партій становлять інцидент за участю Іллі Киви та виклики Петра Порошенка до ДБР, які відбулися протягом періоду дослідження (20–24 січня).

"Сегодня" Ахметова: Зеленський, Гончарук та Ляшко

Найбільше політичних новин на сайті "Сегодня" стосувалися Президента і прем’єра. "На двох" топполітики згадуються в більш ніж половині новин – 69 зі 131. Водночас лише одну можна вважати критичною щодо Зеленського.

23 січня "Сегодня" повідомило про критичну оцінку дій українського Президента, яку висловило керівництво ізраїльського меморіального комплексу "Яд ва-Шем"[1] .

Серед не топполітиків на диво часто згадується Олег Ляшко – шість новин. Лідера "радикалів" згадували частіше, ніж, наприклад, Голову Верховної Ради Дмитра Разумкова. Натомість показник Ляшка дорівнює частоті виходу новин про діяльність благодійного фонду Ахметова.

Шість новин на сайті "Сегодня" були про парламентську партію "Опозиційна платформа – За життя", з представниками якої в минулому скликанні Верховної Ради розсварилися соратники Ахметова. Проте ці новини не стосуються діяльності партії Медведчука. Вони – про інцидент за участю нардепа ОПЗЖ Іллі Киви, який на тижні дослідження побився в ресторані. Тож цікавість медіа Ахметова до цієї події зрозуміла. Більше про це інцидент писав лише сайт "Страна".

"Факти" Пінчука: Зеленський та Гончарук

Медіа Віктора Пінчука також найбільше уваги приділило Президентові та прем’єру. Ба більше, критична новина про Зеленського з Ізраїлю на сайті "Факти" була пом’якшена. Тут використали інші слова – "спантеличені та зажурені".

Окрім топполітиків, виділити якусь аномальну прихильність сайту до інших політиків не вдалося. Як і до партій. У жодній новині "Факти" не згадали про "Голос" Святослава Вакарчука. А Юлію Тимошенко – лише в новині про її суперечку з Давидом Арахамією, яка сталася в прямому ефірі "Свободи слова" на ICTV.

Усі новини "про ОПЗЖ" також стосуються інциденту за участю нардепа Киви.

УНІАН Коломойського: Зеленський, Гончарук, Дубілет та "Слуга народу"

Як і попередні медіа Ахметова та Пінчука, УНІАН також багато новин присвятив діяльності перших осіб держави. Водночас сайт став лідером серед усіх досліджених медіа за згадками Олексія Гончарука та Кабміну загалом. Кожна п’ята новина (33 зі 172) стосувалася прем’єра, кожна третя – уряду.

Також УНІАН – лідер серед усіх досліджених сайтів з розміщення новин, які пов’язані з партією "Слуга народу". Наприклад, до стрічки новин потрапили анонс пресбрифінгу Олександра Дубінського та його прогноз щодо відставки прем’єра, а також відеоблог Олександра Ткаченка про проблеми київських тепломереж.

Серед нетопових політиків виділяється згадування міністра Кабміну Дмитра Дубілета – сім новин. Інциденту за участю Киви присвячено п'ять новин.

"Прямий" Порошенка: Порошенко і друзі

Сайт телеканалу "Прямий" став єдиним серед усіх досліджених, де другим після Зеленського за згадками в новинах іде не Прем’єр-міністр, а Петро Порошенко.

Також прем’єр, як і інші топові політики, програє в кількості новин партійним соратникам експрезидента – нардепам Ірині Геращенко, Олексієві Гончаренку та Ростиславу Павленку.

Завдяки такій картинці і Верховна Рада в політичних новинах сайту фігурує частіше за інші владні інституції. І майже у всіх "парламентських" новинах фігурують однопартійці Порошенка.

Ще одна особливість сайту: кожна четверта новина (24,8%) – це заяви різноманітних експертів. Лідером серед них є Андрій Смолій: п'ять новин. І майже всі "новини від експертів" є критичними щодо влади.

Найбільше (36 новин) у критичних новинах згадується Зеленський. Тобто з усіх новин про Зеленського на сайті "Прямий" 78,3% є критичними щодо нього.

Чия "Страна"?

Цей сайт – єдиний зі списку дослідження, щодо якого ми не подаємо власника. Ми не впевнені в тому, що зазначені на сайті кінцеві бенефіціари ТОВ “Ласмак” – Ігор Гужва і Ганна Солнцева – є дійсними власниками й інвесторами видання. Раніше Ігор Гужва працював у медіа як найманий менеджер. Тому на інфографіці ми не вказуємо бізнесмена, якому належить сайт.

Із загальної картини на сайті "Страна" вибивається кількість згадок про Порошенка. Пов’язано це з тим, що редакція приділяє більше уваги викликам експрезидента до ДБР. Саме ж Держбюро розслідувань на сайті згадується у 23 новинах, що є нетиповим для інших сайтів.

Найбільше новин серед усіх досліджених сайтів "Страна" зробила про інцидент за участю нардепа ОПЗЖ Іллі Киви. І відмінність від інших сайтів у тому, що інцидент висвітлюється переважно з боку саме Киви. Зокрема, "Страна" окрему новину щодо бійки зробила на основі пресрелізу партії. Також редакція опублікувала новину з фб-звернення Киви з погрозами на адресу екснардепа Артура Палатного.

Часто (порівняно навіть із топполітиками) у політичних новинах "Страни" фігурував голова Національної спілки журналістів Сергій Томіленко. Сайт активно розміщував його коментарі щодо законопроєктів про медіа та дезінформацію.

Лише на сайті "Страна" зафіксовано новини з нардепом "Слуги народу" Максимом Бужанським. Окремі новини редакція зробила про його законопроєкт щодо заборони героїзації нацистів та допис нардепа в телеграм-каналі про зволікання з виплатами пенсій.

Також "Страна" передрукувала допис із телеграма Андрія Портнова про те, що нібито Фонд Сороса доплачував слідчим у справі Майдану. Передрук цієї новини зробив і сайт 112.ua.

112-й Медведчука: Медведчук і друзі

На сайті 112.ua Зеленський фігурував лише в 16,8% новин. Це найнижча частка для Президента серед усіх досліджених сайтів.

Другим після Зеленського за згадками на сайті телеканалу "112 Україна" є кум Путіна Віктор Медведчук. Натомість його "Опозиційна платформа – За життя" є лідером серед партій у "парламентських" новинах. У двох третинах "парламентських" новин фігурують однопартійці Медведчука. Найчастіше – Юрій Бойко.

Особливість сайту 112.ua – велика кількість новин, які зроблено із заяв різноманітних експертів. Кожна четверта новина – від експертів. Серед них найбільше новин для "сайту Медведчука" зробили Дмитро Співак, який на останні парламентські вибори ледь не пішов за списком партії "Слуга народу", та Андрій Пальчевський, що може балотуватися на посаду столичного мера.

Ще дві новини на сайті 112-го вийшли за підсумками участі в ефірі телеканалу проросійського блогера Анатолія Шарія.

"Подробности" Фірташа: Бойко, Медведчук і ОПЗЖ

На рівні з прем’єром за кількістю новин на сайті "Подробности" ("Інтер Медіа Груп") виявився нардеп ОПЗЖ Юрій Бойко. Він навіть обійшов свого однопартійця Віктора Медведчука. Як і на сайті 112.ua, серед згадок у "парламентських" новинах лідирує ОПЗЖ.

Більше за топполітиків Разумкова, Арахамію та Порошенка в новинах сайту "Подробности" згадується екснардеп Сергій Каплін. У трьох новинах його представляють як голову Конфедерації профспілок.

Також сайт повідомляє про спалений у Херсоні офіс партії Шарія та отримане дітями-сиротами з допомогою депутатки облради Юлії Світличної житло в Харкові. Остання – голова Харківської облдержадміністрації часів Порошенка та соратниця Ігоря Райніна, який після завершення роботи в адміністрації Порошенка очолив харківський осередок ОПЗЖ.

"Обозреватель" Бродського: Порошенко і Філатов

Якщо на сайті 112-го телеканалу Зеленський дістав найменшу частку серед усіх новин (лише 16,8%), то на сайті "Обозреватель" – найменшу кількість новин. Президент фігурував лише у 24 новинах (23,8% усіх політичних новин сайту). Також низькі показники має і прем’єр – лише дев'ять новин, що майже дорівнює згадуваності Петра Порошенка (вісім новин).

Окрім Порошенка, у новинах "Обозревателя" з’являються і його однопартійці Артур Герасимов, Ірина Геращенко та Олексій Гончаренко. Тож партії Зеленського та Порошенка отримали в редакції майже однакову увагу – 16 і 14 новин відповідно. А висвітлення інциденту за участю Киви "покращило" показники ОПЗЖ. Єдина новина зі згадкою Медведчука – про виявлену брехню в заяві кума Путіна про зростання тарифів на газ.

Окрім топполітиків, редакція "Обозревателя" слідкувала за заявами мера Дніпра Бориса Філатова. У новинах він пояснював, пропонував, розповідав, обіцяв, закликав. Загалом фігурував у семи новинах.

24-й Садового: Зе-тотал

Серед топполітиків на сайті 24-го телеканалу добрі показники мають усі представники команди Зеленського. Ці цифри порівняні із сайтом УНІАНу Коломойського. Як і на останньому, на сайті 24tv.ua виділяється і Дубілет, хоча має скромніший результат – "лише" чотири новини.

А от у висвітленні парламентської команди Зеленського сайт 24-го каналу перевершив навіть УНІАН. Представники "Слуги народу" фігурують у 83,9% "парламентських" новин. Це найбільший показник серед усіх досліджених сайтів.

Цікаво, що сам Андрій Садовий у політичних новинах протягом 20–24 січня на сайті 24tv.ua не з’являвся.

Висновки

Попри обіцяну деолігархізацію ЗМІ досліджені медіа залишаються політичним інструментом у руках олігархів. Зі стрічок новин їхніх сайтів можна достеменно визначити, які політичні симпатії має той чи інший олігарх, яких політиків просуває. Водночас цей зв’язок олігарх – політик не афішується ані першими, ані другими.

Дослідження показало, що станом на 20–24 січня прихильність до Президента та прем’єра демонстрували такі олігархи, як Ахметов, Пінчук та Коломойський. Також на боці команди Зеленського в інформаційному полі грав сайт 24-го телеканалу, який пов’язують зі львівським мером Садовим.

Натомість пов’язаний із Порошенком сайт телеканалу "Прямий" тотально критикував Зеленського, з одного боку. З іншого – надавав майданчик однопартійцям Порошенка та пов’язаним з ним експертам. Меншою мірою подібне можна сказати і про сайт "Обозреватель" Михайла Бродського.

Проросійські сайти 112-го телеканалу Медведчука та "Подробности" каналу Фірташа "Інтер" активно висвітлювали заяви та позицію партії "Опозиційна платформа – За життя". Також надавали інформаційну підтримку пов’язаним політикам та експертам. Натомість сайт "Страна", граючи на цьому полі, більше уваги приділяв негативним історіям про Петра Порошенка та діяльності ДБР.

Дослідження проведено в межах проєкту ГО "Інститут масової інформації" за підтримки Фонду розвитку ЗМІ Посольства США в Україні. Погляди авторів не обов’язково збігаються з офіційною позицією уряду США.

Сподобалася стаття? Допоможи нам бути ще крутішими!