Пресслужби та українські ЗМІ – головні джерела новин у медіа Миколаєва. Дослідження ІМІ
Миколаївські онлайн-медіа найчастіше використовують інформацію пресслужб та публікації інших українських ЗМІ для наповнення новинної стрічки видання. Частка власних новин у ЗМІ Миколаєва становить лише 7,4% загальної кількості новин.
Таким є результат дослідження ГО "Інститут масової інформації", що було проведено в січні поточного року.
Моніторинг проводився в п'яти онлайн-ЗМІ Миколаєва: "Преступности.НЕТ", "НикВести", "Новости-N", "Інше.TV", "Свідок.Info".
Методологія моніторингу охоплювала аналіз джерел новин, опублікованих у стрічках зазначених інтернет-ресурсів Миколаєва за період із 13 до 17 січня включно. Не бралися до уваги статті, авторські колонки, блоги, офіційні анонси про вимкнення води, концерти, пресконференції тощо.
За вказаний період було проаналізовано 1544 новини. За результатами моніторингу, найбільше новин за цей час було опубліковано на сайті "НикВести" – 488 матеріалів. На сайті "Інше.TV" вийшло 344 публікації в стрічці новин, "Новости-N" опублікувало 292 новини, "Преступности.НЕТ" – 270, 150 новин вийшло на сайті "Свідок.Info". У новинах використано 1583 джерела.
Чверть новин (406 матеріалів, або 25,6%) в онлайн-ЗМІ Миколаєва посилаються переважно на всеукраїнські медіа, рідше – на інші місцеві ЗМІ, а також на сюжети та інтерв’ю, що вийшли в ефірі телеканалів. Інші ЗМІ є домінантним джерелом для сайтів "Інше.TV" (37,9%) та "НикВести" (30%). Поширеною є практика посилатися на новину українського медіа при тому, що матеріал не є ексклюзивом, а першоджерело новини – пресреліз чи публікація в соціальній мережі. Наприклад, видання "Інше.TV" в новині "Купание в проруби грехов не смывает, – в ПЦУ объяснили крещенские традиции" посилається на LB.ua, яке, зі свого боку, посилається на публікацію у фейсбуці.
Найменше публікацій, джерелом яких стали інші ЗМІ, опубліковано на "Свідок.Info" – 8,6% (13) загальної кількості новин на сайті, що було проаналізовано. Варто зазначити, що видання пише лише про події, які стосуються міста Миколаєва та Миколаївської області, у стрічці новин відсутні публікації загальнонаціонального чи міжнародного рівня.
Пресслужби є джерелами у 23%, або 368 матеріалах, ЗМІ Миколаєва. У своїх публікаціях видання посилаються на пресслужби місцевих та центральних органів влади, окремих політиків, політичних сил тощо. Найбільше серед миколаївських ЗМІ інформацію пресслужб як джерело у своїх новинах використовує видання "Преступности.НЕТ" (35,6%, або 97 матеріалів), найменше – "Інше.TV" (15,8%, або 56 матеріалів).
Соціальні мережі стали джерелами для 13%, або 206 новин, миколаївських ЗМІ. Як джерела використовуються публікації в телеграм-каналах, а також фейсбуці та твітері. Ці новини стосуються офіційних заяв окремих політиків, посадовців та державних установ, звернень громадян до органів місцевої влади, а також публікацій про збиття в Ірані українського літака чи про кращий фільм 2019 року.
Власні новини становили лише 7,4% (117) загальної кількості новин у миколаївських медіа. Переважно це новини з пресконференцій, засідань комісій місцевих рад, виконкому, інших нарад, а також новини з ексклюзивними коментарями місцевих політиків тощо. Найбільше таких новин опубліковано на сайті "Свідок.Info" – 28 (18,3% загальної кількості джерел, які використовує ЗМІ). Найменше – на сайті "Інше.TV" (чотири, або 1,1%).
У розділі "Інше" опинилися новини, у яких неточно вказано джерело: окремий документ чи чиясь заява, походження яких у новині не зазначається. Наприклад, у новині на сайті "НикВести" "Психологический фактор", – в Нацбанке объяснили остановку укрепления гривны" джерелом вказано "про це повідомив заступник голови Національного банку Олег Чурий під час брифінгу", проте не зрозуміло, чи це власна новина видання, чи пресреліз НБУ, чи публікація на офіційному сайті Нацбанку. Інший приклад – із сайту "Новости-N" ("В Николаеве неизвестные сливают в реку нефтепродукты"): зазначається, що про це "стало відомо під час апаратної наради у міськвиконкомі". Можна припустити, що це власна новина, яку написав кореспондент за підсумками наради, проте про це не вказується в матеріалі.
Найбільше до категорії "Інше" потрапило новин, що були опубліковані виданням "Свідок", – їхня частка становила 24,8% загальної кількості новин на сайті. Переважно це офіційна інформація від органів влади.
Без джерел у миколаївських медіа опубліковано 4%, або 69 новин. До цієї категорії зараховано так звану джинсу – комерційні матеріали без відповідного позначення "Реклама" чи "Пресреліз" та без посилань на джерело. Наприклад, матеріал про те, що "Миколаївський регіональний центр "Інваспорт" підвів підсумки спортивного 2019 року" вийшов в ідентичному вигляді (без правок) на сайтах "Свідок.info", "Інше.tv", "Новости-N".
8,5%, або 136 новин, у проаналізованих ЗМІ Миколаєва посилаються на іноземні медіа. Це близько 9,5% новин щодо кожного інтернет-ресурсу окремо, за винятком сайту "Свідок.Info", де відсутні такі матеріали.
Для своїх публікацій миколаївські ЗМІ використовують як джерело російські медіа. Частка таких новин становить 2%, або 33 матеріали. Найбільше новин з російських ЗМІ опубліковано на сайтах "Преступности.НЕТ" (12) та "Інше.TV" (10). Актуальною темою були кадрові зміни в уряді РФ: новини про це були майже у всіх медіа Миколаєва. Були й інші матеріали: зокрема, сайт "Преступности.НЕТ" з посиланням на російський телеканал "Дождь" та Интерфакс писав про директорку приватної школи в Москві, яку підозрюють у тому, що вона найняла колишніх учнів для вбивства коханця, а видання "Новости-N" з посиланням на російський сайт "СтарХит" писало про побиття російського співака Олександра Сєрова, який народився на Миколаївщині. Також у стрічці новин "Новости-N" з посиланням на російський "канал 360" було опубліковано матеріал з назвою: "Историк-расчленитель Соколов начал писать роман и предложил казне сделку". На сайтах "Інше.TV" та "Новости-N" з посиланням на різні російські медіа було опубліковано новину про те, що депутат російської Держдуми заявив, що "аномально тепла зима в Росії може бути наслідком того, що американці атакували світ кліматичною зброєю".
Результати проведеного моніторингу свідчать, що основними джерелами інформації в онлайн-ЗМІ Миколаєва є інші українські медіа, пресрелізи та соціальні мережі. Водночас досить низьким є показник власних матеріалів. Це може означати, що пріоритетом більшості ЗМІ є наповнення стрічки новин за допомогою пасивного рерайту або просто копіювання пресрелізів чи інших офіційних повідомлень, а не створення унікального контенту для читача.
Написання цього матеріалу стало можливим завдяки підтримці американського народу, що була надана через проєкт USAID "Медійна програма в Україні", який виконується міжнародною організацією Internews. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю ГО "Інститут масової інформації" та необов’язково відображає думку USAID, уряду США та Internews.
Help us be even more cool!