Основні наслідки великої війни для журналістів: проблеми з доступом до інформації та зростання навантаження – опитування
Основними професійними наслідками повномасштабної війни для журналістів стали складність у доступі до інформації (про це згадали 50% опитаних журналістів), зростання навантаження (48,7% опитаних) та звуження вибору тем (35,5%)*.
Такими є результати анонімного кількісного онлайн-опитування журналістів методом анкетування, проведеного Інститутом масової інформації 12–26 грудня 2022 року.**
Серед інших наслідків впливу великої війни на роботу журналісти згадали такі (сума відповідей не дорівнює 100%, оскільки учасники опитування могли обрати кілька з них):
- 30,3% – зростання небезпек під час журналістської роботи;
- 25% – скорочення колективу внаслідок війни (пішли до ЗСУ / ТРО, виїхали);
- 19,7% – закриття або скорочення медіа;
- 19,3% – віддалена робота, переїзд медіа до іншого регіону;
- 15,8% – призупинення роботи без збереження зарплатні;
- 15,4% – падіння впливу традиційних медіа;
- 10,4% – звільнення;
- 7,9% – втрата техніки, руйнування редакції.
Зростання навантаження та складнощі в роботі, про які зазначають опитані, також повʼязані з відімкненнями електроенергії та зв’язку. Це значно ускладнює роботу та побут. Водночас журналісти вже встигли адаптуватися: всі 100% опитаних зазначили, що вживають тих чи інших кроків для продовження роботи. Зокрема, 48,7% журналістів, які взяли участь в опитуванні, вказали, що змінюють графік роботи та працюють, коли є світло. Ще 26,8% респондентів їздять працювати до офісу, де є світло, а ще 20,1% працюють з інших приміщень, торговельних центрів та кафе, які забезпечені електроенергією.
Найпоширенішим устаткуванням серед журналістів виявилися павербанки: їх мають і використовують 69,3% опитаних. Лише 8,8% респондентів мають портативні зарядні станції типу “Екофло”, і лише 6,6% мають генератори. Старлінк удома чи в офісі є тільки в 5,7% опитаних журналістів*.
Виявляється, під час відімкнення зв’язку журналісти більше користуються мобільним інтернетом (про це зазначили 60,1% опитаних), оскільки інтернет на оптоволокні є лише у 12,3% респондентів *.
На момент дослідження (грудень 2022-го) 82,9% опитаних ІМІ українських журналістів перебували вдома. Станом на серпень 2022 року цей показник становив 86%, а в травні цього ж року – 73%. Майже всі респонденти, які вказали, що переїхали до іншого регіону України чи за кордон, виявилися мешканцями східних та південних областей України (Херсонська, Запорізька, Харківська, Миколаївська, Одеська, Луганська та Донецька області).
*Сума відповідей не дорівнює 100%, адже респонденти могли обрати кілька з них.
**Дослідження проводилося методом кількісного анонімного онлайн-опитування за простою випадковою вибіркою серед потенційних респондентів – журналістів і редакторів. Усього отримано 229 відповідей від медійників з усіх регіонів України. З них 64,9% жінок, 35,1% чоловіків. Максимальна похибка становить 5%. Дослідження проводилося протягом 12–26 грудня 2022 року.
Help us be even more cool!