ГАРЯЧА ЛІНІЯ(050) 447-70-63
на зв’язку 24 години
Залиште свої дані
і ми зв’яжемося з вами
дякуємо за звернення

Або ж зв’яжіться з нами:

[email protected]

(050) 447-70-63

Подай скаргу

"Опитування" Зеленського – фейки та маніпуляції медіа Порошенка, Медведчука, Ахметова, Коломойського

Фото - pixabay.com
Фото - pixabay.com

«Президентське опитування» замислювалося як піаркампанія з метою мобілізації виборців партії Зеленського. Але ця ініціатива може зіграти в негатив владі. Усе через те, що опоненти в підконтрольних медіа активно критикують ідею з «опитуванням». При цьому використовують наближених експертів, а разом із цим фейки та мінапуляції.

Такі результати огляду експертами Інституту масової інформації сайтів, які пов’язані з Порошенком (сайт телеканалу «Прямий»), Медведчуком сайт телеканалу «112-Україна»), Ахметовим (сайт «Сегодня») та Коломойським (сайт УНІАН). При цьому лише на сайті «Сегодня» відзначається прихильність до представників партії «Слуга народу».

Політичні вподобання медіа

Протягом 13-15 жовтня експерти ІМІ виділили 15 інформаційних приводів для новин на тему «президентського опитування». Серед них: оголошення Зеленського, роз’яснення Офісу президента, реакція ЦВК, Комітету виборців України, громадської мережі «Опора», інформація джерел різних ЗМІ щодо запитань «опитування».

З огляду на це можна говорити, що найповніше цю тему висвітив УНІАН – 13 новин, далі йдуть сайти 112.ua та «Сегодня» та – по 11 і 10 новин відповідно, і найменше – лише 9 новин вийшло на сайті телеканалу «Прямий».

Додатково сайти робили новини з реакції політиків та експертів на ініціативу Зеленського щодо «опитування». І на основі вибірки цих новин яскраво простежується вибірковість, яка заснована на політичній прихильності власників медіа.

Так УНІАН та «Сегодня» зробили окремі новини з заяв Леоніда Кравчука (підтримав запитання Зеленського про вільну економічну зону для Донбасу) та Руслана Стефанчука (заявив, що «опитування» - це пробник референдуму), а також з коментарів народних депутатів фракції «Слуга народу». Щоправда, у другому випадку зі своїми нюансами.

На УНІАН вийшла новина лише з заяви наближеного до олігарха Ігоря Коломойського нардепа Олександра Дубінського. І це були критичні коментарі на адресу Офісу президента. Зокрема, він говорив про необхідність ухвалення відповідного закону для проведення «опитування» і «не підставляти президента політтехнологією, яка потім виявиться не здійсненною», «зараз це просто правильна ідея, запропонована людьми, які не розуміють, як її реалізувати» та «в офісі президента повинні з'явиться грамотні фахівці».

А от на сайті «Сегодня» джерелами для окремих новин стали заяви одразу 4 нардепів «Слуги народу»: Євгенії Кравчук, Івана Шинкаренка, Сергія Швеця та Олександра Качури. Усі вони стосували роз’яснення умов проведення «опитування» та винесених питань. Тож появу цих новин можна вважати вигідними для президента та його партії.

Також сайт «Сегодня» публікував новини з коментарів експертів: політологів Дмитра Васильєва, Олександра Солонтая, Ігоря Рейтеровича, Володимира Фесенко, журналіста Віталія Рябошапки, соціолога Андрія Єременка. Ці новини не мали однобокої спрямованості, а скоріше мали на меті пояснити різні нюанси «опитування».

Натомість на сайтах телеканалів «Прямий» та «112-Україна» негативні новини щодо «опитування» робилися на основі заяв наближених до власників медіа партійців (з «ЄС» та ОПЗЖ відповідно) та стандартного набору експертів для цих каналів.

Так на 112.ua тему опитування коментували: Анатолій Шарій, Вадим Карасьов, Руслан Бортник, Михайло Чаплига, Олексій Дорошенко, Віталій Журавський, Михайло Погребинський, Дмитро Спивак, Володимир Кацман, Ілля Кива, Євген Червоненко. Також окремою новиною видали заяву партії ОПЗЖ про «предвыборный трюк на деньги из мутных источников».

На сайті prm.ua вийшли новини з заявами: Олексія Гончаренко, Андрія Смолій, Тараса Березовця, Віктора Уколова, Олександра Турчинова, Юрія Луценка, Ніни Южаніної, Сергія Таран, Романа Сущенка, Павла Розенка.

Зеленский хочет превратить местные выборы в третий тур президентских, - Бортник

І лише сайт телеканалу «112 Україна» розмістив заяву партії «Голос» щодо спроби Зеленського впливати на думку громадян.

Отже, для всіх сайтів можна зробити один висновок: тему «опитування» редакції намагалися подати у вигідному світлі для політичних партій та окремих політиків, які мають прихильність власників медіа.

При цьому медіа не гребували поширенням фейків та маніпуляцій, які містили заяви експертів та політиків.

Фейки та маніпуляції з запитаннями

Джерелом одного фейку щодо запитань «опитування» став сам Офіс президента. Точніше радник керівника Офісу президента Андрія Єрмака Михайло Подоляк. 14 жовтня у коментарі сайту «Страна» він повідомив, що серед питань будуть такі, що стосуються «медицини, школи та парламенту». У підсумку, питання школи так і не знайшлося серед 5 питань від Зеленського. Та й питання щодо легалізації медичного канабісу більше стосується саме канабісу, ніж медицини. Попри це, цю заяву поширили також УНІАН та prm.ua.

У день оголошення Зеленським ініціативи проведення «опитування», коли не було відоме жодне запитання, сайти видавали матеріали зі своїми версіями переліку питань.

Так сайт «Сегодня» з посиланням на неназваних експертів опублікував такі можливі питання: продаж землі іноземцям, скорочення кількості депутатів, позбавлення депутатського мандату, особливий статус Донбасу, амністію, вибори на Донбасі, статус російської мови, НАТО.

Того ж дня на сайті prm.ua вийшла маніпулятивна новина на основі заяви політичного експерта Андрія Смолія. Він озвучив «найбільш ймовірні запитання». При цьому вказав за джерела «інсайди та наближені до Офісу президента ЗМІ». Ці питання Смолій назвав здачею інтересів держави: питання статусу Донбасу, російська мова на Донбасі, рух України в НАТО, подача води до окупованого Криму.

Подібний перелік озвучив і політтехнолог Тарас Березовець. На сайті prm.ua він озвучив можливі теми для «опитування»: автономія Донбасу, російську мову, вода в Крим, вибори в неконтрольованих районах ОРДЛО, зниження віку голосування. Щоправда, Березовець зазначив, що це лише припущення.

За пару годин ці запитання з’явився і на сайті 112.ua. У матеріалі авторка Ганна Пешкова зазначала 5 питань, які потрібно винести на опитування. Усі вони – у руслі російських наративів: курс України в НАТО, особливий статус для Донбасу, співпраця з МВФ, підтримка ринку землі та закон про мову.

Жоден з цих сайтів не спростував свої попередні новини після того, як сталі відомі всі 5 запитань від Зеленського. Таким чином у читачів маніпулятивно створювали негативне очікування щодо переліку питань «опитування».

Також потрібно звернути увагу, що в новинах про питання від Зеленського медіа на пояснювали основних моментів. Наприклад, що таке «особливо великий розмір» у питанні про довічне ув’язнення для корупціонерів. Або що таке вільна економічна зона у питанні про Донбас. Відповідну довідку про ВЕЗ у бекграунді до новини зробив лише сайт УНІАН.

Маніпуляції щодо грошей на проведення «опитування»

Одне з ключових питань щодо організації «опитування» - це на які гроші воно буде організоване. Це питання так і не було роз’яснено Офісом президента. Тож у новинах вдавалися до маніпуляцій.

Хіба що новини на основі заяв Голови Верховної Ради Дмитра Разумоква мали чіткий меседж: державні гроші на «опитування» не передбачені.

Натомість сайт 112.ua розмістив «думку» Віталія Журавського, що на проведення «опитування» витратять «десятки, а может быть, и сотни миллионов гривен из наших карманов». А от в оприлюдненній заяві партії ОПЗЖ йшлося, що «власти удобнее взять деньги на свои "опросики" у олигархов». В обох випадках можна говорити про маніпуляцію.

Натомість джерела «Дзеркала тижня» в Офісі президента повідомило про приватні кошти. Відповідну новину поширили УНІАН, 112.ua та prm.ua.

А сайт «Сегодня» питання грошей висвітлював заявою Солонтая. «Деньги дадут политики, которые поддерживают Зеленского, в обход официальных счетов "Слуги народа"… Это произойдет за счет внутренних источников тех политиков, которые поддерживают команду Зеленского», - поляснював політолог.

А от у заяві нардепа «Слуги народу» Сергія Швеця сайту «Сегодня» йдеться про неназвані фонди: «будут привлечены фонды, как это делается всегда». Що це фонди, і коли це «завжди», редакція у нардепа не уточнила.

І лише соціолог Андріє Єременко сайту «Сегодня» розповів про ринкові ціни на проведення опитувань соціологічними фірмами: по 5-6 долларов за одного респондента, расценки начинаются от 3,5.

Маніпуляції щодо легітимності «опитування»

Маніпуляції щодо легітимності «опитування» використовували як президентська сторона, так і опоненти.

Так у повідомленні Офісу президента від 13 жовтня йшлося про особливість політичного життя в Україні протягом кількох десятиліть: «була відокремленість змісту політики від очікувань громадян нашої держави». Це маніпуляція, бо кожного політика українці обирають з його офіційною програмою. З очікуваннями на виконання передвиборної програми обрали і самого Зеленського.

Щодо «президентського опитування» Банкова наголошувала, що це – бажання дати суспільству можливість вирішувати, як розвиватися державі. При цьому не зазначалося, що результати «опитування» ні для кого не є зобов’язуючими.

Про відсутність юридичного характеру вже заявляв Руслан Стефанчук. І припускав, що якісь з питань «опитування» можуть в подальшому бути ініційовані в порядку референдуму.

У питанні програми Зеленського сайт «Сегодня» пішов на публікацію фейку. У матеріалі журналіста Віталія Рябошапки йдеться, що «общественный опрос – один из элементов программного пункта Владимира Зеленского о народовластии». Нічого такого в програмі Зеленського не було.

Ще в статусі кандидата на посаду президента він обіцяв спочатку ухвалення закону про народовладдя (і це мав бути перший закон на посаді президента) з механізмами за якими «народ буде формувати основні завдання для влади через референдуми та інші форми прямої демократії». Відповідний закон досі не ухвалений. Тож не можна казати, що опитування проводиться на виконання програми Зеленського.

З іншого боку опоненти президента наголошують на порушенні законодавства.

«Вопреки закону вмешивается в выборы», - цитує Чаплигу сайт 112.ua. «Нельзя устраивать опросы во время выборов», - там же заявляє Журавський. «Незаконной агитацией в день голосования и прямым использованием административного ресурса», - називає «опитування» ОПЗЖ.

Схожі заяви лунали і з іншого табору. Так на сайті телеканалу «Прямий» вийшли такі новини:

  • «Зеленський пропонує неконституційне опитування на виборах», - Березовець;
  • «"опитування Зеленського" в день виборів є незаконним», - Луценко;
  • «лише диктатори намагаються в обхід парламенту незаконно ставити людям питання», - Сергій Таран.

Подібні заяви є ні чим іншим, як політичною маніпуляцією.

Без емоційного та політичного забарвлення це пояснюють експерти. З їхніх заяв стає зрозуміло, що порушення виборчого законодавства могло б бути, якби це опитування проводилося у приміщеннях виборчих дільниць. Якщо ж воно буде поза дільницями (як проголошують у Зеленського) і без політичної агітації, то про цю ініціативу взагалі не можна говорити у розрізі виборчого законодавства.

Инициированное президентом Владимиром Зеленским исследование общественного мнения на местных выборах 25 октября - "разновидность некачественного социологического опроса". "Никаких юридических оснований проводить опросы в пределах избирательных участков на сегодня нет, потому что в избирательном кодексе нет ни одного упоминания об опросе и возможных других механизмах. Однако вблизи избирательных участков "можно проводить другие мероприятия, акции, продавать продукты питания, проводить экзит-полы, псевдоэкзит-полы", - цитує гендиректора Комітету виборців України Олексія Кошеля сайт «Сегодня»

Проте в залежності від підготовчої і організаційної роботи існує загроза зловживання адміністративним ресурсом, попереджає аналітик громадянської мережі «Опора» Олександр Клюжев. «Якщо … сама ініціатива перегукується з діяльністю, наприклад, політичної партії "Слуга народу", тоді будуть підстави говорити про певне зловживання адміністративним ресурсом», - пояснив Клюжев.

Висновки

Історія з «президентським опитуванням» виявила маніпуляції різних політичних сторін. Починаючи з ініціаторів, які політичною технологією намагаються маніпулювати у першу чергу своїми прихильниками. Закінчуючи підконтрольним політичним опонентам медіа.

Висвітлення теми «опитування» показало, що медіа готові широко поширювати різноманітні маніпуляції. У першу чергу, в залежності від політичної прихильності власників медіа. Сайти дають можливість політикам поширювати свої інтерпретації щодо основної теми. При цьому редакції не відсікають маніпуляції та фейки, та не спростовують їх у подальшому.

Ба більше, висвітлення теми «опитування» не дає змогу читачу навіть розібратися у суті запропонованих питань. Ніби на тему «опитування» і виходять десятки новин, але вони не дають суспільству змогу отримати виважену і потрібну інформацію.

Liked the article?
Help us be even more cool!