Ютуб – один із пріоритетних майданчиків, звідки українці звикли споживати інформацію про актуальні події в країні. За даними опитування соціологічної групи “Рейтинг” за квітень 2025 року, кожен третій українець отримує новини з ютуб-каналів. Попри це на Черкащині майже відсутні ютуб-кріейтори контенту на суспільно-політичну тематику. Фактично єдині, хто систематично працює з ютубом у регіоні, – це медіа.

Медіа Черкас у ютубі: про що вони розповідають?

Більшість видань у Черкасах мають свої ютуб-канали. Найуспішнішими є канали телеканалів. І це природно, адже саме вони мають відповідні техніку, досвід та якісний контент, який продукують, зокрема, й для телебачення.

Найстарішим є ютуб-канал телеканалу “ВІККА”. Перші опубліковані відео датовані ще 16 роками тому, 2009 роком. Нині канал має 40 тисяч відео, найпопулярнішими з них є випуски дитячої програми “Веселий ананас”, опубліковані більш ніж 10 років тому. Так, одне з відео програми набрало на каналі вже понад 28 мільйонів переглядів.

Канал має 97,8 тисячі підписників. Останні опубліковані відео – прогноз погоди, студійні інтерв’ю, вуличні опитування, а також новини. Загалом канал публікує кілька нових відео щодня. Більшість із них мають кілька десятків, інколи сотень переглядів. Реклами на каналі немає.

Скрин

Останні відео, опубліковані телеканалом у ютубі. Скриншот з ютуб-каналу телеканалу “ВІККА”

Суспільне Черкаси” має в ютубі 90,5 тисячі підписників, 28 тисяч опублікованих відео і є ще одним лідером у цій соцмережі. Найстаріші відео опубліковано 13 років тому, у 2012-му, – це випуски новин колишньої обласної телерадіокомпанії “Рось”, яку, власне, реформували згодом у “Суспільне Черкаси”. Найпопулярніші відео – випуски програми “Від мрії до дії” про людей, чиї історії надихають. Зокрема, переселенців, які починають життя з нуля, або ж черкасців, які відкрили власну справу. Найпопулярніше відео “Життя наново у 60 років: переселенець із Запоріжжя відновлює закинуту базу відпочинку на Черкащині” за рік набрало 473 тисячі переглядів. Топтема останніх опублікованих телеканалом відео – паломництво хасидів до Умані. З десяти останніх на момент моніторингу три відео стосуються саме цієї теми. Найтиповішим форматом є кількахвилинні сюжети. Крім того, раз на тиждень телеканал публікує інтерв’ю. Рекламний контент тут також відсутній.

Суспільне

Відео про переселенця із Запоріжжя за рік набрало 474 тисячі переглядів. Скриншот з ютуб-каналу “Суспільне Черкаси”

Ільдана”, ще один телеканал із Черкас, у ютубі має 20,6 тисячі підписників, а також 15 тисяч опублікованих відео, найстарішим з яких – 10 років. Найпопулярніші відео з’явилися на каналі під час повномасштабного вторгнення, більшість із них – перехоплені Службою безпеки розмови російських солдатів.

Ільдана

Найпопулярніші відео “Ільдани” опубліковано три роки тому. Скриншот з ютуб-каналу медіа

14,6 тисячі підписників є в ютубі медіа “18000”. За шість років тут видання опублікувало 1,1 тисячі відео. Найактивніше з цим видом контенту медіа працює з 2023 року. Найбільше переглядів, 111 тисяч, має інтерв’ю з Євгеном Володченком, учасником харківського гурту “Курган і Agregat”. На другому місці – розслідування про статки секретаря Черкаської міської ради Юрія Тренкіна, відео має 55 тисяч переглядів. Загалом канал оновлюється раз на тиждень або ж кілька тижнів. Останні опубліковані відео – інтерв’ю з провідником Укрзалізниці, дослідження декларацій посадовців, а також розповідь про те, як розслідування змінюють життя в Черкасах. Реклами на каналі також немає. 

18000

У середньому відео 18000 набирають від кількох тисяч до кількох десятків тисяч переглядів. Скриншот з ютуб-каналу медіа

П’ятірку медійних ютуб-каналів закриває телеканал “Антена“, який має майже 11 тисяч підписників та 12 тисяч відео, найстаріші – 13-річної давності. У найпопулярніших серед аудиторії – солянка з місцевих інфоприводів: тут тобі й масові заворушення під час візиту до Черкас експрезидента Петра Порошенка, й мітинги на Соборній площі, й навіть обшуки в буддійському храмі “Білий лотос”.

Антена

Найпопулярніше відео “Антени” – про візит Петра Порошенка до Черкас, воно набрало 428 тисяч переглядів. Скриншот з ютуб-сторінки медіа

Нині медіа публікує відео кілька разів на день. Останні – присвячені міському благоустрою, а також кілька кримінальних новин. Відео набирають від кількох десятків до кількох сотень переглядів. Рекламних сюжетів на каналі немає, водночас головне закріплене відео рекламує сам факт можливості розмістити рекламу на телеканалі “Антена”. 

Антена

“Антена” пропонує бізнесу розміщувати рекламу на телеканалі. Скриншот з ютуб-каналу медіа

Власне, медіа чи не єдині джерела суспільно-політичних новин у регіоні. Хоча так було не завжди. Наприклад, кілька років тому певну популярність у ютубі мав канал “Рибуля TV”. Його автор – черкасець Максим Левченко. В описі російською мовою зазначено, що ціллю автора є показувати “справжнє життя” свого рідного району – Дахнівки. “Круті інтерв’ю, топові події з відомими й харизматичними особистостями на моєму каналі. Наше життя яскравіше, ніж ви думали”, – зазначає в описі каналу Максим.

Перші публікації на каналі з’явилися п’ять років тому і стосувалися коронавірусу. Остаточну активність канал утратив вісім місяців тому. До цього “Рибуля” розповідав про спорт, місцеві акції та навіть брав інтерв’ю в мера. На автора підписані 384 людини. Загалом на каналі опубліковано 84 відео. Останнє опубліковане відео – двогодинне інтерв’ю з українським веслувальником-каноїстом Юрієм Чебаном. 

Рибуля

Останнє відео, опубліковане “Рибулею”. Скриншот з ютуб-каналу

Ютуб і політика та політики 

Мер Черкас Анатолій Бондаренко особистого каналу не має. Так само як і голова Черкаської обласної військової адміністрації Ігор Табурець. Чи не єдиним місцевим політиком, який час від часу з’являється в ютубі, є лідер місцевого “Голосу”, депутат міськради Віктор Євпак. Його канал “Віктор Євпак”, як зазначено в описі, є каналом родини. Він має майже тисячу підписників, а також 341 опубліковане відео. Останнє – рік тому. Це джазовий виступ місцевого гурту Cherkasy Jazz Quintet, у якому грає батько Віктора. Кілька попередніх – присвячені міському бюджету, а також роботі бюджетної комісії міської ради, до складу якої входить Євпак.

Віктор Євпак

Останні відео Віктор Євпак публікував рік тому. Скриншот з ютуб-каналу політика

Також у ютубі є канал “Черкаси NOW”. Він має 1760 підписників, а також 255 відео, загальна кількість переглядів – понад пів мільйона. Остання активність каналу була три роки тому. А більшість спікерів на відео – депутати або ж посадовці партії “Європейська солідарність” у регіоні. Нині будь-яка активність на каналі відсутня.

Канали офіційних установ

До окремої категорії варто зарахувати канали офіційних установ. Наприклад, Черкаська міська рада має в активі 958 підписників. Канал є певним архівом, де зберігаються засідання комісій, узгоджувальної ради голів фракцій міської ради та виконавчого комітету. Не менш важливою вкладкою тут є “Наживо” – у прямому ефірі черкасці можуть спостерігати, як відбуваються всі засідання міської ради. 

Фактично ідентичну роль відіграє і канал Черкаської обласної ради зі 133 підписниками. Тут посадовці також розміщують записи засідань обласної ради (хоч і не транслюють їх у прямому ефірі) та засідань постійних комісій.

Свій канал має і Черкаська обласна державна адміністрація. Його було створено ще до повномасштабного вторгнення – п’ять років тому. Попри те що в області діє обласна військова адміністрація, канал має сталу назву “Черкаська ОДА”. Нині на ньому розміщено 998 відео, канал має 1520 підписників. Тут є записи пресконференцій посадовців, відео ліквідації ракетних атак, коментарі голови військової адміністрації Ігоря Табурця.

Канали установ

Офіційні установи використовують ютуб здебільшого як архів. Скриншот з каналу Черкаської ОДА

Що ще черкаського можна знайти в ютубі?

Хоч у регіоні майже відсутні блогери, які б розповідали суспільно-політичну інформацію, є низка інших каналів, які створили черкасці. Серед найпопулярніших – “Гарячі та смажені факти”. Це ютуб-канал журналіста, а нині військовослужбовця Валентина Чернявського, у якому він знімає фейкові прямі ефіри в Черкасах. Звичайні перехожі дізнаються, ким вони будуть, лише в “прямому ефірі”. Наприклад, в одному з відео Валентин говорить, що гість його програми не прийшов, і просить перехожого “підмінити” його. Вже під час “прямого ефіру” чоловік дізнається, що він нібито засновник онлайн-школи оргазму і їхнє інтерв’ю буде якраз про це. Канал має 38,8 тисячі підписників. Через службу у війську автора каналу нині нові відео з’являються нечасто – раз на кілька місяців. Частіше Валентин публікує відео у фейсбуці та інстаграмі. Попри невелику кількість відео в ютубі, сукупно їх переглянули більш ніж 20 мільйонів разів. 

Фиксим тачку” – канал, створений черкасцем Ігорем три роки тому. Нині на нього підписані 14,6 тисячі користувачів. На каналі опубліковано 181 відео – всі на автотематику. Черкасець оглядає автівки, розповідає про штрафи, індивідуальні номерні знаки тощо. Останнє відео було опубліковано чотири місяці тому.

Черкаський відеооператор Володимир Савчук на своєму каналі оглядає відеотехніку: камери, штативи, радіосистеми тощо. Нині на нього підписані 884 людини. Автор завантажує по кілька відео на місяць.  

Двоє черкаських біологів, Оксана та Олександр Спрягайли, створили канал “Мотай на вус”. На нього підписані вже 3,6 тисячі користувачів. Серед останніх відео – історії про бузину, борщівник, пахощі Різдва тощо. Крайнє відео датоване 11 місяцями тому.

Ще один канал про природу – Travel_ck – має 3,5 тисячі підписників. “Тут ви відкриєте для себе приховані таємниці, маловідомі локації та історію Черкаської області. Я покажу вам найкрасивіші куточки Черкащини з унікальних ракурсів – як з висоти пташиного польоту (з дрона), так і під час захоплюючих експедицій”, – зазначає в описі невідомий автор. Останнє відео опубліковане місяць тому і набрало вже 29 тисяч переглядів. Воно присвячене зникненню Білого озера, яке раніше було в Білозір’ї.

Феномен Містера Бізнеса

Окремо варто розповісти про Містера Бізнеса – школяра з Черкас, який постійно публікує крінжові відео в соціальних мережах, зокрема в інстаграмі, власному телеграм-каналі, а також робить стріми у твічі. Часто з нецензурною лексикою школяр записує “життєві” відео з емоційними реакціями на події в країні, завдяки чому має велику аудиторію.

Днями у своєму телеграм-каналі, який налічує понад 300 тисяч підписників, Олександр (він же Містер Бізнес) повідомив про створення власного ютуб-каналу. Судячи із самого каналу, його створено ще три роки тому, втім раніше він не був активним.

Свіже відео, опубліковане кілька днів тому, демонструє, як Містер Бізнес приїхав до школи на “гелендвагені” з чоловіком, якого називає дідом. З букетом троянд хлопець приходить на лінійку, де його оточують інші школярі, здебільшого молодших класів, постійно просячи про фото. Опісля Олександр демонструє свій перший шкільний день, зокрема як іде на урок і його знову оточують молодші школярі з проханням зробити фото.

Містер Бізнес

У відео школяр з нецензурною лексикою розповідає про “гелік” та події в школі. Скриншот з каналу Mister Biznes Stream

У тому ж відео Містер Бізнес розігрує серед підписників 100 доларів, умова – залишити коментар. “Чотирі чєловєка, хто напише комєнтарій под цим відео, получить по 25 баксов – по тищі гривень. На булочку з маком, ї*ать, на носки і на шеколадки”, – каже школяр. Наприкінці його викликає директор. У розмові з ним та представниками поліції виявляється, що насправді Олександр уже не вчиться в цій школі, а прийшов до неї, “бо скучив за однокласниками”. Зрештою хлопець резюмує, що “тіжило получать якісь знанія”, бувши медійною людиною. Також він говорить, що багато досягнув, а ролик може стати “мотивацією” для інших. Нині на каналі 5 тисяч підписників. Відео про “гелік” зібрало за добу понад 50 тисяч переглядів.

Ютуб на паузі

Ютуб – досить складна для просування соцмережа. Попри те що в ній перебуває велика кількість користувачів, конкурувати за увагу тут непросто. Тож більшість кріейторів обирає соцмережі, де можна швидше знайти аудиторію. Наприклад, тікток, де часом алгоритми можуть створити “магію” і відео залетить на мільйони. Також ютуб програє і фейсбуку, де ті ж політики вже мають сталу аудиторію, а кілька доларів на таргет покажуть його ще й потенційним виборцям. Більший шанс на успіх мають нішеві канали, які є зрозумілими аудиторії. Наприклад, туризм або ж риболовля. Або ж Містер Бізнес, який “заряджає мотивацією” школярів. 

Єлєна Щепак, регіональна представниця Інституту масової інформації в Черкаській області