Найкраще дотримуються прозорості медіа в Полтавській та Чернівецькій областях – дослідження ІМІ
Найкраще серед усіх регіонів України медіа дотримуються прозорості в Полтавській та Чернівецькій областях, найменш прозорі медіа в Херсонській та Сумській областях (що може бути зумовлено міркуваннями безпеки через російське вторгнення в цих регіонах).
Такими є результати широкого дослідження прозорості українських медіа, проведеного Інститутом масової інформації в серпні 2022 року. Загалом досліджено 69 провідних регіональних онлайн-медіа* (з кожного регіону відібрано по три найпопулярніших медіа за даними СіміларВеб та на основі досліджень ІМІ. Були досліджені всі регіони, крім АРК та Севастополя, Києва та Київської обл.).
Методологія дослідження полягала в такому. Три найпопулярніші вебсайти регіону досліджувалися на наявність у них оприлюдненої:
- Поштової адреси редакції.
- Адреси електронної пошти загальної на редакцію.
- Адреси електронної пошти головного редактора чи його заступників.
- Адрес електронної пошти керівників відділів редакції.
- Контактного телефону редакції.
- Посилань на сторінки цього медіа в соціальних мережах.
- Форми зворотного зв’язку.
- Редакційної політики.
- Інформації про особу, яка володіє медіа (бенефіціара).
За наявності оприлюднених за кожним з пунктів даних медіа отримувало 1 бал, відсутність інформації означала 0 балів за критерієм. В окремих випадках ми давали 0,5 бала, наприклад, якщо бенефіціара не згадано, але фігурує найменування юридичної особи, за якою в базах даних юрособі можна вже нагуглити кінцевого бенефіціара, або редполітику куцо описано всього кількома реченнями, або адресу редакції заховано десь у тексті довгих правил користування сайтом.
Окремо досліджувалося (хоча за це не нараховувалися бали), чи розміщено на сайті інформацію про патреон або інші способи фінансової допомоги редакції.
Результати дослідження
Дослідження показало, що середній бал прозорості досліджених регіональних сайтів – 3,96 із 9 можливих. За областями середній бал прозорості виглядає так:
Чернівецька – 5,16; Черкаська – 3,16; Хмельницька – 3,83; Херсонська – 2,16 (найменш прозорий регіон, але треба зазначити, що наразі окупований); Харківська – 4,16; Тернопільська – 3,5; Сумська – 2,66; Рівненська – 4,66; Полтавська – 5,5 (найпрозоріший); Одеська – 3,66; Миколаївська – 4,16; Львівська – 4,5; Луганська – 3,66; Кіровоградська – 3,66; Івано-Франківська – 4,16; Чернігівська – 4,16; Запорізька – 3,66; Закарпатська – 3,33; Житомирська – 4,5; Донецька – 4,66; Дніпропетровська – 3,16; Волинська – 4,33; Вінницька – 4,66.
Дослідження показало, що найкраще регіональні медіа дотрималися прозорості в розміщенні контактних даних.
- Дані про поштову адресу розмістило в себе на сайті 31 медіа (45% досліджених).
- Загальноредакційну адресу електронної пошти опублікували 65 видань із 69. Адресу електронки головного редактора – вісім (11,5% всіх). А от адреси керівників окремих підрозділів редакції – лише два онлайн-медіа із 69.
- Контактний номер телефону редакції подали на сайтах 61 з 69 медіа. Форму зворотного зв’язку розмістили всього 14 видань, тобто трохи більш ніж 20%.
- Посилання на свою сторінку в принаймні одній із соціальних мереж подали 62 видання із 69.
За даними дослідження, повноцінний текст власних правил редакційної політики розмістили на своїх сайтах лише 11 медіа (16% усіх), а загальні обриси – ще два видання, тобто 3% (що характерно, повноцінних текстів виявилося в кілька разів більше, ніж побіжних описів). Але практично 80% аналізованих регіональних онлайн-медіа не розкривають своїх редполітик або просто не мають їх. Водночас до наявності редакційної політики прирівнювалося й просте зазначення, що медіа дотримується Кодексу етики українського журналіста.
Що стосується прозорості медіавласності, то конкретно вказали на новинних сайтах, хто ними володіє, тільки шість інтернет-видань (8,7%; часто це сайти теле- або радіоканалів), ще 28 (40,5%) назвали юридичну особу, яка, ймовірно, стоїть за сайтом (і отримали за це 0,5 бала).
Інформацію про можливість фінансової підтримки видання подали на власних сайтах 10 редакцій із 69.
Під час порівняння регіонів можна виділити такі особливості: в Івано-Франківському та Харківському поштові адреси вказано на сайтах усіх трьох медіа, в Одеському та Херсонському – на жодному з трьох (можливо, з міркувань безпеки). В інших регіонах немає такої однорідності за цим показником.
Найпрозорішою щодо власників медіа виявилася Львівська область, де всі три досліджені сайти вказали або особу власника (два), або юрособу (ще один), пов’язану з виданням (щоправда, ці два з трьох онлайн-медіа є сайтами телеканалів, які зобов’язані розкривати власника за законом). У Чернівецькій, Волинській та Миколаївській областях усі досліджені медіа вказали юрособу, пов’язану із сайтом, а в Сумській, Запорізькій та Одеській областях жодних даних щодо власників сайтів на них не виявилося.
Для довідки. Досліджувалися такі вебсайти: Час Чернігівський, Город CN, ЧеЛайн (Чернігівська обл.); ІА АСС, БукІнфо, Молодий буковинець (Чернівецька обл.); Провсе, Змі.ск.ua, Вичерпно (Черкаська обл.); Поділля.News, Є, Всім (Хмельницька обл.); Херсононлайн, Типовий Херсон, Мост (Херсонська обл.); Обʼєктив, Status Quo, KharkivToday (Харківська обл.); Терміново, Галас, 0352.ua (Тернопільська обл.); The Sumy Post, Ваш шанс, Данкор онлайн (Сумська обл.); Рівне медіа, Рівне вечірнє, Радіо Трек (Рівненська обл.); Зміст, Полтавська хвиля, Полтавщина (Полтавська обл.); УСІ, 048, Думська (Одеська обл.); НикВести, Новости-N, Преступности.НЕТ (Миколаївська обл.); ПравдаТут Львів, Твоє місто, НТА (Львівська обл.); Попасна.City, Реальна газета, Трибун (Луганська обл.); CBN, Точка доступу, Гречка (Кіровоградська обл.); Вікна, Галка, Курс (Прикарпаття); Акцент, 061.ua, РІА Мелітополь (Запорізька обл.); ПроЗахід, Мукачево, Голос Карпат (Закарпаття); Журнал Житомира, 20 хвилин, Житомир.інфо (Житомирська обл.); ІА Вчасно, Новости Донбасса, 0629.com.ua (Донеччина); Дніпровська панорама, gorod.dp.ua, Наше місто (Дніпропетровська обл.); Район.in.ua, ВолиньPost, Волинські новини (Волинь); ВІТА, Вежа та Вінниця.Інфо (Вінницька обл.).
Help us be even more cool!