Найбільше політичних новин – у Дніпрі й Херсоні: дослідження ІМІ
Майже в половині політичних новин регіональних онлайн-медіа фігурують регіональні й місцеві політики або посадовці, а кожна сьома політична новина стосується міжнародної політики.
Такими є результати дослідження ГО “Інститут масової інформації”, що було проведене в 10 регіонах України в березні цього року.*
Разом з цим у регіональних онлайн-медіа зареєстровано лише 1,4% політичної джинси. Водночас Дніпро став беззаперечним лідером і в кількості політичних новин, і в кількості політичної джинси, яка майже на 85% стосувалася двох осіб – мера Дніпра Бориса Філатова і місцевого політика Геннадія Корбана.
Так, за даними моніторингу, в регіональних новинах воєнного часу публікують не більш ніж 5% політичних новин. Найбільше політичних матеріалів публікують у Дніпрі (15%) і Херсоні (9% загальної кількості новин в медіа регіону). Найменше політичних новин зафіксовано в онлайн-медіа Кропивницького (2%) і Рівного (2,5%).
Основними суб'єктами політичних регіональних новин стали політики й посадовці місцевого і регіонального рівнів – 48% загальної кількості суб'єктів політичних новин. Разом з цим у політичних новинах майже третина згадок (27%) стосувалася представників всеукраїнської влади й політики. Зауважимо, що під час моніторингу в політичних новинах зафіксовано значний відсоток представників міжнародної політики – 14% згадок стосувалися саме них. Здебільшого політичні новини зі згадками міжнародних політиків стосувалися повномасштабної війни в Україні та рішень, пов'язаних з нею. Також у політичних новинах фігурували представники російської і білоруської політики, які теж згадувалися в контексті великої війни. Ще 3% згадок стосувалися політичних партій і осередків.
Дослідження виявило, що в регіональних медіа розміщено не більш ніж 1,4% матеріалів з ознаками політичної замовності. Найбільше політичної джинси публікували онлайн-медіа Дніпра (8% замовних матеріалів із загальної кількості новин у регіоні), що мінімум у вісім разів більше, ніж в інших регіональних онлайн-медіа. Не публікували політичної джинси онлайн-медіа Кропивницького і Херсона. Також регіональні медіа майже не публікували контрагітації і неналежно маркованої політичної реклами (по 0,1% загальної кількості регіональних новин відповідно).
Водночас 49,5% матеріалів з ознаками політичної замовності стосувалися соціальної тематики, 16,5% – волонтерства та активізму, 7% – війни в Україні. Ще 5,5% політичної джинси стосувалися політичних питань, по 2% відповідно – культури й медицини, 1% – економіки та бізнесу. В інших темах зафіксовано ще 16,5% матеріалів з ознаками політичної замовності. Замовниками політичної джинси в регіональних онлайн-медіа здебільшого були органи або представники регіональної держвлади – 70%, місцеві політики або посадовці – 17%, політики національного рівня – 11% і партії – 2%.
*У межах дослідження із 6 до 10 березня 2023 року включно проаналізовано 6537 публікацій, з них 355 політичних новин, 91 матеріал з ознаками замовності, а також шість матеріалів неналежно маркованої реклами та чотири контрагітації в 50 регіональних онлайн-медіа 10 регіонів України (Волинь, Дніпро, Донецьк (неокупована частина), Кропивницький, Миколаїв, Одеса, Рівне, Харків, Херсон (неокупована частина), Черкаси). До моніторингу потрапили новинні публікації з новинних стрічок онлайн-медіа. Не аналізувались аналітика / статті / інтерв'ю, журналістські розслідування, комерційна / політична джинса, подана не у формі новини, авторські колонки / блоги, анонси.
Методологія моніторингу охоплювала аналіз кількості політичних новин в онлайн-медіа регіону, визначення суб'єктів політичних новин і дослідження матеріалів з ознаками політичної замовності та її тематику, а також кількість контрагітації та неналежно маркованої політичної реклами.
Тематика новин з ознаками замовності охоплювала такі категорії: соціальна тематика (зокрема, пільги, незахищені / вразливі групи населення, соціальні наслідки війни тощо), війна і бойові дії в повномасштабній війні в Україні, волонтерство / активізм, політика, культура, медицина, політика, економіка / бізнес, освіта, корупція, спорт, інше.
Суб'єкти політичних новин охоплювали такі категорії: політик / посадовець загальноукраїнського рівня, політик / посадовець місцевого рівня, партія (зокрема, осередки), органи / представники центральної державної влади (КМ, ВР, ОП, Президент), органи / представники регіональної держвлади (зокрема, ОВА), представники міжнародної політики, інше.
Замовники політичної джинси визначалися за такими категоріями: політик / посадовець загальноукраїнського рівня, політик / посадовець місцевого рівня партія (зокрема, осередки), органи / представники центральної державної влади (КМ, ВР, ОП, Президент), органи / представники регіональної держвлади (зокрема, ОВА), інше.
Моніторинг проводили в таких онлайн-медіа:
Волинь (ІА Волинські новини, ВолиньPost, Волинь24, Район.in.ua, ІА Конкурент); Дніпро (Днепр Оперативный (dnepr.express); Днепровская панорама (dnpr.com.ua), Информатор (dp.informator.ua), gorod.dp.ua, 056.ua); Донецьк (0629, Карачун, Маріуполь city, Новини Донбасу, Восточный Вариант); Кропивницький (Гречка, Без купюр, Точка доступу, CBN, Dozor); Миколаїв (Новини-N, Корабелов.Инфо, 0512.ua, NIKCENTER, Свідок.Інфо); Одеса (Думська, Одеса.Онлайн, 048, Одеське життя, УСІ); Рівне (Рівне вечірнє, Радіо Трек, Рівне 1, Рівне медіа, ITV); Харків (Newsroom, Об’єктив, SQ, 057.ua, KHARKIV Today); Херсон (Херсон онлайн, Типичный Херсон, Вгору, Суспільне Херсон, Кавун.city); Черкаси (18000, Прочерк, Провсе, Змі.ck.ua, Вичерпно).
Help us be even more cool!