ГАРЯЧА ЛІНІЯ(050) 447-70-63
на зв’язку 24 години
Залиште свої дані
і ми зв’яжемося з вами
дякуємо за звернення

Або ж зв’яжіться з нами:

[email protected]

(050) 447-70-63

Подай скаргу

МОНІТОРИНГ ЖУРНАЛІСТСЬКИХ СТАНДАРТІВ, квітень 2011 року

30.04.2011, 00:00

Моніторинг дотримання стандартів, який проводить Інститут масової інформації разом з регіональними партнерами у квітні місяці продемонстрував тенденцію зростання кількості політичної «джинси» в регіональних ЗМІ.  Лідером за рівнем джинсових матеріалів в загальноукраїнських виданнях залишається газета «Факти». Водночас, слід відмітити значну кількість джинсових та неналежно маркованих матеріалів в регіональній пресі, що значно перевищує рівень загальноукраїнських видань. 

У квітні 2011 року загальноукраїнські видання за дотриманням професійних стандартів показали 5,17, в порівнянні з 5,27 в березні цього року. Найвищий бал за дотримання журналістських стандартів у «Кореспондента».

Газета «Коментарі»  досить суттєво покращила дотримання журналістських стандартів у квітні – з 5,28 бала у березні до 5,47 минулого місяця. Проблемним поки що залишається в цій газеті лише дотримання стандарту відокремлення фактів від коментарів (0,81 бала при макс. 1). Проте у цьому виданні у квітні було досить багато рекламних матеріалів, розміщених із порушенням стандартів: 6 немаркованих матеріалів з явними ознаками прихованої реклами та 2 неналежно марковані матеріали зі всього масиву в 179 матеріалів, опублікованих у квітні. У квітні в черговий раз в «Коментарях» з’явилася реклама алкоголю – горілки «Хуторок експортна», яка формально розміщена в т.зв. додатку «Тест» до газети (щоправда без жодного маркування). Але даний додаток невіддільний від номера газети (прикріплений скрепками), його вартість входить у вартість номера, тобто фактично є частиною номера газети. Частина нібито певним чином ідентифікованих матеріалів була надрукована на сіром фоні, хоча у вихідних даних кількох номерів за середину квітня фон для рекламних матеріалів був позначений бежевим кольором. В останніх номерах квітня цю невідповідність було усунуто, але в попередніх номерах повна відсутність маркування існувала навіть номінально (тому вони в моніторинзі розглядаються як немарковані взагалі), крім того маркування кольором не відповідає вимогам Закону України «Про рекламу».

 

Журнал «Український тиждень» у квітні суттєво знизив рівень дотримання стандартів – з 5,26 у березні до 4,83 бала. Найпроблемнішим традиційно виявилося дотримання стандартів посилання на джерела та відділення фактів від коментарів  «кульгає» в половині моніторених у квітні матеріалів видання (моніториться журналістських контент на суспільно-важливу тематику). Також як і раніше виявлено рекламу TravelSIM - 2 джинсові матеріали та 1 неналежно маркований матеріал (реклама Eurolab) при загальній кількості 172 матеріали, які вийшли у виданні впродовж квітня. Необхідно зазначити, що  у текстових рекламних матеріалів журналу (хоча й не всіх) починає з’являтися хоч якесь маркування і це можна вважати позитивною зміною в політиці видання.

 

У журналі «Кореспондент» минулого місяця спостерігається зниження рівня дотримання стандартів (з 5,86 за березень до 5,5 у квітні) за майже однакової кількості, приблизно у  півтора десятка, журналістських матеріалів з суспільно важливих тем. Зниження відбулося завдяки падінню середнього балу по критеріях збалансованості подачі інформації та достовірності: з 0,93 до 0,81 – по обох критеріях показники в останні два місяці були однакові. У квітні в цьому журналі зафіксовано багато матеріалів з неналежним маркуванням - 11 матеріалів маркованих буквою «Р» в крузі, а не словами «реклама», «на правах реклами», як того вимагає Закон України «Про рекламу»  (загалом у журналі вийшло впродовж місяця 187 матеріалів). Дане видання практично не містить «джинсових» матеріалів і в квітні їх теж не було виявлено, але як і інші видання не використовує належного маркування текстової реклами.

 

Газета «Экономические Известия», як завжди показали досить високий рівень дотримання журналістських стандартів. Слід відмітити, що абсолютна більшість матеріалів мають високі бали по кожному із стандартів. Проте, як вже було відмічено в попередніх моніторингах, ряд статей під єдиною тематикою (судова влада) мають дещо нижчі показники, що певним чином знижує загальний бал видання. ІМІ отримало лист від редакції газети, щодо даних статей. Враховуючи характер зазначених матеріалів (під тематикою «судова влада»), а також те, що вони належать одному журналісту, виданню запропоновано виділити дані статті з поміж інших інформаційних та новинних матеріалів, таким чином, щоб читач міг ідентифікувати їх як авторський матеріал. Наприклад, рубрикою «авторська колонка», «думка автора» чи будь-яким іншим чином. Предметом моніторингу є суспільно важливі інформаційно-новинні матеріали (авторські матеріали, аналітичні статті та ін. не є предметом моніторингу),  оскільки само до них, в першу чергу, ставляться вимоги щодо дотримання стандартів. Офіційний лист відповідь з детальним аналізом та повною пропозицією було направлено на адресу редакції «Экономические известия» та видавця ТОВ «Медіа Інвест Груп».

У квітні 2011 року джинсових матеріалів з ознаками прихованої реклами та неналежно маркованих матеріалів у виданні виявлено не було.

 

У загальноукраїнській газеті «Факти» загальна оцінка видання дещо знизилась порівняно з минулим місяцем, проте залишається на рівні попередніх місяців – 4,82. Для порівняння: 4,92 – в січні 2011 року, 4,56 у лютому 2011, 5,09 – у березні 2011. Найчастіше у виданні порушується стандарт балансу думок і точок зору.

Видання залишається лідером за розміщенням джинсових матеріалів. В цьому місяці у виданні було знайдено 14 джинсових матеріали, що на 4 більше ніж в минулому місяці. Слід окремо зазначити, що в Фактах з’явився додаток «Жизнь прекрасна», який зареєстрований як окреме видання. Проте, даний додаток невіддільний від номера газет, його вартість входить у вартість номера, тобто фактично є частиною номера газети. В кожному номері даного додатку було розміщено джинсові матеріали різних марок алкоголю, а саме: «Nemiroff», «Істинна», «Хуторок експортна», «Наша марка». В квітні прихована реклама алкоголю, становить більшу частину джинсових матеріалів видання.

 

Газета «Сегодня» в березні в порівнянні з лютим 2011 року динаміка балів дещо підвищилась. Для порівняння в лютому 2011 – 4,89, в березні – 4,80, в квітні. Основним стандартом, який часто порушуються у матеріалах є «баланс думок і точок зору». Джинсових матеріалів у виданні традиційно не було. 

Водночас, традиційно високим є показник матеріалів з «неналежним маркуванням». Для порівняння: 20 – в грудні 2010 року, 13 – в січні 2011, 15 – у лютому, та 18 – у березні.

Зазначені матеріали газети «Сегодня» розміщуються під рубриками «Новости компании», «Открытое письмо», «Спонсорство», «PR», що вводить споживача в оману, оскільки може сприйматися ним як журналістські та інформаційні матеріали. Розміщення таких матеріалів суперечить статтям 1, 5, 7, 9, 10 Закону України «Про рекламу», відповідно до яких може бути визначено як недобросовісна реклама.

 

ДОНЕЦЬКІ ВИДАННЯ

 

Як відзначають донецькі експерти, в «Донецьких новинах» виявлена значна кількість неналежно-маркованих матеріалів. Рекламне маркування має дуже малий розмір та розміщено на сірому фоні, таким чином, створюється враження, що редакція робить все можливе, щоб це маркування не помітив читач, оскільки її дуже складно розгледіти. При цьому, на сторінках видання відновилася авторська рубрика «Зачепило!», яка досить агресивно і однобічно викладає суспільно важливі матеріали. Водночас такі матеріали не доповнені думкою інших сторін, що могло б збалансувати таку різку позицію.

У цьому місяці у виданні «Донбас» характерна ситуація з маркуванням реклами неприпустимо дрібного шрифту, як і в «Донецьких новинах». І це при тому, що майже 80% читачів видання - люди похилого віку. Разом з тим, експерти відзначили позитивну тенденцію - з'явилася наскрізна тема по Євро-2012 (з номера в номер). Всі матеріали на цю тему отримали високі оцінки.

В інших донецьких ЗМІ, матеріали які оцінювалися на журналістські стандарти, одержали досить високі оцінки експертів.

 

ЛЬВІВСЬКІ ВИДАННЯ

 

У квітні 2011 року львівські ЗМІ намагаються стало дотримуватися заданої сталої тенденції у попередні місяці фахової подачі матеріалу та плюралізму думок. Щоправда, не обходиться без піар-текстів, так званих «джинсових» матеріалів. Однак, таких матеріалів не так вже й багато. Здебільшого – це матеріал, який, наприклад, висвітлює ситуацію на ринку молокопродуктів, і в той же час у якості експерта залучає представника відомої торгової марки, який коментує ситуацію та рекомендує певну продукцію, тим самим вводячи в оману читача, адже первинне сприйняття матеріалу у пересічного громадянина, ймовірно, було дещо інше.  Спрямованість таких матеріалів очевидна – винести на п’єдестал той чи інший рекламний продукт. Тому предмет реклами ховається у професійному журналістському матеріалі, оскільки реклама у чистому вигляді усіляких засобів чи препаратів давно «приїлася» та не викликає довіри у пересічного потенційного споживача. 

Значно більше неналежно маркованої реклами, чим полюбляють «грішити» окремі видання. Такі повідомлення, як проведення акційних зборів чи аукціону подаються під рубрикою «оголошення», хоча насправді претендують на місце у рекламному блоці газети. 

Щодо розміщення політичної «джинси», на порозі нових парламентських виборів,  вже де-не-де проскакують матеріали, де чітко простежується постійна згадка про політичну силу та її досягнення, а також позиція лідера партії. Таким чином, партії нагадують про себе виборцю. 

Щодо розміщення політичної «джинси», на порозі нових парламентських виборів,  вже де-не-де з'являються матеріали, де чітко простежується постійна згадка про політичну силу та її досягнення, а також позиція лідера партії. Оскільки видання регіональні, то і об’єктом політичної джинси є регіональні політичні сили. Таким чином, місцеві осередки партій нагадують про себе виборцю.

Наприклад, у газеті «Високий Замок за 22-24 квітня 2011 року є привітання голови Львівської обласної організації партії ВО «Батьківщина» з Великоднем. Саме привітання не несе за собою політичних амбіцій, однак супроводжується символікою партії ВО «Батьківщина» та подане від імені голови обласного осередку партії. Рекламне маркування відсутнє. Як приклад, також можна привести  матеріал видання «Львівська газета» за 7 квітня 2011 року під назвою «Галицький сором» про пам’ятник Степанові Бандері, який на думку автора треба нарешті добудувати, але не за бюджетні кошти, а з допомогою мешканців. У матеріалі подається виключно лише одна думка лідера ЛОО «Фронту змін» Степана Кубіва та думка голови фракції «Фронту змін» у Львівській облраді в особі того ж Степана Кубіва.

Якщо підсумувати, яким був квітень для львівських ЗМІ щодо дотримання журналістських стандартів, то загалом можна сказати, що «акули пера» пройшли тест на професійність, яка потребує постійного вдосконалення і шліфування.

 

КРИМСЬКІ ВИДАННЯ

 

В кримському регіоні здійснювався моніторинг кримських газет:  «Крымская правда», «Крымское время», «Первая крымская»,  «События», «Голос Крыма», «Севастопольская газета», «Крымская газета».

Порушується стандарт збалансованості думок у більшості матеріалів газети "Крымская газета" та "Крымское время", факти не відділяються від коментарів ("Голос Крыма", "События"), недостатньо представлена інформація із проблеми - немає пояснень експертів, історії питання ("Крымское время", "Севастопольская газета"). Професійні стандарти дотримуються в більшості матеріалів газет "Первая  крымская" та "Крымская правда".

В порівнянні з минулим місяцем кількість джинси  збільшилась, що можна пояснити святами, що наближаються. Найбільшим покупцем інформації без грифу «реклама» виявилась газета «События».

Реклама продуктів харчування, напоїв, послуг розміщується в  середині матеріалів опитувань населення ("Праздничный  пасхальный стол" - "Крымское время"), порадах ("Секреты вкусного пикника" - "Севастопольская газета"),  матеріалах-дослідженнях ("Уж замуж невтерпеж. Сколько стоит свадебная церемония?» - "События").

Як і раніше публікувалася реклама, на розміщення якої були укладені довгострокові договори ("Финансовые консультации" в "Севастопольской газете",  "Оконные технологии" в "Первой крымской", «Предлагаем комбикорм» в «Голосе Крыма»), газета "События" з номера у номер публікує матеріали про послуги і можливості Центру зайнятості. Спостерігається тенденція  розміщення  рекламних матеріалів  комерційної  компанії  відразу в декількох ЗМІ (рекламна агенція «Элис»).  

Більшість видань  як і раніше не маркують рекламні блоки, вважаючи, що це і так очевидно ("Перша кримська", "Крымское время», «События»").

 

 * Результати моніторингу друкованих засобів масової інформації як у цілому так і в частині якогось певного видання або матеріалу є оцінними судженнями відповідно до статті 47-1 Закону України «Про інформацію» і не мають офіційного характеру. Наявність ознак порушення журналістських стандартів або ознак прихованої реклами в матеріалі є оціночним судженням експертів і не може розглядатися як доказ отримання редакцією або журналістом майнової чи іншої винагороди за опубліковані матеріали. 

 ** під стандартом "достовіності (посилання на джерела)" в моніторингу мається на увазі наявність достатніх посиланнь в матеріалі на компетентні джерела. Детальніше в методиці моніторингу та нормативній довідці.

 

 

ЖУРНАЛІСТСЬКІ СТАНДАРТИ: ДОВІДКА

 

Основними журналістськими стандартами, якими керується журналіст у своїй професійній діяльності є: баланс думок і точок зору, оперативність, достовірність (посилання на джерела), відокремлення фактів від коментарів, точність, повнота представлення фактів та інформації по проблемі. 

Головними нормативними джерелами, де відображені дані стандарти є Кодекс професійної етики українського журналіста, Етичний кодекс українського журналіста, Декларація принципів поведінки журналістів (Міжнародної федерації журналістів), та міжнародні стандарти та принципи журналістської етики.

 

Баланс думок і точок зору.

Відповідно до п. 10 Етичного кодексу українського журналіста, точки зору опонентів, в тому числі тих, хто став об’єктом журналістської критики, мають бути представлені збалансовано. Так само мають бути подані оцінки незалежних експертів.

 

Оперативність.

Пункт 1 Кодексу професійної етики українського журналіста визначає, що головний обов'язок журналіста – сприяти забезпеченню права громадян на одержання оперативної інформації.

 

Достовірність (посилання на джерела).

Пункт 6 Етичного кодексу українського журналіста визначає, найпершим обов’язком журналіста є повага до права громадськості на повну та об’єктивну інформацію про факти та події. Будь-яка тема потребує максимально повного набору фактів і думок. Тому завдання журналіста все це знайти в компетентних джерелах.

Міжнародна декларація принципів поведінки журналістів закріплює, що журналіст зобов'язаний подавати інформацію, посилаючись на факти, походження яких він / вона знає.

 

Відокремлення фактів від коментарів.

Пункт 9 Етичний кодекс українського журналіста встановлює, що факти, судження та припущення мають бути чітко відокремлені одне від одного.

 

Точність.

Пункт 1 Кодексу професійної етики українського журналіста встановлює, що журналіст поширює і коментує лише ту інформацію, у правдивості якої переконаний. Він уникає неповноти або неточностей чи викривлень інформації, які могли б завдати моральної шкоди честі та гідності людини, неприпустимі з його боку недостовірні повідомлення.

Міжнародна декларація принципів поведінки журналістів закріплює, що повага до істини та права громадськості на правду - перший обов'язок журналіста.

 

Повнота представлення фактів та інформації по проблемі.

Згідно з п 6 Етичного кодексу українського журналіста, найпершим обов’язком журналіста є повага до права громадськості на повну та об’єктивну інформацію про факти та події. Будь-яка тема потребує максимально повного набору фактів і думок. Тому завдання журналіста все це знайти в компетентних джерелах.

 

ІМІ

Liked the article?
Help us be even more cool!