0:00 0:00
0.75x 1x 1.25x 1.5x 2x

На тлі повномасштабної війни українські онлайн-видання висвітлюють батьківство переважно як трагедію або як глянцеву історію про знаменитостей. Медіа конструюють “материнсько-центричний” образ і маргіналізують роль тата / партнерського батьківства. 

Такими є результати дослідження Інституту масової інформації (ІМІ), яке охопило 10 популярних онлайн-видань у серпні 2025 року.*

Лише 16% матеріалів з вибірки пропонували контент “для батьків”. За даними дослідження ЮНІСЕФ, 67% українців зазначають, що потребують додаткових знань щодо батьківства. Це свідчить про значний суспільний запит, який залишається незадоволеним у медіапросторі. Отже, існує великий потенціал для розвитку якісної соціальної журналістики, зокрема у форматі service journalism.

На матерів припадає 56,1% всіх згадок про батьківство в провідних українських онлайн-медіа, батьки-чоловіки згадуються лише у 18,7%, а “обоє батьків” – у 25,2% матеріалів. 

Дослідження ІМІ показало, що медіа формують два домінантних наративи в тематиці батьківства – трагічний (наслідки війни) та ідеалізоване батьківство (повідомлення з інстаграм-акаунтів зірок шоубізнесу). Сукупно на ці два наративи припадає 76,5% всіх згадок про батьківство в медіа. Водночас обидва ці наративи підсилюють негативне сприйняття батьківства, почуття провини батьків і матерів, нереалістичні очікування та зміщують фокус із можливих рішень.

Щодо географії таких матеріалів, то 84% новин стосувались України та 16% – решти світу.

Тематичний спектр згадок про батьківство в українських медіа має такий вигляд: найчастіше українські медіа згадували батьків у матеріалах, які стосувалися війни та її наслідків (44,8% загальної кількості матеріалів про батьківство), в новинах шоубізнесу (31,7%), кримінальної хроніки та нещасних випадків (15,2%), життєвих історій (4,3%) та здоровʼя (3%).

Інфографіка ІМІ

Для порівняння: до повномасштабного вторгнення у 2022 році аналітики ІМІ фіксували, що найчастіше батьки згадувалися в матеріалах кримінальної хроніки (39,1%), темі шоубізнесу (25,7%), в матеріалах про здоровʼя (11,9%), в життєвих історіях (9,9%) та в матеріалах про права людини (7,9%). Як раніше зазначали аналітики ІМІ, такий тематичний набір насправді не відображає реальність та власне образ батьків є суперечливим.

Ще однією серйозною проблемою, яку виявило дослідження, є перевантаження тематики батьківства офіційними та соцмережевими джерелами. На офіційні джерела припало 35,2% всіх матеріалів, ще 30% просто соцмережі; власної журналістики та експертних голосів було виявлено критично мало. Це становить ризик заміщення журналістики ретрансляцією офіційних пресрелізів і залежності медіа від піар-адженд зірок шоубізнесу.

Що стосується етики, під час моніторингу було виявлено приклади сексистського фреймінгу (статуси жінок через чоловіка, фокус на зовнішності жінок-матерів і бабусь) та потенційні порушення приватності / травма-інформованості, особливо в новинах про загиблих батьків / дітей. Деякі медіа пропонували псевдонаукові рекомендації та астропрогнози, що потенційно може завдати удару як по довірі, так і по здоров’ю аудиторії. Особливо якщо йдеться про поширення забобонів чи явно згенерованих ШІ порад без джерел або дисклеймерів.

Тематика, зсунута війною

Результати дослідження ІМІ свідчать, що майже половина новин про батьківство стосувалися теми війни та її наслідків (44,8%). Це формує переважний трагічний / негативний тон і витісняє сервісні теми (здоров’я, освіта, права, добробут). У моніторинговий період медіа неодноразово повідомляли про смерть батьків, дітей або цілих сімей через ракетний обстріл росіян. Траплялися також повідомлення про загибель вагітних жінок через обстріл росіян.

  • У Києві через обстріл загинула сім’я переселенців зі Слов’янська: батько, вагітна мати і 2-річний син / Українська правда
  • Рашисти вбили маму трьох дітей у Херсоні, завдавши артилерійського удару / Цензор.нет
  • Дівчина вилетіла з 9-го поверху під час атаки на Київ і вижила: що вона розповіла (відео) / ТСН
  • Внаслідок атаки на Київ загинув учень по додзе та IT-фахівець Віталій Рабощук / 24 канал

Раніше більшість матеріалів про батьківство траплялася в кримінальній хроніці та в розважальних новинах, пов’язаних із шоубізнесом. Наразі можна фіксувати, що матеріали змінилися на більш негативну та трагічну тональність.

Третина матеріалів стосувалася теми шоубізнесу та життя відомих батьків і матерів (31,7%). Найчастіше редакції публікували легкі, приємні історії про відомих людей, про їхню взаємодію з дітьми чи батьками.

Крім того, траплялися поодинокі матеріали, які містили ознаки сексизму та дискримінації матерів. Переважно вони були помічені на сайті ТСН. До речі, ІМІ раніше фіксував, що редакція неодноразово дискримінує жінок відверто сексистськими текстами. Наприклад, в одному з матеріалів на ТСН ішлося про доньку відомого подружжя, де жінка – адвокатка, авторка книжки та активіста, а чоловік – ведучий. Утім, журналісти відрекомендували жінку як “дружину” та як “обраницю шоумена” і лише в другому абзаці написали, що вона адвокатка.

Скриншот ІМІ з матеріалу ТСН

Таке подання інформації може викликати в читачів упередження та стереотипи щодо жінок, що вони насамперед “чиїсь дружини”. Та власне самі згадки про чоловіка не були першочерговими, оскільки головний меседж, що Інна як мама поділилася станом здоровʼя доньки.

Також українські онлайн-медіа публікували новини про милі історії відомих дітей та батьківство. У матеріалах відомі люди були в ролі батьків, а також публікували своїх батьків або повідомляли про вагітність. 

  • Схожі, як дві краплі води: alyona alyona зворушила рідкісними фото з мамою на її 54-річчя / 24 канал
  • Одна з найтитулованіших лижниць в історії вдруге стане матір’ю / NV
  • Татусь року: Усик кумедно пропилососив свою молодшу доньку – смішне відео / 24 канал
  • Наречена 82-річного Міка Джаггера планує народити йому дев’яту дитину / ТСН

Здебільшого таку інформацію редакції брали з інстаграм-акаунтів, де відомі люди самі могли обирати, про що повідомляти аудиторію, і радше ідеалізували своє батьківство, ніж показували реалії.

15% матерiалiв зі згадками про батьківство стосувалися теми криміналу та нещасних випадків. Для порівняння: на початку 2022 року тема батьківства в кримінальній хроніці була найпопулярнішою та сягала 39,1%. 

У моніторинговий період найчастіше редакції передруковували інформацію з офіційних джерел. Інфоприводи стосувалися випадків, коли самі батьки виступали жертвами нещасних випадків або їхні діти були жертвами зловмисників. Крім того, батьківство зображували в новинах про смертельні ДТП, де загинули батьки та діти, а також у матеріалах про вагітність та смертельні випадки.

  • На Миколаївщині п’ятирічний хлопчик ледь не загинув через підпал сухостою / ТСН
  • На Львівщині підлітки зняли на відео побиття школяра з інвалідністю / Кореспондент
  • МЗС: Серед постраждалих у сходженні потяга з рейок у Німеччині є українці / Українська правда
  • В Дніпропетровській області п’яна жінка заявила в поліцію на свого 8-річного сина — що вона придумала / NV

Під час моніторингового періоду зафіксовано лише 4,3% життєвих історій, де траплялися згадки про батьківство та материнство. Різноманіття таких новин та інфопривід вражає:

  • Віднесла немовля до “вікна життя”: історія батьків з Кропивницького, які хотіли повернути доньку, отримала продовження / ТСН
  • Розлючена мама хокеїста накинулася на суддю: курйозне відео набрало мільйон переглядів / 24 канал
  • Батько року. У Британії чоловік підробив ДНК-тест, щоб не платити аліменти за дитину / 24 канал

Значно менше згадувалися батьки в новинах про здоров’я (3%). Так, українські редакції готували матеріали про пересадку “30-річного” ембріона, про успішні операції у вагітних та про батьків, у яких хворі діти.

  • Народилася “найстаріша дитина” з ембріона, що зберігався 30 років / ТСН
  • У Києві лікарі провели унікальну операцію з видалення пухлини у вагітної на пізньому терміні / Українська правда

Також поодинокі матеріали (0,9%) стосувалися батьківства в соціальних темах та благодійності.

Офіційні голоси – основне джерело в інформуванні про батьківство та материнство


Інфографіка ІМІ

У новинах, які містили інформацію про батьків, найчастіше українські редакції залучали інформацію з офіційних джерел (35,2% загальної кількості джерел). З цікавого: найчастіше редакції цитували офіційні джерела із соціальних мереж (85% випадків), і лише в 15% інформація бралася з офіційних сайтів. Щодо інформації із соціальних мереж, то офіційні представники переважно повідомляли інформацію через сторінки фейсбуку або через персональні телеграм-канали.

На другому місці – інформація із соціальних мереж (30%). У майже половині випадків джерелом інформації були персональні сторінки відомих людей у мережі “Інстаграм”. Отже, журналісти згадували про батьківство відомих людей з інформації, яку надавали селебріті.

Майже кожен десятий текст було передруковано з інших українських реакцій (9,6%). Крім того, журналісти готували власні матеріали та посилалися на іноземні джерела (по 8,7%). Значно менше інформації було опубліковано без зазначення джерела інформації (6,1%). Такі новини стосувалися шоубізнесу та переважно опубліковані на ТСН. Також 1,7% матеріалів мали поодинокі посилання на інші види джерел (ГО або благодійні організації). 

Що медіа рекомендують батькам?

У моніторинговий період не було зафіксовано матеріалів з порадами для батьків лише на “Цензорі”. На думку експертів ІМІ, це пов’язане зі специфікою цього медіа та його звичним тематичним спрямуванням. 

Здебільшого редакції готували рекомендації та поради, які адресовані обом батькам. Втім, траплялися випадки, коли матеріали адресувалися лише жінкам. Це матеріали, пов’язані з вагітністю, соціальними виплатами багатодітним матерям або психологічними рекомендаціями.

  • Вагітність без нудоти: топ-7 продуктів, які рятують при токсикозі / РБК-Україна
  • Матерям-героїням призначили додаткові виплати: яка сума і як отримати / УНІАН
  • “Я недостатньо хороша мама”: чому жінки відчувають провину і як позбутися нав’язаного образу / РБК Україна

Рекомендації лише для татів стосувалися в матеріалах того, як отримати відстрочення від мобілізації, включно з випадками, якщо батько самостійно виховує дитину.

Загальні рекомендації для обох батьків стосувалися різноманітних тем: гороскопів, забобонів до конструктивних матеріалів.

Так, редакція РБК-Україна підготувала матеріал з астрологічним прогнозом про те, хто найкраще дасть раду з батьківством:


Скриншот ІМІ з матеріалу на сайті РБК-Україна

Журналісти “24 каналу” підготували матеріал з елементами народних забобонів про те, чому не варто ображати вагітних.

Скриншот ІМІ з матеріалу на сайті “24 канал”

З гарного: редакції намагалися готувати конструктивні матеріали про те, як батькам будувати теплі стосунки з дітьми, як готувати дітей до школи, та матеріали, які стосувалися здоров’я, виховання, розвитку дітей.

  • Мультики й мовлення: логопединя розвінчала популярний батьківський міф / Oboz.ua
  • Ці 4 напої категорично не можна давати дітям / РБК Україна
  • Як зрозуміти, що ваша дитина залежна від ігор: 10 підказок для батьків / ТСН

ТСН підготувала матеріал для батьків про дорослих дітей щодо того, як не втрачати зв’язок та тримати комунікацію:

  • Чому дорослі діти віддаляються: що їх відштовхує та як зберегти зв’язок / ТСН

Також рекомендації в українських редакцій стосувалися соціальних питань та виплат:

  • Ці сім’ї вже платять менше податків: хто має додаткові пільги від держави / 24 канал
  • Країна ЄС скасовує важливу допомогу для українців: що зміниться з вересня / Oboz.ua
  • Виплата у 50 000 гривень s 7 000 гривень допомоги щомісячно: хто зможе отримати такі суми / 24 канал

***

У підсумку медіа радше відтворюють емоційно-негативну картину й інста-ідеалізацію, ніж систематично допомагають сім’ям орієнтуватись у викликах війни, здоров’я, освіти, прав і добробуту. Це підточує довіру, витісняє голоси експерток / експертів і маргіналізує партнерське батьківство.

На думку експертів ІМІ, в тематиці батьківства редакціям варто змістити фокус на service journalism. Було б добре підняти частку практичних і доказових матеріалів про здоров’я, освіту, соціальні виплати, права батьків, психологічну підтримку, безпеку та інклюзію. Можна було б запустити сталі рубрики на зразок “Батьківство під час війни”. Окремо експерти ІМІ звертають увагу на такі нюанси:

1. Покращення роботи з джерелами й розширення пулу експерток / експертів (педіатрині, психологині, юристки, освітні аналітики).

2. Дотримання етичних стандартів інформування про трагедії в сім’ях, з повагою до приватності батьків і дітей.

3. Дотримання гендерно чутливого підходу в текстах про батьківство (наприклад, відмова від інфантилізації “татусь року”). 

4. Окремою “червоною зоною” має стати псевдонаука і поширення забобонів (або взагалі відмовитися від такого контенту, або чітко маркувати як розважальний і недоказовий контент). 

Такі невеликі кроки можуть підвищити довіру до медіа та лояльність аудиторії.

*Дослідження контенту проводилося з 28 липня до 3 серпня 2025 року включно в 10 найпопулярніших онлайн-медіа: “Українська правда”, “Цензор”, “24 канал”, РБК-Україна, ТСН, “Кореспондент”, УНІАН, NV, “Обозреватель”, novyny.live. До вибірки ввійшли 275 матеріалів, що стосувалися батьківства, материнства й татівства.