Методологія оцінювання якості новин всеукраїнських онлайн-видань
Новини 15 популярних всеукраїнських новинних сайтів, а саме: “Обозреватель”, УНІАН, LB.ua, “Ліга”, “Українська правда”, “Цензор.нет”, “Корреспондент”, “Укрінформ”, “Сегодня.юа”, “112.ua”, “РБК-Україна”, “24.ua”, “ТСН.ua”, “Новое время” та “Страна.ua”, аналізували на дотримання:
1) журналістського професійного стандарту достовірності джерела інформації.
Достовірність – кожен факт, що подається у матеріалі, повинен мати ідентифіковане та надійне джерело інформації; ненадійними джерелами інформації є неверифіковані акаунти в соціальних мережах, або ж джерела, які себе скомпрометували; джерело може бути анонімне, якщо це суспільно важливий факт, а оприлюднення джерела може загрожувати його життю, здоров’ю чи професійній діяльності. При посиланні на дослідження необхідно вказувати «хто», «де» та «коли» його провів. Якщо це соціологічне опитування, то також необхідно вказати число вибірки та максимально допустиму похибку. Перевірка джерел інформації є одним із першочергових завдань журналіста.
2) журналістського професійного стандарту відокремлення фактів від коментарів.
Відокремлення фактів від коментарів – всі коментарі і думки самого журналіста, експертів, учасників події, мають бути чітко відокремлені від фактів. Журналіст не повинен робити власні емоції частиною матеріалу. Обов’язково потрібно називати конкретного автора кожної висловленої думки. В новинних матеріалах неприпустимі коментарі чи оцінки з боку ЗМІ/журналіста.
3) журналістського професійного стандарту балансу думок і точок зору (на дотримання цього стандарту аналізувались лише новини, що стосувались певних конфліктів і потребували балансу).
Баланс думок, точок зору – забезпечує всебічність та безсторонність висвітлення події. При висвітленні конфлікту необхідно надати слово та відобразити позиції всіх сторін конфлікту. При цьому сам журналіст має бути максимально неупередженим та не маніпулювати експертною думкою на користь однієї зі сторін. Якщо одна зі сторін відмовилася коментувати, про це варто згадати в матеріалі.
4) чи є новина суспільно важливою, тобто чи стосується вона інформації, яка впливає на життя суспільства або значної його частини.
Загальна оцінка та позиція видання в рейтингу вираховувалась за результатами по чотирьох пунктах.
До вибірки для аналізу увійшли 40 новин підряд (за винятком маркованої реклами) кожного онлайн-видання, які були опубліковані в стрічці новин з 12.00 дня 10 листопада 2016 р. Всього проаналізовано 600 новин.
Моніторинг було проведено експертами ГО “Інститут масової інформації” за підтримки Чеського посольства в Україні.
Help us be even more cool!