Методологія моніторингу місцевих ЗМІ Півдня та Сходу України (UCBI 2017)
Моніторинг проводили експерти Інституту масової інформації з 16-29 січня 2017 року включно у восьми регіонах України одночасно: Харків, Дніпро, Запоріжжя, Одеса, Миколаїв, Херсон, Луганщина (Сєвєродонецьк) та Донеччина (Маріуполь і Краматорськ).
У кожному регіоні проаналізували:
три друковані ЗМІ: усі журналістські матеріали усіх випусків, що вийшли в період моніторингу (за винятком Сєвєродонецька, в якому одна газета);
чотири інтернет-ЗМІ: усі новини зі стрічок новин протягом першого тижня моніторингу 16-22 січня включно;
два телеканали: новини з вівторкових та четвергових вечірніх випусків новин.
ХАРКІВ: газети “Время”, “Слобідський край”, “Вечірній Харків”; інтернет-видання “Сайт города Харькова” 057.ua, “Статус Кво” sq.com.ua, “Городской дозор” dozor.kharkov.ua, “Главное” glavnoe.ua; телеканали “7-ий канал” і “А/ТВК (АТН)”.
ОДЕСА: газети “Одесский вестник”, “Вечерняя Одесса”, “Одеські вісті”; інтернет-видання “Думская” dumskaya.net, “Сайт города Одессы” 048.ua, “Украинская служба информации Одесса” usionline.com, “Трасса Е-95” trassae95.com; телеканали “7-ий телеканал” та “Репортер”.
ДНІПРО: газети “Наше місто”, “Дніпро вечірній”, “Зоря”; інтернет-видання “Gorod.dp.ua”, “Забеба” zabeba.li, “Сайт города Днепра” 056.ua, “Vgorode.ua” dp.vgorode.ua; телеканали “34 телеканал” та “11 канал”.
ЗАПОРІЖЖЯ: газети “МИГ”, “Панорама”, “Запорозька Січ”; інтернет-видання “Сайт города Запорожья” 061.ua, “Забор” zabor.zp.ua, “Запорожский городской портал” misto.zp.ua, “Репортер UA” reporter-ua.com; телеканали “ТВ-5”, “Алекс”.
ДОНЕЧЧИНА: газети “Ильичевец”, “Приазовский рабочий” (Маріуполь), “Восточный проект” (Краматорськ); інтернет-видання mariupol.tv (Маріуполь), mrpl.city (Маріуполь), “Восточный проект” vp.donetsk.ua (Краматорськ), “Сайт города Краматорска” 6264.com.ua; телеканали МТВ (Маріуполь), ДоТБ (Краматорськ).
ЛУГАНЩИНА: газета “Сєвєродонецькі вісті”; інтернет-видання “Сайт города Северодонецка” 06452.com.ua, “Мой город” sever.lg.ua, “Первая полоса” 1polosa.net, “Сегодня в Северодонецке” svsever.lg.ua; телеканали “ЛОТ”, “Акцент”.
МИКОЛАЇВ: газети “Вечерний Николаев”, “Южная правда”, “Рідне Прибужжя”; інтернет-видання “Преступности.нет” news.pn, “НикВести” nikvesti.com, “Новости-Н” novosti-n.org, “Корабелов.інфо” korabelov.info; телеканали “Миколаїв” (ОДТРК), “НІС-ТВ”.
ХЕРСОН: газети “Гривна”, “Вгору”, “Новий день”; інтернет-видання “Херсон Онлайн” khersonline.net, “Херсонські вісті” visti.ks.ua, “Херсонці” khersonci.com.ua, “Херсонщина за день” ksza.ks.ua; телеканали “Скіфія”, “ВТВ+”.
1 ЕТАП — Тематика новин
Новини аналізувались на висвітлення таких тем:
Війна на Сході
Здоров’я та охорона здоров’я
Державна політика
Місцева політика
Міжнародні новини
Економічні та бізнес-новини
Навколишнє середовище
Новини з Росії
Новини з окупованих територій
Місцеві культурні події
Все про життя зірок
Кримінал, нещасні випадки, ДТП тощо
Погода
Спорт
Освіта
Громадянське суспільство
Корупція та протидія корупції
Наука та технології
Конфліктно вразливі групи населення (військові з АТО, ветерани АТО, вимушені переселенці, військові волонтери, діти чи інші родичі військових)
Інше
По кожній темі визначалось відсоткове співвідношення від загальної кількості матеріалів, що вийшли у цих ЗМІ за період моніторингу.
Якщо новина покриває кілька тем — її відносять до тієї, тему якої покриває більше.
2 ЕТАП — Матеріали з ознаками замовлення (джинса)
Новини аналізувались на присутність ознак політичної та комерційної джинси.
Типові ознаки комерційної джинси:
матеріали направлені на просування певної торгової марки, або товару чи послуги певної торгової марки;
у матеріалі безпідставно акцентується увага лише на позитивних або негативних характеристиках суб’єкта;
в таких матеріалах можуть міститись елементи, які сприяють реалізації товарів, робіт або послуг одного суб’єкта.
Нетипові ознаки (не завжди означають замовність матеріалу):
матеріали просувають певні законопроекти, що необхідні виробникам певних товарів чи послуг, або ж нівелюють законопроекти, що їм зашкодять;
матеріали пропагують ідею, яка стимулює вживання певних товарів чи послуг;
матеріали направлені передусім на отримання коштів.
Типові ознаки політичної джинси:
Серія матеріалів присвячена одному політику або політичній силі, більшість матеріалів не є суспільно важливими, можуть бути як позитивного, так і негативного характеру;
Один і той самий матеріал трапляється одночасно у кількох ЗМІ, притому у деяких він може знаходитись під плашками, які ідентифікують рекламу;
Матеріали, що легалізують дії певних політиків (незбалансовані, лише позитив), які можуть бути непопулярні у суспільстві;
Просування певної популярної у суспільстві ідеї певним політиком;
Експертні матеріали, що просувають певну політичну силу, політика або ж політичну ідею (теж незбалансовані і лише позитивні).
Нетипові ознаки (не завжди означають замовність матеріалу):
Матеріал висвітлює наміри політика, що наразі не підтверджені дією;
Просування політичної ідеї.
По комерційній та політичній джинсі визначається відсоткове співвідношення від загальної кількості матеріалів.
Окремо визначаються головні замовники політичної та комерційної джинси.
3 ЕТАП — Джерела інформації
Новини аналізувались на джерело інформації:
Власний кореспондент
Офіційні структури та особи
Соціальні мережі
Інші місцеві ЗМІ
Загальнонаціональні ЗМІ
Російські ЗМІ
ЗМІ окупованих територій
Іноземні ЗМІ (крім російських)
Експерт
Анонімне джерело
Очевидці
Не зазначено
Інше
Якщо новина містила кілька джерел інформації — її відносили до кількох категорій.
По кожному джерелу інформації визначалось відсоткове співвідношення від загальної кількості матеріалів, що вийшли у цих ЗМІ за період моніторингу.
4 ЕТАП — Жанри журналістики
Місцеві інтернет-видання та газети аналізувались на наявність різних жанрів журналістики:
Новини
Репортажі
Блоги, авторські колонки
Інтерв’ю
Журналістські розслідування
Аналітика
Інше
Новина – стисла інформація про те, що сталося.
Інтерв’ю — це журналістський матеріал, який передбачає розпитування відомої чи анонімної особи, щоб виявити інформацію, пояснення, позицію, які мають сенс, коли їх повідомляє саме ця людина, щоб передати потім зібрану інформацію аудиторії у формі запитань-відповідей.
Репортаж — це журналістський матеріал безпосередньо з місця події. Завдання репортажу — передати аудиторії атмосферу події через органи чуття журналіста.
Розслідування — це матеріал, у якому відкриваються суспільно важливі факти, які з тих чи інших причин були приховані, і для отримання яких необхідно було провести певну розслідувальну діяльність. Темою розслідування завжди є проблема або запитання. Відповіді на поставлене в розслідуванні запитання ніколи не бувають відомі заздалегідь — їх треба шукати в джерелах інформації.
Аналітична стаття – розгорнутий журналістський матеріал на визначену тему з аналізом фактів та явищ. Стаття — це локальне відображення життєво-важливих явищ, проблеми або актуальної ситуації. Масштабні висновки передують характеристикою фактичних даних і ситуацій, розглянутих у сукупності. Факти у статті грають ілюстративну роль, у статті важливі проблема і явище.
По кожному журналістському жанру визначалось відсоткове співвідношення від загальної кількості матеріалів, що вийшли у цих ЗМІ за період моніторингу.
Дослідження проводилось Інститутом масової інформації за підтримки Української ініціативи з підвищення впевненості (UCBI), що фінансується Агентством США з міжнародного розвитку (USAID).
Help us be even more cool!