Методологія дослідження "Культурний геноцид: хто і як впроваджує російську освіту на окупованих територіях України"
Мета дослідження:
- визначити основні схеми, які РФ організувала задля впровадження російської системи освіти на ТОТ України;
- показати масштаб злочинних дій держави-агресора і визначити осіб та організації, які відповідальні за незаконне впровадження російської освіти в Україні;
- зібрати докази злочинних дій РФ, пов’язаних зі сферою освіти, а також - вказати на їхню спланованість та системність;
- довести, що намагання Росії впровадити на окупованих територіях свою систему освіти й відповідно усі спрямовані на це схеми та заходи - частина плану культурного геноциду проти українського народу;
- визначити подальші кроки для боротьби з протиправними діями РФ, що спрямовані на незаконне впровадження російської освіти на ТОТ України.
Ключові схеми, які організувала Росія з метою впровадження своєї ворожої системи освіти на тимчасово окупованих територіях України:
“Вербовка” російських педагогів
На початку літа 2022 року в Росії взялися складати списки педагогів, які готові поїхати у довготривале відрядження на тимчасово окуповані території Донецької, Луганської, Харківської, Херсонської та Запорізької областей. Офіційного документу з наказом сформувати такий перелік у відкритому доступі немає. Утім, саме це вимагало зробити Мінпросвіти РФ у листі, який адресувало регіональним міністерствам освіти, а ті, в свою чергу, пересилали його керівникам навчальних закладів. На тимчасово окуповані території російських вчителів заманюють грошима: за місяць можна заробити понад 360 тисяч рублів (ред. - середня зарплата педагога загальної освіти в Росії у 2022 році складала 57 тисяч рублів на місяць). Такі суми РФ готова платити аж ніяк не за “методичний супровід освітніх процесів”, як вказують регіональні міністерства освіти держави-агресора, а за поширення пропаганди та ідеологічний вплив на українських школярів і їхніх батьків. Російські педагоги вчать українських дітей за російськими псевдоісторичними підручниками, які побудовані на фейках, у тому числі, про “подвиги” російських військових в Україні та нібито “злочини” Києва на Донбасі.
Наразі в українському законодавстві немає статті, яка би безпосередньо передбачала відповідальність за злочинну діяльність російських педагогів на окупованих територіях, а відтак воно потребує внесення змін.
“Гуманітарні місії”
Росія також відправляє педагогів на тимчасово окуповані території України в рамках так званих гуманітарних місій - зазвичай, в цю схему залучають студентів, у тому числі педагогічних факультетів. Показово, що псевдомиротворча команда, яка займається “гуманітарними місіями” паралельно надає широку підтримку військовим ЗС РФ та їх родинам. Відбір кандидатів здійснюється в декілька етапів, кожен з яких супроводжується ретельними перевірками. Було би необ’єктивно стверджувати, що на окупованих територіях взагалі немає студентів, які опинилися там з власної волі і через “ідейні” міркування. Утім, низка факторів наводять на думку про “добровільно-примусовий” характер волонтерства.
Відправка російських працівників освіти на окуповані території саме в складі “гуманітарних місій” програми “#МЫВМЕСТЕ” не є поширеним явищем. Підтвердженням цьому є те, що на сайті “ДОБРО.РФ” рідко вивантажують оголошення про набір педагогів для “волонтерства” на захоплених Росією територіях. Якщо ж таких фахівців шукають, то зачасту для проведення позаучбової роботи в освітніх установах - йдеться, зокрема, про так звані патріотичні заходи, які спрямовані на виправдання російської військової агресії проти України.
“Перепідготовка” та “підвищення кваліфікації” колаборантів
Обов’язкова “перепідготовка” - одна зі схем, яку держава-агресор організовує в рамках незаконного впровадження російської освіти в Україні, і яка передбачає оволодіння певними знаннями з нуля. Так, на російську “перепідготовку”, зазвичай, відправляють учителів української мови, літератури, історії України та початкових класів, які погодилися на співпрацю з окупаційною владою і тепер прагнуть викладати російську мову, літературу й історію Росії відповідно. У свою чергу, курси “підвищення кваліфікації” зачасту проходять директори та завучі навчальних закладів окупованих територій.
Більше 20 тисяч вчителів з окупованих територій Донецької, Луганської, Запорізької і Херсонської областей пройшли “перепідготовку” за російськими освітніми стандартами, ще близько 15 тисяч педагогів проходять російські курси “підвищення кваліфікації”. Про це в лютому 2023 року повідомила перша заступниця голови комітету Держдуми РФ з просвіти Яна Лантратова.
Терор українських вчителів та інші злочини РФ, спрямовані на знищення національної ідентичності через освіту
Переслідування та залякування через проукраїнську позицію, викрадення, ув’язнення та утримання в нелюдських умовах, катування, вбивства, сексуальне насильство, тяжкі тілесні та психічні ушкодження - всі ці злочини російська армія та афілійовані збройні групи чинять щодо цивільних українців. Весь “спектр” воєнних злочинів Росія застосовує в тому числі щодо українських працівників освіти, які відмовляються співпрацювати з окупантами - це також є стратегією незаконного впровадження російської освіти на тимчасово захоплених територіях України. Таким чином, загарбники намагаються схилити освітян на свій бік та придушити їхній опір. Окремої статистики щодо кількості протиправних дій збройних сил РФ та афілійованих груп саме по відношенню до українських працівників освіти немає. Утім, з огляду на свідчення українських освітян, які пережили російську окупацію, членів їхніх родин тощо, стає зрозуміло: терор щодо працівників освіти відбувався на всіх захоплених територіях, тому злочини слід вважати частиною системи, а не поодинокими випадками.
Окрім воєнних злочинів проти українських освітян на окупованих територіях, Росія здійснює ще цілу низку протиправних дій, які спрямовані на знищення української освіти та містять в собі ознаки культурного геноциду. Йдеться про:
- залякування батьків на ТОТ України, які не хочуть віддавати своїх дітей до навчальних закладів, які перебувають під контролем окупантів;
- руйнування навчальних закладів;
- перетворення навчальних закладів на військові бази та катівні для українців;
- руйнування бібліотек, вилучення та знищення українських книжок;
- заборона на вивчення української мови, літератури та історії.
ІМІ ставив за мету насамперед дослідити, яким чином Росія знищувала українську ідентичність через освіту від початку повномасштабного вторгнення і до березня 2023 року. Пошук інформації в рамках дослідження відбувався з залученням штучного інтелекту - моніторингового роботу Semantrum.
Help us be even more cool!