ГАРЯЧА ЛІНІЯ(050) 447-70-63
на зв’язку 24 години
Залиште свої дані
і ми зв’яжемося з вами
дякуємо за звернення

Або ж зв’яжіться з нами:

[email protected]

(050) 447-70-63

Подай скаргу

Лише два сумнівних матеріали виявили донецькі експерти в цьому місяці

05.02.2009, 00:40
Донецький прес-клуб підбив підсумки моніторингу матеріалів, написаних з порушенням журналістських стандартів, які були надруковані в обласних газетах та місцевих інтернет-виданнях у лютому 2009 р. Моніторинг здійснюється в рамках проекту «Покращення медіа-середовища на Сході України через відкрите обговорення серед регіональних журналістів принципів професійних стандартів та етики», що здійснюється за підтримки Фонду розвитку ЗМІ Посольства США в Україні протягом жовтня 2008 – березня 2009 рр.

Оцінювання матеріалів здійснювала експертна група, у складі якої доцент кафедри журналістики філологічного факультету ДонНУ Олена Тараненко, оглядач всеукраїнської газети «Свобода» Анатолій Наумов, власкор всеукраїнської газети «Голос України» Ліна Кущ, журналіст та письменник Євген Ясенов та редактор журналу «Статус. Економічні відомості. Донбасс» Олена Самойленко.

В лютому 2009 р. експерти визначили 2 матеріали, що надруковані з порушенням журналістських стандартів, тобто не позначених як рекламні (без слова «Реклама» (позначки ® або іншого рекламного значка):

-         в газеті «Панорама» - 1;

-         в газеті «Жизнь» - 1;

-         в газеті «Салон Дона и Баса» - 0;

-         в газеті «Донбасс»  - 0;

-         в тижневику «Донецкие новости» - 0;

-         на сайті «Ура-информ. Донбасс» - 0 (якщо випустити з уваги «правило редакції» розміщувати прес-релізи компаній, що входять до складу корпорації «Іліташ» на новинних сторінках без позначки «новини компаній» або «реклама» ;

-         на сайті «КИД» - 0;

-         на сайті «Остров» - 0.

Переглядаючи лютневі матеріали, експерти однозначно віднесли до «чорного списку» статтю в тижневику «Панорама» в номері від 26 лютого «Партия открытых дверей»: інтервю з представником політичної сили подано виключно в похвальному тоні (починаючи від слов автора у «врізі»), не містить «незручних» питань, і в кінці матеріалу подані контакти громадської приймальні ВО «Батьківщина». Статтю «Владимир Литвин: Украинское государство держится назло украинской власти», надруковану 20 лютого у газеті «Жизнь», експерти назвали «грубим піаром, побудовану на суспільних страхах». В тексті немає інших точок зору щодо виходу з кризи, крім «литвинівської», факти подмінені емоційними коментарями, відбувається залякування читача кров’ю, бунтом та ін. Крім того, наводиться думка експертів, але яких не вказано («Но эксперты уверены, самого худшего варианта развития событий пока удалось избежать благодаря избранию спикером Верховной Рады Владимира Литвина»). Більше того, якщо дослідити у часі, то матеріали в позитивному тоні, присвячені діяльності В.Литвина, в цьому виданні з’являються із певною періодичністю, що зайвий раз натякає на замовність публікацій. Щодо решти матеріалів, то інтернет-видання «Ура-информ. Донбасс» продовжує тенденцію: розміщує прес-релізи компаній, що входять до складу корпорації «Іліташ» на новинних сторінках без позначки «новини компаній» або «реклама», пояснюючи це належністю сайту до цієї ж бізнес-структури. Експерти лише відзначили, що довідки про компанію, які містилися завжди після самого тексту релізу, стали набагато коротшими (раніше у більшості випадків вони були довшими за сам реліз).

 Експерти зробили також коментар щодо публікації «В Донецке  страстно желают отставки Тимошенко». Заголовок не точно відповідає змісту, адже там вказано, що ініціативу Партії регіонів щодо відставки уряду підтримують 60 % респондентів. Але 60 % - це не настільки велика цифра, щоб робити заяви «В Донецке страстно желают..».  Можливо, доречніше було б підкрестили, що більше хочуть відставки пенсіонери, а найменше - робітники та студенти.

 Коментуючи актуальний матеріал «Взорвать именем Стуса!», розміщений на сайті «КИД» 12 лютого, експерти відзначили, що автор наводить вислови багатьох людей, але всі вони демонструють одну позицію – «проти» присвоєння імени поета національному університету. Альтернативних точок зору (аргументи на користь перейменування) не наводиться.

 З позитивних змін експерти відзначили той факт, що газета «Салон» у вихідних даних додала інформацію про те, що: «PR, "Открытое письмо", "Новости компаний» - материалы на правах рекламы».

  16 лютого п.р. в рамках проекту відбулася дискусія, під час якої обговорювалися питання дотримання журналістських стандартів та етики. Учасниками дискусії були головні редактори газет, інтернет-видань, телекомпаній, журналісти та експерти, які оцінюють матеріали в рамках проекту.

  Йшлося про причини появи замовних матеріалів без позначок «реклама», зокрема, про те, що саме серед проплачених матеріалів є більшим чи меншим злом для свідомості читача. Основною причиною негативної ситуації в медіа-сфері більшість редакторів назвали той факт, що в нинішніх економічних умовах, коли газети неспроможні купувати папір за надзвичайно високою ціною, коли редакції змушені скорочувати кількість випусків та звільняти працівників, або затримувати зарплатню, недоречно говорити про суворе дотримання журналістських стандартів. Редактори, в першу чергу, думають про виживання видання, і будуть намагатися залучити кошти у будь-який спосіб, якщо ситуація стане вкрай плачевною. Заступник  гендиректора з фінансово-правових питань ТОВ редакції "Донецкие новости" Наталя Гуминська підкреслила, що Кабмін, на жаль, не задовільнив прохання НСЖУ та УАВП щодо зменшення ціни на газетний папір. І можна прогнозувати, що ситуація в багатьох друкованих виданнях в найближчі місяці погіршуватиметься.

 З іншого боку, прозвучала думка і про те, що, поки видання дбає про свою рентабельність і виживання будь-якою ціною, воно може загинути й з іншої причини: втрати довіри з боку читача. Про це зауважила в своєму виступі Олена Тараненко: «Якщо газета наповниться виключно матеріалами, поданими від імені жураналіста, на кшталт «Ці меблі найкращі», «Іди в той банк, лише цей банк», «Лише ця партія» тощо – адже можемо ми припустити, що читач стомиться та перестане на цей обман реагувати? І це також великий ризик для редакції».

Liked the article?
Help us be even more cool!