ГАРЯЧА ЛІНІЯ
на зв’язку 24 години
Залиште свої дані
і ми зв’яжемося з вами
дякуємо за звернення

Або ж зв’яжіться з нами:

info@imi.org.ua

050 447 70 63

Підтримати ІМІПодай скаргу

Крим у російських медіа: ще один "референдум" про "воссоединение с Россией"

14.07.2020, 15:31
Фото – Укрінформ
Фото – Укрінформ

Сьомий рік російські медіа переконують, що анексія відбулася відповідно до суспільних настроїв кримчан. Тепер на підтвердження наводять результати ще одного "референдуму", який Кремль провів по всій Росії задля обнулення президентських термінів Путіна. Також ЗМІ рапортують про світле сьогодення та майбутнє півострова у сфері туризму та економіки, які пов’язують з черговим етапом запуску мосту через Керченську протоку.

Такими є підсумки дослідження Інституту масової інформації російських медіа *.

Для моніторингу були дібрані п'ять новинних сайтів: РИА Новости, “Лента.ру”, ТАСС, "Российская газета" та RT.com. До вибірки ввійшли всі матеріали, що вийшли на цих сайтах у період із 29 червня до 3 липня 2020 року включно і в яких містилися згадки про окупований Крим. Усього за цей період було дібрано 253 матеріали, у яких ішлося про півострів. Для порівняння: це у 2,3 раза більше, ніж у тогорічному дослідженні.

Аналіз показав, що більшість матеріалів – 22% (або 55 зі всіх 253) – стосувалися "референдуму-2020", на другому місці – матеріали про туризм (14%), на третьому – міст (12%) і лише на четвертому – все, що пов’язане з поширенням коронавірусу та карантином на півострові (12%). Ще однією популярною темою протягом періоду дослідження став транспорт (9%). 31% матеріалів стосувалися інших різноманітних тем.

У розрізі окремих медіа можна побачити різні вподобання щодо топтеми. Так для РИА Новости такою став референдум, якому був присвячений кожен третій матеріал про Крим (33 матеріали з 96). Інформагенство ТАСС найбільше матеріалів присвятило кримському транспорту (14 з 52). Сайт "Российская газета" з однаковою частотою писав про референдум та карантин (по 10 матеріалів з 54). Пропагандистський телеканал Russia Today найчастіше згадував про міст (дев'ять матеріалів із 33 про Крим). Сайт "Лента.ру" головною кримською темою зробив туризм – сім з 18 матеріалів.

Переважно російські сайти писали про Крим з посиланням на джерела з півострова – загалом 68% матеріалів. Тоді як українські джерела мали лише 4% матеріалів із загального числа про Крим. Жодного матеріалу з посиланням на українські джерела не вийшло на сайтах RT.com та "Российская газета".

Тема "Референдум-2020"

Явка – 81%, за – 91%. Така суха статистика "референдуму" за поправки до Конституції РФ у Криму. Натомість наведені оцінки "волевиявлення" мали однобічний характер:

  •         "Первый вице-спикер крымского парламента Ефим Фикс назвал голосование по поправкам в Конституцию РФ и референдум 2014 года звеньями одной цепи";
  •       "Крымчане еще раз обозначили свою позицию: мы хотим быть с нашим Отечеством навсегда", – Аксьонов;
  •         "Жители Крыма еще раз проголосовали за воссоединение с РФ", – Аксьонов;
  •         "Если сравнивать с явкой на референдум 2014 года, можно смело утверждать, что крымскотатарский народ ментально чувствует себя неотделимой частью российской цивилизации", – депутат Держдуми Руслан Бальбек.
  •         "Голосование в Крыму по поправкам в конституцию убедительно подтвердило итоги референдума 2014 года о воссоединении с Россией", – голова комітету Держдуми з міжнародних справ Леонід Слуцький.

Негативні оцінки організації та проведення "референдуму-2020" у Криму до російських медіа не потрапили.

Допомогти з легалізацією "референдуму-2020" у Криму мали європейці. До групи "спостерігачів" увійшли п’ять депутатів Європарламенту з Франції й політики з Болгарії, Німеччини та Швеції. Позитивні оцінки голосування озвучував член Європарламенту француз Тьєррі Маріані, який уже всьоме відвідав Крим.

"Для Крыма сегодняшнее голосование – это хорошая возможность подтвердить тот выбор, который был сделан в 2014 году", – процитувала Маріані "Российская газета".

ТАСС та РИА Новости зробили окремі новини зі звернення українського МЗС до Франції з проханням відреагувати на візит французьких депутатів Європарламенту до Криму. Також РИА Новости з посиланням на українське МЗС повідомило про звернення до Німеччини відреагувати на поїздку депутатів до Криму та застосувати санкції проти організаторів "референдуму". Інші сайти позицію МЗС повністю проігнорували.

 

Тема "Туризм"

З 1 липня російська влада оголосила в Криму другий етап запуску туризму. На цьому етапі півострів почав приймати туристів зі всієї Росії.

У медіа потрапили переважно оптимістичні оцінки щодо курортного сезону. Так, "міністр курортів і туризму Криму" Вадим Волченко заявив, що рівень бронювання на липень в окремих готелях сягає 90%. Щоправда, як порівняти з минулим роком, у липні він прогнозує значно менше відпочивальників: 1–1,5 мільйона замість 1,8 мільйона у 2019-му. А от інформагенство ТАСС наводить цитату власниці мініготелю із Севастополя, що Крим недоотримає приблизно половину туристів у порівняні з минулим роком.

Натомість Волченко висловлює припущення, що успішними для туристичної галузі півострова будуть вересень-жовтень, завдяки чому показники вирівняються до кінця року.

Сподіваються росіяни й на багатіїв, що цьогоріч вони оберуть Крим замість відпочинку за кордоном. Нібито про це свідчать дані дослідження сервісу бронювання, повідомляє "Лента.ру".

"Туристы нередко сравнивают в целом Крым с Черногорией, а в частности Оленевку с "русскими Мальдивами", Поповку с Карибами", – зазначено в тексті.

Тема "Кримський міст"

Напередодні "референдуму" влада РФ зробила ще один "подарунок" Криму. Йдеться про початок вантажного залізничного сполучення "кримським мостом".

Це також супроводжувалося позитивним висвітленням у російських медіа. "Історична подія" та "дорога в майбутнє" – цитували депутатів Держдуми на сайті пропагандистського телеканалу Russia Today.

Окрім новин про сам запуск вантажних перевезень залізницею досліджені сайти давали цілу низку матеріалів про позитивний економічний вплив для півострова та місцевих жителів. Криму наобіцяли:

І лише сайт РИА Новини в авторському погляді навів реакцію Посольства США в Україні про незаконне будівництво Росією мосту в Керченській протоці, що перешкоджає навігації в протоці. Це нагадує американцям про незаконне захоплення Росією та окупацію Криму, йдеться в заяві дипломатів. "Ще одна причина збереження сильних санкцій", – підсумувало посольство.

Щоправда, автор з позиції американців відверто глузує.

"Покращення" в Криму завдяки мосту посилюється новинами на тему запуску транспортних маршрутів. Тут жителям півострова обіцяють будівництво залізниці від аеропорту "Сімферополь" до Севастополя, збільшення авіарейсів з Москви, відновлення пасажирських перевезень на "Комете" маршрутом Севастополь – Ялта, продовження маршруту електропоїздів Анапа – Керч до Феодосії, оновлення рухомого складу приміських електропоїздів, вивчення необхідності залізничної гілки Керч – Сімферополь.

Небажані теми

Якщо теми "покращення" ситуації в Криму російські медіа висвітлюють активно, то теми з негативним шлейфом майже відсутні на сайтах.

Як приклад – ситуація з водою на півострові. За період дослідження на всі сайти припало лише чотири новини на цю тему. Так, 29 червня одразу три сайти (РИА Новости, ТАСС та "Российская газета") повідомили про запуск другого водоводу для постачання води до Сімферополя. Йдеться про воду з Іванівських артезіанських свердловин.

Разом із першим водоводом з Вілінського підземного водозабору це має забезпечити третину добового споживання води Сімферополем. І нібито це має зняти напругу з водозабезпеченням міста.

Важко сказати, наскільки це розв'язує проблему і Сімферополя, і цілого Криму. Раніше агентство РИА Новости повідомляло, що на початок літа наповнення водосховищ Криму було у 2,3 раза меншим, ніж у 2019-му році.

 

*Для моніторингу були дібрані п'ять новинних сайтів: РИА Новости, “Лента.ру”, ТАСС, "Российская газета" та RT.com. До вибірки ввійшли всі матеріали, що вийшли на цих сайтах, у період з 29 червня до 3 липня 2020 року включно.

Проведення цього дослідження стало можливим завдяки підтримці американського народу, що була надана через проєкт USAID "Медійна програма в Україні", який виконується міжнародною організацією Internews Network. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю ГО "Інститут масової інформації" та необов’язково відбиває думку USAID, уряду США та Internews Network.

Сподобалася стаття? Допоможи нам бути ще крутішими!