Черкаські медіа майже не розміщують комерційної та політичної джинси й дедалі частіше маркують рекламу належним чином. Лише 1% публікацій мав ознаки політичної чи комерційної замовності. Не публікували матеріалів з ознаками замовності три з п’яти досліджених медіа. Про це свідчать результати моніторингу ІМІ в період із 6 до 10 жовтня. У межах дослідження ми проаналізували* новинні стрічки найпопулярніших медіа регіону; “Вичерпно”, Zmi.ck.ua, 18000, “Про все” та “Прочерк”. Загалом за цей період видання сукупно опублікували 598 новин, лише шість із них містили ознаки замовності. Кількість матеріалів з ознаками джинси в регіональних медіа фактично не змінилася з минулого року: у 2024‐му в черкаських онлайн‐виданнях було лише 0,8% таких публікацій. Водночас варто констатувати сумлінніший підхід частини видань до маркування платних матеріалів, що є не лише дотриманням медійного законодавства, а й виявом поваги до читача.
Знову МХП, але тепер здебільшого з маркуванням
Під час тогорічного дослідження одними з лідерів серед замовників джинси в регіоні були агрокорпорація “Миронівський хлібопродукт”, а також пов’язаний з нею благодійний фонд “МХП – Громаді”. Це відома в регіоні агрокомпанія, що належить Юрію Косюку. Нині МХП продовжує бути одним з головних замовників реклами в регіоні, проте дедалі частіше медіа маркують її належно.
Так, 2024 року кілька матеріалів про фонд без належного маркування публікував сайт “Про все”. Цьогорічний моніторинг показав, що видання покращило свою прозорість і почало відповідально позначати рекламу. 8 жовтня “Про все” опублікувало статтю про машиністку, що працює на Катеринопільському елеваторі МХП. У матеріалі Ірина Колісник розповідає про своє життя, ділиться цікавими фактами про роботу. Також у публікації йдеться про програму МХП “Сила жінок”. Публікацію належно марковано позначкою “Реклама”.

Матеріал про працівницю МХП містить помітку “Реклама”. Скриншот: сайт “Про все”
Вже після завершення моніторингового періоду “Вичерпно” також публікувало статтю про аграрія з МХП Івана Мачка. У ній описано іншу перевагу роботи в компанії, зокрема підтримку молодих кадрів. Стаття також містить позначку “Рекламний матеріал”.
Водночас, як і торік, без поміток або ж із неналежним маркуванням статті про МХП, а також їхній фонд розміщували на сайті “Прочерк”. Під час моніторингу ми виявили два матеріали про фонд, що містять ознаки замовності.
Так, у матеріалі від 6 жовтня “Фестиваль “Канівські наїдки” об’єднав традиції, ремесла та сучасну кухню” йдеться про фестиваль автентичної їжі в Каневі, який провели за підтримки БФ “МХП – Громаді”. Зокрема, у статті наведено цитати бренд‐шефа Кулінарного центру МХП, а також голови Ради розвитку громад БФ “МХП‐Громаді”.

Матеріал про “Канівські наїдки” без маркування. Скриншот із сайту” Прочерк”
Цікаво, що репортаж із події опублікувало й “Про все”, проте тут матеріал “Коровай Шевченка, автентичні страви та донати на ЗСУ – у Каневі провели фестиваль “Канівські наїдки” (ФОТО)” розміщено з поміткою “Реклама”.

Матеріал про цей же захід, але з належним маркуванням. Скриншот із сайту “Про все”
Ще один матеріал “На Черкащині триває реалізація проєкту “Каньйони Черкащини” в межах програми “Культура. Регіони”, опублікований 7 жовтня, має риси комерційної публікації. Статтю повністю присвячено проєкту конкурсної програми благодійного фонду “МХП – Громаді”, який реалізує Буцька територіальна громада. Матеріал зосереджений саме на позитивній ролі фонду – зокрема, містить п’ять цитат посадовців, які хвалять і проєкт, і внесок БФ, водночас відсутні альтернативні або експертні голоси. Немає також даних про ризики, стан виконання проєктів, інші потреби громад та будь‐якої інформації, яка б забезпечила редакційний баланс матеріалу. Єдине маркування, яке містить текст, – “Матеріали надані Буцькою територіальною громадою”. До початку моніторингового періоду “Прочерк” публікував ще один матеріал про цей же проєкт. Його було позначено зірочкою в заголовку, внизу була примітка “Новини партнерів”. На сторінці “Реклама” на сайті зазначено, що це є одним з видів маркування рекламних матеріалів.
“Сприяння” від нардепа Нагорняка
Ознаки політичної реклами мав розміщений на сайті “Прочерк” матеріал “У Звенигородській лікарні запрацювала сонячна електростанція”. У ньому розповідається про візит до Звенигородки нардепа партії “Слуга народу” Сергія Нагорняка, завдяки якому, як ідеться в матеріалі, встановили сонячну станцію в лікарні. У матеріалі зазначено, що електростанцію було встановлено в межах ініціативи “Промінь надії” “за сприяння нардепа”. Жодних позначок матеріал не має, окрім джерела – Звенигородської районної державної адміністрації.
Поза моніторинговим періодом медіа публікувало й інші новини з піаром нардепа Нагорняка. Так, 4 жовтня видання розмістило статтю про концерт у Маньківці, який організував нардеп з нагоди Дня захисника та захисниці. Зокрема, в матеріалі зазначено, що один з батальйонів 118 окремої бригади територіальної оборони отримав від депутата сертифікат на 300 тисяч гривень. Як і попередній, цей матеріал не має жодних рекламних позначок.
“Щоб така публікація про подію чи діяльність за участю чинних або ексдепутатів вважалася збалансованою, редакція має подати повний список організаторів і джерел фінансування, залучити не менш ніж три незалежні голоси – представників громади, опонентів / інших фракцій та нейтральних експертів; навести перевірні дані про бюджет, строки та очікуваний ефект для громади. І окремо – уникати емоційних епітетів і візуальних прийомів, що створюють перевагу одній особі”, – радить Оксана Романюк, директорка Інституту масової інформації.
Сторінка позитиву чи залежність від власника
Ще одну статтю з ознаками замовності “Прочерк” опублікував 9 жовтня. Стаття “На Черкащині вшанували пам’ять Івана Піддубного та підтримали юних борців” розповідає не лише про сам захід, а і його співорганізатора – народного депутата ІІ скликання, засновника агропромислової корпорації “Дніпро” Петра Душейка. Зокрема, його виокремлено на самому початку матеріалу, додано розлогу біографічну довідку, перелічено почесні титули. Інші сторони згадано узагальнено й без рівноцінних деталей – керівництво області, міста, організатори, спортсмени.
Далі медіа наводить цитату старости Красенівського округу: “Особлива подяка Петру Душейку – він не лише підтримує ці ініціативи, а й надихає нас продовжувати традицію, залишаючись меценатом і справжнім другом громади”. Жодного маркування матеріал не містить.
Цікаво, що на сайті медіа створено також окрему сторінку “Душейко Григорій Петрович”. Це один із синів Петра Душейка, матеріал про якого процитовано вище. На цій сторінці зібрано всі згадки про Григорія Душейка в матеріалах “Прочерку”. Зокрема, статті про команду паверліфтерів, яких підтримує підприємець.

Матеріали про Григорія Душейка медіа збирає на одній сторінці. Скриншот: сайт “Прочерк”
За даними “Опендатаботу”, інший син Душейка Олексій є одноосібним власником медіа “Прочерк” на сьогодні. Нині видання публікує позитивні матеріали про його батька – Петра Душейка, а також брата – Григорія Душейка. У 2021 році з‐поміж співзасновників медіа вийшов Сергій Томіленко, чинний голова Національної спілки журналістів України.
Оксана Романюк, директорка Інституту масової інформації, нагадує: “Якщо якась особа або родина цієї особи пов’язані з медіа, яке про нього пише, видання повинне додавати до таких матеріалів дисклеймер. Наприклад, такий: “Редакція повідомляє про потенційний конфлікт інтересів, оскільки [ПІБ] є (спів)власником / родичем (спів)власника цього медіа”.
Немаркована реклама про “Черкасиенергозбут”
Ще два матеріали з ознаками комерційної замовності було виявлено на сайті “Вичерпно”. Обидва стосуються підприємства “Черкасиенергозбут”. Перший, про електронні рахунки, вийшов на сайті 9 жовтня. Текст “Електронні рахунки” вже доступні до оплати черкащанам” розповідав про нову послугу, а також закликав черкасців скористатися нею. Жодних поміток про рекламу текст не мав, тоді як медіа “18000” та “Про все” публікували матеріал із плашкою “Реклама”.

Матеріал про електронні рахунки, що не має маркування. Скриншот із сайту “Вичерпно”
Другий, під заголовком “У ТОВ “Черкасиенергозбут” розповіли про дії побутових споживачів при заборгованості за електроенергію”, видання розмістило 10 жовтня. У ньому йдеться про можливість відключень електропостачання в черкасців, які заборгували за світло. Жодних маркувань про те, що є рекламною, стаття не містить. Водночас інші медіа, зокрема “Про все” та Zmi.ck.ua, публікували цей же матеріал із плашкою “Реклама”.
Єлєна Щепак, регіональна представниця Інституту масової інформації в Черкаській області
*Онлайн‐медіа “18000”, співзасновницею якого є авторка публікації, відповідно до вимог методології моніторингів ІМІ, які передбачають дослідження найпопулярніших медіа регіону, задля уникнення конфлікту інтересів досліджувала регіональна представниця ІМІ з іншої області.