ГАРЯЧА ЛІНІЯ
на зв’язку 24 години
Залиште свої дані
і ми зв’яжемося з вами
дякуємо за звернення

Або ж зв’яжіться з нами:

info@imi.org.ua

050 447 70 63

Підтримати ІМІ Подай скаргу

Хто найбільше джинсував з онлайн-медіа? Моніторинговий звіт за 24–28 червня

03.07.2019, 16:00

Напередодні парламентських виборів рівень джинси в загальнонаціональних онлайн-медіа зріс на цілих 22%,  порівнюючи з аналогічним періодом напередодні президентських виборів. За період з 24 по 28 червня експерти ІМІ виявили 320 матеріалів з ознаками замовлення.

Такими є результати дослідження політичної джинси, що було проведене ГО “Інститут масової інформації” в період з  24  по 28 червня 2019 року в 13 популярних інтернет-медіа, повна вибірка становила понад 17 тисяч новин*.

Загалом лише 4% матеріалів з ознаками політичного замовлення були марковані як рекламні, проте це маркування не відповідало Закону України “Про рекламу” (рубрики “Актуально”, “Новини компаній”, “Вибори” тощо).

Найбільше матеріалів з ознаками замовлення було виявлено на сайті 112-го каналу – 98 матеріалів за п'ять днів моніторингу, 93% цих матеріалів стосувалися однієї політичної сили – "Опозиційної платформи – За життя" та її представників.

По 48 матеріалів з ознаками замовності протягом моніторингового періоду розмістили сайти "Знай.юа" та NewsOne.

На сайті NewsOne найбільше просувалася партія “Опозиційна платформа – За життя”, тоді як на "Знай.юa" найактивніше підтримували Президента Зеленського та його партію “Слуга народу”, а також Анатолія Гриценка та “Опозиційну платформу – За життя”.

37 матеріалів з ознаками замовлення за моніторинговий період виявлено на сайті "РБК-Україна".

Не було зафіксовано політичних замовних матеріалів на сайтах “Українська правда”, “Новое время” та “Ліга”.

Сайт 112-го каналу

Беззаперечним лідером за кількістю матеріалів з ознаками замовлення став сайт 112-го каналу, який за моніторинговий період (з  24  по 28 червня 2019 року) розмістив 98 замовних матеріалів. 93% з цих матеріалів просували одну політичну силу "Опозиційна платформа – За життя".

Наприклад:

Ці матеріали супроводжуються позитивними фото суб’єктів виборчого процесу:

Також на сайті виявлено матеріали на користь Олега Ляшка та Віталія Кличка:

За аналогічний період перед президентськими виборами (з 1 по 12 квітня 2019 року) рівень матеріалів з ознаками замовлення на цьому сайті становив 69 матеріалів. Тобто можна говорити про значне зростання замовних матеріалів на сайті 112-го каналу.

Newsone

48 матеріалів з ознаками замовлення за моніторинговий період виявлено на цьому сайті. Як і сайт 112-го каналу, найбільше Newsone підтримував "Опозиційну платформу – За життя".

Проте на сайті також виявлено матеріали і на користь Юлії Тимошенко:

Окрім цих політичних сил та персон на сайті зафіксовано матеріали, що просували діяльність Олега Ляшка та Віталія Кличка.

За аналогічний часовий простір напередодні президентських виборів було зафіксовано 64 замовних матеріали. Відповідно, рівень таких матеріалів на сайті знизився.

"Знай.юа"

Як і на Newsone, на "Знай.юа" було виявлено 48 матеріалів з ознаками замовлення за моніторинговий період.

Сайт, як і під час попередніх моніторингів, продовжує демонструвати особливу лояльність до Президента Володимира Зеленського та розміщувати матеріали з ознаками чорного піару проти Петра Порошенка.

Матеріали про чинного Президента містять оціночні судження емоційного характеру, що мають позитивну конотацію. Сайт уперто продовжує називати Зеленського “слугою народу”.

Також на сайті виявлено матеріали на користь "Опозиційної платформи – За життя", які критикують чинного президента.

Таким чином, на сайті неможливо виявити чіткої лінії редакційної політики: з одного боку, вони підтримують Президента Зеленського, з іншого – розміщують замовні матеріали політичної сили, яка його критикує.

На сайті експерти також виявили матеріали на користь Анатолія Гриценка, що теж містили емоції та оціночні судження.

Попередньої хвилі моніторингу на сайті було зафіксовано 64 замовні матеріали.

РБК-Україна

За моніторинговий період на сайті виявлено 37 замовних матеріалів.

Найактивніше на сайті підтримували Юлію Тимошенко та її партію "Батьківщина":

Окрім Тимошенко на сайті просувався й Олег Ляшко:

Як порівняти з аналогічним періодом напередодні президентських виборів, рівень замовних матеріалів практично не змінився (38 замовних матеріалів).

"Обозреватель"

На сайті "Обозреватель" за моніторинговий період виявлено 35 матеріалів з ознаками замовлення.

Сайт підтримує різні політичні сили і не надає переваги певній конкретній партії чи політику.

Наприклад, на сайті містилися матеріали на користь Юлії Тимошенко, що продовжує піаритися популістськими гаслами без інформаційних приводів:

Окрім Тимошенко на сайті просувалися Петро Порошенко зі своєю партією та "Опозиційний блок":

УНІАН

15 матеріалів з ознаками замовлення виявлено на сайті за період моніторингу, з них сім матеріалів були марковані назвою рубрики “Вибори”. Проте не всі матеріали з цією позначкою мали ознаки замовлення. У рекламних рубриках ця позначка не зазначена.

Це, наприклад, матеріали на користь президентської партії "Слуга народу":

 24-й канал

На сайті 24-го каналу експерти виявили 13 матеріалів з ознаками замовлення. В межах редакційної політики сайт компліментарно та активно висвітлює діяльність свого власники Андрія Садового та його політсили "Самопоміч".

Проте не лише інтереси власника просуває сайт, оскільки тут також містилися замовні матеріали на користь і Юлії Тимошенко.

"Гордон"

За п'ять днів моніторингу на сайті виявлено 12 матеріалів з ознаками замовлення, два з них були марковані рекламною рубрикою “Актуально”, відповідно експерти віднесли їх до неналежного маркування. Зауважимо, що, згідно із Законом “Про рекламу”, замовні матеріали мають бути марковані словами “Реклама” або “На правах реклами”, згідно ж із Законом “Про вибори”, замовні матеріали політичного характеру мають маркуватися словами “Політична агітація”. Тож медіа, які придумують різні позначки для реклами на кшталт “Актуально” чи “Вибори” порушують ці норми закону, а також вводять в оману свою аудиторію, яка може не ідентифікувати ці рубрики як рекламу.

На сайті зафіксовано матеріали на користь Ігоря Смешка та “Опозиційної платформи – За життя”

"Сегодня"

На сайті виявлено 11 матеріалів з ознаками замовлення, це втричі менше, ніж за аналогічний період президентської виборчої кампанії.

На сайті найбільше просувалася політична сила “Опозиційний блок”:

Зауважимо, що власником сайту та однойменного медіахолдингу є олігарх Рінат Ахметов, якого пов'язують з політичною партією "Опозиційний блок". Відповідно, такі матеріали, на думку експертів ІМІ, можуть розміщуватися в межах редакційної політики медіавласника.

ТСН

На сайті виявлено три матеріали з ознаками замовлення, з них два були марковані неналежним чином. Рекламні матеріали маркувалися рубрикою “Актуально”, наприклад "Сила і честь" готує програму розвитку історичних місць Голосієва”.

До немаркованого замовного матеріалу віднесено матеріал “Партія "Слуга народу" презентувала кандидатів у ВР по Києву”, оскільки він є компліментарним до політичної сили “Слуга народу”.

*Моніторинг проводився в період з 24 по 28 червня 2019 року в таких ЗМІ: “Обозреватель”, "Знай.ua", 24-й канал, “Гордон”, “Українська правда”, “Новое время”, УНІАН, “Сегодня”, ТСН, 112.ua, Newsone,  RBC.ua, “Ліга”. Вибірка охоплює всі новини підряд, що вийшли на сайтах за вказаний період (понад 30 тисяч новин)

Проведення цього дослідження стало можливим завдяки підтримці американського народу, що була надана через проєкт USAID “Медійна програма в Україні”, який виконується міжнародною організацією Internews Network. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю ГО “Інститут масової інформації” та необов’язково відображає думку USAID, уряду США та Internews Network.

Олена Голуб, медіаекспертка ІМІ

Сподобалася стаття? Допоможи нам бути ще крутішими!