ГАРЯЧА ЛІНІЯ
на зв’язку 24 години
Залиште свої дані
і ми зв’яжемося з вами
дякуємо за звернення

Або ж зв’яжіться з нами:

info@imi.org.ua

050 447 70 63

Підтримати ІМІ Подай скаргу

Хто найбільше джинсував в інтернет-ЗМІ? Моніторинговий звіт за 1–12 квітня 2019 року

18.04.2019, 14:08

“Опозиційна платформа – За життя" продовжує тримати лідерство за кількістю матеріалів з ознаками замовлення політичного характеру в онлайн-медіа: третина від усіх матеріалів з ознаками замовлення припала на цю політсилу. На користь кандидатів у Президенти Володимира Зеленського та Петра Порошенка припало відповідно 27 та 10% матеріалів з ознаками замовлення.

Такими є результати дослідження політичної джинси, проведеного ГО “Інститут масової інформації” в період з 1 по 12 квітня 2019 року в 13 популярних інтернет-ЗМІ, повна вибірка становила понад 30 тисяч новин*.

Загалом за 12 днів моніторингу було виявлено 414 матеріалів з ознаками замовлення політичного спрямування. З них на неналежне маркування припало 37 матеріалів, що становить 9% від загальної кількості замовних матеріалів.

Найбільше матеріалів з ознаками замовлення зафіксовано на сайті 112-го каналу (69), що становить, відповідно, 17% від загальної кількості замовних матеріалів. Друге місце розділили між собою сайти "Знай.юа" та Newsone – по 64 матеріали з ознаками замовлення (по 15%).

На сайтах ТСН та НВ було зафіксовано лише неналежно марковані матеріали (позначки PR тощо, тоді як згідно з українським законодавством такі матеріали мають маркуватися словом “Реклама” або “На правах реклами”.

Не було виявлено замовних матеріалів на сайтах "Ліга", "Українська правда" та 24-го каналу.

Також експертами ІМІ було виявлено 94 матеріали з ознаками контрагітації, 71% з них стосувалися Петра Порошенка і 29% – Володимира Зеленського.

Загальні тенденції висвітлення кандидатів у Президенти

Загалом в інтернет-ЗМІ містилася досить велика кількість матеріалів про кандидатів у Президенти, що пройшли до другого туру виборів. Більшість матеріалів базувалися на реальних інформаційних приводах та були збалансовані. ЗМІ активно описували епопею з дебатами та здаванням аналізів. Замовні матеріали містили значно менше популізму, ніж у попередній моніторинговий період ІМІ в березні.

Володимир Зеленський

У квітні замовні матеріали на користь Володимира Зеленського містили багато заяв членів “Зе-команди”, що стосувалися програми кандидата. Сам Володимир Зеленський залишався в тіні, за нього говорили члени його команди. Все, що стосувалося безпосередньо самого Зеленського, було переважно матеріалами про його сім'ю: знайомство з дружиною, історія їхнього кохання, молоді роки кандидата, ставлення батьків до рішення йти в Президенти, а також історії з життя Зеленського. Ці матеріали відображали суб'єкта виборчого процесу в позитивному світлі:

Наприклад, на сайті "Знай.юа" в заголовках про кандидата постійно використовують емоційно-позитивну конотацію.

А в матеріалі “Зеленський відповів на звинувачення яскравим відео тренувань”, окрім позитивного іміджу кандидата Зеленського – спортсмена, на противагу приводять аргументи, що мали б переконати читача в алкозалежності Порошенка:

“А вже наступні кадри буквально підривають віру у тверезість Президента: ось він стоїть за трибуною під час якогось виступу і співає, пританцьовуючи: "Давайте работать, самбе – нет", усім своїм аж занадто грайливим виглядом демонструючи явно "допінговий" настрій... Натомість команда слуги народу показала будні Зеленського, який іще з студентських років активно займається спортом”.

Водночас матеріал ілюструється позитивними і вдалими фото Зеленського і відверто невдалими фото Порошенка.

Зауважимо, що на цьому сайті практично завжди щодо Зеленського використовується мем “слуга народу”, який сприяє закріпленню в аудиторії позитивної конотації, яку має ця назва.

Що стосується виборчої програми і заяв штабу Зеленського, одним з головних меседжів його передвиборчої кампанії була боротьба з корупцією. В одному з матеріалів йдеться, що він “влаштує нардепам холодну ванну”. А заголовок іншого повідомляє: “Викорінити повністю: Данилюк назвав головну місію Зеленського після виборів

Ще однією тезою штабу Зеленського у квітні стала непотрібність дебатів. Ця теза нібито йшла від громадськості. Так, наприклад, журналіст Ігор Лесєв стверджував, що “дебати взагалі нічого не вирішують: навіть якщо Зеленський розплачеться на них, почне битися головою об стіну або забуде половину алфавіту. Зеленського вже не можна всунути в прокрустове ложе класичної української політики. Сама поява в одному кадрі Порошенко і Зеленського – це вже гіпертрофована безглуздість. І цю безглуздість за п'ять років створив Порошенко своєю брехливою політикою фіґляра і казнокрада”.

У новинах на користь Зеленського також було зафіксовано коментарі експертів: “Зеленский обладает блестящей политической интуицией – Станислав Белковский”, “Избиратель Зеленского голосовал за молодую и современную Украину – Вадим Карасев”, “Зеленський як кандидат у Президенти зшив країну – політолог”.

Щодо вступу в НАТО, у штабі Зеленського було сформовано чітку позицію, принаймні про це стверджував один із представників штабу Іван Баканов: “'Люди скажуть "так": у Зеленського висловилися про Україну в НАТО”.

Інші повідомлення зі штабу Зеленського були такими:

Усі працівники штабу працюють на волонтерських засадах: “Усі працюють безкоштовно: у Зеленського розповіли про ЗеКоманду

Економічне зростання за президентства Зеленського: “Якою буде Україна при Президенті Зеленському: економічне диво і зелене світло всьому новому”.

Команда Зеленського вчасно підхопила популярний у суспільстві меседж про зниження комунальних платежів, який перед першим туром виборів активно поширювала Юлія Тимошенко: “Зеленському підказали, як знизити комуналку: ощасливить мільйони українців”.

Зазначимо, що сам Зеленський свою програму не коментував і не виступав як спікер у матеріалах з ознаками замовлення на свою користь.

Експерти також зафіксували 29% матеріалів з ознаками контрагітації проти Володимира Зеленського. Переважно ці матеріали акцентували увагу на його несамостійності:

Також були матеріали з ознаками чорного піару, які акцентували на його нібито наркозалежності: "Зеленский предложил другую клинику для анализов, чтобы скрыть употребление наркотиков – журналистка" / Newsone.

Петро Порошенко

На відміну від Зеленського Порошенко сам виступав спікером у матеріалах на свою користь, меседжі стосувалися сфери його повноважень. Зокрема, йшлося про комунікацію з лідерами інших країн щодо встановлення миру на Донбасі:

Порошенко не поступався своєму конкуренту в кількості експертів, що коментували на його користь. Так, експерт Володимир Цибулько заявляв про однозначну підтримку Петра Порошенка з боку західних лідерів: “Канцлер Німеччини Ангела Меркель дала однозначно зрозуміти, що підтримує кандидатуру Петра Порошенка на посаду Президента України”.

Досить новим для виборчих кампаній в Україні став хід Порошенка про визнання власних помилок: “Порошенко признал ошибкой назначения бизнес-партнеров" / "РБК Украина”.

Штаб цього кандидата відзвітував за витрати на передвиборчу кампанію: “Задекларованими доходами Порошенко забезпечує прозору кампанію – речник штабу" /  "РБК-Україна”.

Щодо вступу в НАТО позиції кандидатів були схожими, оскільки Порошенко теж заговорив про референдум стосовно цього питання “Порошенко: Референдум по членству в НАТО состоится, когда Украина подготовится ко вступлению" / "Гордон”.

Що стосується контрагітації і чорного піару, увагу експертів привернув сайт "Знай.юа", який виключно позитивно писав про Зеленського. Цей сайт лише критично оцінював діяльність Порошенка, інколи скочуючись до відвертого чорного піару.

Загалом, за даними моніторингу, 71% матеріалів з ознаками контрагітації були спрямовані проти Петра Порошенка.

У передвиборчих меседжах чинного Президента були взагалі відсутні матеріали про сім'ю та позитивні життєві історії з життя кандидата, що стало одною з відмінностей комунікації кандидатів.

Опис сайтів

Сайт 112-го каналу

За моніторинговий період найбільше матеріалів з ознаками замовлення політичного характеру було зафіксовано на сайті 112 каналу – 69.

З них 74% матеріалів стосувалися однієї політичної сили – "Опозиційної платформи – За життя" та її членів.

Newsone

64 матеріали з ознаками замовлення політичного характеру за моніторинговий період зафіксовано на сайті Newsone. 72% таких матеріалів стосувалися політичної сили “Опозиційна платформа – За життя” та її членів.

Також на сайті зафіксовані замовні матеріали на користь КМДА та Віталія Кличка.

"Знай.юа"

Стільки ж замовних матеріалів (64) було зафіксовано на сайті "Знай.юа".

70% цих матеріалів були на користь кандидата в Президенти та шоумена Володимира Зеленського.

На сайті "Знай.юа" в заголовках про кандидата Зеленського використовували позитивну емоційну  конотацію.

Про чинного Президента конотація була, навпаки, негативною.

Такі матеріали експертами ІМІ були віднесені до контрагітації.

На сайті спостерігається чітка редакційна політика – про Зеленського позитивно або нейтрально, про Порошенка лише негативно.

УНІАН

На сайті "УНІАН" було зафіксовано 59 матеріалів з ознаками замовлення. З них 32 матеріали мали маркування, проте це маркування не відповідало Закону України “Про рекламу”.

Третина замовних матеріалів стосувалися діяльності Володимира Зеленського, практично всі вони були неналежно маркованими.

По 20% матеріалів з ознаками замовлення стосувалися діяльності Арсенія Яценюка (та партії "Народний фронт"), а також КМДА та Віталія Кличка (паркетні матеріали).

На сайті зафіксовано матеріали з ознаками чорного піару проти чинного Президента Порошенка. Ці матеріали мали маркування “Вибори”, що визначається на сайті як рекламне маркування. Зокрема, в одному з матеріалів експерт Олег Соскін заявив, що Порошенко може розпочати повномасштабну війну, щоб завадити другому туру виборів: “Зараз він може зробити якийсь ще більш мерзенний хід: нанести, скажімо, ракетний удар по території, наприклад, Горлівки, розпочати наступ у спробі звільнити місто з-під російської окупації і спровокувати кремлівського хижака”. Матеріал  є незбалансованим і побудований на здогадках однієї людини, відповідно, в ньому  також порушені стандарти точності та достовірності.

"Обозреватель"

На сайті виявлено 49 матеріалів з ознаками замовлення політичного характеру.

39% замовних матеріалів на сайті стосувалися Володимира Зеленського. Натомість на користь Петра Порошенка було зафіксовано 16% матеріалів з ознаками замовлення.

Також на сайті було зафіксовано замовні матеріали на користь КМДА, Юлії Тимошенко та Вадима Рабіновича.

"Гордон"

За моніторинговий період на сайті було виявлено 38 матеріалів з ознаками замовлення. Два з них були марковані, проте неналежним чином.

Цього разу сайт “Гордон” не надавав переваги якійсь одній політичні силі чи кандидату в Президенти. Було зафіксовано матеріали на користь як Володимира Зеленського, так і Петра Порошенка, а також інших політичних фігур і сил – Юлії Тимошенко, Опозиційного блоку.

"РБК-Україна"

На сайті "РБК-Україна" за моніторинговий період було зафіксовано 38 матеріалів з ознаками політичного замовлення. Зафіксовані замовні матеріали на користь обох з кандидатів у Президенти. Зокрема, на користь Володимира Зеленського зафіксовано 26% матеріалів з ознаками замовності, а на користь Петра Порошенка – 18%.

"Сегодня"

На сайті "Сегодня" було виявлено 30 матеріалів з ознаками замовлення. Третина (30%) замовних матеріалів на ресурсі стосувалися партії "Народний фронт" та її лідера Арсенія Яценюка. З кандидатів у Президенти, сайт надавав перевагу матеріалам на користь чинного Президента (27% матеріалів з ознаками замовлення). Варто зазначити, що новин, які висвітлюють діяльність Порошенка як Президента, було значно більше, проте вони були суспільно важливими і збалансованими детальними бекграундами, тому експерти не віднесли їх до замовних.

На сайті ТСН експертами було виявлено два матеріали, які було неналежно марковані як реклама, а на сайті "Новое время" було виявлено один такий матеріал.

Окремо експерти ІМІ відзначають сильний вплив редакційної політики медіавласників на ЗМІ та посилення політичної поляризації онлайн-медіа порівняно з попередніми моніторинговими періодами.

*Моніторинг проводився в період з 1 по 12 квітня 2019 року в таких ЗМІ: “Обозреватель”, Знай.ua, 24-й канал, “Гордон”, “Українська правда”, “Новое время”, УНІАН, “Сегодня”, ТСН, 112.ua, Newsone,  RBC.ua, “Ліга”. Вибірка охоплює всі новини підряд, що вийшли на сайтах за вказаний період (понад 30 тисяч новин)

Проведення цього дослідження стало можливим завдяки підтримці американського народу, що була надана через проект USAID “Медійна програма в Україні”, який виконується міжнародною організацією Internews Network. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю ГО “Інститут масової інформації” та необов’язково відображає точку зору USAID, уряду США та Internews Network.

Олена Голуб, медіа-експертка ІМІ

Сподобалася стаття? Допоможи нам бути ще крутішими!