Холодний розум, гаряче серце: як варто висвітлювати трагедії в медіа
Новина про трагедію з українським літаком, що трапилася рано-вранці 8 січня, лише набиратиме обертів. Ще буде багато новин, сюжетів, заяв, розслідувань. Людей не повернути, однак гідно і гуманно писати про них, щоб не зачепити почуття їхніх родин, – першочергове завдання для медіа.
Зараз українські новинні стрічки забиті новинами про катастрофу з усілякими деталями.
Увага до джерел і версій
Із самого ранку 8 січня в іранських медіа з'явилася нічим не підтверджена інформація про те, що катастрофа трапилася через "технічні проблеми з двигуном".
На сайті 112.ua оприлюднили, що, за версією іранського аеропорту, причина аварії – займання двигуна. Хоча жодним лінком ці слова не підтверджені. Цю дезінформацію також поширили російські медіа.
Подібну інформацію було оприлюднено на РБК, щоправда журналісти уточнили: “попередня версія” – займання двигуна через технічні несправності.
Сайт "Сегодня" ставив інформацію про технічні причини катастрофи літака в бекграунд до новин. Причому без посилання на джерела і до проведення слідства:
Ще однією з версій трагедії було те, що Украинский самолет в Иране могли случайно сбить – Daily Mail (РБК). Однак джерело цієї версії – жовта преса.
Журналісти УП (Посольство в Ірані виключило версію теракту, а потім прибрало заяву) зазначають, що на офіційній сторінці Посольства України в Ісламській Республіці Іран було повідомлення, що літак розбився через технічні причини, однак згодом його стерли:
- Дослівно: "За попередньою інформацією, літак розбився внаслідок аварії двигуна через технічні причини. Наразі версія теракту чи ракетної атаки виключається".
Ймовірно, велика кількість медіа взяли дезінформацію про "технічні причини" катастрофи саме з офіційного сайту посольства.
Імідж МАУ
Згодом на сайті Президента України з’явилася новина про відкриття кримінального провадження проти МАУ, а також Зеленський закликав:
"Усі заходи тримаю на особистому контролі. Дуже прошу всіх утриматися від спекуляцій і висування неперевірених версій стосовно катастрофи до офіційних повідомлень".
Паралельно в ЗМІ почала з’являтись інформація на підтримку МАУ. Наприклад, на сайті 24 каналу з посиланням на голову Комітету з питань зовнішньої політики Богдана Яременка, депутата від "Слуги народу", вийшла новина про те, що претензії до авіакомпанії "Міжнародні авіалінії України" через катастрофу літака в Ірані безпідставні.
ТСН, зі свого боку, оперативно зробила сюжет про безпечність літаків МАУ.
Коментарі експертів та політиків
На тему катастрофи не висловився тільки лінивий – від політологів і до зірок шоу-бізнесу. Версії авіакатастрофи інтенсивно обговорювали на інформаційних каналах.
Наприклад, на 112 журналісти робили пряме ввімкнення в студію експертів про можливу причину падіння літака – хоча фактів було відомо дуже мало.
Водночас 50% відеоряду супроводжувалися кадрами з місця трагедії. На відео зображені тіла в спеціальних мішках, які лежать на землі або коли їх носять рятувальники.
Зі свого боку 112 канал та Newsone оперативно опублікували твіти зі словами співчуття від нардепа ОПЗЖ Віктора Медведчука:
- Виктор Медведчук выразил соболезнования родным и близким погибших во время крушения украинского Boeing 737 в Иране / 112
- Виктор Медведчук выразил соболезнования родным и близким погибших в авиакатастрофе возле Тегерана / Newsone
Хайп на смертях
У матеріалі (Я просила его не лететь: жена погибшего пилота рассказала о последнем разговоре с мужем) журналісти Newsone у прямому ефірі під'єднали дружину загиблого пілота і ставили маніпулятивні запитання, щоб жінка якомога більше емоційно розповідала. Варто зазначити, що вона лише годину тому з новин дізналася про трагедію. Однак ведучий хотів витягнути якомога більше емоційних фраз із жінки, тому від нього лунали і лунали такі питання:
- Якою ви будете пригадувати останню зустріч із чоловіком, коли ви його бачили востаннє? Коли ви з ним познайомилися, він уже був льотчиком?
- Вам було страшно за чоловіка, коли він вирушав у якийсь рейс?
- Як і що говорив ваш чоловік з приводу цієї заборони польотів і безпеки польотів до Ірану. Можете пригадати ваші останні спілкування на цю тему?
Усе-таки ставити запитання треба ще вміти. Гуманність цінніше, ніж хайп.
Жодна маніпуляція, жодні кліки, неперевірена інформація, інформація з російських медіа, яка теж не має першоджерела, нічого не варті, коли йдеться про гуманність.
У медіа рясніли фотографії та відео, як рятувальники носять у спеціальних мішках тіла загиблих або як тіла в мішках лежать на землі. Чимало відеокадрів та фото було із взуттям або рюкзаками, особистими записниками потерпілих. Перед публікацією таких кадрів варто пам'ятати, що у загиблих лишилися родини, друзі і їм зайві деталі можуть завдати психологічної травми.
*** Експерти ІМІ нагадують про рекомендації для медіа, які можна почитати за посиланням “Як правильно висвітлювати трагедію”.
Help us be even more cool!