Гендерний моніторинг. Звіт за листопад 2013 року
У листопаді, серед 10 досліджуваних ЗМІ, найбільше дотримувались гендерного балансу щоденні газети «Сегодня» та «Комсомольская правда в Украине». Серед п’яти інтернет- видань, найкращі показники гендерного балансу у листопаді продемонструвала Ліга, на другому місці – Українська правда, яка у жовтні була першою серед інтернет-видань. Такі дані подає щомісячний моніторинг гендерного балансу, що проводиться Інститутом масової інформації.
З балами, що отримало кожне з досліджуваних видань можна ознайомитись у верхній частині інфографіки.
Порівняно з жовтнем 2013 року, незначне покращення гендерного балансу зафіксовано лише в газетах, натомість і журнали, і інтернет-видання погіршили свої результати.
З трьох типів видань, проаналізованих ІМІ (газети, журнали та інтернет-видання), вже три місяці поспіль найближчими до дотримання гендерного балансу є газети, найгірші показники у листопаді продемонстрували журнали (у жовтні – інтернет- видання).
Експерти ІМІ також проаналізували видання на відсоткове співвідношення представленості чоловіків та жінок у 4 категоріях: кількість фото чоловіків та жінок, кількість експертів , кількість героїв публікацій різних статей та авторство статей. Додатково, в Інтернет-виданнях аналізувалась складова авторів блогів та колонок.
У всіх категоріях, окрім авторства статей у друкованих виданнях, виявилась значна перевага чоловіків над жінками (нижня частина інфографіки).
Категорія Експерти в матеріалах:
Газети –чоловіки 70% - жінки 30% (у жовтні 74% - 26%)
Журнали –чоловіки 89% - жінки 11% (у жовтні 78% - 22%)
Інтернет –чоловіки 81% - жінки 19% (у жовтні 85% - 15%)
Категорія Герої матеріалів:
Газети –чоловіки 61% - жінки 39% (у жовтні 62% і 38% відповідно)
Журнали –чоловіки 86% - жінки14 % (у жовтні 64% і 36% відповідно)
Інтернет –чоловіки 81% - жінки 19% (у жовтні 79% і 21% відповідно)
Категорія Фото:
Газети – чоловіки 62% - жінки 38% (у жовтні 60% і 40% відповідно)
Журнали – чоловіки 73% - жінки 27% (у жовтні 72% і 28% )
Інтернет – чоловіки 75 % - жінки 25% (у жовтні – 64% і 32%)
Можна зробити висновок, що з цих трьох категорій у жовтні видання найгірше дотримувались балансу у представленості жінок як експерток.
Найкращі показники в категорії Автори матеріалів, наприклад в газетах цей показник є на користь жінок:
Газети – Чоловіки 39% – жінки 61% (у жовтні чоловіки 41% - жінки 59%)
Журнали –чоловіки 56% - жінки 44%
Інтернет –чоловіки 72 % - жінки 28% (Автори блогів та авторських колонок)
За сумою представленості чоловіків та жінок по трьох категоріях (кількість фото чоловіків та жінок; кількість матеріалів присвячених чоловікам та жінкам, а також кількість експертів різних статей), у газетах в листопаді жінки представлені на 36% (попереднього місяця 35), у журналах на 16%( у жовтні 28%), а в інтернет-виданнях на 21% у жовтні - 22% (середня частина інфографіки).
Окрім кількісних показників, експерти ІМІ проаналізували теми, в яких найчастіше жінки виступають експертками та героями матеріалів.
На відміну від попередніх місяців у листопаді досить багато політичних новин були присвячені міжнародним жінкам - політикам. Це передусім пов’язано з ситуацією навколо підписання Україною асоціації з Євросоюзом. Головними спікерами були: : Ангела Меркель, Даля Грибаускайте (в контексті Саміту у Вільнюсі), королева Єлизавета ІІ.
Українська жінка- політик, яка активно обговорювалась як в інтернет-ЗМІ так і в друкованих, це Ірина Фаріон в контексті її комуністичного минулого.
Стабільна тема – проститутки (Обоз: проститутки Горлівки вирішили працювати по тарифу), секс і відносини (Ксеня Собчак розповідає що Тіна Канделакі зустрічається з Курченком), стрип-клуб для жінок в центрі Києва тощо.
З позитивних – вело-охоронці для жінок увечері, жінки-блогери. «Сегодня» дало теж більше інтерв’ю з жінками, серед них можна виділити розмову з психологом Юноною Лотоцькою.
У листопаді 2013 року Інститут масової інформації провів моніторинг п’яти друкованих видань (газет «Факти», «Комсомольская правда в Украине», «Сегодня» та журналів «Корреспондент» та «Український тиждень»), та п’яти інтернeт-видань («Українська правда», «Обозреватель», «УНІАН», «Ліга» і «Лівий берег») з точки зору гендерного балансу. Зокрема, експерти ІМІ аналізували кількісні показники - присутність жінок і чоловіків в якості авторів, героїв статей та експертів, та якісні – контекст, у якому жінки представлені в ЗМІ, та зміст фотографій. В середньому експерти за місяць проаналізували близько тисячі матеріалів в інтернет- виданнях та 550 в друкованих.
Лідери та аутсайдери моніторингу визначалися за балами, які видання отримали в результаті аналізу кожного друкованого видання по 9 категоріях: кількість фото чоловіків та жінок на першій сторінці; кількість тем присвячених чоловікам та жінкам, що винесені на першу сторінку; топ-інтерв’ю присвячені різним статтям; головне фото на першій сторінці; автори статей; кількість фото у виданні чоловіків та жінок; кількість матеріалів у виданні присвячених чоловікам та жінкам, кількість експертів різних статей.
Інтернет- видання аналізувалися у шести категоріях: кількість топ- тем присвячених чоловікам та жінкам, кількість експертів у топ темах чоловіків та жінок; кількість авторів блогів та авторських колонок; кількість фото чоловіків та жінок на головній сторінці; кількість героїв новин чоловіків та жінок, а також кількість експертів у новинах різних статей.
Бали визначалися за формулою:
Відповідно, якщо співвідношення чоловіків та жінок у кожній з категорій однакове, дорівнює 1, то в результаті маємо і отримати одиницю, це в ідеалі, тобто балансу у висвітлені чоловіків та жінок дотримано. Відповідно, якщо менше 1 то переважають жінки і навпаки, якщо більше одиниці то переважають чоловіки.
Help us be even more cool!