Газета «Вечірні Черкаси» в Черкасах та «Ведомости-плюс» в Кіровограді розмістили найбільшу кількість матеріалів без позначки «реклама».
Про це свідчать результати моніторингу друкованих видань та інформаційних Інтернет-виданнях, який здійснювався Черкаською обласною молодіжною громадською організацією «Асоціація молодих правників» з 1 по 28 лютого 2009 року в Черкаській та Кіровоградській областях.
Експерти:
Тетяна Бондаренко – канд. філол. наук, доцент, завідувач кафедри журналістики, реклами і PR-технологій ЧНУ ім. Б. Хмельницького;
Володимир Чос – журналіст;
Вікторія Талашкевич – Голова Кіровоградського прес-клубу.
Було виявлено 51 матеріал, який, на думку експертів, не відповідає журналістським стандартам і міг бути замовним.
Найбільш сумнівними були матеріали наступних видань:
У Черкасах:
1. Друковані ЗМІ:
– газета «Вечірні Черкаси» – 11;
– газета «Акцент» – 3;
– газета «Нова Молодь Черкащини» – 6;
– газета «Нова Доба» – 4;
– газета «Акцент» – 3;
– газета «Черкаський край» – 3.
– газета «Антенна» – 1;
2. Інформаційні Інтернет-видання:
– «Провінція», www.pro-vincia.com.ua – 3.
– «Прес-центр», www.press-centr.ck.ua – 0.
У Кіровограді:
1. Друковані ЗМІ:
– газета «Ведомости-плюс» – 5;
– тижневик «Народне слово» – 4;
– газета «Украина-центр» – 3;
– газета «Діалог» – 3;
– газета «Вечірня газета» – 2;
– газета «Кіровоградська правда» – 1.
2. Інформаційні Інтернет-видання:
– «Весь Кіровоград», www.kirovograd.net – 2;
– «Кіровоградські новини», www.kr-news.com.ua – 0.
Як відзначає Тетяна Бондаренко, в матеріалах здебільшого є прихованою комерційною та політичною рекламою, що підтверджується зазначенням номерів ліцензій, адрес магазинів, номера телефонів, тобто подаються безпосередні «реквізити рекламного тексту». В той же час, трапляється незбалансованість, однобічність викладу тощо.
На думку Володимира Чоса газетна “джинса” заробляє на кризових проблемах.
Пропонуються теми актуальні для значної кількості аудиторії: як раціонально витрачати кошти, як допомогти своєму здоров’ю, які вибрати політичні орієнтири… Впадає у вічі, що газети почали заробляти дивіденди на економічній кризі та проблемах, які з нею пов’язані прямо чи опосередковано. Тобто, пропонуються варіанти, як урятуватися від банкрутства, як швидко і без мороки улагодити проблеми у бізнесі, фінансах, політиці, як миттєво зміцнити здоров’я. Достатньо тільки сходити до всезнаючої знахарки, придбати чудодійні пігулки, зателефонувати до диво-компанії, проголосувати за прагматичну партію – і наслідки кризи будуть зведені до мінімуму! На жаль, у публікаціях зовсім відсутній аналітичний підхід, немає спроб глибоко вивчити проблему, не подаються коментарі спеціалістів та протилежні точки зору. Матеріали пишуться прямолінійно, як відверта комерційна реклама.
Вікторія Талашкевич говорить, що в Кіровоградські ЗМІ в порівнянні із Черкаськими розміщують меншу кількість сумнівних матеріалів, що може пояснюватися економічними чинниками розвитку регіонів.
Проте, стабільно з’являються матеріали, які спонукають споживачів інформації в ЗМІ купувати медичні товари, отримати кошти в сумнівних фінансово-кредитних установах тощо.
Моніторинг здійснюється в рамках проекту «Рух за відповідальну журналістику», який реалізується ЧОМГО «Асоціація молодих правників» за підтримки Фонду розвитку ЗМІ Посольства США в Україні