Газета «Вечірні Черкаси» в Черкасах та «Ведомости-плюс» в Кіровограді розмістили найбільшу кількість матеріалів без позначки «реклама».

          Про це свідчать результати моніторингу друкованих видань та інформаційних Інтернет-виданнях, який здійснювався Черкаською обласною молодіжною громадською організацією «Асоціація молодих правників» з 1 по 28 лютого 2009 року в Черкаській та Кіровоградській областях.

Експерти:

Тетяна Бондаренко – канд. філол. наук, доцент, завідувач кафедри журналістики, реклами і PR-технологій ЧНУ ім. Б. Хмельницького;

Володимир Чос – журналіст;

Вікторія Талашкевич – Голова Кіровоградського прес-клубу.

 Було виявлено 51 матеріал, який, на думку експертів, не відповідає журналістським стандартам і міг бути замовним.

  Найбільш сумнівними були матеріали наступних видань:

 У Черкасах:

 1. Друковані ЗМІ:

 – газета «Вечірні Черкаси» – 11;

– газета «Акцент» – 3;

– газета «Нова Молодь Черкащини» – 6;               

– газета «Нова Доба» – 4;

– газета «Акцент» – 3;

– газета «Черкаський край» – 3.

– газета «Антенна» – 1;

 2. Інформаційні Інтернет-видання:

 – «Провінція», www.pro-vincia.com.ua  – 3.

– «Прес-центр»,  www.press-centr.ck.ua   – 0.

 У Кіровограді:

 1. Друковані ЗМІ:

 – газета «Ведомости-плюс» – 5;

– тижневик «Народне слово» – 4;

– газета «Украина-центр» – 3;

– газета «Діалог» – 3;

– газета «Вечірня газета» – 2;

– газета «Кіровоградська правда» – 1.

 2. Інформаційні Інтернет-видання:

– «Весь Кіровоград», www.kirovograd.net  – 2;

– «Кіровоградські новини», www.kr-news.com.ua  – 0.

 Як відзначає Тетяна Бондаренко, в матеріалах здебільшого є прихованою комерційною та політичною рекламою, що підтверджується зазначенням номерів ліцензій, адрес магазинів, номера телефонів, тобто подаються безпосередні «реквізити рекламного тексту». В той же час, трапляється незбалансованість, однобічність викладу тощо.

 На думку Володимира Чоса газетна “джинса” заробляє на кризових проблемах.

Пропонуються теми актуальні для значної кількості аудиторії: як раціонально витрачати кошти, як допомогти своєму здоров’ю, які вибрати політичні орієнтири… Впадає у вічі, що газети почали заробляти дивіденди на економічній кризі та проблемах, які з нею пов’язані прямо чи опосередковано. Тобто, пропонуються варіанти, як урятуватися від банкрутства, як швидко і без мороки улагодити проблеми у бізнесі, фінансах, політиці, як миттєво зміцнити здоров’я. Достатньо тільки сходити до всезнаючої знахарки, придбати чудодійні пігулки, зателефонувати до диво-компанії, проголосувати за прагматичну партію – і наслідки кризи будуть зведені до мінімуму! На жаль, у публікаціях зовсім відсутній аналітичний підхід, немає спроб глибоко вивчити проблему, не подаються коментарі спеціалістів та протилежні точки зору. Матеріали пишуться прямолінійно, як відверта комерційна реклама.

 Вікторія Талашкевич говорить, що в Кіровоградські ЗМІ в порівнянні із Черкаськими розміщують меншу кількість сумнівних матеріалів, що може пояснюватися економічними чинниками розвитку регіонів.

Проте, стабільно з’являються матеріали, які спонукають споживачів інформації в ЗМІ купувати медичні товари, отримати кошти в сумнівних фінансово-кредитних установах тощо.

 Моніторинг здійснюється в рамках проекту «Рух за відповідальну журналістику», який реалізується ЧОМГО «Асоціація молодих правників» за підтримки Фонду розвитку ЗМІ Посольства США в Україні