Газета «Вечірні Черкаси» в Черкасах та «Ведомости-плюс» в Кіровограді розмістили найбільшу кількість сумнівних матеріалів.

Про це свідчать результати моніторингу друкованих видань та інформаційних Інтернет-виданнь, який здійснювався Черкаською обласною молодіжною громадською організацією «Асоціація молодих правників» з 1 по 31 січня 2009 року в Черкаській та Кіровоградській областях.

Експерти:

Тетяна Бондаренко – канд. філол. наук, доцент, завідувач кафедри журналістики, реклами і PR-технологій ЧНУ ім. Б. Хмельницького;

Володимир Чос – журналіст;

Вікторія Талашкевич – Голова Кіровоградського прес-клубу.

Було виявлено 36 матеріалів, які, на думку експертів, не відповідають журналістським стандартам і могли бути замовними.

Найбільш сумнівними були матеріали наступних видань:

У Черкасах:

1. Друковані ЗМІ:

 – газета «Вечірні Черкаси» – 12;

– газета «Акцент» – 2;

– газета «Нова Молодь Черкащини» – 2;               

– газета «Антенна» – 1;

– газета «Черкасские ведомости» – 0;

– газета «Ранкова Пошта» – 0.

 2. Інформаційні Інтернет-видання:

 – «Провінція», www.pro-vincia.com.ua  – 4.

– «Прес-центр»,  www.press-centr.ck.ua   – 0.

 У Кіровограді:

 1. Друковані ЗМІ:

– газета «Ведомости-плюс» – 5;

– тижневик «Народне слово» – 4;

– газета «Украина-центр» – 2;

– газета «Діалог» – 2;

– газета «Вечірня газета» – 0;

– газета «Кіровоградська правда» – 0.

 2. Інформаційні Інтернет-видання:

– «Весь Кіровоград», www.kirovograd.net  – 2;

– «Кіровоградські новини», www.kr-news.com.ua  – 0.

Як відзначає Тетяна Бондаренко, матеріали моніторингу являють собою приховану рекламу. Зокрема, аналіз публікацій дає підстави говорити про фіктивний характер листів читачів, зазначення номера ліценції, адреси, телефонів в нейтральних публікаціях, що свідчить про грубе порушення етичних стандартів.

На думку Володимира Чоса журналісти знайшли підзаробіток у цілительстві та знахарстві. Газети починають виконувати роль поліклінік, а журналісти – лікарів. На превеликий жаль, у таких матеріалах абсолютно відсутній коментар медиків. Навіть немає застережень перед прийомом порадитися зі спеціалістом. Вдячні відгуки пацієнтів друкуються без прізвищ, що змушує сумніватися у їх автентичності. Переважно йдуть посилання на жителів інших регіонів. Нічим неприховану фактичну рекламу медпрепаратів газети друкують не вказуючи авторів публікацій.

Вікторія Талашкевич говорить, що в післяноворічний період в деяких газетах спостерігається спад «замовності» матеріалів, на що могла вплинути економічна криза в країні. Проте загальна картина залишилася практично незмінною й надалі спостерігається зангажоване висвітлення актуальної теми, матеріали не підтверджені фактами, матеріал є не повністю етичним з огляду на однобокість висвітлення.

Поряд цим в більшості публікацій подається явна прихована політична реклама та відповідного маркування: «®», «реклама», «на правах реклами».

Моніторинг здійснюється в рамках проекту «Рух за відповідальну журналістику», який реалізується ЧОМГО «Асоціація молодих правників» за підтримки Фонду розвитку ЗМІ Посольства США в Україні