161 сумнівних матеріалів, що містили в собі ознаки прихованої реклами виявили кримські експерти у грудні 2009 року. Такі результати моніторингу проведеного громадською організацією «Інформаційний прес-центр» з 1 по 31 грудня .
Група експертів у складі: викладачів факультету журналістики Таврійського Національного університету ім. В.І. Вернадського Вікторії Кондратськой і Ольги Володченко, кореспондента «ІНТЕРФАКС-Україна» Валентина Карайвана визначила: матеріалів у вищеперелічених газетах:
12- реклама без належної маркування; матеріалів, що відносяться до прихованої реклами – 161 .
Інформація без грифу «реклама» (або нечітко маркована) була у газетах:
«Кафа» – 0
«Крымская газета» – 31
«Крымская правда» – 16 ( 4 – нечітко марковани)
«Крымское время» – 49 (2 – нечітко марковани)
«Первая крымская» – 34
«События»» – 39 (5 -нечітко марковани)
«Голос Крыма» – 4 (1 -нечітко маркована)
політичної «джинси» без маркування – 132
комерційної «джинси» без маркування – 29
політичних матеріалів з умовним маркуванням – 8
комерційних матеріалів з умовним маркуванням – 4 .
Таким чином, найбільшим покупцем інформації без грифу «реклама» виявилась газета «Крымское время».
Серед замовників реклами лідерують:
Політична «джинса»:
C.Тігіпко – 15 матеріалів
Ю.Тімошенко – 19 матеріалів
В.Янукович – 14 матеріалів.
В.Литвін – 14 матеріалів
Партия «Союз» – 11 матеріалів
Комерційної реклами більше всіх замовляли оператори мобільного зв'язку и БАДів.
Експерти Вікторія Кондратська, Ольга Володченко, Валентин Карайван відзначили:
різке збільшення кількості немаркованої політичної реклами: 140 матеріалів з 173, що пояснюється в першу чергу наближенням дня виборів. При цьому політична реклама маскується під актуальні матеріали й подається під рубриками "Дзвоните", "Позиція", "Особистість", "З перших вуст" і т.д. Застосовуються також маніпулятивні технології по використанню рейтингів на користь того або іншого кандидата. Наприклад, публікації рейтингів на користь С. Тігіпко й В. Литвина.
Крім цього, збільшилася кількість матеріалів, у яких дається негативний образ того або іншого кандидата. Нерідко застосовується й відповідна рубрика – "Зворотна сторона Місяця", "Диявол відкривається в деталях". З 38 матеріалів, відзначених експертами, 34 проти В. Януковича: 13 матеріалів у газеті "Крымское время", 17 у газеті "СобЫтия" і 4 у газеті "Первая крымская".
Новинкою цього місяця в подачі матеріалів про політиків стали "побутові замальовки" на тему президентських виборів, де пенсіонери міркують про те, який з кандидатів буде краще опікуватися про країну й народ. Крім цього, у газетах з'явилися передруки з партійних сайтів, а також інтерв'ю з керівниками виборчих штабів. Разом з тим було відзначено, що крім схованої політичної реклами кандидатів у Президенти, з'явилася реклама до виборів у місцеві ради.
А от число немаркованої комерційної реклами різко знизилося, причому у всіх виданнях. У газеті "Крымская правда" комерційна реклама як і раніше маркірується нечітко.
Експерти також відзначили вплив результатів моніторингу на роботу досліджуваних видань. Так, значно скоротилося число немаркованої реклами в газеті "Крымская газета", почали маркірувати рекламні матеріали в газеті "СобЫтия". У них нарешті з'явилися рубрики: "На правах реклами", "Політична реклама".
І , як і колись, експерти відзначають чітке дотримання стандартів при публікації рекламних матеріалів у газеті "Кафа", де не тільки тексти маркуються належним чином, але навіть блокова реклама подається під рубрикою: "На правах реклами"