Дослідження проводилося ГО “Інститут масової інформації” методом анонімного онлайн-опитування за інтерактивною структурованою анкетою, посилання на яку надсилали потенційним респондентам. Усього було отримано 100 відповідей від медійників. 89% – опитані з усіх регіонів України, 11% – з міста Києва. 81% жінок, 19% чоловіків. Дослідження проводилося протягом 7–22 вересня 2020 року. Помилка репрезентативності: не більш ніж 3%.
Основні висновки дослідження:
- 18% опитаних журналістів змушують писати джинсу в тих медіях, де вони працюють;
- 30% опитаних ІМІ медійників зазначили, що в медіа, де вони працюють, існує прайс на джинсу;
- 76% журналістів погоджуєтеся з твердженням “джинса – це синонім корупції в медіа”;
- 72% вважають, що жодного іншого маркування замовних матеріалів у медіа, окрім як “реклама” або “на правах реклами”, не може бути;
- 1% опитаних вважає, що маркування для замовних матеріалів не потрібне;
- 51% респондентів стверджують, що медіа, у якому вони працюють, може вижити без джинси;
- кожен другий опитаний журналіст вважає адекватним покаранням за джинсування штраф для медіа;
- Найнеприйнятнішим типом джинси для опитаних є джинса проросійських політичних сил.
РЕЗУЛЬТАТИ ОПИТУВАННЯ В ТАБЛИЦЯХ
Проживання респондентів/-ок
|
Місце проживання |
% |
|
Київ |
11 |
|
Регіони України |
89 |
Чи помічають джинсу в медіа
|
Варіанти відповідей |
% |
|
Так |
99 |
|
Ні |
1 |
Чи дратує респондентів/-ок джинса в медіа, якщо її помітили
|
Варіанти відповідей |
% |
|
Так |
73 |
|
Ні |
18 |
|
Мені байдуже |
9 |
Чи поділяють твердження “джинса – це синонім корупції в медіа”
|
Варіанти відповідей |
% |
|
Так |
76 |
|
Ні |
24 |
Чи бентежить респондентів/-ок маркування замовних матеріалів словами “новини компаній”, “спецпроєкт”, чи повинні всі такі матеріали маркуватися виключно словами “реклама” і “на правах реклами”
|
Варіанти відповідей |
% |
|
Так, повинні маркуватися “реклама” або “на правах реклами” |
72 |
|
Можуть маркуватися будь-як, головне – промарковані |
27 |
|
Можуть не маркуватися взагалі |
1 |
Чи розрізняють наративну рекламу і джинсу
|
Варіанти відповідей |
% |
|
Так |
90 |
|
Ні |
10 |
Чи може медіа розміщувати замовні матеріали в основній стрічці новин, якщо вони марковані
|
Варіанти відповідей |
% |
|
Так |
55 |
|
Краще в окремій рубриці, і не засмічувати стрічку новин |
28 |
|
Ні |
17 |
Хто, на думку респондентів/-ок, ухвалює рішення про те, що в медіа розміщуватиметься джинса
|
Варіанти відповідей |
% |
|
Власник медіа |
51 |
|
Головний/-а редактор/-ка |
19 |
|
Топменеджмент |
18 |
|
Увесь трудовий колектив |
12 |
Чи розміщує джинсу медіа, де працюють респонденти
|
Варіанти відповідей |
% |
|
Ні |
50 |
|
Так, і політичну, і комерційну |
25 |
|
Так, тільки політичну |
12 |
|
Так, тільки комерційну |
9 |
|
Інше |
4 |
Чи змушують респондентів/-ок готувати / писати джинсові матеріали
|
Варіанти відповідей |
% |
|
Ні |
74 |
|
Так |
18 |
|
Пишу за власним бажанням |
8 |
Чи принижує респондентів/-ок прохання редактора написати / зробити джинсовий матеріал
|
Варіанти відповідей |
% |
|
Так |
56 |
|
Ні |
28 |
|
Мені байдуже |
16 |
Наявність прайсу на джинсу в медіа, де працюють респонденти/-ки
|
Варіанти відповідей |
% |
|
Ні |
55 |
|
Так |
30 |
|
Не знаю |
15 |
Наявність “міфічного журналіста/-ки”, яким/-ою підписують джинсові матеріали в медіа, де працюють респонденти/-ки
|
Варіанти відповідей |
% |
|
Ні |
86 |
|
Так |
14 |
Яке покарання за джинсування респонденти/-ки вважають адекватним
|
Варіанти відповідей |
*% від кількості опитаних |
|
Штраф для медіа |
48 |
|
Джинса – це додаткове фінансування, без якого не вижити медіа |
34 |
|
Осуд колег |
24 |
|
Штраф для журналіста |
10 |
|
Позбавлення статусу журналіста |
8 |
|
Покарання не потрібне |
7 |
|
Інше |
6 |
*Сума відповідей не дорівнює 100%, адже респонденти могли обрати кілька з них.
Чи зможе медіа, де працюють респонденти/-ки вижити без джинси
|
Варіанти відповідей |
% |
|
Так |
51 |
|
Ні |
33 |
|
Інше |
16 |
Який тип джинси респондентів-/ок є найнеприйнятнішим
|
Варіанти відповідей |
% |
|
Проросійські політичні сили |
45 |
|
Чорний PR і матеріали проти когось |
19 |
|
Політична джинса |
17 |
|
Фонди політиків і олігархів |
3 |
|
Уся джинса |
6 |
|
Інші |
10 |