"День тиші" в інтернеті
Виборчий кодекс забороняє проведення передвиборної агітації напередодні і в день виборів (ст.52):
"3. Передвиборна агітація у період виборчого процесу поза строками, встановленими у цій статті, забороняється.
Передвиборна агітація напередодні дня голосування та в день голосування забороняється. У цей час забороняється також проведення масових акцій (зборів, мітингів, походів, демонстрацій) від імені кандидата, партії (організації партії), розповсюдження агітаційних матеріалів, демонстрація фільмів, телепередач, проведення концертів, вистав, спортивних змагань тощо за участю кандидатів, партій (організацій партій), а також публічні оголошення про підтримку кандидатом, партією (організацією партії) проведення концертів, вистав, спортивних змагань, демонстрації фільмів, телепередач чи інших публічних заходів."
Частина чотирнадцята статті 57 Виборчого кодексу передбачає:
"14. Публікація агітаційних матеріалів у засобах масової інформації, поширення виборчих листівок, розклеювання виборчих плакатів, публічні заклики голосувати за чи проти кандидатів, партій (організацій партій), розповсюдження політичної реклами з часу припинення передвиборної агітації забороняються. Передвиборні агітаційні матеріали знімаються з 24 години останньої п’ятниці, що передує дню виборів чи дню повторного голосування, відповідними службами місцевих органів виконавчої влади, органів влади Автономної Республіки Крим та органів місцевого самоврядування."
Однак треба враховувати, що Виборчий кодекс не має спеціального регулювання для мережі Інтернет. Норми виборчого кодексу не зобов'язують прибирати з мережі Інтернет агітаційний матеріал, який був розміщений в мережі Інтернет раніше дня тиші. З іншого боку це безперечно є передвиборною агітацією, а отже таке поширення може потягнути за собою відповідальність за частиною першою статті 212-10 Кодексу України про адміністративні правопорушення:
«Стаття 212-10. Порушення обмежень щодо ведення передвиборної агітації, агітації референдуму
Проведення передвиборної агітації, агітації з референдуму особою, участь якої в агітації заборонена законом, проведення агітації поза строками, встановленими законом, чи в місцях, що заборонені законом, проведення агітації у формах та засобами, що суперечать Конституції або законам України, або інше порушення встановлених законом обмежень щодо ведення агітації, крім випадків, передбачених частиною другою цієї статті, статтями 212-9, 212-13 та 212-14 цього Кодексу, -
тягнуть за собою накладення штрафу на громадян від ста до двохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян і на посадових осіб - від двохсот до трьохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.»
Тому, виходячи з вищенаведеного, для зменшення ризиків порушення вимог чинного законодавства варто за можливості прибирати передвиборну агітацію з першої сторінки веб-сайту в мережі Інтернет. При цьому, якщо передвиборна агітація міститься в архіві сайту або для того, щоб її побачити, треба скролити сторінку, або іншим чином здійснювати додаткові дії - в такому випадку за аналогією з друкованими ЗМІ можна вважати, що передвиборна агітація була розміщена і розповсюджена раніше, і в день тиші її розповсюдження не відбувається.
Нагадаємо, в ІМІ працює правова гаряча лінія, за якою можуть звертатися журналісти, засоби масової інформації та інші учасники інформаційних відносин з питаннями, пов’язаними з правовим регулюванням збирання, зберігання, поширення інформації, у тому числі в мережі Інтернет.
Консультації надають медіаюристи Роман Головенко та Алі Сафаров за телефоном 050-44-77-063. Запитання можна також надіслати на електронну пошту ІМІ [email protected].
В день голосування гаряча лінія працюватиме цілодобово.
Help us be even more cool!