ГАРЯЧА ЛІНІЯ(050) 447-70-63
на зв’язку 24 години
Залиште свої дані
і ми зв’яжемося з вами
дякуємо за звернення

Або ж зв’яжіться з нами:

[email protected]

(050) 447-70-63

Подай скаргу

COVID-19 відходить на другий план. Звіт з моніторингу онлайн-медіа

26.05.2020, 16:57
Олена Голуб

Однією з топтем в інформаційному просторі України вже протягом майже трьох місяців залишається тема пандемії респіраторного захворювання COVID-19. Проте кут її висвітлення в медіа змінюється, і з ним змінюється і ставлення людей до карантинних обмежень та особистої безпеки.

Ми вирішили проаналізувати та порівняти, як медіа висвітлювали тему коронавірусу на початку карантину та наприкінці. Як змінилися акценти в поданні матеріалів та зі сторінок яких медіа ця тема практично зникла.

Рівень матеріалів, що стосувалися пандемії коронавірусу, як порівняти з березнем, знизився практично вдвічі. Якщо під час попереднього моніторингу він становив 58,5%, то вже наприкінці травня – 27% матеріалів із загальної кількості новин.

Так само знизився і рівень конструктиву в новинах про пандемію: з 15 до 13% матеріалів. Натомість рівень емоційно забарвлених новин та матеріалів з оціночними судженнями практично не змінився і становив 9,5% (під час попереднього моніторингового періоду – 10%).

Згідно з даними моніторингу, найбільшу кількість матеріалів про пандемію зафіксовано на сайтах "Український тиждень" та "РБК-Україна": відповідно 45 та 39% усіх матеріалів на ресурсах.

Найменше таких матеріалів містилося на сайті "Знай.юа" – лише 11% усього контенту.

 

Як і під час попереднього моніторингового періоду, найвищий рівень конструктивних матеріалів про COVID-19 містився на сайті 24-го каналу. Сайт продовжує готувати інфографіку з корисними для аудиторіями даними й ставити їх до значної частини новин, що стосуються пандемії.

Найвищий рівень матеріалів з емоційним забарвленням та оціночними судженнями був на сайті "Знай.юа" – 70% матеріалів про пандемію.

Найбільше в новинах про COVID-19 висвітлювалася міжнародна тематика: 28% матеріалів стосувалися стану захворювання за кордоном. 18% матеріалів містили статистичні дані про ситуацію в Україні – це статистика щодо захворілих, вилікуваних і померлих загалом та за різними областями країни зокрема.

Активно медіа висвітлювали тему послаблення карантинних обмежень та виходу з карантину – 17% матеріалів. Соціальні питання порушувались у 12% матеріалів, і це були переважно новини про виплати медикам та дистанційну освіту. 8% стосувалися наукових досліджень та були побудовані на експертному оцінюванні ситуації із захворюванням.

 

Конструктивні матеріали

Рівень конструктивних матеріалів у цей моніторинговий період становив 13% усього контенту, що стосувався пандемії. Медіа практично припинили публікувати поради щодо захисту від інфекції, натомість значна частина візуалізацій стосувалася послаблення карантинних обмежень.

Наприклад, на сайті 24-го каналу були розміщені такі актуальні для населення інфографіки:

 

Загалом на сайті 24-го каналу 35,5% матеріалів про пандемію були конструктивними.

Високий рівень конструктивних матеріалів зафіксовано на сайті "Українська правда" – 25%.

Сайт у новинах часто акцентував увагу на позитивних тенденціях, наприклад повідомляв інформацію про кількість вилікуваних:

COVID-19: рекорд одужань в Україні, але нових хворих усе одно більше;

Більше 1,5 млн людей вилікувались від коронавірусу;

В Італії пацієнтів з коронавірусом у реанімації поменшало в 4 рази.

Значна частина сайтів розмістила конструктивний матеріал про пункти приймання використаних масок та рукавичок:

У Києві встановили пункти збирання використаних масок і рукавичок,

а також матеріал про цікаве дослідження, як передається вірус, на прикладі флуоресцентної фарби:

Ученые показали, как вирус может передаваться в ресторане.

 

Матеріали з надмірним рівнем емоційності та оціночними судженнями

За результатами моніторингу, близько 9,5% загальної кількості матеріалів про коронавірус у медіа мали надмірний рівень емоційності або містили оціночні судження.

Беззаперечним лідером з розміщення занадто емоційних новин та новин з оціночними судженнями став сайт "Знай.юа": на ньому 70% загальної кількості матеріалів були надміру емоційні та містили оціночні судження.

Проте якщо під час минулого моніторингу сайт акцентував увагу на небезпечності захворювання, використовуючи водночас емоційні епітети, то цього разу ресурс лякав економічними наслідками карантину:

Карантин з'їв всі гроші – на які жертви йдуть українці, щоб купити продукти;

Пенсіонерка не витримала карантину в Миколаєві та вийшла у вікно;

У Львове через карантин може підвищитися тариф на проїзд.

А в новині про обмеження громадського транспорту заголовок новини практично повністю спотворив її суть. Так, у назві новини йдеться, що "Маршрутки та метро зупинили не через вірус, Ляшко дав пряму відповідь", проте це не відповідає словам головного санітарного лікаря України Віктора Ляшка, на якого посилається ресурс. Ляшко зазначив лише, що транспорт зупинили для стримування поїздок "без нагальної потреби" та уникнення зайвого контактування людей, щоб убезпечити населення від швидкого поширення інфекції.

На сайті "РБК-Україна" також спотворили інформацію й зробили сенсаційніший заголовок. У новині Коронавірус у світі – наближається нова хвиля пандемії насправді йдеться лише про те, що нова хвиля можлива, а от про її наближення не сказано нічого: "Головний епідеміолог США Ентоні Фаучі заявив, що, можливо, буде друга хвиля захворюваності на коронавірус".

Не встигли українці звикнути до думки про нові реалії життя, що продиктував коронавірус, як ЗМІ починають лякати людей новими небезпеками:

Може загинути 1,4 мільйона: після пандемії COVID-19 світу загрожує нова небезпека;

Коронавірус в світі – в Латинській Америці вирує епідемія денге.

Замовні матеріали

За результатами дослідження ІМІ, близько 2% матеріалів, що стосувалися пандемії, мали ознаки замовлення.

Всіляко захищати медиків взялася партія "Європейська солідарність" разом з її лідером Петром Порошенком. Представники політичної сили закликали не дискредитувати медиків та забезпечити лікарям медичне страхування, принаймні новини про це регулярно з'являлися в медіа:

У Порошенка виступили проти дискримінації медиків;

“Європейська солідарність” закликає підтримати зміни до законопроєкту про страхування медиків.

Юлія Тимошенко вирішила не вигадувати велосипед і, власне, теж почала заявляти про необхідність медичного страхування:

Тимошенко закликала уряд ввести обов'язкове медичне страхування.

Проте піарилися на цій темі не лише відомі політики. Так, наприклад, "Слуга народу" Арсеній Пушкаренко передав гуманітарну допомогу співробітникам Київської міської клінічної лікарні №10. Звіт про цю подію було розміщено на сайті "Обозреватель".

Микола Томенко продовжує розміщувати матеріали, що дискредитують діяльність мера Києва Віталія Кличка: Микола Томенко показав піар від телепнів, або Як команда Кличка власну виборчу кампанію під час карантину веде.

Теми, що порушувалися в межах висвітлення пандемії

Найбільше в новинах про COVID-19 висвітлювалася міжнародна тематика: 28% матеріалів стосувалися стану захворюваності за кордоном. Значна частина цих матеріалів висвітлювала пандемію в Росії: це матеріали про кількість захворілих, зокрема на тренуванні параду до 9 травня, про пожежу в лікарні для хворих на COVID-19, а також про хворобу у відомих російських персон, зокрема прессекретаря Путіна Дмитра Пєскова та членів його родини.

18% матеріалів містили статистичні дані про кількість захворілих, вилікуваних і загиблих в Україні та її регіонах.

Активно медіа висвітлювали тему послаблення обмежень та виходу з карантину: 17% матеріалів присвячено цій темі. 

 

Висновки

Кількість матеріалів про пандемію скоротилася вдвічі, і незважаючи на те, що ця тема залишається в топі, поступово вона відходить на другі позиції. Так, на деяких сайтах вона практично зникла, наприклад на сайті "Знай.юа" рівень матеріалів, що стосувалися пандемії, скоротився до 11% усього контенту. Це може свідчити про певну втому суспільства від постійного стресу, спричиненого небезпекою захворіти.

Власне, це помітно і з тем у межах висвітлення пандемії: 17% матеріалів стосувалися саме виходу з карантину. Медіа практично припинили розміщувати інформацію про те, як захиститися від вірусу, натомість активно поширюють інформацію про послаблення карантину.

Зменшення висвітлення теми в медіа може призвести до хибного зменшення актуальності цієї теми в суспільстві. Проте і медіа, і суспільству варто памятати, що вірус нікуди не зник і небажання про нього чути не убезпечить населення від можливості ним заразитися.

 

*Моніторинговий аналіз проводився 11, 12 та 13 травня 2020 року в 17 загальнонаціональних інтернет-ЗМІ (десять найрейтинговіших та сім ЗМІ, що підписали меморандум Медіаруху про дотримання професійних стандартів): obozrevatel.com, segodnya.ua, 24tv.ua, tsn.ua, strana.ua, pravda.com.ua, znaj.ua, rbc.ua, unian.com, gordonua.com, nv.ua (М), liga.net (М), ukrinform.ua (М), zn.ua (М), censor.net.ua (М), tyzhden.ua (М), interfax.com.ua (М). Загальна вибірка становила 2096 матеріалів.

 

Проведення цього дослідження стало можливим завдяки підтримці американського народу, що була надана через проєкт USAID "Медійна програма в Україні", який виконується міжнародною організацією Internews Network. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю ГО "Інститут масової інформації" та необов’язково відображає думку USAID, уряду США та Internews Network.



Liked the article?
Help us be even more cool!