Чернівецька область: у кого монополія на інформацію про COVID-19
3 березня в Чернівецькій області лабораторно підтвердили перший випадок COVID-19 в Україні – відтак місцеві регіональні медіа стали першими, кому довелося вчитися працювати в нових умовах. Передусім змінилося те, що перевірити та побачити на власні очі ставало дедалі важче, подекуди – неможливо, а отже, зріс запит на офіційну інформацію. Монополія на її надання – у Чернівецької ОДА.
Якщо спочатку для журналістів проводили брифінги, іноді двічі на день, за участю голови ОДА, профільної заступниці та головної санітарної лікарки області, згодом через карантин подання інформації звелося до вечірнього відеозвернення голови. Сергій Осачук повідомляє про кількість інфікованих, а також про тих, хто одужав та помер. Про кількість хворих у місті Чернівці не може коментувати навіть міське управління забезпечення охорони здоров’я. Нещодавно міський голова Чернівців Олексій Каспрук заявив, "що не може отримати інформацію про кількість інфікованих містян, доки голова ОДА не вийде в ефір". Тенденція, коли саме голова адміністрації комунікує поширення коронавірусної інфекції, не унікальна для Буковини: так, у формі відеозвернень це роблять голови інших областей. Що ж залишається міському голові? Олексій Каспрук також щодня виходить у прямий ефір – на годину раніше, ніж голова ОДА. Він розповідає про карантинні заходи в місті, підготовку лікарень, а іноді – про незгоду з рішеннями обласної комісії з надзвичайних ситуацій. Відтак обидва політики не обділені присутністю в медіа. Міському голові завжди можна зателефонувати або написати в месенджерах, щоб отримати коментар. Усю фактологічну інформацію про поширення інфекції та уточнення з приводу того, що у зверненнях оголошує голова ОДА, надає департамент комунікацій обласної адміністрації.
"Якщо спочатку було реально отримати інформацію від головних лікарів медзакладів, то зараз стає дедалі важче. Особливо коли йдеться про чутливі питання. Ми запитали одного з головних лікарів, чи є в його лікарні інфіковані медпрацівники, на що він відповів: "Якщо Наталя Василівна [заступниця голови ОДА] скаже, що є, отже, є", – каже продюсерка новин місцевої філії Суспільного мовлення Алла Подлєсна. За її словами, департамент комунікацій ОДА працює добре, водночас були моменти, коли суспільно важливу інформацію доводилося "випрошувати". Наприклад, про тих самих інфікованих медпрацівників або священників з COVID-19 напередодні Великодня. "Вперше ми намагались отримати коментар про кількість інфікованих медпрацівників від ОДА 7 квітня. Зрештою вирішили дзвонити в кожну лікарню та збирати дані в такий спосіб. Однак не всі головні лікарі погоджувалися говорити, тому ми не бачили повної картини. Зрештою ми отримали інформацію від департаменту комунікацій через два тижні – 22 квітня", – каже Алла.
Про необхідність оперативно інформувати про інфікованих священників, медпрацівників та військових також каже головна редакторка інформаційного агентства АСС Ольга Камська. За її словами, журналістам не відмовляють в інформації – однак на відповіді від посадовців треба чекати довше, ніж у докарантинний період. Іноді через це доводиться відкладати матеріали, однак інформацію зрештою надають, а журналістській діяльності не перешкоджають.
"Ми готували матеріал про обсервацію, в ОДА нам сказали, що запиту на коментар не потрібно, однак зрештою після довго очікування ми опублікували матеріал без позиції адміністрації", – каже редактор онлайн-видання "Шпальта" Олександр Докієн. Утім, за його словами, у решті випадків труднощів з отриманням коментарів не виникало.
"Я з розумінням ставлюся до ситуацій, коли на уточнення доводиться чекати від декількох годин до декількох днів", – каже головний редактор новинного сайту molbuk.ua Микола Кобилюк. За його словами, майже тиждень він чекав на інформацію про те, жителі яких районів одужали. Через те що такі дані не подають оперативно, виданню довелося змінити концепцію інфографіки про лабораторно підтверджені випадки. Втім, за його словами, це поодинокий випадок, припускає – зволікання спричинені навантаженням на департамент. Водночас проблем з отриманням інформації від лікарів та директорів медзакладів у видання не виникало.
У департаменту комунікацій обласної адміністрації дійсно серйозне навантаження, однак це було передбачувано, коли інформацію про СOVID-19 в області звели до одного джерела. Проте їхня робота доволі помітна – голова ОДА є "медійним обличчям" протидії поширення інфекції.
Карантин та COVID-19 поставили медіа в умови, коли говорити про альтернативні теми дуже складно. Змінилися також умови роботи медіа. Такі видання, як "Молодий буковинець" та "Інформаційне агентство АСС", зараз працюють віддалено. Більшість співробітників телеканалу "ТВА" перейшли на дистанційну роботу. Канал "Чернівці" взагалі перестав виробляти телевізійний контент, а з телеканалу "Чернівецький промінь" скоротити до десяти співробітників, однак, за словами співрозмовників в обох виданнях, зробили це через фінансові труднощі власників медіа, не пов’язані з карантином. В інформаційного агентства АСС знизилися рекламні доходи, однак усі робочі місця зберегли та запустили фандрейзингову кампанію.
Христина Гаврилюк для ІМІ
Матеріал підготовлено за сприяння правозахисної організації Freedom House в Україні
Help us be even more cool!