«Акцент» в Черкасах та «Народне слово» в Кіровограді розмістили найбільше сумнівних матеріалів
Експерти:
Тетяна Бондаренко – канд. філол. наук, доцент, завідувач кафедри журналістики, реклами і PR-технологій ЧНУ ім. Б. Хмельницького;
Володимир Чос – журналіст;
Вікторія Талашкевич – Голова Кіровоградського прес-клубу.
Було виявлено 31 матеріал, який, на думку експертів, не відповідає журналістським стандартам і міг бути замовним.
Найбільш сумнівними були матеріали наступних видань:
У Черкасах:
1. Друковані ЗМІ:
- газета «Акцент» - 6;
- газета «Вечірні Черкаси» - 5;
- газета «Нова Молодь Черкащини» - 1;
- газета «Губернские ведомости» - 0;
- газета «Антенна» - 2;
- газета «Ранкова Пошта» - 1.
2. Інформаційні Інтернет-видання:
-«Провінція», www.pro-vincia.com.ua – 1.
- «Прес-центр», www.press-centr.ck.ua - 0.
У Кіровограді:
1. Друковані ЗМІ:
- тижневик «Народне слово» - 3;
- газета «Ведомости-плюс» - 2;
- газета «Украина-центр» - 2;
- газета «Діалог» - 2;
- газета «Вечірня газета» - 2;
- газета «Кіровоградська правда» - 1.
2. Інформаційні Інтернет-видання:
- «Весь Кіровоград», www.kirovograd.net – 3;
- «Кіровоградські новини», www.kr-news.com.ua – 0.
Як відзначає Тетяна Бондаренко, для журналістів інформація є об’єктом роботи: вони збирають, опрацьовують та поширюють не будь-яку, а актуальну, суспільно значущу інформацію.
Якщо до інформації виявляють інтерес, це ще не свідчить, що вона є суспільно значущою, бо вона має стосуватися питань, які справді впливають на суспільство й спричинюють потребу реагування.
Наприклад, повідомлення про те, що функціонування мікрохвильової печі може завдати шкоди здоров’ю людини, можливо, приверне менше уваги, ніж світські хроніки, однак така інформація торкається питання здоров’я громадян, а тому є суспільно важливою. Обговорення призведе до реагування на проблему – посилення вимог щодо надання покупцям інформації про печі в місцях їх продажу, зміни норм безпеки мікрохвильових пічок тощо. Збираючи інформацію, очевидно, не варто концентруватися лише на суспільно значущій інформації, однак саме їй слід надавати перевагу.
На думку Володимира Чоса - Газетна “джинса” перетворюється на двигун торгівлі.
Передноворічний ажіотаж відобразився на змістові друкованих матеріалів у ЗМІ Черкащини. Ремісники від “джинси” активно підігрівали споживацький бум на товари і послуги. Найчастіше рекламували алкогольні напої.
Об’єктами моніторингу стали найбільш масові й тиражні видання регіону: “Вечірні Черкаси”, “Акцент”, “Антенна”, “Нова Молодь Черкащини”, “Ранкова пошта”. В умовах економічної кризи газети відійшли від політики і взялися за тему споживання, які не є надто актуальними чи соціально важливими. Тільки “Антенна” розмістила 2 статі партійно-політичного наповнення та “Нова Молодь Черкащини” – 1. Решта – нав’язливо радили на що ліпше витратити гроші: напої, побутові прилади, медичні препарати, послуги ті інше.
Це відверта комерційна реклама. Інформація переважно ведеться від автора. Поодинокі коментарі експертів, які наводяться в текстах, лише продовжують та підсилюють рекламну лінію. Тільки 5 матеріалів подані за підписом авторів. Якраз у них і відокремлені факти від журналістських коментарів. Лише одне інтерв’ю не агітує, а інформує читача. Решта текстів опубліковані анонімно, мають ознаки прямої агітації.
Вікторія Талашкевич говорить, що в публікаціях трапляється заангажоване висвітлення актуальної теми, матеріали не підтверджені фактами, трапляється незбалансований матеріал та приховання фактів, не подається протилежна точка зору, матеріал є не повністю етичним з огляду на однобокість висвітлення.
Поряд цим в більшості публікацій подається явна прихована політична реклама та реклама без позначки. Значно збільшилася кількість заангажованого матеріалу який подається як «на честь» так і «обливання брудом» політиків.
Моніторинг здійснюється в рамках проекту «Рух за відповідальну журналістику», який реалізується ЧОМГО «Асоціація молодих правників» за підтримки Фонду розвитку ЗМІ Посольства США в Україні
Help us be even more cool!