У Рівному в березні 2009 року “комерційним джинсовим” лідером рівненської преси є “ОГО”, лідером “політичної джинси” – “Рівне вечірнє”, а найбільшим замовником замовних матеріалів – традиційно БЮТ та місцеві підприємці
Найбільше матеріалів з порушенням цих стандартів було опубліковано у газетах “ОГО”, «Рівне вечірнє», «Вільне слово» та “Рівне експрес” . Загалом виявлено 90 таких матеріалів.
Такими є висновки 3 незалежних експертів: Катерини Іванової, Валентини Романюк та Богдани Стельмах, які вони оприлюднили за результатами моніторингу публікацій у 8 друкованих виданнях Рівненщини, що його проводить громадська організація “Інформаційне агентство “Рівнеінформ” за підтримки Фонду розвитку ЗМІ Посольства США в Україні.
Із 90 матеріалів, де експерти зафіксували явні порушення стандартів актуальності, значущості та збалансованості, 24 – стосувалося місцевих виробників та 10 – торгівельних центрів та магазинів. Серед політичних партій та блоків, які розглядаються як потенційні замовники сумнівних матеріалів, лідирує БЮТ (19матеріалів).
|
Про кого матеріал або імовірний замовник |
Скільки було опубліковано |
|
БЮТ |
19 |
|
Народна партія, Литвин |
4 |
|
Партія регіонів |
1 |
|
Єдиний центр |
3 |
|
Банки |
9 |
|
Облспоживспілка |
4 |
|
Місцеві підприємства (виробники, надавачі послуг) |
24 |
|
Всеукраїнські підприємства, бренди |
8 |
|
Федерація профспілок |
4 |
|
Автоцентри |
3 |
|
Центр зайенятості |
1 |
|
Торгівельні центри, магазини |
10 |
|
ВСЬОГО |
90 |
До комерційної “джинси” експерти віднесли 62 матеріали, до політичної – 28 матеріалів.
|
Видання |
Кількість замовних матеріалів |
ВСЬОГО |
|
|
Комерційна |
Політична |
||
|
“ОГО” |
23 |
0 |
23 |
|
“Рівненська газета” |
4 |
1 |
5 |
|
“Рівне вечірнє” |
11 |
11 |
22 |
|
“Рівне-експрес” |
4 |
8 |
12 |
|
“Рівне-ракурс” |
2 |
6 |
8 |
|
“Літопис Заходу” |
6 |
0 |
6 |
|
“Вільне слово” |
11 |
2 |
13 |
|
“Провінційка” |
1 |
0 |
1 |
|
ВСЬОГО |
62 |
28 |
90 |
Катерина Іванова, медіа-тренер Інституту розвитку регіональної преси, м. Рівне:
у Рівному спостерігається певна «спеціалізація» ЗМІ на різних видах джинси. Скажімо, «Рівне ракурс» головним чином друкує політичну джинсу, «ОГО» спеціалізується на комерційних замовних матеріалах. Чимало політичних матеріалів повторюються не лише в різних ЗМІ одного регіону, а й у виданнях інших областей. Найбільший політичний замовник- БЮТ, а комерційна джинса головним чином замовляється місцевими підприємцями.
Валентина Романюк, фрі-лансер, кореспондент «Радіо Свобода»:
За період моніторингу відчувається не стільки зменшення, як зміна характеру ймовірно замовних матеріалів як у рівненській, так і у волинській пресі. Наголошую – «ймовірно», адже акценти, котрі розставляють місцеві журналісти стосовно багатьох політичних подій та особистостей, часто є об’єктивними, і тільки певна незбалансованість поглядів на користь того чи іншого політика або ж неповне висвітлення матеріалу змушує робити висновки про те, що матеріал є «джинсовим». Серед політичної «джинси» у березні «процвітала» тема виборів до Тернопільської обласної ради (тут автори часто висвітлювали ситуацію з позиції однієї політили), менше – ситуація навколо роботи уряду і Нацбанку. Основні замовники політичних матеріалів – Єдиний центр, БЮТ, Блок Литвина, «Свобода», Партія регіонів.
На другому місті серед замовників – банки, серед яких лідирують «Надра Банк», «Приватбанк», «Райффайзенбанк», «Укрсиббанк», «Укргазбанк». Активними в завуальованому рекламуванні послуг лишились ріелтерські та дизайнерські компанії, автосервісні служби, магазини і фірми побутової техніки та її обслуговування, дещо менше, ніж у минулі місяці – дистриб’ютори ліків та медобладнання. У багатьох випадках, як і раніше, маркування могло б зняти будь-які питання до матеріалу. У минулому місяці практично не помітні «джинсові» матеріали, до яких могли б мати претензії конкуренти партій чи фірм – «замовників». Тобто, відвертого очорнювання конкурентів замовника волинські та рівненські журналісти сьогодні намагаються уникнути.