90 сумнівних матеріалів виявили експерти в рівненській пресі в березні 2009 року
Найбільше матеріалів з порушенням цих стандартів було опубліковано у газетах “ОГО”, «Рівне вечірнє», «Вільне слово» та “Рівне експрес” . Загалом виявлено 90 таких матеріалів.
Такими є висновки 3 незалежних експертів: Катерини Іванової, Валентини Романюк та Богдани Стельмах, які вони оприлюднили за результатами моніторингу публікацій у 8 друкованих виданнях Рівненщини, що його проводить громадська організація “Інформаційне агентство “Рівнеінформ” за підтримки Фонду розвитку ЗМІ Посольства США в Україні.
Із 90 матеріалів, де експерти зафіксували явні порушення стандартів актуальності, значущості та збалансованості, 24 - стосувалося місцевих виробників та 10 – торгівельних центрів та магазинів. Серед політичних партій та блоків, які розглядаються як потенційні замовники сумнівних матеріалів, лідирує БЮТ (19матеріалів).
Про кого матеріал або імовірний замовник | Скільки було опубліковано |
БЮТ | 19 |
Народна партія, Литвин | 4 |
Партія регіонів | 1 |
Єдиний центр | 3 |
Банки | 9 |
Облспоживспілка | 4 |
Місцеві підприємства (виробники, надавачі послуг) | 24 |
Всеукраїнські підприємства, бренди | 8 |
Федерація профспілок | 4 |
Автоцентри | 3 |
Центр зайенятості | 1 |
Торгівельні центри, магазини | 10 |
ВСЬОГО | 90 |
До комерційної “джинси” експерти віднесли 62 матеріали, до політичної – 28 матеріалів.
Видання | Кількість замовних матеріалів | ВСЬОГО | |
Комерційна | Політична | ||
“ОГО” | 23 | 0 | 23 |
“Рівненська газета” | 4 | 1 | 5 |
“Рівне вечірнє” | 11 | 11 | 22 |
“Рівне-експрес” | 4 | 8 | 12 |
“Рівне-ракурс” | 2 | 6 | 8 |
“Літопис Заходу” | 6 | 0 | 6 |
“Вільне слово” | 11 | 2 | 13 |
“Провінційка” | 1 | 0 | 1 |
ВСЬОГО | 62 | 28 | 90 |
Катерина Іванова, медіа-тренер Інституту розвитку регіональної преси, м. Рівне:
у Рівному спостерігається певна «спеціалізація» ЗМІ на різних видах джинси. Скажімо, «Рівне ракурс» головним чином друкує політичну джинсу, «ОГО» спеціалізується на комерційних замовних матеріалах. Чимало політичних матеріалів повторюються не лише в різних ЗМІ одного регіону, а й у виданнях інших областей. Найбільший політичний замовник- БЮТ, а комерційна джинса головним чином замовляється місцевими підприємцями.
Валентина Романюк, фрі-лансер, кореспондент «Радіо Свобода»:
За період моніторингу відчувається не стільки зменшення, як зміна характеру ймовірно замовних матеріалів як у рівненській, так і у волинській пресі. Наголошую – «ймовірно», адже акценти, котрі розставляють місцеві журналісти стосовно багатьох політичних подій та особистостей, часто є об’єктивними, і тільки певна незбалансованість поглядів на користь того чи іншого політика або ж неповне висвітлення матеріалу змушує робити висновки про те, що матеріал є «джинсовим». Серед політичної «джинси» у березні «процвітала» тема виборів до Тернопільської обласної ради (тут автори часто висвітлювали ситуацію з позиції однієї політили), менше – ситуація навколо роботи уряду і Нацбанку. Основні замовники політичних матеріалів – Єдиний центр, БЮТ, Блок Литвина, «Свобода», Партія регіонів.
На другому місті серед замовників - банки, серед яких лідирують «Надра Банк», «Приватбанк», «Райффайзенбанк», «Укрсиббанк», «Укргазбанк». Активними в завуальованому рекламуванні послуг лишились ріелтерські та дизайнерські компанії, автосервісні служби, магазини і фірми побутової техніки та її обслуговування, дещо менше, ніж у минулі місяці – дистриб’ютори ліків та медобладнання. У багатьох випадках, як і раніше, маркування могло б зняти будь-які питання до матеріалу. У минулому місяці практично не помітні «джинсові» матеріали, до яких могли б мати претензії конкуренти партій чи фірм – «замовників». Тобто, відвертого очорнювання конкурентів замовника волинські та рівненські журналісти сьогодні намагаються уникнути.Help us be even more cool!