У Рівному в січні 2009 року “комерційним джинсовим” лідером рівненської преси залишається “ОГО”, лідером “політичної джинси” – “Вільне слово”, а найбільшим замовником замовних матеріалів продовжує бути БЮТНайбільше матеріалів з порушенням цих стандартів було опубліковано у газетах “ОГО”, «Вільне слово» та “Рівне ракурс” . Загалом виявлено 89 таких матеріалів.
Такими є висновки 3 незалежних експертів: Катерина Іванової, Валентини Романюк та Богдани Стельмах, які вони оприлюднили за результатами моніторингу публікацій у 8 друкованих виданнях Рівненщини, що його проводить громадська організація “Інформаційне агентство “Рівнеінформ” за підтримки Фонду розвитку ЗМІ Посольства США в Україні.
Із 89 матеріалів, де експерти зафіксували явні порушення стандартів актуальності, значущості та збалансованості, 18 – стосувалися прихованої реклами місцевих виробників(надавачів послуг) та 10 фармацевтичних підприємств та лікувальних препатратів. Серед політичних партій та блоків, які розглядаються як потенційні замовники сумнівних матеріалів, лідирує БЮТ (12 матеріали).
|
Про кого матеріал або імовірний замовник |
Скільки було опубліковано |
|
БЮТ |
12 |
|
Народна партія, Литвин |
8 |
|
Хомко В. (нинішній мер) |
1 |
|
Богатирчук-Кривко С. (екс-кандидат на пост мера) |
2 |
|
Єдиний центр |
2 |
|
Партія регіонів |
1 |
|
Місцеві підприємства (виробники, надавачі послуг) |
18 |
|
Місцеві ресорани, кафе, готелі, кінотератри |
8 |
|
Банки |
6 |
|
Навчальні заклади (МЕГУ) |
1 |
|
Будівельні компанії |
3 |
|
Фармацевтичні фірми, препарати |
10 |
|
Органи влади, місцевого самоврядування |
4 |
|
Торгівельні центри, магазини |
6 |
|
Салони краси |
2 |
|
Автоцентри |
5 |
|
ВСЬОГО |
89 |
До комерційної “джинси” експерти віднесли 62 матеріали, до політичної – 27 матеріалів.
|
Видання |
Кількість замовних матеріалів |
ВСЬОГО |
|
|
Політична |
Комерційна |
||
|
“ОГО” |
0 |
24 |
24 |
|
“Рівненська газета” |
1 |
5 |
6 |
|
“Рівне вечірнє” |
7 |
6 |
13 |
|
“Рівне-експрес” |
6 |
4 |
10 |
|
“Рівне-ракурс” |
4 |
12 |
16 |
|
“Літопис Заходу” |
0 |
1 |
1 |
|
“Вільне слово” |
9 |
10 |
19 |
|
“Провінційка” |
0 |
0 |
0 |
|
ВСЬОГО |
27 |
62 |
89 |
Катерина Іванова, медіа-тренер Інституту розвитку регіональної преси, м. Рівне:
Кількість реклами (і маркованої, і прихованої) суттєво зменшилася. По Рівному переважає комерційна джинса, по Луцьку- політична. Стабільно активним замовником залишається БЮТ. Але пояснюєтся це не стільки підвищенням «етичності» ЗМІ, а й скороченям рекламних бюджетів у зв'язку із «п'яним січнем» та загальною економічною скрутою.
Валентина Романюк, фрі-лансер, кореспондент «Радіо Свобода»:
У січні 2009 року «джинсові» матеріали Рівненської преси мали здебільшого комерційне забарвлення, у той час як на Волині пропорції комерційної і політичної «джинси» розподілилися майже порівну. Серед замовників політичну «джинсу» найбільш активно використовували найвпливовіші політичні сили в регіоні – БЮТ, НУ, ЄЦ, НРУ, Народна партія, а також місцева влада та її структури на кшталт управлінь, КРУ, відділів економіки. Однією з найпоширеніших серед політичних стали «газова» тема, тема стосунків прем’єр-президент, парламентські проблеми. Комерційна «джинса» найчастіше є рекламою товарів і послуг без відповідної позначки – здебільшого у сфері медицини, косметології, побутової та електронної техніки, послуг зв’язку. «Газову» кризу водночас намагалися використати підприємства, які реалізовують індивідуальні системи опалення; фінансову кризу зачіпали здебільшого політики. Натомість банки, розміщуючи проблемні матеріали, фактично рекламували свої послуги та намагалися заявити про свою надійність у нестабільний фінансовий час, щоб таким чином втримати клієнтів, переконати їх у своїй надійності. У багатьох «джинсових» матеріалах подані думки опонентів, однак непропорційно, з висновками на користь однієї сторони.