66% замовників політичної джинси в регіональних новинах – місцева влада і локальні політики: дослідження ІМІ
Онлайн-медіа Чернігова, Запоріжжя і Хмельницького стали лідерами з розміщення джинси в регіональних новинах. Також до топ-5 з публікації матеріалів з ознаками політичної і комерційної замовності ввійшли Дніпро, Тернопіль і Суми.
Такими є результати дослідження ГО “Інститут масової інформації”, що було проведене у 20 регіонах України у вересні цього року.*
Так, у чернігівських онлайн-медіа було розміщено 6% матеріалів з ознаками замовності, у запорізьких – 5,7%, хмельницьких – 5%, дніпровських – 3,6%, тернопільських і сумських – по 3% замовних матеріалів відповідно. Не публікували матеріалів з ознаками замовності онлайн-медіа Донецька, Кропивницького і Луганська. Загалом онлайн-медіа 20 регіонів України за період моніторингу розмістили 1,7% джинси, зокрема 1% становили матеріали з ознаками комерційної замовності і 0,7% – політична джинса.
За результатами дослідження, до топ-5 регіонів із розміщення новин з ознаками політичної замовності в онлайн-медіа ввійшли Хмельницький (2,8% загальної кількості матеріалів), Вінниця (2,2%), Дніпро (1,7%), Рівне (1,4%) і Харків (1,2% замовних новин із загальної кількості новин у регіональних медіа). Не публікували політичної джинси донецькі, кропивницькі, луганські, миколаївські й херсонські медіа.
Водночас 66% замовників політичної джинси становили представники локальної влади (40%) і місцеві політики (26% загальної кількості замовників політичної джинси). Політики національного рівня були замовниками джинси у 12% новин, благодійні фонди або громадські організації, афільовані з політичними партіями чи особами, – в 10% новин, партії і органи центральної влади – в 4% новин у регіональних медіа відповідно.
У категорії “політичні партії” джинса публікувалася тільки про партію “Удар”. Причому в онлайн-медіа різних регіонів України, зокрема центральних і західних областях, розповсюджувався один текст “Обшуки у в.о. мера Чернігова Ломако – спроба залякування та політичного тиску на міську владу, – заява УДАРу”. Також у кількох регіонах України зафіксовано матеріали з ознаками політичної замовності про переобрання політиків головами локальних представництв “Удару”. Разом з цим у регіональних онлайн-медіа піарився волонтерський штаб “Української команди”, який також є благодійним проєктом партії “Удар”. У регіональних ЗМІ різних областей розповсюджувалась ідентична публікація про родину військового, який приїхав до Чернівців, щоб прооперувати доньку, і волонтери “Української команди” посприяли йому безоплатним житлом.
За даними моніторингу, лідерами з розміщення комерційної джинси стали онлайн-медіа Чернігова (5% матеріалів з ознаками комерційної замовності) і Запоріжжя (4,7% матеріалів із загальної кількості новин у регіоні). Не зафіксовано випадків публікації комерційної джинси в онлайн-медіа Донецька, Кропивницького, Луганська, Одеси, Харкова і Черкас.
Дослідження виявило активне розповсюдження по медіа більшості регіонів України матеріалів з ознаками комерційної замовності від телеграм-проєкту “Труха”. Зокрема, в медіа публікували однакові матеріали про те, як “Труха” допомагає Збройним силам України та підтримує інформаційний фронт країни.
Також у більшості регіонів зафіксовано серію комерційної джинси, спрямованої на популяризацію онлайн-казино. Крім цього, типові матеріали з ознаками комерційної замовності про допомогу ЗСУ були розміщені від торговельної мережі АТБ.
Водночас моніторинг виявив у регіональних новинах 1% неналежно маркованої реклами. Найбільше таких матеріалів опублікували онлайн-медіа Хмельницького (3,6%), Тернополя (3%), Запоріжжя (2,6%), Дніпра (2,1%), Житомира і Харкова (по 1,8% неналежно маркованої реклами із загальної кількості новин у регіоні).
Ще 0,1% новин у регіональних онлайн-медіа мали ознаки політичної або комерційної контрагітації. Такі публікації зафіксовано в онлайн-медіа Дніпра, Полтави, Сум і Чернігова.
*У межах дослідження з 4 до 8 вересня 2023 року включно промоніторено 11 913 новин, зокрема 82 матеріали з ознаками політичної замовності, 117 матеріалів з ознаками комерційної замовності, 122 публікації неналежно маркованої реклами й сім матеріалів з ознаками контрагітації в 100 регіональних онлайн-медіа 20 регіонів України (Волинь, Вінниця, Дніпро, Донецьк, Житомир, Запоріжжя, Кропивницький, Луганськ, Миколаїв, Одеса, Полтава, Рівне, Суми, Тернопіль, Харків, Херсон, Хмельницький, Черкаси, Чернівці, Чернігів). До моніторингу потрапили новинні публікації з новинних стрічок онлайн-медіа. Не аналізувались аналітика / статті / інтерв'ю, журналістські розслідування, комерційна / політична джинса, подана не у формі новини, авторські колонки / блоги, анонси.
Методологія моніторингу охоплювала аналіз кількості матеріалів з ознаками замовності, кількість контрагітації та неналежно маркованої політичної реклами, а також замовників політичної джинси.
Замовники політичної джинси визначалися за такими категоріями: місцева / регіональна держвлада (зокрема, ОВА), політик місцевого рівня, політик загальноукраїнського рівня, благодійні організації або громадські організації, афільовані з політичними організаціями / персоналіями, партія (зокрема, осередки), органи / представники центральної державної влади (Кабінет Міністрів, Верховна Рада, Офіс президента, президент), інше.
Моніторинг проводили в таких ЗМІ:
Волинь (Волинські новини, ВолиньPost, Волинь24, Район.in.ua, Конкурент); Вінниця (20 хвилин Вінниця, Вінниця.Інфо, Суспільне Вінниця, Віта, 33 канал); Дніпро (056, Інформатор, Наше місто, Dnepr.info, Gorod.dp.ua); Донецьк (0629.com.ua, Новини Донбасу, Бахмут IN.UA, ІА Вчасно, Східний Варіант); Житомир (Житомир.інфо, Журнал Житомира, Житомир онлайн, Ріо Бердичів, Новоград City); Запоріжжя (061.ua, Перший Запорізький, ZaБор, Акцент, Вгороде); Кропивницький (Гречка, Точка доступу, Без купюр, CBN, Dozor); Луганськ (Реальна газета, Трибун, Сєвєродонецьк онлайн, Телегазета, Зміст); Миколаїв (Новини-Н, Преступности.НЕТ, 0512.com.ua, Свідок.інфо, Корабелов.інфо); Одеса (Думська, Одеса.Онлайн, 048, Одеське життя, УСІ); Полтава (Полтавщина, Коло, Зміст, Полтавська хвиля, Кременчуцький ТелеграфЪ); Рівне (Радіо Трек, Рівне вечірнє, Рівне Медіа, Рівне 1, ITV media group); Суми (Данкор онлайн, Шостка.INFO, Сумські дебати, Голос Конотопа, Панорама); Тернопіль (20 хвилин, 0352.ua, Тернополяни, Перший онлайн, Терен); Харків (Status Quo, KharkivToday, GwaraMedia, 057.ua, Медіагрупа Об’єктив); Херсон (Херсон онлайн, Типичний Херсон, Вгору, Суспільне Херсон, Кавун.city); Хмельницький (Є новини, vsim.ua, Незалежний громадський портал, Поділля News, Хм-інсайд); Черкаси (18000, Прочерк, Змi.ck.ua, Провсе, Вичерпно); Чернівці (Молодий Буковинець, 0372, БукІнфо, АСС, Чернівецький промінь); Чернігів (GOROD.cn, Челайн, Час Чернігівський, Високий Вал, 0462.ua).
Help us be even more cool!