ГАРЯЧА ЛІНІЯ
на зв’язку 24 години
Залиште свої дані
і ми зв’яжемося з вами
дякуємо за звернення

Або ж зв’яжіться з нами:

info@imi.org.ua

050 447 70 63

Підтримати ІМІ Подай скаргу

Злочини та каяття: що писали про кандидатів запорізькі онлайн-медіа напередодні другого туру виборів

Поки Порошенко відкриває антикорупційний суд, обіцяє, що більше не даватиме посади бізнес-партнерам, і натякає на наркозалежність Зеленського, той, в свою чергу, пропонує свої умови для дебатів і “страждає” від тиску системи. Таку картину ми побачили за результатами моніторингу, який провели експерти Інституту масової інформації з 5 по 11 квітня 2019 року. Ми проаналізували новинні стрічки запорізьких онлайн-медіа, аби дізнатися, як часто вони пишуть про кандидатів, як саме пишуть (позитивно, нейтрально чи негативно) і яке з прізвищ зустрічаються найчастіше.

Аналізувалися десять запорізьких онлайн-ЗМІ: “061.ua”, “Забор”, “Заноза”, ”Forpost”, “Акцент”, “Inform.zp.ua”, “IPNews”, “Время новостей”, “Первый Запорожский” та “Индустриалка”. На відміну від ситуації в запорізькому медіапросторі перед першим туром, аналізований період відзначився редакційними новинами – цього разу їх було більше за джинсу. Найчастіше про кандидатів у цей період писали “Forpost” (29 новин) та “IPNews” (37 новин). Найменше – “Inform.zp.ua”, “Индустриалка”, “Забор” і “061”.  При цьому “Forpost” став також чемпіоном із текстів з ознаками замовлення. Зовсім не було ані джинси, ані новин із згадкою кандидатів у цей період на сайтах “Заноза” та “Первый запорожский”.

Останній форпост

Всього на десяти сайтах з 5 по 11 квітня 2019 року вийшло 94 новини про кандидатів (за винятком тих, де однаково фігурують обидва кандидати). Із них лише 13 були із ознаками замовності.

При цьому вся позитивна джинса про Петра Порошенка була опублікована на сайті “Forpost” (6 новин), а негативна з’являлася поодинокими текстами на сайтах “Забор”, “Акцент”, “061” та “Время новостей”.

“Forpost” прославляв гаранта за те, що він тримає курс на НАТО, наказав обрати суддю до ЄСПЛ, презентував сайт із підтримки курсу України в ЄС, а також зустрівся з рідними військових полонених моряків. Топи європейської політики зі сторінок сайту подякували Прошенку за виведення України з колапсу, а Іванна Клімпуш-Цинцадзе застерегла: людина, яка не розбирається в політиці, зупинить євроінтеграцію та нівелює всі здобутки. В той же час  “Забор”, “Время новостей” і “Акцент” опублікували однакові тексти під назвою “Чи почув нас Порошенко насправді?”, в якій нардеп Кривохатько запевняв, що президент втратив довіру українців, зрадив народ і зманіпулював Томосом.  А на сайті “061” Юрій Бойко наполягав на тому, що парламент треба розпустити якнайшвидше.

10 із 13 джинсових текстів були про Порошенка. І хоча умовна більшість із них позитивна, та все ж вона опублікована на одному сайті – медіа, дуже лояльному до БПП.

А от контрагітації проти Володимира Зеленського не було, зате протягом аналізованого періоду було опубліковано три тексти з ознаками замовності, які позитивно впливали на імідж цього кандидата. Так, на сайті “IPNews” в одному тексті Зеленський розповідав про проблеми в Україні, а в другому – обіцяв провести референдум про вступ до НАТО, якщо переможе. В цей же час сайт “061” нагадав читачам, як впевнено цей кандидат виграв у першому турі.

Два табори мої, два табори

Як і українці, онлайн-медіа зараз розділилися на два табори. Сайти, які підпорядковуються політичним силам, не представленим на виборах, змінили характер своїх публікацій. Так, на сторону Порошенка, окрім” “Forpost”, обережно стала оппоблоківська “Индустріалка” – і їх стало двоє. “Индустриалка” написала про обіцянку Порошенка в наступній каденції не призначати на посади бізнес-партнерів, а також цитату діючого президента про те, що верховним головнокомандуючим не може бути наркозалежна людина. Але при цьому за аналізований період не було жодної публікації про опонента Зеленського. Нагадаємо, що на початку березня “Индустриалка” не писала нічого про Порошенка, зате публікувала контрагітацію проти Зеленського.

Періодично хороші чи нейтральні новини про президента з’являлися на інших сайтах, але назвати ці медіа симпатизуючими не можна: або кількість негативних новин переважала цю цифру, або бекграунд (іноді, порушуючи стандарти, власний висновок журналіста) нівелював здобутки, описані в тексті. Так, сайт “Акцент”, симпатизирующий Юлии Тимошенко, к новости о том, что Порошенко “хочет много дебатов” и назвал основные темы внезапно добавил: “Отметим, о теме коррупции для дебатов, из-за чего, как считают многие эксперты, Порошенко и потерял львиную долю своих избирателей за 5 лет, президент умолчал”. О каких экспертах идет речь, неизвестно.

Найчастіше негативні новини про Порошенка писав сайт “IPNews”(щонайменше 12 текстів): і про імпічмент президент заговорив заради піару, і борди його в соцмережах висміяли, і виборців він програмує, і виборців підкупає. І взагалі він на грані провалу та довів країну.

За версією сайту “IPNews”, на тому тижні Зеленський страждав: і під офісом йому мітингували (у штабі, між тим впевнені, що це провокація), і у відеоролику вантажівка його збиває. Журналісти також написали, що мати кандидата скаржилась, що її сина поливають брудом, а в цей час сам Зеленський уже пропонував провести дебати хоча б у форматі телемосту.

Негативні новини про кандидата були опубліковані здебільшого на сайті “Forpost” і стосувалися, передусім, зв’язку Зеленського з бізнесменом Ігорем Коломойським, а також людей, які підтримали цього кандидата. На додаток до підбірки цих людей, завдяки сайту читач дізнався, що цього Зеленського фінансують терористи, підтримують пропагандисти, нардеп із антиукраїнськими поглядами, а також представник церкви Московського патріархату та організатор запорізького “Полка Победы”.

Наркомани на городі

Тема наркозалежності була несправедливо забута політиками з часів Помаранчевої революції, але цього року вона відродилася.

Запорізькі онлайн-медіа уважно стежили за всіма звинуваченнями, процедурами здачі аналізів, їхніми результатами та обговореннями. Але якщо окремі онлайн-медіа публікували новини про цей процес вибірково, то два вищезгаданих сайти “Forpost” і “IPNews” висвітлювали кожен етап.

“Forpost” опублікував твердження Порошенка, що головнокомандувачем не може бути людина, залежна від наркотиків. “IPNews” написав, що так Порошенко натякнув на нібито наркозалежність Зеленського. Згодом на сайті “Forpost” з’явилася інформація, що аналізи у Зеленського брав актор, а сам кандидат неправильно зазначив число на довідці. При цьому на “IPNews” за процесом слідкували онлайн, а потім написали, що в під’їздах почали з’являтися наліпки “Не гоняй наркомана в подъезде – может, это твой будущий преЗЕдент”.

Цей пінг-понг повністю віддзеркалив взаємодію інформаційних приводів обох кандидатів у публічному просторі.

Замість висновків

Всього про діючого президента в аналізований період було опубліковано 60 новин, лише 18 із яких були позитивними. Також було 11 нейтральних і 31 негативна новина. В той же час про Зеленського з 5 по 11 квітня написали всього 23 новини, із яких 7 позитивних, 4 нейтральних і 12 негативних.

Основна битва відбувалася між двома сайтами: “Forpost” і “IPNews”. Особливістю текстів цього тижня також стало те, що часто матеріали, які були без ознак замовності, мали натомість численні порушення журналістських стандартів – журналісти замість того, щоби стояти над потоком подій і повідомлень, пірнули в нього. Працівники медіа дозволяли собі висловлювати власну позицію в новинах: іноді вона з’являлася в заголовку про підозру у підкупі виборців “Кандидат П. не сдается: полиция на Волыни и Черниговщине зафиксировала подкуп избирателей”, іноді – у якості абстрактного звернення у новині про пропозицію провести телеміст (замість цитування закону): А мы напоминаем, что Закон Украины четко регламентирует порядок проведения дебатов. Специальные постановления регламентируют даже даты и средства на дебаты перед вторым туром”.

Комунікація ж кандидатів перед вирішальним туром виборів дозволила запорізьким онлайн-медіа написати редакційних текстів більше, аніж джинси. Таким чином, на відміну від агітації до першого туру, на цей раз імідж кандидатів в очах запорізьких читачів залежав не стільки від бюджетів на джинсу, скільки від вірусності та частоти інформаційних приводів.

Написання цього блогу стало можливим завдяки підтримці американського народу, що була надана через проект USAID “Медійна програма в Україні”, який виконується міжнародною організацією Internews. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю ГО “Інститут масової інформації” та необов’язково відображає точку зору USAID, уряду США та Internews.

Сподобалася стаття? Допоможи нам бути ще крутішими!