Журналістський активізм: як харківські медійники змінюють місто і країну
Багато українців часом коментують, що якісь речі “не на часі”, але це не так. Саме такі переломні й важкі часи є найкращим періодом змін. Харківські медійники як ніхто знають це, бо не можуть пройти повз несправедливості й беззаконня. Починаючи з 2022 року в медіа історії саме про активізм медійників лунають дедалі гучніше. І весь цей час у топі новинних сайтів перебувають не лише вибухи, загибелі й руйнування, а й історії про те, як харківські журналісти змінюють місто на краще.
Чарівники Ізюма
Проєкт “Чарівники Ізюма” виник у межах проєкту “Олені святого Миколая”, коли небайдужі мешканці Харкова звернулися до волонтерки, продакшн-директорки Медіагрупи “Накипіло” і представниці Інституту масової інформації в Харківській області Юлії Напольської: в деяких листах з міста Ізюм помітили, що діти просять не іграшки, а дрова. Після швидкого огляду з’ясувалося, що більш ніж 50 родин потребують допомоги з опаленням, а міська влада не готова ними опікуватись. І в такий спосіб, об’єднавшись із небайдужими людьми в соціальних мережах, зібрали мільйон гривень і привезли паливні брикети для понад 50 родин. Волонтери разом із журналістами протягом п'яти тижнів кожні вихідні їздили до Ізюма й допомагали адресно розвантажувати брикети для родин. Крім того, діти в родинах також отримували цукерки й фрукти як подарунки. Всі гроші, які пішли на цей проєкт, були зібрані в соціальних мережах.
Саржин Яр
У серпні 2023 року Харківський антикорупційний центр опублікував розслідування, в якому стало відомо, що Спеціалізоване комунальне підприємство “Харківзеленбуд” оголосило тендер на 7,5 мільйонів гривень на будівництво “багатофункціонального центру” в міській оазі Саржиного Яру. Активній частині містян це не сподобалось, оскільки Саржин Яр є одним з найкращих харківських місць відпочинку, де природа існує в гармонії з людьми. Харківські медіа надали широкого розголосу ситуації, і 13 серпня журналісти, громадські діячі, юристи, архітектори й небайдужі громадяни провели спонтанний пікнік на захист парку, де записали відеозвернення до міського голови Ігоря Терехова.
Після цього в етері національного марафону міський голова Ігор Терехов сказав, що біля Саржиного Яру було оголошено тендер на проєктування, а потім і будівництво багатофункціонального центру, але до нього не було доведено пропозиції з технічного завдання щодо проєктування. І вже 5 вересня скасував тендер, обравши нове місце для забудови.
Бар “Поза зоною”
Харківський заклад “Поза зоною” прославився своїми назвами в меню, в яких фігурували назви “Приниження”, “Мрія педофіла” та “Інцест”. Уперше про це повідомила адміністраторка пресцентру Медіагрупи “Накипіло” Ліна Плуженко у своїх соціальних мережах. Згодом вона написала матеріал про це, і до неї почали доєднуватись інші медійники міста: “Накипіло”, “Люк”, “Ґвара” та інші.
Журналісти Медіагрупи “Накипіло”, “Накипіло. Освіта” та “Люк”, подали скарги до Держспоживслужби та Національної поліції. Внаслідок цих звернень бар притягли до адміністративної відповідальності, передбаченої ст. 173 КУпАП. Згодом омбудсман України Дмитро Лубінець повідомив, що скандальний бар припинив свою діяльність.
Збір видання MediaPort для мешканця Північної Салтівки
У лютому 2024 року видання MediaPort опублікувало на своєму сайті матеріал про Анатолія Лимаренка – чоловіка, який залишився без документів і живе сам у пошкодженому будинку на Північній Салтівці. Журналісти не змогли пройти повз горя Анатолія і вирішили йому допомогти, звернувшись до організації “Право на захист”, що допоможе з відновленням документів. І окремо відкрили невеличкий збір, який допоможе чоловіку стати на ноги, трохи відремонтувати квартиру й купити їжі. Медійники зібрали Анатолію 84 тисячі гривень і надрукували всі транзакції, щоб показати, скільки небайдужих людей йому допомогли.
Збори для Збройних сил України
У червні 2024 року харківські медійники об’єднались із телеграм-пабліками, Фондом Сергія Притули й відкрили великий збір на допомогу військовим на харківському напрямку. До учасників збору приєднались видання 057, Медіагрупа “Накипіло” і Радіо “Накипіло”. Наразі збір усе ще є активним, і до нього можна приєднатись. До цього гроші для ЗСУ збирала Медіагрупа “Накипіло” разом з фондом “Повернись Живим”, Медіа “Люк” збирало на FPV-дрони для 32 бригади разом з харківськими волонтерами
Бути журналістом в умовах війни, що триває 10 років, – це не просто документувати жахи й несправедливості, які стаються із суспільством. Бути журналістом в умовах війни, що вже так довго триває, – це не проходити повз, це ініціювати зміни, це реагувати й допомагати долати несправедливість і приходити на допомогу, коли твоя країна в біді.
Юлія Напольська, регіональна представниця Інституту масової інформації в Харківській області
Help us be even more cool!